Ηλεκτρικά πατίνια: Ακόμα μια μεγάλη πόλη απαγόρευσε τις ενοικιάσεις στους δρόμους της
«Αυτή ήταν μια ευκαιρία να τερματίσουμε τον όλεθρο στα μονοπάτια της πόλης μας»
Όταν πρόκειται για τροχούς, είναι δύσκολο να αρνηθεί κανείς ότι τα ενοικιαζόμενα e-scooters είναι από τα πιο διχαστικά μέσα μεταφοράς στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Η μικροκινητικότητα έχει γίνει συνηθισμένο θέαμα στους δρόμους των μεγάλων πόλεων σε όλο τον κόσμο τα τελευταία χρόνια και συχνά επαινούνται για το γεγονός ότι αποτελούν έναν αποτελεσματικό και βιώσιμο τρόπο μετακίνησης για τους ανθρώπους.
Αλλά η παρουσία τους έχει επίσης προκαλέσει φωνές για αυστηρότερους ελέγχους, χάρη στην αύξηση των ατυχημάτων (και στην Ελλάδα) και τις καταγγελίες ότι προκαλούν χάος στα πεζοδρόμια και τους δρόμους. Οι αξιωματούχοι στην αυστραλιανή πόλη της Μελβούρνης αποφάσισαν να πάνε τα πράγματα ακόμη πιο μακριά απαγορεύοντας εντελώς τις ενοικιάσεις ηλεκτρικών σκούτερ, επικαλούμενοι ως λόγο για την κίνηση αυτή ανησυχίες για την ασφάλεια μετά από εκατοντάδες καταγγελίες και αναφορές ατυχημάτων.
Την Τρίτη, το δημοτικό συμβούλιο της Μελβούρνης ψήφισε τη λήξη των συμβολαίων με τους δύο φορείς εκμετάλλευσης ηλεκτρονικών σκούτερ, τη Lime και τη Neuron, δίνοντάς τους προθεσμία 30 ημερών για να απομακρύνουν τα οχήματά τους, όπως μεταφέρει το CNN.
«Αυτή ήταν μια ευκαιρία να τερματίσουμε τον όλεθρο στα μονοπάτια της Μελβούρνης και να κάνουμε την πόλη μας ξανά ασφαλή», φέρεται να δήλωσε ο δήμαρχος της Μελβούρνης Νίκολας Ρις σε συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη. «Άκουσα τις τελευταίες ημέρες από κατοίκους, από εμπόρους, από επισκέπτες της Μελβούρνης να μας ικετεύουν κυριολεκτικά να τερματίσουμε τη δίκη για να κάνουμε την πόλη μας και πάλι ασφαλή».
Η ιστορία της Μελβούρνης και των ηλεκτρικών πατινιών
Η Μελβούρνη ξεκίνησε τη βραχύβια ερωτική της σχέση με τα e-scooters το 2022, όταν η κυβέρνηση της πολιτείας της Βικτώριας ξεκίνησε μια διετή δοκιμή, χαρακτηρίζοντάς τα ως έναν «προσιτό, φιλικό προς το περιβάλλον και οικονομικά αποδοτικό τρόπο μετακίνησης». Σύμφωνα με την «έκθεση διαδρομών» της πόλης, τα τελευταία χρόνια πραγματοποιήθηκαν στη Μελβούρνη κατά μέσο όρο 7.800 ημερήσιες διαδρομές με οχήματα μικροκινητικότητας, εκ των οποίων 6.800 με ηλεκτρονικά σκούτερ.
Παράλληλα, η δοκιμή συνέβαλε στον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της πόλης κατά περισσότερους από 400 τόνους τα τελευταία δυόμισι χρόνια, σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα αυτό το μήνα. Αλλά η δημοτικότητα αυτής της σχετικά νέας μορφής μετακίνησης έχει επίσης συνοδεύεται από αυξημένα ατυχήματα και τραυματισμούς.
Το Βασιλικό Νοσοκομείο της Μελβούρνης δημοσίευσε τον Δεκέμβριο του 2023 μια έκθεση που αναφερόταν σε 256 τραυματισμούς που σχετίζονται με το e-scooter -συμπεριλαμβανομένου ενός θανατηφόρου ατυχήματος- και προέτρεψε την πόλη να βελτιώσει τα μέτρα ασφαλείας για τους χρήστες του e-scooter. Συχνά διατίθενται προς ενοικίαση χωρίς άδεια, μπορούν να ταξιδέψουν με μέγιστη ταχύτητα 25 χιλιομέτρων την ώρα.
