Κάθε γενιά fashionista έχει τη δική της εκδοχή της στιλιστικής Μαντλέν του Προυστ και μεταξύ εκείνων που ήταν έφηβοι στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η μηχανή του χρόνου είναι το αθλητικό παπούτσι Speedcat της Puma. Το δίχρωμο σχέδιο, το οποίο δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τη μάρκα Sparco, μια ιταλική εταιρεία που ειδικεύεται σε εξοπλισμό για αγωνιστικά αυτοκίνητα, έγινε, σύμφωνα με τα λόγια του Alberto Turincio, επικεφαλής του τμήματος PR και κοινωνικής επιρροής sportstyle της Puma, «ένα best seller και αντικείμενο του πόθου, ένα από τα παπούτσια με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της Puma».

Πριν από πέντε χρόνια, τα αθλητικά παπούτσια ανακατασκευάστηκαν για να γιορτάσουν την 20ή επέτειο από το λανσάρισμά τους, αυτή τη φορά με το λογότυπο Sparco στη γλώσσα. Παρόλα αυτά, η μεγαλύτερη αναβίωσή τους λαμβάνει χώρα αυτή τη στιγμή, με μια επανέκδοση που κυκλοφόρησε στις 29 Ιουνίου του 2024, η οποία διατηρεί αναλλοίωτη την αισθητική που τα οδήγησε σε θρίαμβο πριν από 20 χρόνια. Προς το παρόν, θα είναι διαθέσιμα σε κόκκινο και μαύρο χρώμα.

Η επανέκδοση του παπουτσιού δεν θα μπορούσε να έρθει σε πιο κατάλληλη στιγμή, με τη μόδα της δεκαετίας του 2000 να διαμορφώνει τις πιο δημοφιλείς τάσεις του σήμερα

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη leftfoot (@leftfootsg)

H Puma αύξησε τα έσοδά της κατά 125% το 2001

Τα Sparco, όπως είναι γνωστά, διεύρυναν το κοινό τους πέρα από τους οπαδούς του μηχανοκίνητου αθλητισμού και κατέκτησαν τους εφήβους σε όλο τον κόσμο, αποτελώντας τα μοντέρνα υποδήματα για το σύνολο των γυμνασιόπαιδων στο γύρισμα του αιώνα.

Οι εκθέσεις κερδών της γερμανικής μάρκας κατά τη διάρκεια εκείνων των ετών χρησιμεύουν για να καταδείξουν το μέγεθος αυτού του φαινομένου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε ο Τύπος της εποχής, η Puma αύξησε τα έσοδά της κατά 125% το 2001 και κατά 211% το 2003. Θα μπορέσει να φτάσει την επιτυχία αυτή το 2024;

Ο λογαριασμός @hartcopy του Instagram που ασχολείται με τα αθλητικά παπούτσια αναρωτήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο αν το Sparco θα ήταν το παπούτσι που θα έβαζε τέλος στη βασιλεία του πανταχού παρόντος Samba της Adidas. Προς το παρόν, το Speedcat έχει την έγκριση του μοντέλου Emily Ratajkowski, η οποία φαίνεται να φοράει το δικό της εδώ και μήνες.

Ας μην ξεχνάμε ότι η προέλευση αυτών των εμβληματικών παπουτσιών βρίσκεται στους αγώνες της Formula 1

Το ανακάλυψαν οι γηγενείς του Tik Tok

Οι προσδοκίες γύρω από την επιστροφή τους στο θρόνο έχουν γίνει viral στο TikTok, όπου πολλαπλασιάζονται τα βίντεο για το πώς να στυλιζάρεις το Speedcat, απόδειξη της εκ νέου ανακάλυψής του από μια γενιά που δεν είχε καν γεννηθεί όταν το αρχικό σχέδιο έφερε επανάσταση στην αγορά.

Η επανέκδοση του παπουτσιού δεν θα μπορούσε να έρθει σε πιο κατάλληλη στιγμή, με τη μόδα της δεκαετίας του 2000 να διαμορφώνει τις πιο δημοφιλείς τάσεις του σήμερα. Για να μην αναφέρουμε ότι τους τελευταίους μήνες, ο κόσμος του μηχανοκίνητου αθλητισμού έχει λάβει μια νέα προβολή και η βιομηχανία της μόδας, επιδεικνύοντας την ισχυρή ικανότητά της να απορροφά κάθε κλάδο που προκαλεί σήμερα το ενδιαφέρον της κοινωνίας, έχει εργαστεί για τη σύνδεσή της με τον κόσμο των αγώνων αυτοκινήτου.

Ας μην ξεχνάμε ότι η προέλευση αυτών των εμβληματικών παπουτσιών βρίσκεται στους αγώνες της Formula 1.

Από την πίστα αγώνων στους δρόμους

Η προέλευση των δημοφιλών παπουτσιών ανάγεται στη δεκαετία του 1980, με τον σχεδιασμό των πρώτων αγωνιστικών παπουτσιών της Puma: το μοντέλο Motorsport, δερμάτινες μπότες με ψηλό κόψιμο που σχεδιάστηκαν το 1984 για τον οδηγό της Formula 1 Stefan Bellof.

