Η Google σχεδιάζει τελικά να διατηρήσει τα cookies τρίτων στο πρόγραμμα περιήγησής της Chrome, όπως ανακοίνωσε τη Δευτέρα, μετά από χρόνια δέσμευσης να καταργήσει σταδιακά τα μικροσκοπικά πακέτα κώδικα που προορίζονται για την παρακολούθηση των χρηστών στο Διαδίκτυο.

Η μεγάλη ανατροπή ακολουθεί τις ανησυχίες των διαφημιστών – της μεγαλύτερης πηγής εσόδων της εταιρείας – που λένε ότι η απώλεια cookies στο πιο δημοφιλές πρόγραμμα περιήγησης στον κόσμο θα περιορίσει την ικανότητά τους να συλλέγουν πληροφορίες για την εξατομίκευση διαφημίσεων.

Τι θα κάνει η Google

Η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου είχε επίσης εξετάσει το σχέδιο της Google λόγω ανησυχιών ότι θα παρεμπόδιζε τον ανταγωνισμό στην ψηφιακή διαφήμιση.

«Αντί να καταργούμε τα cookie τρίτων, θα εισάγαμε μια νέα εμπειρία στο Chrome που επιτρέπει στους χρήστες να κάνουν μια ενημερωμένη επιλογή που ισχύει για την περιήγησή τους στον ιστό και θα μπορούν να προσαρμόσουν αυτήν την επιλογή ανά πάσα στιγμή», σχολίασε ο Άντονι Τσάβες, αντιπρόεδρος της πρωτοβουλίας Privacy Sandbox που υποστηρίζεται από την Google.

Τα μεγάλα προγράμματα περιήγησης δίνουν επίσης την επιλογή διαγραφής cookies κατόπιν εντολής

Η αφαίρεση των cookies υποτίθεται ότι θα αποτελούσε το αποκορύφωμα της πρωτοβουλίας Privacy Sandbox της Google, που ξεκίνησε το 2019, με στόχο την εξισορρόπηση του απορρήτου των χρηστών με τις ανάγκες της στοχευμένης διαφήμισης. Τα third-party cookies υποτίθεται ότι θα καταργούνταν προοδευτικά σε δύο στάδια: ξεκινώντας στα τέλη του 2022, το πρώτο στάδιο θα επέτρεπε στη διαφημιστική βιομηχανία να προσαρμοστεί σε διάστημα εννέα μηνών. Το δεύτερο στάδιο επρόκειτο να ξεκινήσει στα μέσα του 2023 και να διαρκέσει τρεις μήνες, ενώ η ολοκλήρωση της κατάργησης είχε τοποθετηθεί χρονικά για τα τέλη του 2023.

Στα μέσα Οκτωβρίου 2023, η Google επιβεβαίωσε τα σχέδιά της να «απενεργοποιήσει τα cookies τρίτων για το 1% των χρηστών από το πρώτο τρίμηνο του 2024 για να διευκολύνει τις δοκιμές και στη συνέχεια να τα αυξήσει στο 100% των χρηστών από το τρίτο τρίμηνο του 2024».

Τι είναι τα cookies

Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου με πληροφορίες, τα οποία αποθηκεύονται από τον διακομιστή (server) ενός ιστοτότοπο στην τερματική συσκευή (υπολογιστής, κινητό τηλέφωνο κλπ.) ενός επισκέπτη/χρήστη κατά την πλοήγηση σε αυτόν. Ο ιστοτόπος ανακτά τις εν λόγω πληροφορίες σε κάθε επίσκεψη προκειμένου να προσφέρει σχετικές με αυτές υπηρεσίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων πληροφοριών είναι οι προτιμήσεις του χρήστη σε μια ιστοσελίδα, όπως αυτές δηλώνονται από τις επιλογές που κάνει σε αυτή (π.χ. επιλογή συγκεκριμένων «κουμπιών», αναζητήσεων, κ.λπ.).

Τα cookies μπορεί να εγκαθίστανται από τον ίδιο τον πάροχο της ιστοσελίδας που επισκέπτεται ο χρήστης (first party cookies) ή από άλλους μέσω του παρόχου της ιστοσελίδας (third party cookies) που επισκέπτεται ο χρήστης.

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η χρήση των cookies διέπεται από τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR), ο οποίος ορίζει ότι οι εκδότες διασφαλίζουν τη ρητή συγκατάθεση των χρηστών για την αποθήκευση των cookies τους. Τα μεγάλα προγράμματα περιήγησης δίνουν επίσης την επιλογή διαγραφής cookies κατόπιν εντολής.

Ο Τσάβες είπε ότι η Google συνεργάζεται με ρυθμιστικές αρχές όπως το CMA του Ηνωμένου Βασιλείου και το Γραφείο Επιτρόπου πληροφοριών, καθώς και με εκδότες και ομάδες απορρήτου για τη νέα προσέγγιση, ενώ συνεχίζει να επενδύει στο πρόγραμμα Privacy Sandbox.

Ποικίλες αντιδράσεις

Η ανακοίνωση της Google προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις.

«Τα ενδιαφερόμενα μέρη της διαφήμισης δεν θα χρειάζεται πλέον να προετοιμάζονται για να εγκαταλείψουν τα cookies τρίτων», δήλωσε η αναλύτρια του eMarketer Evelyn Mitchell-Wolf.

Από την πλευρά της η Lena Cohen, τεχνολόγος προσωπικού στο Electronic Frontier Foundation, είπε ότι τα cookies μπορούν να προκαλέσουν βλάβη στους καταναλωτές, για παράδειγμα επιθετικές διαφημίσεις που στοχεύουν ευάλωτες ομάδες. «Η απόφαση της Google να συνεχίσει να επιτρέπει cookie τρίτων, παρά το γεγονός ότι άλλα μεγάλα προγράμματα περιήγησης τα μπλοκάρουν για χρόνια, είναι άμεση συνέπεια του επιχειρηματικού μοντέλου που βασίζεται στη διαφήμιση», ανέφερε σε ανακοίνωσή της Cohen.

Πηγή: ΟΤ.gr