Βάζουν στην άκρη τη Ρωσία
Το Κιργιστάν, το Ουζμπεκιστάν και η Κίνα θα κατασκευάσουν έναν σιδηρόδρομο προς την Ευρώπη, παρακάμπτοντας τη Ρωσία.
Δύο πρώην σοβιετικές δημοκρατίες στην Κεντρική Ασία – το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν – συμφώνησαν με την Κίνα να κατασκευάσουν έναν σιδηρόδρομο προς την Ευρώπη που θα παρακάμπτει τη Ρωσία.
Η συμφωνία για το έργο, το οποίο το Πεκίνο, το Μπισκέκ και η Τασκένδη συζητούν εδώ και 27 χρόνια, υπεγράφη από τα τρία μέρη στις 6 Ιουνίου στο Πεκίνο και η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει τον Οκτώβριο.
Είναι έργο που ξεκίνησε ως ιδέα από τη δεκαετία του 1990 και θα κοστίσει το ποσό των 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ
Ο σιδηρόδρομος θα γίνει μέρος της παγκόσμιας κινεζικής πρωτοβουλίας One Belt, One Road.
«Οι ειδικοί σημειώνουν ότι ο ετήσιος όγκος μεταφοράς φορτίου θα φτάσει τους 15 εκατομμύρια τόνους και ο χρόνος παράδοσης των αγαθών στους τελικούς καταναλωτές θα μειωθεί κατά 7 ημέρες. Επιπλέον, θα δημιουργηθούν μια σύγχρονη υποδομή διαμετακόμισης και εφοδιαστικής, αποθήκες και τερματικοί σταθμοί», δήλωσε ο πρόεδρος του Ουζμπεκιστάν Σαβκάτ Μιρζιγιόγιεφ.
Ο δρόμος θα εκτείνεται από το Kashgar στην αυτόνομη περιοχή Xinjiang Uyghur της Κίνας μέσω των Torugart, Makmal και Jalal-Abad στο Κιργιστάν έως το Andijan στο Ουζμπεκιστάν.
Στη συνέχεια, ο αυτοκινητόδρομος θα συνδεθεί με τους δρόμους άλλων χωρών της Κεντρικής Ασίας, από όπου τα φορτία θα πηγαίνουν στην Κασπία Θάλασσα, στην Τουρκία και στην Ευρώπη.
Η Κίνα θα κατέχει το 51%
Στις 19 Ιουνίου, το κοινοβούλιο της Κιργιζίας, από την επικράτεια του οποίου θα διέρχεται το κύριο μέρος της διαδρομής, επικύρωσε συμφωνία με την Κίνα και το Ουζμπεκιστάν για την κατασκευή του δρόμου.
Μια κοινή εταιρεία έργου (JPC) θα δημιουργηθεί για την κατασκευή του τμήματος Κιργιζίας του αυτοκινητόδρομου μεταξύ των χωρών. Η Κίνα θα κατέχει το 51% του και το Κιργιστάν και το Ουζμπεκιστάν θα λάβουν το καθένα από 24,5%.
Η γραμμή μήκους 525 χιλιομέτρων θα εκτείνεται από την πόλη Kashgar, στο Xinjiang, μέσω του νοτιοδυτικού Κιργιστάν, μέχρι την Andijon, στο ανατολικό Ουζμπεκιστάν.
Είναι έργο που ξεκίνησε ως ιδέα από τη δεκαετία του 1990 και θα κοστίσει το ποσό των 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ. Είναι στρατηγικής σημασίας για την Κίνα, καθώς θα μειώσει χρονικά τη μεταφορά εμπορευμάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη και τον Περσικό Κόλπο.
Οι τρεις χώρες είχαν υπογράψει μνημόνιο για τον σιδηρόδρομο το 1997, αλλά τεχνικά και κυρίως γεωπολιτικά ζητήματα το εμπόδισαν.
Η Ρωσία, που θεωρεί την Κεντρική Ασία ως το κατώφλι της, δεν ενθουσιάστηκε καθόλου με τον σιδηρόδρομο.
Με τον πόλεμο στην Ουκρανία, ωστόσο, η ισορροπία δυνάμεων με την Κίνα άλλαξε. Λόγω των δυτικών κυρώσεων, η Ρωσία εξαρτάται όλο και περισσότερο από την Κίνα για το εμπόριο και έτσι το Κρεμλίνο έδωσε το πράσινο φως.
«Οικονομική τόνωση»
Στην τελετή υπογραφής στο Πεκίνο, με τους τρεις προέδρους να συνδέονται μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ χαιρέτισε τη συμφωνία ως «επίδειξη αποφασιστικότητας».
«Ο σιδηρόδρομος Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν είναι ένα στρατηγικό έργο για τη συνδεσιμότητα της Κίνας με την Κεντρική Ασία και ένα έργο ορόσημο για τις τρεις χώρες να οικοδομήσουν από κοινού την Πρωτοβουλία Belt and Road», δήλωσε ο Xi.
Για τον Κινέζο ηγέτη, ένα τέτοιο έργο θα ωφελήσει τις τρεις χώρες και τους λαούς τους και θα τονώσει την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής.
- Σαμποτάζ στη Βαλτική: Ενδείξεις για κινεζική εμπλοκή
- Target: Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την αλυσίδα εκπτωτικών πολυκαταστημάτων – Τι έφταιξε
- Μάντσεστερ Σίτι: Ανανέωσε ο Γκουαρντιόλα μέχρι το 2027 (pics+vid)
- Ένας ακόμα εκλεκτός του Τραμπ κατηγορούμενος για σεξουαλικό έκλημα – Νέα στοιχεία για τον Πιτ Χέγκσεθ
- Καυστική, συγκινητική, αληθινή πολιτική σάτιρα το «μυστικό συστατικό» του Αλ Τσαντίρι Νιουζ
- Πρώτη αντίδραση Νετανιάχου στο ένταλμα σύλληψής του