Την «ηρεμία» μιας μικρής τσέχικης πόλης έρχεται να ταράξει η επένδυση δυο δισ. δολαρίων της αμερικανικής ON Semiconductor Corp. ή Onsemi όπως είναι περισσότερο γνωστή η εταιρεία κατασκευής τσιπ.

Η επένδυση αφορά σε ένα νέο κέντρο παραγωγής στο Ροζνόφ, ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων και είναι η μεγαλύτερη από ξένη εταιρεία στην Τσεχική Δημοκρατία εδώ και τρεις δεκαετίες, σημειώνει το Bloomberg.

Η Onsemi θα επεκτείνει μια υφιστάμενη εγκατάσταση για την κατασκευή τσιπ για ηλεκτρικά οχήματα και τη βιομηχανία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ έχει ήδη προγραμματίσει μια σύμβαση με τη Volkswagen AG.

Η επιτυχία δεν είναι σημαντική μόνο για την πόλη και τη στασιμότητα της τσεχικής οικονομίας, αλλά και για την ικανότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης να διασφαλίζει τον εφοδιασμό εν μέσω μιας παγκόσμιας μάχης για κρίσιμα εξαρτήματα.

Η επένδυση της Onsemi είναι μέτρια σε σύγκριση με ορισμένα τεχνολογικά έργα αλλού στην Ευρώπη. Όμως, η σημερινή εγκατάσταση στο Roznov διαδραματίζει ήδη σημαντικό ρόλο εντός της εταιρείας, επειδή σχεδιάζει καθώς και παράγει ημιαγωγούς. Αυτό είναι το κλειδί για τη μετακίνηση της τσεχικής οικονομίας προς μια πιο κερδοφόρα, λιγότερο εντατική σε εργασία βιομηχανία από την παραδοσιακή κατασκευή αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων.

Περίπου 2.200 εργαζόμενοι της Onsemi στη χώρα κατασκευάζουν 10 εκατομμύρια τσιπ την ημέρα για πελάτες αυτοκινήτων, βιομηχανίας και τηλεπικοινωνιών, όπως η BMW AG, η Mercedes-Benz AG, η Siemens AG, η Apple Inc. και η Samsung Electronics Co.

Τετραπλάσια έσοδα

Αν και η σχεδιαζόμενη επένδυση θα δημιουργήσει μόνο 800 νέες θέσεις εργασίας κατά τα επόμενα επτά χρόνια, η Onsemi αναμένει ότι τα ετήσια έσοδα στο Roznov θα τετραπλασιαστούν σταδιακά σε τουλάχιστον 1,2 δισ. δολάρια, επειδή η επέκταση θα επικεντρωθεί σε πιο κερδοφόρους ημιαγωγούς καρβιδίου πυριτίου με μεγαλύτερη δυναμικότητα.

Η πρώτη πρόκληση, ωστόσο, είναι να διασφαλιστεί ότι η πόλη των 16.000 κατοίκων μπορεί να αντεπεξέλθει στην επέκταση. Για να διασκεδάσει την ανησυχία των ντόπιων για έλλειψη σχολείων, γιατρών και κατοικιών, ο δήμαρχος Jan Kucera δήλωσε ότι θα κατασκευαστούν 300 έως 400 νέα διαμερίσματα, ενώ η πόλη θα δαπανήσει το ισοδύναμο των 85 εκατομμυρίων δολαρίων για τη βελτίωση των τοπικών δρόμων, των χώρων στάθμευσης και άλλων υπηρεσιών.

Χρόνια ανεργία

“Το όνειρο κάθε δημάρχου είναι μια επένδυση υψηλής τεχνολογίας από μια εταιρεία που ήδη γνωρίζετε και η οποία θα προσελκύσει μορφωμένους ανθρώπους”, δήλωσε ο Kucera στην ανακαινισμένη βιβλιοθήκη του Roznov. “Και αυτό ακριβώς είναι που παίρνουμε”.

Η προοπτική ένταξης της πόλης στην επόμενη βιομηχανική εποχή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η γειτονική περιοχή γύρω από την πόλη Οστράβα, μόλις μια ώρα μακριά με το αυτοκίνητο. Από το τέλος του κομμουνισμού το 1989, το ανατολικότερο τμήμα της Τσεχικής Δημοκρατίας μαστίζεται από την απότομη παρακμή των παραδοσιακών μεταλλευτικών και μεταλλουργικών βιομηχανιών και τη χρόνια ανεργία.

Μόλις αυτό το καλοκαίρι, μια αδρανής χαλυβουργία στην Οστράβα κήρυξε πτώχευση, αφού δεν μπορούσε να πληρώσει τους λογαριασμούς ενέργειας και τους μισθούς στους σχεδόν 5.000 υπαλλήλους της.

Τσιπ από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου

Η παραγωγή ημιαγωγών στο Roznov χρονολογείται από τις πρώτες ημέρες του Ψυχρού Πολέμου, όταν η τότε κομμουνιστική Τσεχοσλοβακία μετέφερε ένα κομμάτι της βιομηχανίας ηλεκτρονικών ειδών εκεί από ένα μέρος κοντά στα γερμανικά σύνορα. Μετά την πτώση του τείχους του Βερολίνου, ο όμιλος – που τότε ονομαζόταν Tesla Roznov – διαλύθηκε, με τη μονάδα τσιπ να πωλείται στην πρωτοπόρο εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Motorola Inc. και αργότερα να γίνεται μέρος της απόσχισης της Onsemi με έδρα την Αριζόνα.

Η νέα εγκατάσταση θα διαχειρίζεται ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής από την καλλιέργεια κρυστάλλων καρβιδίου του πυριτίου έως το τελικό προϊόν και όχι αυτές που κατανέμονται μεταξύ των εγκαταστάσεων της Onsemi σε τρεις διαφορετικές ηπείρους.

Αυτό σημαίνει ότι τα τσιπ θα κατασκευάζονται πιο κοντά στους πελάτες της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία αποτελεί την παραδοσιακή κινητήρια δύναμη της τσεχικής οικονομίας και τώρα πλήττεται από την ταχεία αύξηση των μισθών, τις παγκόσμιες διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό από τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

Πηγή: ΟΤ