Οσκαρ: Ακόμα μία ταινία αποσύρθηκε από τη διαδικασία επιλογής – Έμειναν δύο
Συνεχίζονται οι αντιδράσεις του κινηματογραφικού κόσμου απέναντι στους χειρισμούς του ΥΠΠΟ για τη διαδικασία επιλογής της ελληνικής πρότασης στα Όσκαρ
- «Έπαθε κάτι το παιδί μου;» - Ο διάλογος του αστυνομικού με τον γιατρό πριν μάθει για τον καρκίνο
- Συνεχίζονται οι έρευνες για την υπόθεση των Αμπελοκήπων - «Θα έχουμε τουλάχιστον ακόμα δύο συλλήψεις»
- H ηχηρή επιστροφή της Μέρκελ - Οι αναφορές της στην Ελλάδα για το κρίσιμο 2015
- Τις πιο ψηλές θερμοκρασίες έφτασαν οι ελληνικές θάλασσες το 2024 - Θερμότερο καλοκαίρι εδώ και 40 χρόνια
Από τις 23 ταινίες που πληρούν τις προϋποθέσεις για να εκπροσωπήσουν τη χώρα στα Όσκαρ απέμειναν μόνο δύο στη διαδικασία επιλογής μετά τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ που έχουν ξεσηκώσει μεγάλες αντιδράσεις στον κινηματογραφικό κόσμο της χώρας.
Υπενθυμίζουμε ότι ενώ το ΥΠΠΟ είχε προτείνει σε συγκεκριμένους επαγγελματίες να στελεχώσουν την επιτροπή ωστόσο αργότερα αιφνιδιαστικά και χωρίς εξηγήσεις ανακοινώθηκε άλλη επιτροπή χωρίς να τους περιλαμβάνει. Το μόνο που πήραν ως απάντηση ήταν ότι η πρόταση για να είναι μέλη της επιτροπής έγινε «εκ παραδρομής».
Μάλιστα δύο μέλη της νέας επιτροπής (Ασημίνα Προέδρου και Βασίλης Χαραλαμπόπουλος) παραιτήθηκαν μετά τα όσα έχουν συμβεί.
Χθες ανακοινώθηκε ότι 20 δημιουργοί αποσύρουν τις ταινίες τους σε ένδειξη διαμαρτυρίας και σήμερα αποσύρθηκε επίσης και η ταινία «Μινόρε» σε σκηνοθεσία Κώστα Κουτσολιώτα, ανεβάζοντας μέχρι στιγμής τον αριθμό σε 21.
Σοβαρές καταγγελίες
Μετά την καταγγελία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, τεσσάρων σωματείων, του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτου προς το ΥΠΠΟ, 21 πλέον δημιουργοί αποφάσισαν να αποσύρουν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής της ελληνικής πρότασης για τα Όσκαρ.
Ο κινηματογραφικός κόσμος ζητά εξηγήσεις από το ΥΠΠΟ για την αιφνίδια απόφαση να αλλάξει τη σύνθεση της επιτροπής που θα αποφασίσει για το ποια ταινία θα εκπροσωπήσει τη χώρα ενώ γίνεται λόγος για «απαράδεκτους και θλιβερούς χειρισμούς» και «μεθοδεύσεις που δεν τιμούν το υπουργείο» με τους δημιουργούς να αναφέρουν ότι «οι παρεμβάσεις αυτές δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας».
Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθούνται για την συγκρότηση της επιτροπής και αν ναι, αυτές οι διαδικασίες ακολουθήθηκαν ή όχι;
Λάδι στη φωτιά έριξε η ανακοίνωση του υφυπουργού Ιάσονας Φωτήλα καθώς δεν απαντά ουσιαστικά στα ερωτήματα που τίθενται ενώ φέρεται να ρίχνει την ευθύνη σε μία υπάλληλο του υπουργείου με τους δημιουργούς να τονίζουν χαρακτηριστικά ότι «η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας».
Οι ταινίες που παραμένουν στη διαδικασία επιλογής είναι:
Φόνισσα – Μυθοπλασία – Εύα Νάθενα
Ο Καπετάν Μιχάλης – Μυθοπλασία – Κώστας Χαραλάμπους
Η ανοιχτή επιστολή των δημιουργών που απέσυραν τις ταινίες τους
Οι υπογράφουσες και υπογράφοντες, σκηνοθέτες και παραγωγοί κινηματογραφικών ταινιών που έχουμε υποβάλει τη συμμετοχή της ταινίας μας στη διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ στην κατηγορία Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους – διαδικασία που καθορίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις – με λύπη μας διαπιστώνουμε μια σειρά από παρεμβάσεις κατά τη συγκρότηση της επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει ποια ταινία θα επιλεχθεί. Οι παρεμβάσεις αυτές δημιουργούν σοβαρές αμφιβολίες για την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της διαδικασίας.
Ως εκ τούτου αρνούμαστε να συμπράξουμε σε αδιαφανείς ενέργειες, που απαξιώνουν τον ελληνικό κινηματογράφο και τους επαγγελματίες του και αναγκαζόμαστε να αποσύρουμε τις ταινίες μας από την ως άνω διαδικασία.
Συγκεκριμένα, στις 11 Αυγούστου 2024 εστάλησαν από το ΥΠ.ΠΟ μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου οι σύνδεσμοι των ταινιών μας (vimeo link κ.λ.π.) σε τουλάχιστον τέσσερις επαγγελματίες του κινηματογράφου, με τις οποίες και τους οποίους είχε προηγηθεί επικοινωνία εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ, για να τους προταθεί η θέση του προέδρου και των μελών της επιτροπής που θα γνωμοδοτούσε για την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα βραβεία ΟΣΚΑΡ.
Οι εν λόγω επαγγελματίες αποδέχτηκαν την πρόσκληση, δύο μέρες μετά όμως, στις 13 Αυγούστου 2024, έλαβαν νέο γραπτό μήνυμα με το οποίο το ΥΠ.ΠΟ τους ενημέρωνε πως τελικά δε θα είναι μέλη της επιτροπής, χωρίς να τους εξηγούνται οι λόγοι του μη ορισμού τους εν τέλει. Την ίδια ημέρα, λίγες ώρες μετά, στη Διαύγεια του ΥΠ.ΠΟ αναρτήθηκε η απόφαση συγκρότησης της επιτροπής, χωρίς φυσικά τη συμμετοχή καμίας και κανενός από τις/τους συγκεκριμένες/νους τέσσερις επαγγελματίες.
Τι μεσολάβησε;
Οι παραπάνω ανεύθυνοι και πρόχειροι χειρισμοί εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ εγείρουν ερωτήματα και εύλογες υπόνοιες για τη στόχευση τέτοιων ενεργειών. Θυμίζουν δε τις πρακτικές και τις μεθοδεύσεις των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας, που έχουν καταργηθεί από το 2009. Πρακτικές από τις οποίες οι επαγγελματίες του ελληνικού σινεμά δώσαμε αγώνες για να απεμπλακούμε, πρακτικές που δεν ταιριάζουν σε ένα σύγχρονο κράτος που θέλει να ονομάζεται ευρωπαϊκό, και που εκθέτουν και θα εκθέσουν και στη συγκεκριμένη περίπτωση τη χώρα μας διεθνώς.
Επιπλέον, στέλνοντας το ΥΠ.ΠΟ τους συνδέσμους των ταινιών μας σε άτομα που – για άγνωστους λόγους – δεν συμπεριέλαβε τελικά στην επιτροπή, αντί να προστατεύσει – ως όφειλε – την πνευματική μας ιδιοκτησία, την οποία όλες και όλοι εμείς του εμπιστευτήκαμε, την μεταχειρίστηκε με τρόπο παράνομο, ανεύθυνο και προσβλητικό για τους δημιουργούς υπό όποια ιδιότητα (σκηνοθέτες και παραγωγοί).
Οι απορίες είναι εύλογες: Τι μεσολάβησε ανάμεσα στην πρόταση που έγινε στις/στους συγκεκριμένες/νους επαγγελματίες να αναλάβουν τις θέσεις του προέδρου και των μελών της επιτροπής (πρόταση που επισφραγίστηκε γραπτά με την αποστολή των συνδέσμων των ταινιών μας) και στον εν τέλει μη ορισμό τους; Τι είναι αυτό που οδήγησε στις συγκεκριμένες ανορθόδοξες και πρωτοφανείς ενέργειες; Υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθούνται για την συγκρότηση της επιτροπής και αν ναι, αυτές οι διαδικασίες ακολουθήθηκαν ή όχι;
Επισημαίνουμε τέλος, πως η μεταχείριση μιας έμπειρης στη συγκεκριμένη διαδικασία υπαλλήλου ως εξιλαστήριου θύματος – όπως φαίνεται πως είναι η θέση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ για το ζήτημα – ούτε μας ικανοποιεί ούτε αποκαθιστά το κύρος και την εγκυρότητα της διαδικασίας.
Αλφαβητικά οι υπογράφουσες και υπογράφοντες δημιουργοί των 21 ταινιών
- Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
- Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)
- Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
- Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
- Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)
- Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)
- Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα)
- Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)
- Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)
- Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)
- Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant-Drag!)
- Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)
- Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)
- Κοντογιάννη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)
- Κουτσολιώτας Κώστας (σκηνοθέτης ταινίας Μινόρε)
- Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
- Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
- Μπόταση Λιλέτ (παραγωγός ταινίας Μινόρε)
- Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
- Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)
- Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)
- Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
- Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
- Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)
- Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)
- Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)
- Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)
- Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)
- Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)
- Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες με χιόνι)
- Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)
- Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
- Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
- Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)
- Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)
Η απάντηση του ΥΠΠΟ
Η απάντηση του ΥΠΠΟ στις καταγγελίες δεν απαντά σε κάποιο από τα ερωτήματα ούτε δίνει σαφείς απαντήσεις, ενώ αρκείται στο να ανακηρύξει εαυτόν θεματοφύλακα της διαφάνειας και να δηλώσει ότι η «εκ παραδρομής» ανάθεση στην πρώτη επιτροπή δεν συνοδεύτηκε με τις απαραίτητες νομικές ενέργειες, άρα λίγο πολύ δεν χρειάζονται εξηγήσεις γιατί έγινε παρόλαυτα.
Αναλυτικά η απάντηση του υφυπουργού πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα:
Το Υπουργείο Πολιτισμού, παγίως, αντιμετωπίζει με διαφάνεια και σοβαρότητα τον ύψιστο θεσμό στον χώρο του κινηματογράφου, των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
Αναφορικά με την επιστολή σας και τα ερωτήματά σας ,που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σχετικά με την σύσταση της επιτροπής για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας, σας ενημερώνουμε:
Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές διαδικασίες και μάλιστα, με υψηλού επιπέδου, εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.
Πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Νόμο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ , με μία απλή σας αναζήτηση. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η επιλογή των μελών της επιτροπής για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό. Έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας.
Σημειώνεται ότι για το θέμα της «εκ παραδρομής» της δήθεν απόφασης, έχουν
ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις