Ακτοπλοΐα: Η μεγάλη πρόκληση του γερασμένου στόλου
Το 86% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα είναι άνω των 20 ετών, ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό
Πολλαπλές είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η ελληνική ακτοπλοΐα, ενόψει της νέας εποχής, με την ανανέωση του στόλου να αποτελεί μια αναγκαιότητα, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία το 86% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα είναι άνω των 20 ετών, ποσοστό κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ευρωπαϊκό.
Σύμφωνα με την ετήσια ανάλυση της εταιρείας συμβούλων XRTC, ο τελευταίος κύκλος ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000.
Εκτοτε, όταν παρουσιάστηκαν ανάγκες αντικατάστασης των πλοίων με σκοπό την εξυπηρέτηση των γραμμών λειτουργίας τους δεν προχώρησαν στην κατασκευή νέων πλοίων αλλά εμφανίστηκαν να αντικαθιστούν ή να προσθέτουν στον στόλο τους πλοία μεταχειρισμένα, μεγάλης ηλικίας κατά περίπτωση, ως αποτέλεσμα της αδυναμίας νέων επενδύσεων λόγω της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης χρηματοδότησης.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι σε προηγμένα ναυτιλιακά κράτη όπως η Ιαπωνία έχει απαγορευτεί η δρομολόγηση σε πλοία μεγαλύτερα των 10 ετών, σε γραμμές δημοσίου συμφέροντος, ενώ το ίδιο μοντέλο υιοθετεί και η Κίνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών και με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα μεταχειρισμένα πλοία που να πληρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, η μόνη λύση είναι η κατασκευή νέων πλοίων.
Οπως αναφέρεται στην έκθεση της XRTC, μόνο οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως η Attica και η Minoan, έχουν προχωρήσει στον σχεδιασμό κατασκευής νέων πλοίων. Συγκεκριμένα, η Attica έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων το καθένα, τα οποία θα ναυπηγηθούν στην Κίνα, ενώ έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων.
Η προσαρμογή
Την ίδια ώρα, ο Ομιλος Grimaldi προχωρά σε νέο ναυπηγικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο δύο πλοία προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές.
Καθώς η ακτοπλοΐα καλείται να προσαρμοστεί στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις για μηδενικές εκπομπές άνθρακα, τεχνολογικά δεν έχουν ακόμα επιτευχθεί οι βιώσιμες λύσεις για την αντικατάστασή τους από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ηλεκτρισμός, τα βιοκαύσιμα, η αμμωνία, το υδρογόνο, η μεθανόλη κ.ά. και αυτό από μόνο του προστίθεται στις προκλήσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας εν γένει.
Στο πλαίσιο αυτό, η ακτοπλοϊκή αγορά καλείται να βρει τεχνικές λύσεις για τη ναυπήγηση νέων πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον, αλλά και σημαντικά κεφάλαια, επισημαίνει η μελέτη της XRΤC.
- Διαμαντοπούλου: Απογειώθηκα και το ΠΑΣΟΚ ήταν τρίτο, προσγειώθηκα και είναι αξιωματική αντιπολίτευση
- Καιρός: «Πολικός αεροχείμαρρος φέρνει 48ωρη βαρυχειμωνιά και στον ευρωπαϊκό νότο» λέει ο Τσατραφύλλιας
- Μαζεύουν το γραφείο του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης – Τα νέα δεδομένα και τα προνόμια του ΠΑΣΟΚ
- ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση συνεχίζει να πορεύεται με αλήθειες για τους λίγους και με ψέματα για τους πολλούς
- Σαμιαμίδια που έζησαν 37 χρόνια σε γυάλα ήταν τελικά νέο είδος
- Τσουκαλάς: Σκοπός του ΠΑΣΟΚ η νίκη στις επόμενες εκλογές