Ναυάγιο στη Σικελία: Τα σενάρια για τα ανοιχτά φινιστρίνια και οι ισχυρισμοί της εταιρείας
Εισαγγελική έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη για τις αιτίες πίσω από το ναυάγιο στη Σικελία - Για «αβύθιστο σκάφος» κάνει λόγο η εταιρεία που κάνει λόγο για υπαιτιότητα του πληρώματος
Οι εισαγγελικές αρχές στην Ιταλία διεξάγουν έρευνα για τις αιτίες που οδήγησαν στο ναυάγιο του Bayesian με τους έξι νεκρούς στη Σικελία, και εξετάζεται εάν υπάρχουν τυχόν αμέλειες του πλοιάρχου ή του πληρώματος που μπορεί να επιφέρουν και ποινικές ευθύνες.
Το γιοτ που επέβαινε ο μεγιστάνας Μάικ Λιντς, φέρει σημαία της Νήσου Μαν, που σημαίνει ότι δικαιοδοσία έχει και η Βρετανία, η οποία όντως έχει αποστείλει πραγματογνώμονες για ξεχωριστή έρευνα που ωστόσο δεν επιδιώκουν να αποδώσουν ευθύνες.
Ο καπετάνιος του σκάφους, ο γεννημένος στη Νέα Ζηλανδία, James Cutfield, έχει ήδη υποβληθεί σε εκτεταμένη ανάκριση από τις αρχές, αναφέρει η Daily Mail.
Τα επιζώντα μέλη του πληρώματος και οι επιβάτες θα ερωτηθούν επίσης από τις αρχές στο πλαίσιο της λεπτομερούς έρευνας για τα γεγονότα που οδήγησαν στην καταστροφή.
Οι εισαγγελείς εξετάζουν τη θεωρία ότι τα φινιστρίνια και οι καταπακτές της θαλαμηγού δεν έκλεισαν εγκαίρως πριν από την καταιγίδα
Οι αξιωματούχοι ενδέχεται επίσης να έρθουν σε επαφή με τον Ron Holland, ναυπηγό αρχιτέκτονα που σχεδίασε το Bayesian, μαζί με στελέχη της The Italian Sea Group, στην οποία ανήκει η Perini Navi – η εταιρεία που κατασκεύασε το σκάφος στο ναυπηγείο της στο Viareggio το 2008.
Πού επικεντρώνονται οι έρευνες
Το κύριο θέμα που θα εξετάσουν οι εισαγγελείς είναι αν τηρήθηκαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας και αν το πλήρωμα συμπεριφέρθηκε όπως προβλεπόταν.
Η χωρητικότητα του σκάφους των 12 επιβατών παίζει ρόλο, καθώς αν του επιτρεπόταν να μεταφέρει περισσότερους, θα είχε χαρακτηριστεί ως επιβατηγό πλοίο – που σημαίνει αυστηρότερους κανόνες παρόμοιους με αυτούς που ακολουθούν τα κρουαζιερόπλοια.
Δεδομένου ότι το Bayesian είναι σκάφος αναψυχής, δεν θα υπήρχε απαίτηση για άσκηση εκκένωσης όταν επιβιβάστηκαν οι επιβάτες, αν και είναι πιθανό να είχαν πραγματοποιήσει άσκηση έκτακτης ανάγκης με σωσίβια.
Η ασφάλεια στη θάλασσα διέπεται από τη SOLAS, τη Διεθνή Σύμβαση για την Ασφάλεια της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα, η οποία καθορίζει τα ελάχιστα πρότυπα για την κατασκευή, τον εξοπλισμό και τη λειτουργία των πλοίων.
Τα ερωτήματα για τα φινιστρίνια και τις καταπακτές
«Δεν το περιμέναμε», δήλωσε ο καπετάνιος του Bayesian, James Catfield, για το ακραίο καιρικό φαινόμενο που βύθισε το σκάφος.
Οι εισαγγελείς εξετάζουν τη θεωρία ότι τα φινιστρίνια και οι καταπακτές της θαλαμηγού δεν έκλεισαν εγκαίρως πριν από την καταιγίδα, παρά την πρόβλεψη για κακοκαιρία, και αν κάποιος από το πλήρωμα φέρει ευθύνη.
Εκπρόσωπος της εταιρείας The Italian Sea Group ισχυρίστηκε προηγουμένως στη MailOnline ότι «δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες» στο πολυτελές σκάφος και ότι η βύθιση οφείλεται στο ότι «τα φινιστρίνια έμειναν ανοιχτά παρά την πρόβλεψη κακοκαιρίας ώρες νωρίτερα».
Μάλιστα ο CEO της κατασκευάστριας εταιρείας δήλωσε στο Sky News ότι σκάφη σαν αυτό είναι «αβύθιστα», και υποστήριξε ότι δεν υπάρχουν ελαττώματα στον σχεδιασμό και την κατασκευή του.
«Είχε προβλεφθεί καταιγίδα νωρίτερα, κανένα αλιευτικό σκάφος δεν βγήκε έξω και παρόλα αυτά τα φινιστρίνια δεν ήταν κλειστά, το γιοτ βυθίστηκε επειδή κατακλύστηκε από τεράστια ποσότητα νερού μέσα από τα ανοιχτά φινιστρίνια», υποστηρίζει η εταιρεία που θεωρεί ότι το λάθος έγινε από το πλήρωμα.
Έχει επίσης αναφερθεί ως σενάριο ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος που στεγάζει το τέντερ του πλοίου (η μηχανοκίνητη λέμβος για τη μεταφορά επιβατών και πληρώματος στην ξηρά) δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο βυθίστηκε.
Τα σχέδια για το πλοίο υποδεικνύουν ότι ο χώρος αυτός βρίσκεται κάτω από τη δεξιά πλώρη και ορισμένοι υποθέτουν ότι το σφράγισμά του θα είχε βοηθήσει να αποφευχθεί η εισροή νερού στο κύτος του σκάφους, όταν ο άνεμος το αναποδογύριζε.
Ωστόσο, ένας ανώτερος ναυτιλιακός εμπειρογνώμονας δήλωσε στη Daily Mail ότι το να αφήνεται αυτή η καταπακτή μερικώς ανοιχτή δεν ήταν κάτι σπάνιο για ένα γιοτ αγκυροβολημένο, όπως ήταν το Bayesian.
«Μπορεί κάλλιστα να μην στοιβάζετε το τέντερ ή να μην κλείνετε όλες τις καταπακτές σας όταν είστε αγκυροβολημένοι – τις κλείνετε όταν βγαίνετε στη θάλασσα», δήλωσε ο ίδιος.
Ερωτήματα σχετικά με την καρίνα του πλοίου
Η καρίνα, η οποία εκτείνεται σαν ένα γιγαντιαίο πτερύγιο κάτω από το πλοίο και λειτουργεί ως αντίβαρο στο ψηλό κατάρτι, δεν είχε κατέβει πλήρως, παρά το γεγονός ότι ώρες πριν είχε προβλεφθεί κακοκαιρία.
Οι ειδικοί δήλωσαν στη Mail ότι είναι αρκετά συνηθισμένο η καρίνα να μην είναι πλήρως κατεβασμένη όταν ένα πλοίο βρίσκεται αγκυροβολημένο.
Σύμφωνα με τον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό RAI, η καρίνα – η οποία προσδίδει σε ένα γιοτ τη σταθερότητά του και την ικανότητά του να κατευθύνεται σε ευθεία γραμμή – κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων αντί για το πλήρες βάθος των 7,5 μέτρων.
Εάν η καρίνα είχε επεκταθεί πλήρως, το σκάφος θα είχε περισσότερες πιθανότητες να ορθοποδήσει.
Αλλά για άλλη μια φορά, ο ανώτερος ναυτιλιακός εμπειρογνώμονας δήλωσε ότι η προσέγγιση που ακολούθησε το πλήρωμα του Bayesian δεν ήταν ασυνήθιστη.
«Μπορεί κάλλιστα να μην έχετε μια ανυψούμενη καρίνα ακριβώς κάτω όταν αγκυροβολείτε κοντά στην ακτή, καθώς δεν θέλετε να χτυπήσετε στον πυθμένα», είπαν.
Θα έπρεπε να είχαν προειδοποιηθεί οι επιβάτες;
Όλα τα μέλη του πληρώματος του πλοίου, εκτός από ένα, επέζησαν της καταστροφής, γεγονός που υποδηλώνει ότι μπορεί να βρίσκονταν στο κατάστρωμα όταν χτύπησε η καταιγίδα, ενώ οι επιβάτες παρέμειναν στις καμπίνες τους, δήλωσε χθες στη MailOnline ένας δικηγόρος.
Αυτό εγείρει το ερώτημα αν οι επιβάτες θα έπρεπε να είχαν ξυπνήσει από το πλήρωμα και να τους είχαν δώσει σωσίβια λόγω των κακών καιρικών συνθηκών.
Ωστόσο, οι ειδικοί επέμειναν ότι η φύση της πρόβλεψης του καιρού σήμαινε ότι δεν θα υπήρχε λόγος να γίνει κάτι τέτοιο, αναφέρουν οι Times.
