Πού πάει αυτό το λεωφορείο; H κυβερνητική φιέστα στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ και η πραγματικότητα
Ο πρωθυπουργός ανέβηκε χθες σε σταθμευμένο λεωφορείο στο αμαξοστάσιο του Ρέντη και μίλησε με τον οδηγό. Ίσως θα έπρεπε να το επαναλάβει, σε όχημα που εκτελεί δρομολόγιο
Ζούμε άραγε στην ίδια πόλη; Αυτό αναρωτιέται οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί καθημερινά τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, βλέποντας τα πλάνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη σε άδειο λεωφορείο στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ στου Ρέντη.
Υποτίθεται ότι επρόκειτο για «αιφνιδιαστική» επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε στις 6.00 το πρωί. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεναγήθηκε από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα στο νέο στόλο των ηλεκτρικών λεωφορείων.
Ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορεί σήμερα στην πρωτεύουσα είναι ο χαμηλότερος που υπήρξε εδώ και δεκαετίες
Μάλιστα, σχεδόν σαν κοινός θνητός, ο πρωθυπουργός ανέβηκε σε λεωφορείο και μίλησε με τον οδηγό. Φαίνεται πως ο μόνος τρόπος να ανέβει σε λεωφορείο ο πρωθυπουργός είναι να μην εκτελεί δρομολόγιο.
Διαφορετικά, υπάρχει πιθανότητα όχι απλώς να μην έβρισκε να κάτσει, αλλά να μην μπορούσε καν να χωρέσει να μπει όρθιος, ειδικά αν περίμενε λεωφορείο σε ώρα αιχμής, τη θερινή περίοδο, όπου η συχνότητα δρομολογίων είναι μειωμένη. Αν μάλιστα τα κατάφερνε, μια ζεστή μέρα του καλοκαιριού, θα μπορούσε να περάσει λίγες ώρες από τη ζωή του σε λεωφορείο-σάουνα, όπως και οι απλοί πολίτες.
Σόου για τις κάμερες
Αυτά όμως είναι όλα σενάρια επιστημονικής φαντασίας. Άλλωστε πρωθυπουργός που να μετακινείται με λεωφορείο, και να μην είναι στο πλαίσιο κάποιας επικοινωνιακής καμπάνιας, μάλλον δεν υπάρχει πουθενά.
Δεν χρειάζεται βέβαια ο Μητσοτάκης να κάνει τον χαλίφη Χαρούν Ελ Ρασίντ, και να μπει incognito σε λεωφορείο για να δει τι τραβάνε οι πλεμπαίοι. Απλά θα περιμέναμε από έναν ηγέτη να δείξει λίγο μεγαλύτερη ενσυναίσθηση (που είναι και η λέξη της μόδας), όταν ξέρει ότι τον παρακολουθούν και άνθρωποι που μπαίνουν στο λεωφορείο αναγκαστικά, και όχι για να τους δουν οι κάμερες.
Τι είπε ο πρωθυπουργός
Για όσους δεν θυμούνται ή έχασαν τα πλάνα με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού και του υπουργού, αμφότεροι υποσχέθηκαν ότι θα βελτιωθεί δραστικά προς το καλύτερο η καθημερινότητα του πολίτη, αφού έρχονται 900 νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Βέβαια αυτό δε θα γίνει άμεσα, αλλά σε ενάμιση χρόνο, ως το τέλος του 2025. Σίγουρα πάντως πριν φτάσει ο μέσος μισθός στα 1500 ευρώ, κάτι που θα γίνει το 2027.
Μέχρι τότε, ο στόλος των λεωφορείων της πρωτεύουσας παραμένει από τους πιο γερασμένους. Η μέση ηλικία των λεωφορείων είναι τα 19 έτη σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών.
Τι συμβαίνει σήμερα: Μειώθηκε κατά 65% ο αριθμός των λεωφορείων σε σχέση με το 2010
Τραγικά ανεπαρκής είναι και ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα. Σε μια μητροπολιτική περιοχή που κατοικούν πάνω από 3,6 εκατομμύρια άνθρωποι (που όχι, δεν διαθέτουν όλοι ΙΧ), εκτιμάται ότι βρίσκονται σε λειτουργική κυκλοφορία κάθε μέρα περί τα 800-850 ντιζελοκίνητα λεωφορεία και 150-170 τρόλεϊ.
Μετά το Πάσχα ξεκίνησαν να παραλαμβάνονται τα πρώτα καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία αναμένεται να φτάσουν τα 140 στην Αθήνα. Όμως αυτά δεν προστέθηκαν στον υπάρχοντα στόλο. Απλώς αποσύρθηκαν κάποια από τα παλιότερα οχήματα, που ήταν σε πολύ άσχημη κατάσταση, αφού συμπληρώνουν ως και 27 χρόνια λειτουργίας.
Το 2004 ο στόλος των αστικών λεωφορείων της πρωτεύουσας αριθμούσε περί τα 2.500 οχήματα – τα τριπλάσια από σήμερα
«Ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορεί σήμερα στην πρωτεύουσα είναι ο χαμηλότερος που υπήρξε εδώ και δεκαετίες», δηλώνει στο in ο Σταύρος Μανίκας, εργαζόμενος στα λεωφορεία και μέλος του Δ.Σ. του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ (νυν ΟΣΥ).
Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι το 2010, πριν το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Αθήνας 2.300 λεωφορεία – συν τα τρόλεϊ που ήταν επίσης σημαντικά περισσότερα από ό,τι σήμερα. Το 2004 ο στόλος των αστικών λεωφορείων της πρωτεύουσας αριθμούσε περί τα 2.500 οχήματα – τα τριπλάσια από σήμερα.
Παράταση ζωής… με τροπολογία
Με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία, ο χρόνος «ζωής» για ένα λεωφορείο αστικών συγκοινωνιών δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 14 χρόνια. Μετά, το λεωφορείο πρέπει τεθεί εκτός κυκλοφορίας, αφού η συνεχής χρήση του το καθιστά επισφαλές. «Σε όλες τις άλλες χώρες της ΕΕ ένα λεωφορείο το αποσύρουν μετά από 14 χρόνια. Εδώ ψηφίζουμε μια τροπολογία, και αυξάνουμε το χρόνο ζωής του», μας λέει ο συνδικαλιστής της ΟΣΥ. Ο ίδιος αναφέρει ότι το 2014 ψηφίστηκε τροπολογία που επέκτεινε τον «βίο» των λεωφορείων στα 17 χρόνια και κατόπιν στα 19. Επί ΣΥΡΙΖΑ δόθηκε νέα παράταση στα 24 χρόνια, και στη συνέχεια στα 27! Βέβαια τόσο παλιά λεωφορεία δύσκολα θα δεις να κυκλοφορούν, συνήθως είναι στα αμαξοστάσια και ρημάζουν, ενώ σταδιακά αποσύρονται.
Προβλήματα με τη φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων
Ο Αποστόλης Κασιμέρης, εργαζόμενος στην ΟΣΥ, εκπρόσωπος της συνδικαλιστικής παράταξης Ανεξάρτητη Παρέμβαση, επιβεβαιώνει ότι ο αριθμός των λεωφορείων και των τρόλεϊ που κυκλοφορούν στην Αθήνα έχει μειωθεί δραματικά τις τελευταίες δεκαετίες. «Ο στόλος έχει καταρρεύσει. Πήραν αυτά τα 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και αποσύρανε κάποια πολύ παλιά. Όμως και τα νέα παρουσιάζουν πρόβλημα, από την άποψη της τροφοδότησης. Δεν έχουν τοποθετηθεί όλοι οι φορτιστές στα αμαξοστάσια που έχουν επιλέξει».
Ο ίδιος εξηγεί ότι «υπάρχει ένα μπλόκο από το ελεγκτικό συνέδριο στην εταιρεία που είχε κερδίσει τον διαγωνισμό. Περιμένουν να ξεμπλοκάρει το πρόβλημα». Μέχρι τότε η φόρτιση γίνεται μετ’ εμποδίων. Μάλιστα, υπήρξαν περιπτώσεις ηλεκτρικών λεωφορείων που εκτελούσαν γραμμές μεγάλων αποστάσεων, και δεν κατάφεραν να βγάλουν τη δεύτερη βάρδια, επειδή δεν υπήρξε φορτιστής, δηλώνει στο in o κ. Κασιμέρης.
«Τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία που έφεραν είναι σταγόνα στον ωκεανό, δεν θα σώσουν την κατάσταση», συμπληρώνει.
Ερωτήματα για τα leasing
Όσο για την υπόσχεση περί 900 λεωφορείων ως το τέλος του 2025, οι εργαζόμενοι στα λεωφορεία γελάνε πικρά.
«Δεν πρόκειται να είναι 900. Καταρχάς σε αυτό τον αριθμό περιλαμβάνονται τα leasing που τα πληρώνουμε ήδη πανάκριβα» υποστηρίζει ο κ. Κασιμέρης.
Σύμφωνα με τον Σταύρο Μανίκα, η μακροχρόνια ενοικίαση λεωφορείων μέσω leasing είναι ασύμφορη για το Δημόσιο. «Για κάθε λεωφορείο που νοικιάζουμε μέσω leasing, το κόστος είναι περίπου 6.000 ευρώ το μήνα. Σε βάθος δεκαετίας, όσο διαρκεί το συμβόλαιο του leasing, το κράτος θα έχει πληρώσει στον ιδιώτη για κάθε λεωφορείο περί τα 720.000 ευρώ. Eπιπλέον αναλαμβάνει το 60% του κόστους της συντήρησης. Για να αγοράσεις ένα λεωφορείο 18 μέτρων, το κόστος είναι 280.000 με 320.000 ευρώ, που θα το έχεις και 14 χρόνια – όσο είναι ο νόμιμος χρονος της ΕΕ», καταλήγει ο συνδικαλιστής της ΟΣΥ.
- Λονδίνο: Η ψηλότερη και η κοντύτερη γυναίκα στον κόσμο συναντήθηκαν για τσάι (βίντεο)
- Προεδρία της Δημοκρατίας: Η ονοματολογία εγκλωβίζει την κυβέρνηση σε φαύλο κύκλο – Εν αναμονή δήλωσης Καραμανλή για Σαμαρα, ΝΔ
- Τροχαίο: Εκτροπή οχήματος στην Εγνατία Οδό – Εγκλωβισμένα δύο άτομα
- Νέα σενάρια από τις ΗΠΑ: «Υποψήφιος για προπονητής του Μέσι ο Αλμέιδα»
- Στο Πειθαρχικό η δήμαρχος Κασσάνδρας για το μοιραίο λούνα παρκ
- Σπαρτιάτες: Διακόπηκε για δεύτερη φορά η δίκη – Δεν εμφανίστηκε ξανά ο Στίγκας