Εσείς γνωρίζετε τα δικαιώματά σας ως ταξιδιώτης;
Τα δικαιώματα που έχετε ως ταξιδιώτης όταν επιλέγετε το πλοίο και το αεροπλάνο.
Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και εάν δεν έχετε φύγει ήδη, πιθανότατα ετοιμάζεστε για τις καλοκαιρινές σας διακοπές. Ενώ πολλοί είναι εκείνοι που επιλέγουν το πλοίο για να ταξιδέψουν προς και από τους καλοκαιρινούς τους προορισμούς, δεν είναι λίγοι και εκείνοι που επιλέγουν και το αεροπλάνο για πιο γρήγορες και άνετες μετακινήσεις. Ανεξάρτητα από την δική σας επιλογή, γνωρίζατε ότι έχετε δικαιώματα ως ταξιδιώτης;
Ετοιμάσατε τα πράγματά σας, φτιάξατε βαλίτσες, γράψατε το όνομά σας στην ετικέτα των αποσκευών και τις κλειδώσατε με το λουκέτο. Έχετε όμως, αναρωτηθεί τι θα συμβεί εάν το καράβι σας αργήσει να αποπλεύσει για παραπάνω από τέσσερις ώρες ή σε ποια περίπτωση ως επιβάτης αεροπλάνου δικαιούστε δωρεάν διανυκτέρευση ακόμα και στο εξωτερικό; Επειδή τα απρόοπτα στα ταξίδια είναι πιθανά, απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα αναφορικά με τα δικαιώματα των ταξιδιωτών δίνει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ).
Ποια είναι τα δικαιώματα των ταξιδιωτών με πλοίο
Μερικά από τα πιο συχνά ερωτήματα, περιλαμβάνουν:
-Πότε ευθύνεται ο μεταφορέας εάν οι αποσκευές μου υποστούν ζημιά ή χαθούν;
Ο μεταφορέας ευθύνεται για φθορά ή απώλεια των αποσκευών, μόνο εάν ο ταξιδιώτης τις έχει παραδώσει για φύλαξη και έχει λάβει τη σχετική απόδειξη.
-Τι γίνεται σε περίπτωση που η θέση ή η καμπίνα στο πλοίο δεν αντιστοιχεί με αυτά που αναγράφονται στο εισιτήριο;
Έχετε τέσσερις επιλογές:
- Μπορείτε να ακυρώσετε το εισιτήριο. Εάν επιλέξτε την ακύρωση, δικαιούστε επιστροφή του μισού ναύλου και όλων των κρατήσεων, υπέρ τρίτων και του Φ.Π.Α. αν η ακύρωση γίνει 12 ώρες πριν τον προγραμματισμένο απόπλου. Η επιστροφή αυξάνεται στο 75%, αν η ακύρωση γίνει επτά μέρες πριν και στο 100% αν γίνει 14 ημέρες πριν. Ο επιβάτης δικαιούται τα ίδια, ανεξάρτητα από τον χρόνο ακύρωσης, όταν υπάρχουν λόγοι ανωτέρας βίας ή υγείας, οι οποίοι αποδεικνύονται, εγγράφως.
- Μπορείτε να ταξιδέψετε σε θέση κατώτερη από αυτήν που πληρώσατε, λαμβάνοντας αποζημίωση που ανέρχεται στο διπλάσιο της διαφοράς των δύο ναύλων.
- Μπορείτε να ζητήσετε να ταξιδέψετε σε ανώτερη από αυτήν που πληρώσατε θέση, καταβάλλοντας το μισό της διαφοράς των δύο ναύλων (εάν όμως ο μεταφορέας από μόνος του προτείνει την ανώτερη θέση, ο επιβάτης δεν δικαιούται να εισπράξει τη διαφορά). Μπορείτε να τροποποιήσετε το εισιτήριο για το ίδιο ή άλλο δρομολόγιο, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα θέσεων, χωρίς όμως να δικαιούστε επιστροφή τυχόν διαφοράς ναύλων, εφόσον ζητήσει την αλλαγή 48 ώρες πριν τον απόπλου. Για να ισχύσουν τα παραπάνω, πρέπει να ενημερώσετε, γραπτά, τον εκδότη των εισιτηρίων. Για να επιστρέψει/ αλλάξει το εισιτήριο, πρέπει να απευθυνθείτε στον εκδότη ή στον ναυτικό πράκτορα του μεταφορέα ή στον εκπρόσωπο του.
-Τι συμβαίνει όταν το πλοίο καθυστερεί να αποπλεύσει εξαιτίας βλάβης;
Σε αυτήν την περίπτωση:
- Αν η καθυστέρηση είναι πάνω από 90 λεπτά, δικαιούστε ή ν’ ακυρώσετε το εισιτήριο και να σας επιστραφεί όλο το αντίτιμο ή να μείνετε στο πλοίο και να ταξιδέψετε αργότερα, είτε με το ίδιο ή με άλλο, με έξοδα και μέριμνα του μεταφορέα. Δικαιούστε επίσης ελαφρά γεύματα/αναψυκτικά.
- Αν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των τεσσάρων ωρών, η εταιρεία πρέπει να παράσχει στους ταξιδιώτες γεύμα και κατάλυμα, στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αυτό εφικτό και αναγκαίο. Η μεταφορά του επιβάτη, από το λιμάνι στο ξενοδοχείο και το αντίστροφο γίνεται με έξοδα του μεταφορέα. Ο ανώτατος αριθμός διανυκτερεύσεων ορίζεται σε τρεις, ανώτατου κόστους 80 ευρώ έκαστη. Το δικαίωμα αποζημίωσης ασκείται στο λιμάνι αναχώρησης, ή άφιξης του πλοίου. Εάν, 24 ώρες, από την ώρα του προγραμματισμένου απόπλου, ο ταξιδιώτης δεν έχει προωθηθεί στον προορισμό του με μέριμνα του μεταφορέα, δικαιούται αποζημίωση το διπλάσιο του ναύλου του επιβάτη και επιστροφή του ναύλου για το όχημά του.
-Αν απαγορευτεί ο απόπλους λόγω καιρού;
Μπορείτε είτε να μείνετε στο πλοίο (εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν) είτε να ακυρώσετε το ταξίδι και να λάβετε επιστροφή του ανάλογου ναύλου είτε ν’ αλλάξετε την ημερομηνία ταξιδιού.
– Το πλοίο σταμάτησε λόγω βλάβης σε ενδιάμεσο λιμάνι και ο μεταφορέας δεν με προωθεί στον τελικό μου προορισμό, με ευθύνη/δαπάνη του…
Σε αυτήν την περίπτωση δικαιούστε δωρεάν τροφή για όλο το διάστημα, μέχρι να συνεχίσει το ταξίδι σας, κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον αυτό είναι εφικτό και αναγκαίο, δωρεάν μεταφορά, προς/από το ξενοδοχείο. Η άσκηση των δικαιωμάτων τού καταναλωτή για καθυστέρηση ή ακύρωση του ταξιδιού σε ενδιάμεσο λιμάνι, γίνεται μέσω συμπλήρωσης εγγράφου, που υποχρεούται να δώσει η εταιρεία.
-Επρόκειτο να ταξιδέψω με ανταπόκριση, αλλά έχασα το πλοίο προς τον τελικό προορισμό μου, εξαιτίας καθυστέρησης ή διακοπής προηγούμενου δρομολόγιου. Το εισιτήριο το έχω στα χέρια μου. Τι ισχύει σε αυτή την περίπτωση;
Πρέπει να ενημερώσετε τον μεταφορέα, ο οποίος πρέπει να σας προωθήσει στον τελικό προορισμό σας, με δικά του έξοδα/μέριμνα. Δικαιούστε, επίσης, γεύματα και κατάλυμα, με τις προϋποθέσεις, που ισχύουν για τη διακοπή ταξιδιού σε ενδιάμεσο λιμάνι.
Ποια είναι τα δικαιώματα των ταξιδιωτών με αεροπλάνο
Μερικά από τα πιο συχνά ερωτήματα, περιλαμβάνουν:
– Σε περίπτωση overbooking (υπερπληρότητα) ποια είναι τα δικαιώματά μου;
Όταν ο αριθμός των επιβατών υπερβαίνει τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, η αεροπορική εταιρεία πρέπει, αρχικά, να ζητήσει εθελοντές για να παραιτηθούν, από τις θέσεις τους, προσφέροντάς τους άλλα οφέλη. Εάν δεν θέλετε να παραιτηθείτε, τότε η εταιρεία οφείλει να σας εξασφαλίσει την επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου σας και την επιστροφή με δωρεάν πτήση στο αρχικό σημείο αναχώρησης ή την δυνατότητα μεταφοράς στον τελικό προορισμό.
– Ποιες αποζημιώσεις δικαιούμαι εάν μου αρνηθεί η επιβίβαση εξαιτίας overbooking;
Aποζημίωση 250 ευρώ για πτήσεις κάτω από 1500 χλμ., 400 ευρώ για πτήσεις μεγαλύτερης απόστασης εντός Ε.Ε., επίσης 400 ευρώ για πτήσεις 1500 χλμ-3000 χλμ., εκτός Ε.Ε. και 600 ευρώ για πτήσεις πάνω από 3500 χλμ., εκτός Ε.Ε.
– Τι γίνεται εάν η πτήση καθυστερήσει υπερβολικά;
Εάν υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση πτήσης (π.χ., άνω των δύο ωρών για πτήσεις κάτω των 1500 χλμ), ο αερομεταφορέας οφείλει να παράσχει γεύματα/αναψυκτικά/επικοινωνιακές διευκολύνσεις. Εάν η αναχώρηση αναμένεται να πραγματοποιηθεί την επομένη, δικαιούστε διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο, για μία ή περισσότερες νύχτες και δωρεάν μεταφορά του στο κατάλυμα. Εάν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των πέντε ωρών, ο αερομεταφορέας υποχρεούται να προσφέρει τη δυνατότητα επιστροφής του αντιτίμου του εισιτηρίου, για το μέρος του ταξιδιού, που δεν πραγματοποιήθηκε.
– Τι μπορώ να κάνω εάν χαθούν ή υποστούν φθορά οι αποσκευές μου;
Θα πρέπει να κάνετε γραπτή καταγγελία το συντομότερο δυνατόν. Σε περίπτωση φθοράς και εφόσον έχετε παραδώσει τις αποσκευές σας κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων, πρέπει να κάνουμε γραπτή καταγγελία, εντός επταημέρου. Στην περίπτωση καθυστέρησης, η καταγγελία πρέπει να γίνει εντός 21 ημερών. Το ανώτατο ποσό, που μπορείτε να λάβετε, ως αποζημίωση, για ζημία αποσκευών είναι περίπου 1.300 ευρώ. Οι αποζημιώσεις ή οι επιστροφές πρέπει να καταβληθούν, εντός επταημέρου.
- Μαγδεμβούργο: Ο ύποπτος Ταλέμπ Α. οδηγήθηκε ενώπιον ανακριτή
- Βραζιλία: Τουλάχιστον 38 νεκροί μετά σύγκρουση λεωφορείου με μπλοκ γρανίτη σε αυτοκινητόδρομο
- Ινδία: Κατάρρευση τριώροφου κτιρίου στην πολιτεία Παντζάμπ σε πρόσφατα «εξευγενισμένη» περιοχή
- Ρωσία: Ο Πεσκόφ επεξηγεί την πρόκληση Πούτιν στην Δύση για «τεχνολογική μονομαχία» με Ορέσνικ
- ΗΠΑ: Η Αμερικανική Αεροπορία βομβάρδισε θέσεις των Χούθι στην Υεμένη
- Σε επίπεδο ρεκόρ και το 2024 η κατανάλωση άνθρακα