GPS spoofing: Ανησυχία για πομπούς παρεμβολών που αλλάζουν την ώρα σε επιβατικά αεροπλάνα
Σε ένα πρόσφατο περιστατικό, τα ρολόγια γύρισαν τέσσερα χρόνια μπροστά σε αεροπλάνο μεγάλης εταιρείας, το οποίο καθηλώθηκε για εβδομάδες μέχρι να λυθεί το πρόβλημα.
- Οι πριγκίπισσες της Disney κινδυνεύουν σύμφωνα με ένα νέο σατιρικό επιστημονικό άρθρο
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
Πομποί παρεμβολών που επηρεάζουν τις συσκευές GPS χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια σε εμπόλεμες περιοχές για να αποπροσανατολίζουν εισερχόμενους πυραύλους, όπως συμβαίνει αυτή την περίοδο στις εμπόλεμες περιοχές του Ισραήλ και της Ουκρανίας.
Τώρα όμως το λεγόμενο «GPS spoofing» περνάς σε νέες διαστάσεις με αναφορές για παρεμβολές που αλλάζουν την ώρα στα συστήματα επιβατικών αεροπλάνων.
Οι πομποί παρεμβολών ουσιαστικά μιμούνται τα σήματα που εκπέμπουν οι δορυφόροι του GPS ώστε να μεταδίδουν εσφαλμένο στίγμα.
Σύμφωνα με τον οργανισμό OPSGROUP, τους τελευταίους μήνες τα περιστατικά spoofing έχουν αυξηθεί κατά 400%, κυρίως σε ζώνες ένοπλων συγκρούσεων.
Δεδομένου όμως ότι τα σήματα των δορυφόρων του GPS περιέχουν χρονοσφραγίδες, οι πομποί spoofing μπορούν επίσης να αλλάζουν την ώρα σε συστήματα που συγχρονίζονται με βάση το GPS.
«Θεωρούμε το GPS ως πηγή γεωγραφικής θέσης, στην πραγματικότητα όμως είναι πηγή χρόνου» δήλωσε ο Κεν Μούνρο της βρετανικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας PenTest Partners, μιλώντας το Σάββατο στο συνέδριο χάκινγκ DEF CON του Λας Βέγκας.
«Αρχίζουμε να βλέπουμε αναφορές για ρολόγια αεροπλάνων που κάνουν περίεργα πράγματα στη διάρκεια περιστατικών spoofing» είπε.
Σε συνέντευξή του στο Reuters ο Μούνρο αναφέρθηκε σε ένα πρόσφατο περιστατικό στο οποίο τα ρολόγια αεροπλάνου μεγάλης Δυτικής αεροπορικής εταιρείας γύρισαν μπροστά κατά τέσσερα χρόνια, με αποτέλεσμα να διακοπεί η πρόσβαση σε κρυπτογραφημένα συστήματα επικοινωνίας.
Το αεροπλάνο χρειάστηκε να καθηλωθεί για εβδομάδες μέχρι να μπορέσουν οι μηχανικοί να επαναφέρουν τα συστήματα χειροκίνητα, είπε ο Μούνρο, ο οποίος αρνήθηκε να αποκαλύψει το όνομα της αεροπορικής εταιρείας ή το μοντέλο του αεροσκάφους.
Τον Απρίλιο, η φινλανδική Finnair ανέστειλε προσωρινά τις πτήσεις στην εσθονική πόλη του Τάρτου λόγω GPS spoofing για το οποίο η Εσθονία κατηγόρησε τη Ρωσία.
Οι παρεμβολές δεν είναι πιθανό να προκαλέσουν σοβαρά ατυχήματα αλλά χρήζουν προσοχής, επισήμανε ο Μούνρο.
«Θα κάνει το αεροπλάνο να συντριβεί; Όχι, δεν θα το κάνει» είπε.
«Δημιουργεί όμως κάποια σύγχυση. Και τότε υπάρχει ο κίνδυνος να αρχίσει ένα ντόμινο εξελίξεων, όπου συμβαίνει κάτι δευτερεύον, και μετά συμβαίνει κάτι άλλο δευτερεύον και μετά συμβαίνει κάτι σοβαρό
».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις