Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δεν περιορίζεται μόνον στην δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών για την εξυπηρέτηση των πολιτών και επιχειρήσεων, εξ’ αποστάσεως αλλά ταυτόχρονα καταργεί γραφειοκρατικά βήματα και στεγανά, καθώς μέσω της άντλησης δεδομένων αφού επιτυγχάνεται διαλειτουργικότητα, δίνεται η δυνατότητα για μείωση της γραφειοκρατίας και της ταλαιπωρίας, τονίζει ο υπουργός κ. Δημήτρης Παπαστεργίου.

Ήδη, έχουν δημιουργηθεί 1833 ψηφιακές υπηρεσίες  και προκειμένου να διευκολυνθούν οι χρήστες του gov.gr στον πολλές φορές «αχανή» ψηφιακό κόσμο, δημιουργήθηκε με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης το mAigov ως «πλοηγός» για την αναζήτηση των πληροφορίων σχετικά με τις «διαθέσιμες  υπηρεσίες» του gov.gr. Δηλαδή, αν και ποιά υπηρεσία παρέχεται ψηφιακά και με ποια βήματα μπορεί ο πολίτης να την χρησιμοποιήσει. Μέσα σε 6 μήνες απαντήθηκαν ένα εκατομύριο ερωτήματα, αναφέρει, ο κ. Παπαστεργίου.

Το υπουργείο βοηθά και στην εξάλειψη γραφειοκρατικών βημάτων

Στα άμεσα σχέδια του υπουργείου είναι η επέκταση της εφαρμογής gov.grWallet ώστε να μπορούν με ελάχιστες κινήσεις οι πολίτες να επιβεβαιώνουν τα στοιχεία τους για την εγγραφή του παιδιού τους στον παιδικό σταθμό αλλά και να μπορούν να αλλάξουν πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας ή και τηλεπικοινωνιακό πάροχο. Από τον Σεπτέμβριο η εφαρμογή θα λειτουργεί για τα δυναμικά τιμολόγια ρεύματος ενώ ήδη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ασφάλιση οχημάτων.

…Eφόσον δούμε ως πολίτες πως ένας πάροχος μας δίνει μια καλύτερη τιμή τον επόμενο μήνα, χωρίς να χρειαστεί να πάμε πουθενά, με ένα μήνυμα στο κινητό θα μπορούμε να αλλάξουμε πάροχο

Ανάμεσα στα φιλόδοξα έργα ψηφιοποίησης είναι έως το τέλος του 2025 η ψηφιοποίηση 1,6 δις εγγράφων του Δημοσίου και ανάμεσα τους η ψηφιοποίηση εκατομμυρίων αποφάσεων της Δικαιοσύνης ώστε να έχουν στη διάθεσή τους άμεσα την πληροφορία οι δικαστικοί λειτουργοί και οι δικηγόροι για να σταματήσει η ταλαιπωρία και να επιταχυνθεί η απονομή της Δικαιοσύνης.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δημήτρης Παπαστεργίου με τον δημοσιογράφο του in κ. Ανδρέα Παναγόπουλο

Για τις ψηφιακές υπηρεσίες: Φτιάξαμε κάθε μέρα και μία καινούργια τον περασμένο χρόνο 

Συνολικά έχουν δημιουργηθεί 1833 ψηφιακές υπηρεσίες και για τους πολίτες και για τις επιχειρήσεις. «Έχουμε, περίπου μία ψηφιακή υπηρεσία κάθε μέρα τον τελευταίο χρόνο» αναφέρει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δηλαδή περί τις 300 νέες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας την εφαρμογή mAigov. τον ψηφιακό βοηθό, μπορούν να ρωτήσουν και να πλοηγηθούν στο «αχανές» ψηφιακό τοπίο για να εντοπίσουν τις υπηρεσίες που όλο και θα αυξάνονται. «Και οι επιχειρήσεις μπορούν να αναζητούν πιστοποιητικά από το ΓΕΜΗ για να εξυπηρετηθούν στις τραπεζικές τους συναλλαγές αλλά και όπου απαιτούνται πιστοποιητικά, όπως στην Δικαιοσύνη με πληρεξούσια, γνωμοδοτήσεις, κ.α. Ήδη, ο ψηφιακός βοηθός απαντά και σε ερωτήματα για την φθηνότερη τιμή ρεύματος τον περασμένο μήνα.

Για το gov.grWallet: Θα μπορείς να αλλάξεις ακόμη και πάροχο ή να γράψεις το παιδί στον παιδικό σταθμό   

Σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος ετοιμάζεται μία νέα εφαρμογή για την αλλαγή με απλά μηνύματα από το κινητό παρόχου ενέργειας για τα δυναμικά τιμολόγια που μεταββάλλοντια κάθε μήνα- σε πρώτη φάση-. Όπως λέει ο κ. Παπαστεργίου σε δύο μήνες η εφαρμογή θα είναι έτοιμη και  «από Σεπτέμβρη και μετά, εφόσον δούμε πως ένας πάροχος μας δίνει μια καλύτερη τιμή τον επόμενο μήνα, χωρίς να χρειαστεί να πάμε πουθενά, να στείλουμε ένα μήνυμα  από το κινητό, να αλλάξουμε πάροχο». Η δυνατότητα αυτή θα δοθεί και για τις τηλεπικοινωνίες. Το μοντέλο θα λειτουργήσει με βάση την υλοποίηση που έγινε και λειτουργεί για την αγορά της ασφάλισης οχημάτων όπου πλέον με πολύ απλές διαδικασίες μπορείς να ασφαλίσεις το όχημά σου, τονίζει ο κ. Παπαστεργίου. «Για να κάνεις ένα ασφαλιστήριο συμβόλαιο αυτοκινήτου θέλεις την άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, το δίπλωμα οδήγησης και την ταυτότητα. Αντί λοιπόν οι πολίτες να στέλνουν αυτά τα τρία χαρτιά με οποιονδήποτε τρόπο σε φυσικό χαρτί ή ψηφιακά έγγραφα, πλέον η ασφαλιστική εταιρεία στην οποία έχουμε απευθυνθεί μας στέλνει ένα μήνυμα στον πολίτη ότι για το νέο ασφαλιστήριο συμβόλαιο θέλουμε αυτά τα στοιχεία, είναι σωστά, τα κοιτάμε και εφόσον συμφωνούμε ότι είναι σωστά, προχωράμε…» . Με τον ίδιο τρόπο θα μπορούν να έχουν πρόσβαση δημόσιες υπηρεσίες σε δημοφιλή πιστοποιητικά (γέννησης, οικογενειακής κατάστασης), μετά από συναίνεση του πολίτη. «Για να γράψετε το παιδί σας σε έναν παιδικό σταθμό θέλουμε αυτά σας τα στοιχεία… είναι αυτά; Συμφωνείτε; Συμφωνώ και τελειώνεις» λέει ο υπουργός.

Για το mAigreece: O ψηφιακός βοηθός για τους τουρίστες

Για τους τουρίστες δημιουργήθηκε μία ειδική εφαρμογή ώστε να διευκολύνονται στην αναζήτηση πληροφορίων για ζητήματα υγείας και ασφάλειας. Πέραν των επίσημων τουριστικών αξιοθεάτων σε κάθε περιοχή (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι και ώρες λειτουργίας) ο βοηθός απαντά σε πληροφορίες για νοσοκομέια κια υπηρεσίες υγείας αλλά και για θέματα προσωπικής ασφάλειας, όπως στοιχεία επικοινωνίας με προξενικές αρχές της χώρας τους, αν για παράδειγμα έχουν χάσει το διαβατήριο τους.  «Ήλθε να βοηθήσει τους επισκέπτες στην Ελλάδα, οι οποίοι θέλουν κυρίως να μάθουν για ζητήματα ασφαλείας στην Ελλάδα και αν υπάρχει νοσοκομείο. ‘Έχασα το διαβατήριό μου, την ταυτότητά μου, τι κάνω’ και τα τηλέφωνα της προξενικής αρχής του κράτους μου. Ήλθε λοιπόν να δώσει τέτοιες πληροφορίες και φυσικά απαντάει και σε αρκετά βασικά τουριστικού τύπου ερωτήματα».

