Εις μνήμην Γιώργου Σγουράκη
Χρωστάμε στον Σγουράκη, την σκιαγράφηση όχι μόνον μυθικών προσώπων μα και πιο υποφωτισμένων. Το καταλάβαινες από τον τρόπο που δούλευε. Που διάβαζε. Και ξετρύπωνε Έλληνες και Ελληνίδες που είχαν συμβολή και πορεία...
- Δημοσκόπηση: Πάνω από τους μισούς Ουκρανούς θέλουν τερματισμό του πολέμου ακόμα και με εδαφικές παραχωρήσεις
- Εκπαιδευτικός έκανε 20 φορές σεξ με 14χρονο μαθητή της - Καταδικάστηκε σε 30 χρόνια
- Ηνωμένο Βασίλειο: Ο δολοφόνος και βιαστής της Louisa Dunne συνελήφθη 57 χρόνια μετά
- Δημήτρης Σούρας: Τι έλεγε για τους ανθρώπους και τον θάνατο ο γνωστός ψυχίατρος
Τυπικά και ουσιαστικά ο Γιώργος και η Ηρώ Σγουράκη, εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν μια πολιτιστική κιβωτό που άκουγε στο όνομα Μονόγραμμα, προβλήθηκε για δεκαετίες στην κρατική Τηλεόραση και σκιαγράφησε μεγάλα πρόσωπα της Ελλάδας από μια ευρεία γκάμα πεδίων.
Πρώτη έφυγε από την ζωή η Ηρώ. Ο Γιώργος συνέχισε το σπουδαίο έργο καταγραφής με τον άξιο σκηνοθέτη γιό του Στέλιο.
Τώρα που έφυγε και ο Γιώργος Σγουράκης, η κιβωτός εκείνη χάνει έναν βασικό της θεματοφύλακα. Έναν άνθρωπο σπάνιας ευαισθησίας με μεγάλη γνώση της νεότερης πολιτικής Ιστορίας της χώρας.
Χρωστάμε στον Σγουράκη
Το Μονόγραμμα το σκέφτηκε ως τίτλο ο Οδυσσέας Ελύτης. Ο Σγουράκης είχε συνδεθεί με τέτοια πρόσωπα με μια σχέση ειλικρίνειας και τιμής. Πολλοί εξ αυτών έγιναν φίλοι του και αυτό έχει σημασία πάντα για τον δημιουργό που σχεδιάζει και φέρει σε πέρας την προσέγγιση, έρευνα και κινηματογράφηση των προσώπων – συχνά πρόσωπα δύσκολα και όχι φιλικά ή εξοικειωμένα με την αυτοεικόνα τους και ειδικά την δεκαετία του ‘80 στην χώρα.
Χρωστάμε στον Σγουράκη, την σκιαγράφηση όχι μόνον μυθικών προσώπων μα και πιο υποφωτισμένων. Το καταλάβαινες από τον τρόπο που δούλευε. Που διάβαζε. Και ξετρύπωνε Έλληνες και Ελληνίδες που είχαν συμβολή και πορεία, αξιοσημείωτη παρουσία και πράγματα να πουν και να αφηγηθούν.
Ήταν ο φακός του, η δουλειά του που έφερνε τις αυτοβιογραφικές αυτές ιστορίες στο μέγεθος και στο κάδρο της Ιστορίας. Ο Σγουράκης λάτρευε τον Τύπο, δούλεψε στην Ελευθερία του Πάνου Κόκκα, έζησε από μέσα το συναρπαστικό και δραματικό 1965 ως φίλος του Μητσοτάκη.
Ήταν μέλος σε παρέες προδικτατορικά και μεταπολιτευτικά και έκανε στενούς φίλους όπως τον Βασίλη Βασιλικό, τον Μανώλη Μητσιά, τον Αντώνη Σαμαρά και πολλούς, πολλούς καλλιτέχνες με μια σπάνια αγάπη για τις Τέχνες, τον κινηματογράφο, τα βιβλία, την τέχνη της αποδελτίωσης.
Το λεύκωμα για το Μονόγραμμα, το τεράστιο αρχείο των Σγουράκηδων σαράντα ετών και πάνω είναι από μόνα τους θεματικό μουσείο μνήμης – όχι τυχαία βραβεύτηκε από την Ακαδημία των Αθηνών και βέβαια αγαπήθηκε από ένα ευρύ κοινό.
Επιτρέψτε μου. Αξιώθηκα μια μεγάλη συνέντευξη με τον Γιώργο Σγουράκη για τα Νέα και στην στήλη μου 4η Εντολή. Συνομιλούσαμε για μια εξαετία και πάνω κάθε εβδομάδα ήταν φανατικός των Νέων και κάτοχος μυστικών των εφημερίδων και της πολιτικής.
Πρωινά τηλεφωνήματα και ιστορίες από το 60, το 70 και το 80. Τα σπίτια των παλιών. Του χρωστάμε πολλά. Θα πω ένα: το απόσπασμα που ο Μάνος Κατράκης ερμηνεύει τον Ερωτόκριτο συνοδεία του Χανιώτη μουσικού Γιώργη Κουτσουρέλη.
Το Μονόγραμμα εσχάτως δεν είχε εγκριθεί να συνεχίσει. Ας διασωθεί τουλάχιστον, ο μέχρι τώρα πλούτος. Θα είναι έμπνευση για πολλούς. Και ένα σχολείο για περισσότερους.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις