Από το «πάμε για τρελές στις Σεϋχέλλες» στις διακοπές στο μπαλκόνι. Κάθε εποχή φέρνει μαζί της νέες τάσεις που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την οικονομική κατάσταση που ζούμε. Με «όπλο» το διαδίκτυο και τα social media ξεπηδούν όροι με σύνθετες ξενόγλωσσες λέξεις -όπως το «staycation»- που ανακαλύπτει ο ανθρώπινους νους παρασύροντας σε μια «θάλασσα» αναρτήσεων γιατί είναι… trend.

Η νέα τάση του «staycation» δεν είναι καινούργια. Έρχεται από το μακρινό 1944, ξεχνιέται στο πέρασμα των χρόνων, επανακάμπτει το 2008 στις ΗΠΑ όπου οι τιμές της βενζίνης εκτοξεύτηκαν κάνοντας τις μετακινήσεις για διακοπές σχεδόν αδύνατες και μας συνοδεύει σε όλο το διάστημα της πανδημίας που θέλοντας και μη «μένουμε σπίτι».

Ένας στους δύο Έλληνες δεν θα κάνει διακοπές αυτό το καλοκαίρι σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών

Στην μικρή Ελλάδα η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που δείχνει ότι ένας στους δύο Έλληνες δεν θα κάνει διακοπές αυτό το καλοκαίρι λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια μετακίνησης και διαμονής ξύπνησαν μνήμες…

Ένας στους δύο Έλληνες δεν θα κάνει διακοπές αυτό το καλοκαίρι

«stay» + «vacation» φέτος το καλοκαίρι

Ο μαγικός κόσμος του διαδικτύου πήρε «φωτιά». Η παρατεταμένη ακρίβεια, τα υψηλά ενοίκια, το ηλεκτροσόκ στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και γενικότερα η οικονομική δυσπραγία των νοικοκυριών έφεραν την πρόταση «τουρίστας στην πόλη σου» που έγινε το νέο trend.

Ξαφνικά επανήλθε στις μνήμες μας το «staycation» ένας νεολογισμός που προέρχεται από τη σύντμηση των αγγλικών λέξεων «stay» (παραμονή) και «vacation» (διακοπές).

Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δεκάδες ιστοσελίδες μας έβαλαν σε… καλοκαιρινή διάθεση και μας έλυσαν σχεδόν όλες τις απορίες μας δίνοντάς μας συμβουλές για το πώς θα κάνουμε «διακοπές στο σπίτι» για να μην… χάσουμε την «τάση» του καλοκαιριού.

Γιατί η φτώχεια θέλει καλοπέραση και η εποχή «ΠΑΣΟΚ, ωραία χρόνια» έμεινε μόνο ως ανάμνηση.

Η «ιστορία επαναλαμβάνεται ως φάρσα» και επιστρέφει για να «εκδικηθεί» τα όνειρά μας. Για μερικές μέρες χαλάρωσης, ξεκούρασης, αναψυχής μακριά από τα τσιμέντα της πόλης το πορτοφόλι «ματώνει» και η πρόταση για «διακοπές» στο σπίτι αποτυπώνει την σκληρή οικονομική πραγματικότητα με την οποία είναι αντιμέτωπο ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού.

Ένα… καλοκαιρινό μπαλκόνι

«Λουκούμι» για τις κυβερνήσεις

Χωρίς να το φωνάζουν με το «staycation» συντάσσονται αρκετές κυβερνήσεις που ψάχνουν έσοδα από τους εύπορους (συνήθως αλλοδαπούς) τουρίστες και αγνοούν τους εγχώριους. Αντί να εμβαθύνουν σε ένα υπαρκτό πρόβλημα προσπαθούν με «ασπιρίνες» να «βουλώσουν τρύπες» και δίνουν πάτημα στο «κίνημα» των διακοπών στο σπίτι. Προωθούν αντεργατικά μέτρα επεκτείνοντας το ωράριο εργασίας και προσπαθούν να πείσουν πως η ακρίβεια είναι «εισαγόμενη».

Δυστυχώς η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε μια χώρα όπου οι ίδιοι οι πολίτες της δεν μπορούν να τις απολαύσουν. Το κόστος διακοπών έχει αυξηθεί κατά 12,7% το 2024 σε σχέση με το 2023 ενώ ο επίμονος πληθωρισμός -υποχώρησε κάπως μετά από αρκετούς μήνες- δεν αφήνει περιθώρια ανάσας σε μισθωτούς και συνταξιούχους.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Αριστεράς, Νάσος Ηλιόπουλος, περιγράφοντας τη δυστοπία του ελληνικού καλοκαιριού με μια ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ ζητά νομιμοποίηση του ελεύθερου κάμπινγκ αντί για #staycation.

«Συζητάμε για #staycation στην χώρα που απαγορεύει το ελεύθερο κάμπινγκ και κυνηγάει τους κατασκηνωτές με βαριά πρόστιμα. Το ελεύθερο κάμπινγκ πρέπει να νομιμοποιηθεί, προφανώς με αυστηρούς όρους για την προστασία της φύσης. Οι διακοπές είναι δικαίωμα όχι προνόμιο», τονίζει ο βουλευτής της ΝΕΑΡ.

Πάμε διακοπές

Εν κατακλείδι, για να μη ξεχάσουμε κι αυτά που ξέρουμε, οι διακοπές έχουν ψυχικά και σωματικά οφέλη που δεν προσφέρει το «staycation». Το πρωταρχικό όφελος των διακοπών είναι η αλλαγή παραστάσεων που μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τη ψυχική μας υγεία.

Απαραίτητη η αλλαγή παραστάσεων λένε οι ειδικοί

Μελέτες δείχνουν πως ένα νέο περιβάλλον, όχι αυτού του σπιτιού μας, αποσπούν την προσοχή μας από επίμονες ανησυχίες και προάγουν τη χαλάρωση. Μετριάζουν το συναίσθημα της πλήξης και της στασιμότητας και μας ανοίγουν τους ορίζοντες.  Συμβάλλουν στην ενίσχυση της παραγωγικότητας και της δημιουργικότητας και μας βοηθούν να αντεπεξέλθουμε στην απαιτητική καθημερινότητα.