Για την γραφειοκρατία: Μειώνουμε γραφειοκρατικά βήματα με τις ψηφιακές υπηρεσίες

Το μεγάλο βήμα για την ψηφιοποίηση έγινε με τον covid καθώς έπρεπε να δουλέψει το κράτος με την πανδημία και τον «εγκλεισμό». Από το 2020 ψηφιοποιήθηκαν βάσεις δεδομένων και από το χαρτί μεταφέρθηκαν σε ψηφιακή μορφή. Το μεγάλο στοίχημα είναι η κατάργηση γραφειοκρατικών βημάτων. «Αυτά τα βήματα που περιγράφουμε, το να καταργήσουμε διαδικασίες, το να κινήσουμε δεδομένα και όχι χαρτί ψηφιακού αρχείου, το να καταργήσουμε πιστοποιητικά του Ελληνικού Δημοσίου,  πλέον το δουλεύουμε πολύ εντατικά με το Υπουργείο Εσωτερικών, είναι ακριβώς αυτό το βήμα που έλειπε. Δηλαδή όχι απλά να κάνουμε κάτι που ήταν σε χαρτί, ψηφιακό, αλλά να καταργήσουμε τελείως τέτοια βήματα, αποτελεί το επόμενο μεγάλο στοίχημα», αναφέρει ο κ. Παπαστεργίου.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Δηήμητρης Παπαστεργίου

Για την ψηφιοποίηση στο Ελληνικό Δημόσιο: Τρέχουμε πιο γρήγορα από τον ιδιωτικό τομέα

«Είναι οξύμωρο αλλά ισχύει, ότι στο παρελθόν ήταν ο ιδιωτικός τομέας που έτρεχε πολύ και ασθμαίνοντας έτρεχε το δημόσιο πίσω. Έγινε κάτι διαφορετικό πλέον από το 2019 και μετά σε πολύ μεγάλο βαθμό είναι ο δημόσιος τομέας ο οποίος τρέχει μπροστά στην ψηφιοποίηση και χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη. Κάνει πλέον τέτοιους σχεδιασμούς και ελπίζουμε με αυτή μας την αρχή να παρασύρουμε και τον ιδιωτικό» σημειώνει ο υπουργός. Έως τις 31/12/2025 θα έχουν ψηφιοποιηθεί 1,6 δις έγγραφα του Δημοσίου και ταυτόχρονα εκατομμύρια έγγραφα και αποφάσεις της Δικαιοσύνης, λέει, ο κ. Παπαστεργίου. « Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει ακόμα περισσότερο και στις εσωτερικές διαδικασίες. Η αλήθεια πως ταλαιπωρούμε και δικηγόρους και δικαστικούς λειτουργούς γιατί είναι αναχρονιστικές εσωτερικές διαδικασίες. Καθίσαμε με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και διαπιστώσαμε αυτές τις πηγές ως θύλακες γραφειοκρατίας αλλά και σε καινούργια, μεγαλύτερα πράγματα που μπορεί και η τεχνητή νοημοσύνη να βοηθήσει.  Εμείς θέλουμε να βοηθήσουμε με εργαλεία που υπάρχουν, έτσι ώστε οι δικαστικοί λειτουργοί να έχουν όλη την πληροφορία που θέλουν, εύκολα, γρήγορα, χωρίς να κουβαλάνε τόμους…», αναφέρει.

Η Δικαιούνη έχει να κάνει προφανώς με τις αποφάσεις αλλά και με τον χρόνο απονομής της στην Ελλάδα

Για τα προγράμματα ενίσχυσης: Ενισχύουμε δεξιότητες και επιχειρήσεις

Η Ελλάδα έχει καλύψει μεγάλη απόσταση στους επιμέρους δείκτες της «Ψηφιακής Δεκαετίας» αλλά η ωριμότητα των επιιχειρήσεων, η καινοτομία και οι δεξιότητες των εργαζομένων είναι χαμηλά. Γι΄αυτό απαντά ο κ. Παπαστεργίου τρέχουνε προγράμματα επιμόρφωσης των εργαζομένων και στην τεχνητή νοημοσύνη και την κυβερνοασφάλεια ενώ θα ακολουθήσει κι ένα μεγάλο για τους εργαζόμενοςυ στον Δημόσιο τομέα ενώ και οι ελέυθεροι επαγγελματίες θα έχουν πρόσβαση σε πρόγραμμα για την απόκτηση ψηφαικών εργαλείων. Αναγνωρίζει ότι δεν επαρκούν αλλά λέει ότι η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί και σε επίπεδο Πανεπιστημίων αλλά και σχολείων με την εισαγωγή του μαθήματος της «αλγοριθιμικής σκέψης». «Πρέπει να κάνουμε πολλά πράγματα μαζί, να τα κάνουμε τώρα, άμεσα, γρήγορα», λέει.

Στιγμιότυπο από την συνέντευξη του κ. Παπαστεργίου στον δημοσιογράφο του in κ. Ανδρέα Παναγόπουλο

Για τις «έξυπνες πόλεις»: Δεν αρκεί να πεις κάνω την Ελλάδα «έξυπνη», πρέπει να φθάσει σε τοπικό επίπεδο

Πριν από λίγες μέρες εντάχθηκαν στο πρόγραμμα – τρία διαφορετικά προγράμματα- 52 Δήμοι με συνολική χρηματοδότηση μισό δις ευρώ, όπου κάθε Δήμος με βάση τις ανάγκες του θα ψηφιοποιήσει υπηρεσίες, από ηελκτρονικές πληρωμές και συστήματα πάρκινγκ, έως μετρήσεις ρύπων, στάθμης υδάτων και ασφάλεια των παιδιών με έξυπνες διαβάσεις. Άλλες ανάγκες έχει ένας νησιωτικός Δήμος, άλλες ένας ορεινός και άλλες ένας πολύ μεγάλος Δήμος, σημειώνει ο κ. Παπαστεργίου, γι’ αυτό και το πρόγραμμα δεν είναι οριζόντιο, αλλά υλοποιέιτια με βάση τις προτεραιότητες που έθεσαν οι ίδιοι οι Δήμοι.

Τρέχει το πρώτο πρόγραμμα, το οποίο πληρώνει το κόστος που απαιτείται για να μπει οπτική ίνα μέχρι το διαμέρισμά μας και το δεύτερο έρχεται προς τα τέλη Σεπτέμβρη για να πληρώσει τη διαφορά ανάμεσα σε μία απλή σύνδεση και σε μία ευρυζωνική σύνδεση

Για τις οπτικές ίνες και τα ευρυζωνικά δίκτυα: Κίνητρα για να φθάσουν οι οπτικές ίνες στα σπίτια 

Τα πράγματα τρέχουν πιο γρήγορα και πλέον οι οπτικές ίνες έχουν φθάσει σε ποσοστό 40% έξω από τα σπίτια και τα γραφεία τονίζει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι η διείσδυση είναι μόλις 8-9% λόγω του κόστους εγκατάστασης και της τιμής. Γι΄αυτό τρέχει, όπως λέει,  πρόγραμμα επιδότησης της εγκατάστασης οπτικής ίνας στα σπίτια και τα διαμερίσματα και έρχεται τον Σεπτέμβριο πρόγραμμα που θα καλύπτει το κόστος της διαφοράς μεταξύ απλής σύνδεσης και ευρυζωνικής. «Θέλουμε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να είναι φθηνότερες οι ευρυζωνικές συνδέσεις από τις απλές» υπογραμμίζει ο υπουργός. Όπως εξηγεί, η ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη της περιφέρειας, στην αποκέντρωση και την αναζωογόνηση της υπαίθρου αλλά και για λιγότερο σημαντικά σε επίπεδο οικονομίας όπως « σ’ ένα χωριό των Τρικάλων ένας παππούλης στο καφενείο μου λέει: Δημητράκη, αυτά που κάνεις τα περίεργα, κάντα και εδώ, γιατί τα εγγόνια μου το καλοκαίρι δεν έρχονται γιατί δεν έχουν καλό δίκτυο και δεν μπορούν να παίζουν…».

Η πιο περίεργη ερώτηση στον ψηφιακό βοηθό

Το «τάισμα» της Τεχνητής Νοημοσύνης, η ψήφος της κόρης του και οι δίδυμοι