Τώρα, φαίνεται ότι μπορεί να διαμορφωθεί μια μάχη μεταξύ κυβερνητικών αξιωματούχων
Την Τετάρτη, η Jacinta Allan, πρωθυπουργός της Βικτώριας, δήλωσε ότι η πολιτεία μπορεί να παρέμβει ως απάντηση στην απόφαση της πόλης, καθιστώντας σαφές ότι πρόκειται για μια συζήτηση που δεν πρόκειται να λήξει σύντομα.
Η Lime, ένας από τους φορείς εκμετάλλευσης ηλεκτρονικών σκούτερ στη Μελβούρνη, χαρακτήρισε την απόφαση ως μια «λυπηρή» κίνηση που θα αφήσει πολλούς χρήστες «αποκλεισμένους». «Δεν περιμένουμε αυτή η μεμονωμένη απόφαση να επηρεάσει τους αξιωματούχους πέρα από τη Μελβούρνη, καθώς έχουμε δει τεράστια δυναμική στις πόλεις που αγκαλιάζουν τα κοινόχρηστα e-scooters σε παγκόσμιο επίπεδο», ανέφερε σε ανακοίνωσή της.
Παγκόσμιες απαγορεύσεις
Η Μελβούρνη δεν είναι η μόνη μεγάλη πόλη που κάνει δεύτερες σκέψεις σχετικά με τα οφέλη των ηλεκτρονικών σκούτερ. Το Παρίσι, κάποτε μία από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης που οδηγούσαν ηλεκτρονικά σκούτερ, ψήφισε την απαγόρευση των ενοικιαζόμενων ηλεκτρονικών σκούτερ το 2023. Η Κοπεγχάγη τα απαγόρευσε το 2020 και στη συνέχεια τα επανέφερε το επόμενο έτος, αλλά με νέους αυστηρούς κανόνες.
Η Βαρκελώνη τα έχει απαγορεύσει εν μέρει σε ιστορικά μέρη της πόλης από το 2016. Στο Λονδίνο, τα ιδιόκτητα ηλεκτρονικά σκούτερ παραμένουν παράνομα για χρήση σε δημόσιους δρόμους, αλλά από τα μέσα του 2021 διεξάγονται δημόσιες δοκιμές με τρεις φορείς εκμετάλλευσης. Το 2022, η σχέση της Ρώμης με τα e-scooters αντιμετώπισε μια στιγμή απολογισμού, με τους αξιωματούχους της πόλης να αναγκάζονται να εφαρμόσουν νέους κανόνες για να μειώσουν τις επιπτώσεις τους στο κοινό.
Το θέμα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς ήρθε επίσης στο προσκήνιο εκείνη τη χρονιά, όταν δύο Αμερικανοί τιμωρήθηκαν με πρόστιμο περίπου 800 δολαρίων επειδή πέταξαν ενοικιαζόμενα σκούτερ στα Ισπανικά Σκαλοπάτια, προκαλώντας ζημιές αξίας περίπου 26.000 δολαρίων στο εύθραυστο μάρμαρο.
Ο τραγουδιστής και είδωλο της Κ-pop
Αυτόν τον μήνα, οι κίνδυνοι από την ανάμειξη αλκοόλ και ηλεκτρονικών σκούτερ έγιναν πρωτοσέλιδα στη Σεούλ, όπου ο μεγαλοαστέρας της K-pop Suga ζήτησε συγγνώμη αφού φέρεται να πιάστηκε να οδηγεί ηλεκτρικό σκούτερ υπό την επήρεια αλκοόλ.
«Χθες το βράδυ, ήπια ενώ έτρωγα βραδινό και επέστρεψα στο σπίτι οδηγώντας ένα ηλεκτρικό σκούτερ. Νόμιζα εύκολα ότι ήταν μικρή η απόσταση και δεν γνώριζα ότι δεν επιτρέπεται να οδηγείς ηλεκτρικό σκούτερ όταν βρίσκεσαι υπό την επήρεια αλκοόλ και ως εκ τούτου παραβίασα τον νόμο περί οδικής κυκλοφορίας», αναφέρεται στην ανάρτηση.
«Έπεσα μόνος μου ενώ στάθμευα το ηλεκτρικό σκούτερ μπροστά από την πύλη του σπιτιού μου και όταν ένας αστυνομικός που βρισκόταν κοντά μου μέτρησε το επίπεδο αλκοόλ, μου επιβλήθηκε πρόστιμο και μου αφαιρέθηκε το δίπλωμα», πρόσθεσε ο 31χρονος τραγουδιστής.
Στην Ελλάδα της περιορισμένης οδικής ασφάλειας, έχουν σημειωθεί θανατηφόρα δυστυχήματα, παρά τη μικρή διάρκεια της χρήσης ηλεκτρικών πατινιών στη χώρα.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις