Ποια είναι η Mounia, το πρώτο μαύρο μοντέλο υψηλής ραπτικής και μούσα του Yves Saint Laurent;
«Μερικές φορές ήμουν η έμπιστή του και μερικές φορές ενέπνεα τη δημιουργικότητά του. Με αποκαλούσε Moumounn» θα πει η ίδια έχοντας υπάρξει πρωτοπόρος κατά των διακρίσεων των μοντέλων στις πασαρέλες.
Με διαπεραστικά μάτια που έμοιαζαν με διαμάντια και μια οστική δομή που έμοιαζε σαν να είχε σμιλευτεί, η Mounia ήταν το τέλειο pinup girl για τον Yves Saint Laurent.
Το 1978, όταν ο σχεδιαστής έχτισε τη συλλογή του εμπνευσμένη από την όπερα Porgy and Bess με επίκεντρο τη γεννημένη στη Μαρτινίκα εκφωνήτρια αεροπορικών γραμμών που έγινε μοντέλο της Haute Couture, τη Mounia Orosemane, ο κόσμος την αποθέωσε ως μία από τις πιο αξιομνημόνευτες σειρές του όλων των εποχών.
Ο σχεδιαστής αποτύπωσε την αγωνία της προοπτικής του Αμερικανού συνθέτη της όπερας, George Gershwin για τη ζωή των μαύρων στο Νότο. Την επανερμήνευσε και χρησιμοποίησε τη Mounia, την πρώτη μαύρη μούσα και φίλη του, ως άγκυρα της επίδειξης.
Σε προηγούμενη συνέντευξή της στο περιοδικό W, η Mounia θυμάται ότι οι δυο τους μοιράστηκαν ένα φιλί πριν βγουν μαζί για μια τελευταία υπόκλιση
Μοιράστηκαν ένα φιλί
Τα σχέδιά του που αποτελούνταν από στητά σακάκια με στολισμένα πέτα και φουντωτά φορέματα με χαμηλή μέση εμφανίστηκαν στη σειρά, ενώ ακουγόταν το «When The Saints Go Marching In». Ακούστηκε ένα βιαστικό και έντονο χειροκρότημα. Το κοινό φώναξε το όνομά του και για πρώτη φορά φώναξε και το δικό της.
Σε προηγούμενη συνέντευξή της στο περιοδικό W, η Mounia θυμάται ότι οι δυο τους μοιράστηκαν ένα φιλί πριν βγουν μαζί για μια τελευταία υπόκλιση. Ο γαλλικός Τύπος αποκάλεσε χαϊδευτικά την παράσταση, «Broadway».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Retrospection (@retrosspection)
Όταν μήνυσε τον οίκο Dior
Το θρυλικό μοντέλο, Veronica Webb περιγράφει το γεγονός: «Ήταν σπάνιο να είσαι μαύρο μοντέλο και να είσαι μούσα για έναν σχεδιαστή; Όχι. Ήταν σπάνιο να είσαι μαύρο μοντέλο και να έχεις μια συλλογή εμπνευσμένη από εσένα; Ναι».
Αλλά ίσως δεν ήταν σπάνιο για τον Saint Laurent, τον Γάλλο μόδιστρο, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στο βορειοαφρικανικό τμήμα της Αλγερίας, το οποίο αποκάλεσε: «Ένα κοσμοπολίτικο μέρος που αποτελείται από εμπόρους, κυρίως από άλλα μέρη… μια πόλη που έλαμπε σε ένα πολύχρωμο συνονθύλευμα κάτω από τον ήρεμο βορειοαφρικανικό ήλιο».
O Yves Saint Laurent μετακόμισε στο Παρίσι μέχρι τα 17 του χρόνια και ανέλαβε τον Christian Dior ως δημιουργικός διευθυντής μέχρι να γίνει 21 ετών. Η Trapeze συλλογή του έσωσε τον οίκο από την οικονομική καταστροφή.
Ο Γάλλος couturier ξεκίνησε την ομώνυμη μάρκα του αφού μήνυσε τον οίκο Dior για αθέτηση συμβολαίου.
Αφού την ανακάλυψε ο Hubert de Givenchy, η Mounia συνέχισε να εργάζεται, περπατώντας στις γαλλικές πασαρέλες καθ’ όλη τη δεκαετία του 1970 και του 1980
Η ανακάλυψη της Mounia
Η Mounia Orosemane ήταν εκφωνήτρια αεροδρομίου στη Μαρτινίκα όταν την ανακάλυψε ο Hubert de Givenchy. Σύμφωνα με ένα αφιέρωμα σε μαύρα μοντέλα που έγραψαν ιστορία στις πασαρέλες, στο περιοδικό Supreme Models, η «πριγκίπισσα Mounia παρασύρθηκε στο Παρίσι, όπου έγινε αγαπημένη των Γάλλων μόδιστρων -μεταξύ των οποίων ο Karl Lagerfeld, ο Thierry Mugler και ο Ιταλός σχεδιαστής Gianni Versace. Αλλά η σχέση της με τον Yves Saint Laurent ήταν ξεχωριστή».
Ο Marcellas Reynolds που έγραψε το άρθρο στο Supreme Models λέει ότι η Mounia είναι το χρυσό πρότυπο. «Την έβλεπες να κατεβαίνει στην πασαρέλα και ήθελες να μάθεις τα πάντα. Ένα τέτοιο κορίτσι, δημιουργεί κόσμους γύρω της και στο μυαλό σου», εξήγησε.
Η Mounia εμφανίστηκε σε 15 εξώφυλλα περιοδικών κατά τη διάρκεια της καριέρας της.
Δείτε το σχετικό βίντεο
«Με αποκαλούσε Moumounn»
Σε συνέντευξή της στο W το 2008, η Mounia δήλωσε: «Ήμουν η πρώτη μαύρη μούσα του Saint Laurent, ο οποίος βοήθησε να ανοίξει η πόρτα για τα μαύρα μοντέλα. Μερικές φορές ήμουν η έμπιστή του και μερικές φορές ενέπνεα τη δημιουργικότητά του. Με αποκαλούσε Moumounn. Η συλλογή που με έκανε διάσημη ήταν αυτή που ήταν εμπνευσμένη από την όπερα Porgy and Bess.
»Φορούσα ένα ροζ παντελόνι και ένα καπέλο. Περπάτησα στο τραγούδι ”Summertime” και πραγματικά πήρα τον χαρακτήρα της Bess. Η Catherine Deneuve σηκώθηκε και άρχισε να χειροκροτεί. Μετά όλοι σηκώθηκαν όρθιοι και φώναξαν «Μπράβο!» Ο Yves Saint Laurent κοίταξε πίσω από την κουρτίνα -κάτι που δεν είχε ξανακάνει ποτέ πριν- για να δει τι ήταν όλη αυτή η αναστάτωση. Ο κόσμος φώναζε «Bravo, Yves Saint Laurent!» και «Brava, Mounia!» Με πήρε στην αγκαλιά του και φιληθήκαμε. Αυτό για μένα ήταν ιστορία».
Η Veronica Webb δε θυμάται πού γνώρισε τη Mounia -αν και υποψιάζεται ότι μπορεί να ήταν σε κάποιο casting για τη Chanel ή τον Saint Laurent.
Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι θυμάται τη φιγούρα του μοντέλου. «Ήταν τόσο κομψή και είχε την ιδιότητα να είναι ταυτόχρονα μεγάλη και μικρή. Είχε ένα σφιχτό συμπαγές σώμα που ήταν τόσο καμπυλωτό και όμορφα γεμάτο μυς», προσθέτει η Webb.
«Τη γνώρισα και ήταν μια απίστευτη γυναίκα»
Η εμπνευσμένη από την όπερα Porgy and Bess του 1978 συλλογή δεν αποτέλεσε έκπληξη για την Webb, η οποία υπενθυμίζει ότι ο Saint Laurent γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αλγερία. «Όπως η Josephine Baker», λέει, «είχε δίδυμες καρδιές, δύο αγάπες, το Παρίσι και την Αφρική».
Αφού την ανακάλυψε ο Hubert de Givenchy, η Mounia συνέχισε να εργάζεται, περπατώντας στις γαλλικές πασαρέλες καθ’ όλη τη δεκαετία του 1970 και του 1980, ενώ η παρουσία της βοήθησε να ανοίξουν οι πόρτες για τα μαύρα μοντέλα στα περιοδικά της εποχής -ακόμη και στην Αμερική.
Η Beverly Johnson είναι ένα τέτοιο μοντέλο. Η Johnson είναι το πρώτο μαύρο μοντέλο που εμφανίζεται στο εξώφυλλο της αμερικανικής Vogue ενώ η Donyale Luna είναι το πρώτο μαύρο μοντέλο που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο της βρετανικής Vogue το 1966.
Η Johnson δήλωσε ότι η Mounia ήταν ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο ήθελε να ακολουθήσει τη μόδα. «Η Mounia ήταν απίστευτη», δήλωσε η Johnson. «Όταν τελικά με άφησαν να κάνω επιδείξεις, ήταν η μούσα της βιομηχανίας. Τη γνώρισα και ήταν μια απίστευτη γυναίκα.
Και ρωτούσαν ανθρώπους σαν κι αυτήν, σου αρέσει αυτό, σου αρέσει εκείνο;». Η Johnson σημειώνει ότι η Mounia ήταν βασικό κομμάτι της ζωής των σχεδιαστών.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Suited Atelier (@suitedatelier)
«Με έφτυσαν κατάμουτρα»
Η επικεφαλής κριτικός της Washington Post, η Robin Givhan, στην αφήγηση της για τη μνημειώδη αυτή στιγμής της μόδας, μιλάει για νέα μάχη των Βερσαλλιών. Πρέπει να σημειωθεί, ότι υπήρχαν συνέπειες όπως σε κάθε πρωτοποριακή προτοβουλία.
Στο βιβλίο της Skin Deep η Barbara Summers, αναφέρει τον σχεδιαστή Paco Rabanne, ο οποίος θυμήθηκε μια στιγμή στο Παρίσι το 1964, αφού χρησιμοποίησε μαύρα μοντέλα στην πασαρέλα: «Τα έβλεπα να έρχονται», είπε. «Τα κορίτσια από την αμερικανική Vogue και το Harper’s Bazaar «Γιατί το κάνατε αυτό;» είπαν κάποιοι. “Δεν έχετε το δικαίωμα να το κάνετε αυτό, να παίρνετε τέτοιου είδους κορίτσια. Η μόδα είναι για εμάς”. Με έφτυσαν κατάμουτρα. Έπρεπε να το σκουπίσω”».
Ο Marcellas Reynolds λέει ότι δεν πιστεύει ότι ήταν ποτέ εύκολο για τα μαύρα μοντέλα να ξεχωρίσουν. Σημείωσε ότι υπήρχε η ιδέα της φετιχοποίησης του μαύρου μοντέλου. «Έπρεπε να υπάρχει κάποια μυθολογία γύρω τους για να μπορέσουν να φτάσουν στο επόμενο επίπεδο», προσθέτει.
«Υπήρχαν 15 μαύρα κορίτσια από τα 40 της επίδειξης»
Σε ένα αφιέρωμα στον Yves Saint Laurent μετά τον πρόωρο θάνατό του, η Naomi Campbell θυμήθηκε μια ευκαιρία που είχαν οι δυο τους και η οποία θα την έφερνε στο εξώφυλλο της γαλλικής Vogue.
Ήταν το πρώτο της εξώφυλλο στη Vogue και εκείνη την εποχή, η Campbell θυμάται να λέει στον Saint Laurent ότι δεν πίστευε ότι θα μπορούσε να συμβεί για εκείνη, ένα μαύρο μοντέλο.
Παρόλα αυτά, εκείνος την υποστήριξε.
«Θυμάμαι ότι έκανα επιδείξεις και υπήρχαν 15 μαύρα κορίτσια από τα 40 της επίδειξης», θυμάται η Veronica Webb. «Έτσι ήταν τότε, επειδή οι σχεδιαστές έδειχναν 120 ρούχα. Δεν υπήρχε η τηλεόραση και το διαδίκτυο. Ο κόσμος ερχόταν από όλο τον κόσμο».
Η σχέση του Yves Saint Laurent με την εμβληματική Mounia ήταν σχέση σχεδιαστή και μούσας – αλλά ήταν μόνο μία από τις πολλές φορές που ο σχεδιαστής άντλησε έμπνευση από τη μαύρη ομορφιά. Η ανατροφή του στο Αλγέρι του έδωσε μια προοπτική που τον έκανε μοναδικά ξεχωριστό από τους συγχρόνους του και τον ανάγκασε να κοιτάξει έξω από αυτό που οι ευαισθησίες του Παρισιού όριζαν ως πρότυπο ομορφιάς.
Τι έκανε η Mounia μετά
Μετά από μια σύντομη αλλά εξαιρετικά επιτυχημένη καριέρα, η Mounia αποσύρθηκε από το μόντελινγκ και στράφηκε στις τέχνες. Κυκλοφόρησε αρκετά μουσικά άλμπουμ και τελικά αφιέρωσε τη ζωή της στη ζωγραφική.
Τα έργα με την υπογραφή της, με αφηρημένες πιτσιλιές φωτεινών χρωμάτων, έχουν παρουσιαστεί σε γκαλερί σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, συνεχίζει να δημιουργεί εντυπωσιακή τέχνη, αλλά μένει στην ιστορία για την πρωτοποριακή της παρουσία στον κόσμο της μόδας.
- Xριστούγεννα: Οδηγίες οικονομικής επιβίωσης – Πώς να γιορτάσετε χωρίς να μείνετε «ταπί»
- Εύβοια: Μετανιωμένη η κόρη του θύματος – Αύριο η απολογία του συζύγου της
- Τουρκία: Τέσσερις νεκροί μετά από πτώση ελικοπτέρου σε προαύλιο νοσοκομείου
- Μανώλης Κονταρός: Ξέσπασε σε κλάματα με τη μαντινάδα – αφιέρωση του Βασιλη Μπισμπίκη
- ΕΣΑΚΕ: Η αναμέτρηση Ολυμπιακός-Μαρούσι με την… γλώσσα των αριθμών
- Μαγδεμβούργο: Προφυλακίστηκε ο δράστης της φονικής επίθεσης – Στο μικροσκόπιο οι συνωμοσιολογικές του θεωρίες