Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024
weather-icon 21o
DeathTech: Όταν η τεχνητή νοημοσύνη κάνει θολά τα όρια μεταξύ θανάτου και ζωής

DeathTech: Όταν η τεχνητή νοημοσύνη κάνει θολά τα όρια μεταξύ θανάτου και ζωής

Πως νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνολογίας και η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζουν τα δεδομένα μετά το θάνατο για… νεκρούς και ζωντανούς

Με την απατηλή υπόσχεση της ψηφιακής «αθανασίας», η τεχνητή νοημοσύνη ανοίγει ένα νέο πεδίο επιχειρηματικών ευκαιριών.

Griefbots, deadbots και μεταθανάτια avatars ξεπηδούν στον ταχέως εξελισσόμενο ψηφιακό μας κόσμο, ως δημιουργήματα της λεγόμενης Generative AI, που όχι μόνο συνθέτει πληροφορίες, αλλά δημιουργεί και πρωτότυπο περιεχόμενο.

Δημιουργεί επίσης νέα πεδία επενδύσεων, οικονομικής δραστηριότητας και επιχειρηματικού κέρδους, χρησιμοποιώντας ως πρόσφορο έδαφος τον πόνο της απώλειας και την ανάγκη διαχείρισης του πένθους.

Το θέμα προφανώς διχάζει.

Στη φετινή σεζόν ενός ριάλιτι στη γαλλική τηλεόραση, για παράδειγμα, όπου επίδοξοι επιχειρηματίες παρουσιάζουν προτάσεις σε έμπειρους επενδυτές, η ιδέα ενός 27χρονου προκάλεσε διαμετρικά αντίθετες αντιδράσεις.

Παρουσίασε το Requiem Code, μια εφαρμογή με κωδικό QR για τάφους, παρουσιάζοντας εικόνες ως αναμνήσεις του νεκρού σε επαυξημένη πραγματικότητα.

«Διαφωνώ εντελώς με το σχέδιό σας», του είπε ένας από τους επενδυτές.

Όμως ένας άλλος όχι μόνο χαρακτήρισε «παλιομοδίτικο» το παραπάνω σχόλιο, αλλά έδειξε ζωηρό ενδιαφέρον για την επιχειρηματική ιδέα.

Οι συζητήσεις του με τον 27χρονο τελικά κατέληξαν σε συμφωνία συνεργασίας.

Του προσέφερε 40.000 ευρώ, με αντάλλαγμα το 25% της εταιρείας, με την παρότρυνση να επεκτείνει το σχέδιό του για να ταρακουνήσει την παλιά… βιομηχανία κηδειών.

Εξήγησε το σκεπτικό του στην εφημερίδα στη Les Echos.

«Ο τουρισμός, η εκπαίδευση και η υγεία έχουν μεταμορφωθεί από την ψηφιακή τεχνολογία. Γιατί η καινοτομία θα πρέπει να σταματήσει στα όρια των γραφείων τελετών;»

Η ιδέα περιλαμβάνει την επέκταση του Requiem Code σε πλατφόρμα, που θα φέρνει σε επαφή γραφεία τελετών και συναφείς του κλάδου εταιρείες με πενθούντες συγγενείς.

Ο ανταγωνισμός ωστόσο εντείνεται.

Σήμερα υπάρχουν περισσότερες από 20 γαλλικές νεοφυείς επιχειρήσεις στον κλάδο των λεγόμενων DethTech.

Μεταθανάτιες ψηφιακές business

Στον αναπτυσσόμενο κλάδο της «ψηφιακής μετά θάνατον ζωής» τα πρωτεία στην τεχνητή νοημοσύνη έχουν χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Βρετανία και ο Καναδάς.

Στα εδάφη τους αυξάνονται οι startups που δραστηριοποιούνται στον τομέα, με ορισμένες να παρουσιάζουν προτάσεις εφαρμογών της ΑΙ αντάξιες της επιστημονικής φαντασίας.

Μερικοί θέλουν ακόμη και να μετενσαρκώσουν τους νεκρούς ως chatbots, βάσει αλγορίθμων και περιεχομένου που δημοσιεύεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η Microsoft έγινε viral καταχωρώντας σχετική πατέντα στις αρχές κιόλας του 2021.

Αλλού τα βήματα είναι ακόμη πιο μικρά, με τις περισσότερες νεοφυείς επιχειρήσεις να προσφέρουν συμπληρωματικές υπηρεσίες στη βιομηχανία κηδειών, διεκδικώντας μέρος της πίτας των εσόδων σε έναν στενά ελεγχόμενο τομέα.

Μικρές ανεξάρτητες εταιρείες στη Γαλλία προσπαθούν να καθιερωθούν με προσφορές υπηρεσιών, που μερικές φορές είναι μεταξύ τους ανταγωνιστικές.

Η εφαρμογή Toodays.me για παράδειγμα, που λειτουργεί το 2019, βοηθά στη συλλογή, τον εμπλουτισμό και τη μετάδοση σημαντικών αναμνήσεων και εγγράφων σε επιλεγμένους δικαιούχους, μέσω ενός κωδικού που ενεργοποιείται μετά το θάνατο.

Το μότο της είναι «οι αναμνήσεις σας έχουν ένα λαμπρό μέλλον».

Άλλες υπηρεσίες έχουν σχεδιαστεί για να διευκολύνουν τη μεταθανάτια διαχείριση των ψηφιακών δεδομένων.

Ως «το πρώτο ψηφιακό νεκροταφείο στον κόσμο» παρουσιάζει την  κοινωνική πλατφόρμα Alanna.life, που «τρέχει» η 48χρονη ειδικός στο ψηφιακό μάρκετινγκ Μαρί Σαλμόν από το Λονδίνο.

Επί της ουσίας δίνει τη δυνατότητα διαδικτυακής αναγγελίας θανάτων και τη δημιουργίας ιστοσελίδων ως φόρο τιμής σε εκλιπόντες, με καταγραφή της ζωής τους, συγκέντρωση συλληπητηρίων μηνυμάτων και χώρο σύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ συγγενών και φίλων.

Εναπόκειται σε κάθε οικογένεια να αποφασίσει ποια μηνύματα θα είναι δημόσια ή ιδιωτικά.

Η χρήση της πλατφόρμας είναι δωρεάν για τους ιδιώτες.

Συγκεντρώνει έσοδα μέσω προμηθειών από άλλες παρεχόμενες υπηρεσίες, όπως ανθοπωλεία κ.λ.π.

Μέσα σε τέσσερις μήνες έχει καταγεγραμμένες συνδέσεις από 120 χώρες.

«Από την Ταϊλάνδη έως τη Γροιλανδία», όπως λέει ικανοποιημένη η Σαλμόν.

Τεχνητή νοημοσύνη χωρίς κανόνες;

Ο ψηφιακός ανταγωνισμός έχει ωθήσει στην καινοτομία και παραδοσιακές επιχειρήσεις εργολάβων κηδειών.

Η Le Choix Funéraire, με μερίδιο περίπου 10% της αγοράς στη Γαλλία, μεταδίδει εδώ και καιρό ζωντανά κηδείες μέσω της υπηρεσίας Sereneo.

Πλέον προσφέρει στους πελάτες της και ένα «εικονικό χωριό», στο οποίο οι οικογένειες εκλιπόντων μπορούν να συνδεθούν για να συζητήσουν για το πένθος και τον θάνατο.

Στις παρεχόμενες ψηφιακές υπηρεσίες συγκαταλέγονται επίσης η ηλεκτρονική κατάθεση διαθηκών και η προ θανάτου ηχογράφηση μηνυμάτων για συγγενείς, όπως π.χ. για εγγόνια, που μπορούν να τα ακούσουν όταν ενηλικιωθούν.

Ψηφιακές «βιβλιοθήκες» αναμνήσεων με βίντεο και φωτογραφίες.  Υποστήριξη στη διαχείριση σχετικών λογαριασμών στο Διαδίκτυο.

Προφανώς εγείρεται μια σειρά ερωτημάτων γύρω τον κλάδο της «ψηφιακής μετά θάνατον ζωής», γνωστό πλέον και ως DAI.

Αναλύοντας τις πιθανές αρνητικές συνέπειες, πρόσφατη επιστημονική έρευνα επισημαίνει ζητήματα που προκύπτουν με τη χρήση δεδομένων, την ανάγκη διασφάλισης της διαφάνειας, αλλά και κοινωνικο-ηθικές προκλήσεις από την ανάπτυξη συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης στον συγκεκριμένο τομέα εφαρμογής.

* Κεντρική photo: Unsplash/Sandy Millar

Sports in

«Κρέμασε το σκουφάκι» της η Νικόλ Ελευθεριαδού – Το συγκινητικό μήνυμα για το αντίο της κορυφαίας πολίστριας! (pic)

«Τώρα που ήρθε η ώρα να κλείσει ο κύκλος της αθλητικής μου καριέρας, δεν τολμώ να φανταστώ πιο ιδανικό φινάλε. Έχοντας κατακτήσει τα πάντα με τον Ολυμπιακό και κυρίως το δικαίωμα να τον θεωρώ παντοτινή μου οικογένεια».

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 21 Αυγούστου 2024