Ο Γερμανός, ο οποίος έχασε τη ζωή του ένα χρόνο αργότερα σε ατύχημα κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, κέρδισε μερικές νίκες υψηλού επιπέδου με τα παπούτσια αυτά, τα οποία φύτεψαν τον σπόρο για αυτό που αργότερα θα γινόταν το μοντέλο Speedcat, αφού κυκλοφόρησε στην αγορά το 1999. Το σπορ παπούτσι σχεδιάστηκε «με βάση τα παπούτσια που χρησιμοποιούσαν οι οδηγοί της F1 το 1998», σύμφωνα με τη μάρκα.

Πώς ένα πρακτικό παπούτσι διαφορετικό από κάθε άλλο μοντέλο που κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή στην αγορά κατάφερε να γοητεύσει εκατομμύρια ανθρώπους;

Δείτε το βίντεο

Από τα driving loafers στο τώρα

Όπως λέει η Alejandra De La Riva Sainz, επικεφαλής μάρκετινγκ της εξειδικευμένης πλατφόρμας αθλητικών παπουτσιών Foot District, οι προηγούμενες προσπάθειες να προσελκύσουν τις μάζες σε αθλητικά παπούτσια εμπνευσμένα από τον μηχανοκίνητο αθλητισμό δεν απέδωσαν: «Μέχρι την άφιξη του Puma Speedcat, τα υποδήματα που δημιουργήθηκαν για οδηγούς δεν κυκλοφορούσαν στους δρόμους.

»Τη δεκαετία του 1970 έγιναν δημοφιλή κάποια μοκασίνια που δεν είχαν σχεδόν καθόλου σόλα, είχαν ένθετα καουτσούκ που χρησιμοποιούσαν οι οδηγοί αγώνων, αλλά τη δεκαετία του ’90, το μόνο δημοφιλές μοντέλο που συνδεόταν με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ήταν αυτό που ονομάζουμε driving loafers. Σήμερα, αυτά κατασκευάζονται από την Prada, την Tod’s και τη Sebago».

Προσθέτει ότι, «τη δεκαετία του ’70, η Nike έκανε μια προσπάθεια μέσω μιας συμμαχίας με τον Michael Schumacher, αλλά ποτέ δεν δημιούργησε πραγματική αίσθηση στη μόδα. Τι ήταν διαφορετικό αυτή τη φορά; Στην Ισπανία, ένας άνθρωπος, αν και έμμεσα, ήταν υπεύθυνος για την επιτυχία του παπουτσιού: Ο Fernando Alonso. «Φερνάντο Αλόνσο, ο πρώτος Ισπανός που κερδίζει ένα Grand Prix της Formula 1», κυκλοφόρησε το πρωτοσέλιδο της EL PAÍS στις 25 Αυγούστου 2003 για τον οδηγό που έγραψε ιστορία στον κόσμο των αγώνων και πυροδότησε ένα φαινόμενο fandom για το άθλημα.

Δείτε το βίντεο 

Είναι τελικά cool sneaker;

Οι αγώνες άρχισαν να προβάλλονται από την τηλεόραση κατά τη διάρκεια του κανονικού προγράμματος (για χρόνια, ήταν υποβιβασμένοι στις πρώτες πρωινές ώρες ή σε συνδρομητικά κανάλια). Στην αρχή, οι φανατικοί της Formula 1 ήταν αυτοί που έδειξαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα παπούτσια που ήταν εμπνευσμένα από τα υποδήματα των αγαπημένων τους οδηγών, αλλά «έφτασε μια στιγμή κατά την οποία το στυλ διαχωρίστηκε από την απόδοση και έγινε μια τάση με δική της ζωή», λέει η De La Riva.

Η Puma λέει ότι η μάρκα «είδε μια ενεργή αναζήτηση για αυτές τις σιλουέτες». Το εν λόγω προφίλ διαθέτει ένα απλό επάνω μέρος, με κορδόνια στην ίδια απόχρωση με το sneaker, ενώ η μονόχρωμη αισθητική διακόπτεται από τη λεγόμενη formstrip της μάρκας (η καμπύλη ταινία που διασχίζει το πλάι των μοντέλων της), που ταιριάζει με το λογότυπο της Puma που βρίσκεται στο δάχτυλο του ποδιού.

Η πραγματική διαφορά έγκειται στη σόλα, η οποία είναι υπερυψωμένη στη φτέρνα. Σύμφωνα με τον Turnicio, αυτή η ξεχωριστή εμφάνιση ήταν το κλειδί για την προσέλκυση των καταναλωτών, οι οποίοι πείστηκαν από τον «καινοτόμο σχεδιασμό εμπνευσμένο από παπούτσια αγώνων αυτοκινήτου», προσθέτοντας ότι «η σύνδεσή του με την κουλτούρα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, υποστηριζόμενη από διασημότητες» ενίσχυσε την αύρα του ως cool sneaker.

*Με στοιχεία από elpais.com | *Αρχική Photo: Emily Ratajkowski fan page