Γιατί ο θάνατος του Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν μας θυμώνει ακόμα;
Ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο διαμέρισμά του στο Γουέστ Βίλατζ της Νέας Υόρκης στις 2 Φεβρουαρίου του 2014, είχε χαρακτηριστεί ως ο καλύτερος ηθοποιός χαρακτήρων της γενιάς του, αλλά ούτε τη φήμη του μπορούσε να διαχειριστεί ούτε τον εθισμό.
Η είδηση του ξαφνικού, πρόωρου θανάτου του Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, σε ηλικία 46 ετών, προκάλεσε σοκ, πρωτοφανές σχεδόν, για έναν ηθοποιό που αγαπήθηκε χωρίς ποτέ να γίνει κινηματογραφικός σταρ. Ακόμα και όταν ο χρόνος του στην οθόνη ήταν σύντομος -όπως για παράδειγμα ο μπάτλερ που συναντά τον Dude στο The Big Lebowski- κατάφερνε πάντα να κλέβει τη σκηνή.
Σε ταινίες όπως το Magnolia και το Ξέφρενες Νύχτες (Boogie Nights), έδειξε ένα πραγματικό χάρισμα στο να υποδύεται τον παρείσακτο, τον κακομοίρη -το είδος των περιθωριακών ανθρώπων που είναι φαινομενικά πολύ κατεστραμμένοι για να γίνουν παραδοσιακοί ήρωες ενώ ξεπέρασε τα ελαττώματά τους και τους έκανε βαθιά οικείους.
Αλλά διέπρεψε, επίσης, και στο άλλο άκρο του φάσματος, παίζοντας επικά περίπλοκους πρωταγωνιστές τόσο στη σκηνή (True West και Ο Θάνατος του Εμποράκου) όσο και στην οθόνη (The Master, Η συνεκδοχή της Νέας Υόρκης, και Capote) – θεαματικές ερμηνείες σε μια καριέρα που κόπηκε τραγικά σύντομη.
«Νομίζω ότι αυτή είναι λίγο πολύ η ανθρώπινη κατάσταση, ξέρετε, να ξυπνάς και να προσπαθείς να ζήσεις τη μέρα σου με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορείς να κοιμηθείς και να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου»
«Όλοι παλεύουν με την αυτό-αγάπη»
Το 2006 ο Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν κέρδισε το Όσκαρ για την ανατριχιαστική ερμηνεία του ως ο ιδιοφυής αλλά εγωκεντρικός Αμερικανός συγγραφέας Τρούμαν Καπότε και αυτόματα μπήκε στον κόσμο των διασημοτήτων που αναγνωρίζονται αμέσως.
Όμως, παρ’ όλη την επιτυχία του, ο Χόφμαν ήταν απρόθυμος να βρεθεί στο προσκήνιο και σε συνέντευξή του στον Guardian που δημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 2011 δήλωσε ότι πιστεύει πως όλοι παλεύουν με την αυτο-αγάπη.
«Νομίζω ότι αυτή είναι λίγο πολύ η ανθρώπινη κατάσταση, ξέρετε, να ξυπνάς και να προσπαθείς να ζήσεις τη μέρα σου με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορείς να κοιμηθείς και να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Μίλησε για τους αγώνες του με το ποτό και τα ναρκωτικά ως φοιτητής δραματικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και φέρεται να δήλωσε ότι ξαναμπήκε σε κέντρο αποτοξίνωσης το 2013 μετά από μια υποτροπή με ηρωίνη.
Δείτε το σχετικό βίντεο
Ο γιος ενός στελέχους της Xerox και μιας φεμινίστριας νοικοκυράς
Γεννήθηκε ως Φίλιπ Χόφμαν τον Ιούλιο του 1967 στην πολιτεία της Νέας Υόρκης και ήταν το τρίτο από τα τέσσερα παιδιά ενός στελέχους της Xerox και μιας φεμινίστριας νοικοκυράς. Χώρισαν όταν ήταν εννέα ετών.
Ενσωματώνοντας το όνομα του παππού του, Σέιμουρ, μεταξύ των ονομάτων του, έκανε το ντεμπούτο του στη μεγάλη οθόνη σε μια ανεξάρτητη ταινία του 1991 με τίτλο Triple Bogey on a Par Five Hole.
Το 1997, έκανε αίσθηση ως ένα κρυφό γκέι μέλος του συνεργείου στην ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον, Boogie Nights.
Αλλά ήταν ίσως στο θρίλερ του Άντονι Μινγκέλα, Ο Ταλαντούχος κ. Ρίπλεϊ, που έκανε την πραγματική του επανάσταση. Παρόλο που ήταν δίπλα στους αγαπημένους πρωτοκλασάτους Ματ Ντέιμον, Τζουντ Λο και Γκουίνεθ Πάλτροου, έκλεψε την παράσταση σε έναν δευτερεύοντα ρόλο ως ο διπρόσωπος preppie τύπος, ο καθηλωτικός Φρέντι Μάιλς.
Ο αείμνηστος Μινγκέλα περιέγραψε τον Χόφμαν ως έναν εξαιρετικό ηθοποιό «καταραμένο, μερικές φορές, από την ίδια του την αδηφάγα νοημοσύνη, τη δική του δυσφορία με την υποκριτική»
«Καταραμένος από την ίδια του την αδηφάγα νοημοσύνη»
Ο αείμνηστος Μινγκέλα περιέγραψε τον Χόφμαν ως έναν εξαιρετικό ηθοποιό «καταραμένο, μερικές φορές, από την ίδια του την αδηφάγα νοημοσύνη, τη δική του δυσφορία με την υποκριτική».
Μετά ήρθε η βιογραφική ταινία Capote του 2005, η οποία έβαλε τον Χόφμαν στο επίκεντρο της σκηνής.
Στην ταινία του Μπένετ Μίλερ για τον ειλικρινή ομοφυλόφιλο συγγραφέα, ο Χόφμαν αποτύπωσε όχι μόνο την εκλεπτυσμένη συμπεριφορά και την ψηλή φωνή του Τρούμαν Καπότε, αλλά και τις ισχυρές δυνάμεις που τον οδήγησαν – και τελικά τον κατέστρεψαν – ως καλλιτέχνη.
Η ταινία δείχνει τον διάσημο συγγραφέα του «Πρωινού στο Τίφανις» να κάνει αυλή με κόλακες-θαυμαστές στη Νέα Υόρκη και να εισχωρεί με χειραγωγικό τρόπο στο μυαλό δύο θανατοποινιτών.
Έγινε φίλος με τους δολοφόνους για να βρει υλικό για το βιβλίο που θα αποτελούσε το σπουδαιότερο έργο του αλλά και την κατάντια του ως συγγραφέα, καθώς δεν ολοκλήρωσε ποτέ άλλο μυθιστόρημα.
Μια σειρά από αντιφατικούς μεταξύ τους ρόλους
Μετά το Capote, ο Χόφμαν κέρδισε άλλες τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ δεύτερου ρόλου, υποδυόμενος έναν αθυρόστομο πράκτορα της CIA στα Παιγνίδια Εξουσίας το 2008, στην Αμφιβολία το 2009 και στο The Master το 2013.
Στην Αμφιβολία ήταν ο πατέρας Φλιν, ένας αγωνιώδης καθολικός ιερέας που ήταν ύποπτος για την κακοποίηση ενός έφηβου μαθητή.
Βασισμένο στο επιτυχημένο θεατρικό έργο του Τζον Πάτρικ Σάνλεϊ, οι καλύτερες στιγμές της ταινίας έρχονται όταν ο χαρακτήρας του Χόφμαν διεξάγει λεκτικό πόλεμο με την κατήγορό του αδελφή Αλοΐσιους που υποδύεται η Μέριλ Στριπ.
Είχε επίσης εντυπωσιακούς ρόλους στην ταινία Magnolia του Άντερσον, με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ (1999)- στην ταινία Flawless, στην οποία υποδύεται μια μελοδραματική drag queen, απέναντι από τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο- στην ταινία Punch-Drunk Love- και σε ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού, όπως το βραβευμένο με Όσκαρ Επιστροφή στο Cold Mountain του 2003 και το Mission Impossible III του 2006.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Gerlan Dun (@gerlanduno)
Θα είναι πάντα ευκολότερο να κατανοήσουμε την κληρονομιά του Χόφμαν παρά τον θάνατό του
Δεν τον ένοιαζε αν μας άρεσε κάποιο από τα θλιβερά δείγματα ανθρώπινης παραίτησης που κατά καιρούς υποδυόταν μέσω των ρόλων του. Το θέμα ήταν να μας κάνει να τα πιστέψουμε και να αναγνωρίσουμε σ’ αυτά – σ’ αυτόν – μια αλήθεια για τον εαυτό μας που διαφορετικά θα προτιμούσαμε να αποφύγουμε.
Είχε μια σπάνια ικανότητα να φωτίζει τις ποικιλίες της ανθρώπινης ασχήμιας. Κανείς δεν το έκανε ποτέ τόσο όμορφα.
Θα είναι πάντα ευκολότερο να κατανοήσουμε την κληρονομιά του Χόφμαν παρά τον θάνατό του. Αυτή η τραγική απώλεια δεν ταιριάζει με το πρότυπο των Κερτ Κομπέιν/ Τζιμ Μόρισον ή Τζέιμς Ντιν/ Χιθ Λέτζερ, όπου ένας λαμπρός (και γοητευτικός) νεαρός καλλιτέχνης αυτοκαταστρέφεται αφήνοντας πίσω του μια σχετικά σύντομη και καχεκτική καριέρα και ονειροπολήσεις για το τι θα μπορούσε να είχε γίνει.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Philip Seymour Hoffman RIP (@philipseymourhoffmanrip_)
Ο Χόφμαν δεν ήταν ένας ρομαντικός καρδιοκατακτητής
Είχε την ίδια ηλικία με τον Αμερικανό μυθιστοριογράφο Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας και όπως ο Γουάλας, άφησε πίσω του έναν ώριμο, επικού μεγέθους κανόνα τέτοιας ποικιλίας και πολυπλοκότητας που είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς πώς μπόρεσε να τον παράγει ενώ πάλευε με τόσο μοχθηρούς και εξουθενωτικούς δαίμονες.
Η βάση δεδομένων ταινιών στο Διαδίκτυο απαριθμεί 63 κινηματογραφικές εμφανίσεις για τον Χόφμαν. Και το αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και οι μικροί και πρώιμοι ρόλοι -ιδιαίτερα εκείνοι στις ταινίες «Άρωμα γυναίκας», «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» και το ασύγκριτο «Ξέφρενες Νύχτες»- είναι εξίσου ανεξίτηλοι με τις οσκαρικές και μετα-οσκαρικές πρωταγωνιστικές του εμφανίσεις.
Είμαστε θυμωμένοι με τον θάνατο του Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν για έναν πολύ σημαντικό λόγο: γιατί δεν μπορεί να αντικατασταθεί.
*Ο Φίπιλ Σέιμουρ Χόφμαν είχε γεννηθεί στις 23 Ιουλίου 1967, στο Fairport, της Νέας Υόρκης
- Μπαρτσελόνα: Ο Γιαμάλ χάνει και το παιχνίδι με τη Θέλτα
- Στο στόχαστρο της Amazon και της SpaceX τα εργασιακά δικαιώματα, με τις ευλογίες του Τραμπ
- Υποκειμενική φτώχεια: Γιατί οι 7 στους 10 αισθανόμαστε φτωχοί; – Τι απαντάνε ειδικοί
- Coachella 2025: Lady Gaga, Green Day, Post Malone και Travis Scott είναι οι φετινοί headliners
- Και το ΠΑΣΟΚ εγένετο αξιωματική αντιπολίτευση
- Ρευστοποίηση του πολιτικού σκηνικού: Τα κόμματα και οι ευθύνες τους