Οι κάμερες κλειστού κυκλώματος από ένα σπίτι στην ακτή έδειξαν πόσο γρήγορα επιδεινώθηκαν οι συνθήκες όταν χτύπησε η νεροποντή, ενώ το γεγονός ότι άλλα πλοία παρέμεναν την ίδια όρθια υποδηλώνει ότι το φαινόμενο ήταν αρκετά εστιασμένο.
Οι αναφορές δείχνουν ότι το σκάφος βυθίστηκε μέσα σε ένα λεπτό, γεγονός που υποδηλώνει ένα ξαφνικό, καταστροφικό γεγονός που ίσως ήταν δύσκολο να προβλεφθεί.
Τι θα έπρεπε να είχε συμβεί όταν το Bayesian όταν έγειρε από τον άνεμο;
Οι κατασκευαστές του πλοίου επέμειναν ότι το σκάφος κατασκευάστηκε για να αντέχει σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και θα έπρεπε να είναι σε θέση να επανέλθει σε όρθια θέση μόνο του.
Ένα βίντεο από το Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας έδειξε τι θα έπρεπε να συμβεί αν ένα πλοίο όπως το Bayesian αναποδογυρίσει σε θυελλώδεις καιρικές συνθήκες.
Το βίντεο από κάμερα κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης, από το 2019, δείχνει έναν ανεμοστρόβιλο να σπρώχνει ένα μεγάλο superyacht με παρόμοιο στυλ ιστού με το Bayesian στο πλάι.
Όμως, αντί να ανατραπεί, το κατάρτι αναποδογυρίζει γρήγορα κατευθείαν πίσω στην όρθια θέση του.
Γιατί το τεράστιο κατάρτι του πλοίου αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος;
Το γιοτ διέθετε το ψηλότερο κατάρτι αλουμινίου στον κόσμο, σχεδόν 250 πόδια, και ορισμένοι ειδικοί έχουν εικάσει ότι αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει παράγοντα στη βύθιση.
Παίζει ρόλο το κατάρτι του πλοίου;
Ο Karsten Borner, ο καπετάνιος ενός άλλου σκάφους που ήταν αγκυροβολημένο κοντά κατά τη διάρκεια της καταιγίδας, δήλωσε στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ότι υπήρξε μια «πολύ ισχυρή ριπή τυφώνα» που έκανε το κατάρτι να «λυγίσει και να σπάσει».
Ο Gino Ciriaci, τεχνικός σύμβουλος και ναυτικός εμπειρογνώμονας, δήλωσε ότι το βάρος του σπασμένου ιστού οδήγησε το κύτος πέρα από τη «γωνία κατάκλισης».
Είπε ότι ένα τόσο ψηλό κατάρτι θα ασκούσε πίεση «δεκάδων τόνων» λόγω του ανέμου και δήλωσε ότι είναι «φυσιολογικό» το γεγονός ότι το σκάφος θα μπορούσε να βυθιστεί με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά του.
Όμως, σε μια ενημέρωση για την αποστολή διάσωσης την Τρίτη, ο Marco Tilotta, από τη μονάδα δυτών της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Παλέρμο, δήλωσε ότι το πλοίο βρίσκεται στο πλάι ενιαίο.
Το Bayesian παραμένει άθικτο και βρίσκεται γυρτό στη δεξιά πλευρά του, 165 πόδια κάτω από το νερό, στα ανοικτά των ακτών της Σικελίας.
Ερωτηθείς αν υπάρχουν σχέδια για την ανάσυρση του σκάφους, ο εκπρόσωπος της ακτοφυλακής Vicenzo Zagarola δήλωσε: «Όχι, αυτό δεν είναι θέμα στην ημερήσια διάταξη. Θα γίνει, αλλά όχι τώρα».
Το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia, το οποίο βυθίστηκε στα ανοικτά των ακτών της Τοσκάνης τον Ιανουάριο του 2012 – σκοτώνοντας 32 ανθρώπους – ανελκύστηκε τελικά δύο χρόνια αργότερα στη μεγαλύτερη και πιο δαπανηρή ναυτική επιχείρηση διάσωσης στην ιστορία.
Στη συνέχεια ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι της Γένοβας για να διαλυθεί, με την όλη τεράστια επιχείρηση να κοστίζει περίπου 700 εκατομμύρια λίρες.
Το πλοίο ανελκύστηκε για διάφορους λόγους, μεταξύ άλλων για να καταστεί δυνατή η περαιτέρω αναζήτηση πτωμάτων και για να αποφευχθεί η διάλυσή του και η απελευθέρωση ρύπανσης.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις