Boeing: Τι ζητούν οι οικογένειες θυμάτων αεροπορικών τραγωδιών
Μετά τη Γερουσία και το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η Boeing πρέπει να αντιμετωπίσει οικογένειες θυμάτων αεροσκφών που κατέπεσαν
- Μιας διαγραφής… μύρια έπονται για τη Ν.Δ.- Νέες εσωκομματικές συνθήκες και «εν κρυπτώ» υπουργοί
- Τι βλέπει η ΕΛ.ΑΣ. για τη γιάφκα στο Παγκράτι – Τα εκρηκτικά ήταν έτοιμα προς χρήση
- Την άρση ασυλίας Καλλιάνου εισηγείται η Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής
- Οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της Black Friday
Σε ένα κυκεώνα προβλημάτων βρίσκεται η Boeing, η οποία πέραν όλων των άλλων επιπτώσεων έχει προκαλέσει τις παρεμβάσεις φορέων της αμερικανικής κρατικής μηχανής.
Ο αμερικανός κατασκευαστής έχει τεθεί υπό εξονυχιστικό έλεγχο από ρυθμιστικές αρχές και νομοθέτες μετά την έκρηξη ενός πάνελ ατράκτου σε ένα 737 Max κατά τη διάρκεια πτήσης τον Ιανουάριο. Η παρ’ ολίγον τραγωδία πυροδότησε ποινική έρευνα και ώθησε το υπουργείο Δικαιοσύνης να εξετάσει το ενδεχόμενο να απορρίψει μια συμφωνία αναβολής δίωξης που συνήφθη μετά δύο συντριβές αεροσκαφών 737 Max, που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους το 2018 και το 2019. Αυτή η συμφωνία επρόκειτο να λήξει λίγες μέρες μετά το ατύχημα.
Τώρα, οι οικογένειες των θυμάτων των δύο θανατηφόρων συντριβών ζητούν από το υπουργείο να επιβάλει πρόστιμο στην Boeing σχεδόν 25 δισεκατομμύρια δολάρια, λέγοντας ότι η εταιρεία διέπραξε «το πιο θανατηφόρο εταιρικό έγκλημα στην ιστορία των ΗΠΑ».
«Νομικά δικαιολογημένη» η αποζημίωση
Σε επιστολή του προς το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, ο Πολ Κασέλ, δικηγόρος 15 οικογενειών θυμάτων, είπε ότι το ποσό είναι «νομικά δικαιολογημένο και σαφώς κατάλληλο», αλλά θα μπορούσε να μειωθεί σημαντικά εάν η Boeing βελτίωνε τα πρότυπα ασφαλείας και συμφωνούσε με έναν ανεξάρτητο επιτηρητή, σύμφωνα με τον Guardian.
Ο Κασέλ ανέφερε ότι 14 έως 22 δισεκατομμύρια δολάρια από το συνολικό ποσό θα μπορούσαν να ανασταλούν εάν η Boeing διαθέσει αυτά τα κεφάλαια σε ανεξάρτητο ελεγκτή και βελτιώσεις στα προγράμματα ασφαλείας της. Ο Κασέλ είπε επίσης ότι το υπουργείο θα πρέπει να ασκήσει ποινική δίωξη κατά της εταιρείας και ότι το διοικητικό συμβούλιο του κατασκευαστή αεροπλάνων θα πρέπει να διαταχθεί να συναντηθεί με τις οικογένειες, σύμφωνα με την Boston Globe.
Η επιστολή έρχεται μια ημέρα αφότου ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβ Καλχούν, αντιμετώπισε σφοδρά πυρά Αμερικανών γερουσιαστών, οι οποίοι κάλεσαν την εταιρεία να διορθώσει τη «διαλυμένη κουλτούρα ασφάλειας». Πριν ξεκινήσει η ακρόαση, ο Καλχούν στάθηκε και αντιμετώπισε τους αδικοχαμένους συγγενείς που συγκεντρώθηκαν πίσω του διαμαρτυρόμενοι, λέγοντας ότι όλοι στην Boeing «λυπούνται βαθιά για τις απώλειές σας».
Παραβίαση συμφωνίας με το Υπ. Δικαιοσύνης
Το Υπουργείο Δικαιοσύνης διαπίστωσε τον περασμένο μήνα ότι η εταιρεία είχε παραβιάσει τη συμφωνία του 2021 – κάτι που η Boeing διαψεύδει – και τώρα έχει προθεσμία μέχρι τις 7 Ιουλίου για να αποφασίσει ποια ποινή θα πρέπει να αντιμετωπίσει η Boeing. Οι δυνατότητες περιλαμβάνουν ποινικές διώξεις ή σύνταξη νέας συμφωνίας με πρόσθετους όρους.
«Η Boeing χρειάζεται κεφάλαιο για να επιβιώσει στην αρχή, κεφάλαιο κίνησης για να υποστηρίξει τους υπαλλήλους της», δήλωσε η Σίλα Καχιάογλου, αναλύτρια αερομεταφορών στο Jefferies, σε συνέντευξή της στο Bloomberg. «Υποστηρίζουν μια ολόκληρη αλυσίδα εφοδιασμού, επομένως δεν έχει νόημα να τους επιβληθεί πρόστιμο 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων».
Η Καχιάογλου είπε ότι το πρόστιμο θα μπορούσε να είναι πιο κοντά στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια, δεδομένου του περιστατικού της Alaska Airlines που προκάλεσε την τρέχουσα κρίση, αλλά ήταν μικρότερο και όχι θανατηφόρο δυστύχημα.
Στην ακρόαση υπό την προεδρία του γερουσιαστή Ρίτσαρντ Μπλούμενθαλ αυτή την εβδομάδα, ο Δημοκρατικός του Κονέκτικατ είπε ότι «τα στοιχεία είναι σχεδόν συντριπτικά για να δικαιολογήσουν τη δίωξη».
Η δίωξη στελεχών δεν θα ευδοκιμήσει
Η τιμή της μετοχής και τα οικονομικά της Boeing έχουν πληγεί στον απόηχο του ατυχήματος της 5ης Ιανουαρίου στην Alaska Air. Οι μετοχές υποχωρούν κατά περίπου ένα τρίτο φέτος. Η παραγωγή του πολύ σημαντικού αεροσκάφους 737 της Boeing έχει περιοριστεί από ρυθμιστικές αρχές που παρακολουθούν την πρόοδο της εταιρείας ως προςτην αναβάθμιση της παραγωγής.
Ο Καλχούν ανακοίνωσε ότι θα παραιτηθεί μέχρι το τέλος του έτους και η αναζήτηση διαδόχου βρίσκεται σε εξέλιξη. Ανέλαβε στις αρχές του 2020 από τον Ντένις Μουίλενμπουργκ και έχει αποδεχθεί την ευθύνη της Boeing για τα δύο δυστυχήματα και το ατύχημα του Ιανουαρίου. Ταυτόχρονα, υπερασπίστηκε το ιστορικό ασφάλειας της Boeing, λέγοντας στην ακρόαση αυτή την εβδομάδα ότι η εταιρεία έκανε σημαντικές αλλαγές για να αντιμετωπίσει προηγούμενες ελλείψεις.
Στην επιστολή, οι οικογένειες κάλεσαν επίσης το υπουργείο Δικαιοσύνης να διώξει τα στελέχη της Boeing που βρίσκονταν στην εταιρεία τη στιγμή των δύο συντριβών. Οι εισαγγελείς ανέφεραν προηγουμένως στις οικογένειες ότι η πενταετής προθεσμία για την άσκηση ποινικών διώξεων πιθανότατα θα απέτρεπε κάθε προσπάθεια δίωξης που στοχεύει συγκεκριμένα άτομα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις