Η  υποτίμηση του τοπικού νομίσματος της Ιαπωνίας, το γιεν, έχει φέρει ένα κύμα τουριστών, με απώτερο σκοπό να αγοράσουν προϊόντα σε πιο προσιτές τιμές. Προτού ανακάμψει τις τελευταίες ημέρες, το γιεν άγγιξε χαμηλό 38 ετών έναντι του δολαρίου και τους τελευταίους μήνες η χώρα αποτέλεσε «μαγνήτη» για καταναλωτές από την Ασία αλλά κι από άλλα μέρη.

Η αιτία

Με αυτή την διαμορφωμένη οικονομική κατάσταση συνεπακόλουθο ήταν να παρασυρθεί και η τιμολόγηση προϊόντων και ειδών πολυτελείας, γεγονός που δεν χαροποιεί τους διεθνείς οίκους πολυτελών ειδών, καθώς τα προϊόντα τους -από γνωστά ουίσκι μέχρι μεγάλες μάρκες αθλητικών- τείνουν να πωλούνται φθηνότερα σε όρους δολαρίου στην Ιαπωνία, κι ακολούθως να επιβαρύνεται η κερδοφορία τους. Μάλιστα, ορισμένοι τουρίστες, κατά κύριο λόγο από την Κίνα, αποφεύγουν τις αγορές στη χώρα τους, ώστε να ξοδέψουν αδρά στην Ιαπωνία.

Louis Vuitton Tokyo Ginza Namikidori store, Japan

Παράλληλα, λόγω των διακυμάνσεων του γιεν, οι εταιρείες δυσκολεύονται να ανεβάσουν τις τιμές, ώστε να ακολουθούν την πορεία του νομίσματος. Ως αποτέλεσμα, τα περιθώρια κέρδους και πάλι παραμένουν χαμηλά στην Ιαπωνία, τουλάχιστον όσο το γιεν είναι αδύναμο.

Ντόμινο οικονομικών συνεπείων

Η τάση αυτή φαίνεται πως αιφνιδίασε ακόμα και τον γαλλικό κολοσσό πολυτελείας, LVMH, υπό την ομπρέλα του οποίου λειτουργούν μεταξύ άλλων η Dior και η Fendi.

«Εχουμε πράγματι μια μεγάλη στροφή δραστηριότητας στην Ασία προς την Ιαπωνία», σχολίασε χαρακτηριστικά στο πλαίσιο ενημέρωσης αναλυτών ο οικονομικός διευθυντής του οίκου, Jean-Jacques Guiony.

Μείωση κερδοφορίας μέχρι και στην Κίνα

Η στροφή αυτή είχε αποπληθωριστικό αντίκτυπο στις δραστηριότητες της Κίνας -άλλοτε κορωνίδα της κατανάλωσης πολυτελών ειδών- καθώς οι καταναλωτές αναβάλλουν τις αγορές τους εντός της χώρας και κατά συνέπεια ασκείται σημαντική πίεση στην κερδοφορία.

Louis Vuitton Tokyo Shinjuku store, Japan

Ο Guiony δεν παρέλειψε κι αυτός να επισημάνει ότι οι διακυμάνσεις του νομίσματος δημιουργούν με την σειρά τους προκλήσεις.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της δημοφιλούς τσάντας Alma BB της Louis Vuitton, η οποία πωλείται έναντι του αντίστοιχου ποσού των 2.050 δολαρίων στην Κίνα. Στην Ιαπωνία πωλείται για 1.875 δολάρια, ενώ τον περασμένο μήνα, μπορούσε να τη βρει κανείς ακόμα και για 1.725 δολάρια.

Επέκταση και σε άλλα είδη πολυτελείας

Πέρα από τα ρούχα, οι Κινέζοι καταναλωτές μετακινούνται προς την Ιαπωνία και για ποτά. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας Remy Cointreau, Luca Marotta, καταγράφηκε ισχυρή ανάπτυξη πωλήσεων στην Ιαπωνία, με ώθηση από τον τουρισμό και την υποτίμηση του γιεν.

Αντίστοιχα, και ο ελβετικός οίκος πολυτελείας Richemont, που έχει την Cartier, σημείωσε αύξηση πωλήσεων σχεδόν 60% στην Ιαπωνία το α’ τρίμηνο, την οποία απέδωσε εν μέρει στους τουρίστες από την Κίνα, τη Νοτιοανατολική Ασία και τις ΗΠΑ.

«Κύμα» τουρισμού υπερκατανάλωσης

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η Ιαπωνία υποδέχθηκε 3,1 εκατ. ξένους τουρίστες τον Ιούνιο, επίπεδο-ρεκόρ.

Οι τουριστικές δαπάνες αναμένεται να φτάσουν τα 54,74 δισ. δολάρια φέτος, σύμφωνα με την ιαπωνική κυβέρνηση, η οποία αντιμετωπίζει τον τουρισμό σαν έναν σπάνιο καταλύτη ανάπτυξης για μία οικονομία που ταλαιπωρείται επί χρόνια λόγω δημογραφικού.

Βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι το γιεν πήρε «ανάσα» μετά την αύξηση των επιτοκίων δανεισμού από την κεντρική τράπεζα της Ιαπωνίας αυτή την εβδομάδα.