Λιανικό εμπόριο: Κατάστημα για δύο – Γιατί η συγκατοίκηση ταιριάζει… στα brands
Ισχυρά brands της λιανικής δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στη συγκατοίκηση παραχωρώντας εμπορικό χώρο σε άλλες αλυσίδες – Γιατί το co-retailing θα συνεχίσει να αναπτύσσεται
- Σε απόγνωση οι ένοικοι της πολυκατοικίας στους Αμπελόκηπους - Ακόμη περιμένουν ενημέρωση για την κρατική αρωγή
- Κόβουν από τρόφιμα, δίνουν για κινητά οι έλληνες καταναλωτές
- Η φωτογραφία - απάντηση του Ιράν στα σενάρια για την υγεία του Χαμενεΐ
- Πάνω από 100 νεκροί σε μία μέρα από ισραηλινούς βομβαρδισμούς σε Γάζα και Λίβανο
Για χρόνια η συγκατοίκηση στην Ελλάδα αφορούσε πολύ συγκεκριμένες ομάδες και πρακτικές: φοιτητές μακριά από την οικογενειακή εστία και ζευγάρια που βρίσκονται σε σχέση.
Μετά ήρθε η κρίση, που εξανάγκασε κατ’ αρχάς τους επαγγελματίες να συστεγαστούν (δικηγόροι, γιατροί ακόμη και τεχνίτες), ενώ τελευταίοι ανακάλυψαν τα πλεονεκτήματα του «διαμοιρασμού» οι εκπρόσωποι του εγχώριου retail.
Η συγκατοίκηση των brands
Στη λογική μιας πλήρους εμπορικής πρότασης και με άμεσο όφελος την αύξηση εσόδων από την είσπραξη ενοικίου, αλλά και την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού καταναλωτών, το co-retailing άρχισε να γίνεται trend και στην εγχώρια αγορά.
Τόσο σε ελληνικό επίπεδο, όσο και πανευρωπαϊκά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν αυτές που καθιέρωσαν το co-retailing, αντιμετωπίζοντας με αυτό τον τρόπο τον υψηλό ανταγωνισμό από διαδικτυακούς λιανοπωλητές και εκπτωτικά καταστήματα, αλλά και την τάση των καταναλωτών να μικραίνουν τα αγοραστικά τους «ταξίδια» επιλέγοντας καταστήματα ευκολίας στη γειτονιά τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το 2013 η συνεργασία της πάλαι ποτέ αλυσίδας Μαρινόπουλος, τότε αποκλειστικής δικαιοδόχου των σημάτων Carrefour, με την Κωτσόβολος. Η εν λόγω «συγκατοίκηση» είχε αποδώσει τρία σημεία Κωτσόβολος σε Μαρούσι, Γέρακα και Άλιμο. Βεβαίως η συνεργασία δεν υφίσταται εδώ και χρόνια.
Ωστόσο τα οφέλη αυτής της πρακτικής , που αποσκοπεί και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας κάθε σημείου πώλησης με την προσδοκώμενη αύξηση της επισκεψιμότητας, διείδαν στη συνέχεια κι άλλοι retailers και μάλιστα τα τελευταία χρόνια οι συγκατοικήσεις πυκνώνουν.
Άλλωστε, η δαπάνη στέγασης αφορά και τις εταιρείες του λιανικού εμπορίου.
Τα deals μεταξύ των Fourlis, ΑΒ Βασιλόπουλος, Pepco, Πλαίσιο, Σκλαβενίτης, Public και Jysk
Για παράδειγμα στο αναγεννημένο ΙΚΕΑ, στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο δεν είναι πλέον ένα τεράστιο monobrand κατάστημα, αλλά έχει μετατραπεί από τον όμιλο Fourlis σε εμπορικό πάρκο, εκτός από τη σουηδική μάρκα επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, αυτή τη στιγμή οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε αθλητική ένδυση και υπόδηση μέσω της Intersport και σε προϊόντα υγείας και ευεξίας από την βρετανική εταιρεία Holland & Barrett (σ.σ. και οι δύο αλυσίδες αναπτύσσονται από τον όμιλο του Βασίλη Φουρλή). Ενώ μέσα στους επόμενους δύο – τρεις μήνες στον ίδιο χώρο θα ανοίξει και μεγάλο κατάστημα της αλυσίδας τεχνολογίας Πλαίσιο, συνολικής επιφάνειας 2.800 τ.μ.
Ο Βασίλης Φουρλής, εδώ και χρόνια φανατικός του co-retailing, αξιοποιεί τη συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος για να αυξήσει το δίκτυο της Holland & Barrett και ήδη τρία καταστήματα του βρετανικού brand έχουν ανοίξει εντός ισάριθμων σούπερ μάρκετ της ελληνικής θυγατρικής του ολλανδο-βελγικού ομίλου Ahold-Delhaize σε Ελληνικό, Νέα Ερυθραία και Πυλαία (Θεσσαλονίκη).
Ενδεχομένως να αξιοποιηθεί και το δίκτυο της Intersport προς την ίδια κατεύθυνση προκειμένου να δημιουργηθούν σημεία, με προϊόντα που σχετίζονται με την άθληση.
Την ίδια ώρα η «συγκατοίκηση» της πολωνικής Pepco και της ΑΒ Βασιλόπουλος, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023, ήδη μετρά 5 «συνεργατικά» καταστήματα.
Δεν πρόκειται για shop in a shop
Στην ουσία δεν πρόκειται για εγχείρημα τύπου shop in shop, αφού οι δυο εταιρικές οντότητες λειτουργούν αυτόνομα, αν και κάτω από την ίδια στέγη, με την ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρά σε μείωση του χώρου πώλησης σε συγκεκριμένα καταστήματά της, παραχωρώντας τον στην Pepco έναντι μισθώματος. Η μέση επιφάνεια καταστημάτων της πολωνικής αλυσίδας στα καταστήματα ΑΒ είναι περίπου 500 τετραγωνικά μέτρα.
Η συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος θα συνεχιστεί, όπως αναφέρει ο κος Κωνσταντίνος Βλάσσης, Expansion Manager Greece για την Pepco, με τις δύο πλευρές να εξετάζουν κι άλλες περιπτώσεις co-working, ειδικά στην επαρχία. Το νέο Pepco σε κατάστημα ΑΒ θα ανοίξει τις επόμενες μέρες στα Γιαννιτσά.
Αντίθετα με την ΑΒ οι συνέργειες με την Public (λειτουργούν δύο καταστήματα Pepco στη Θεσσαλονίκη και ένα τρίτο στη Λεωφόρο Συγγρού στην Καλλιθέα εντός των καταστημάτων της αλυσίδας τεχνολογίας του ομίλου Olympia του Πάνου Γερμανού) φαίνεται ότι έχουν λάβει τέλος, καθώς οι υπόλοιποι χώροι της αλυσίδας τεχνολογίας είναι μικρότερου εμβαδού.
Επιπλέον, επειδή η γειτνίαση με μεγάλα καταστήματα τροφίμων είναι κάτι που συνηθίζεται στις αγορές που αναπτύσσεται η Pepco στην ελληνική αγορά λειτουργούν καταστήματα της πολωνικής αλυσίδας δίπλα σε μεγάλα καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης.
Επίσης, πριν έξι χρόνια και η Δανέζικη αλυσίδα Jysk, με 63 καταστήματα αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά, συνεργάστηκε με την Media Markt (σ.σ. το εγχώριο δίκτυο της γερμανικής αλυσίδας έχει εξαγοραστεί από την Public), ανοίγοντας κατάστημα στον Γέρακα.
Γλυκές συνεργασίες
Εκτός από τους retailers συμπράξεις αναπτύσσουν και αλυσίδες από τον κλάδο της εστίασης, όπως αυτή μεταξύ της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Τεκερνλής με την αλυσίδα Γρηγόρης Μικρογεύματα.
Τα δύο brands συστεγάζονται στο κατάστημα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας 64, στη στάση Μέγαρο του Μετρό, ενώ κατάστημα Τεκερνλής φιλοξενείται στον χώρο της αλυσίδας Γρηγόρης σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα η Τεκερνλής έχει επεκταθεί στο εμπορικό χωριό στα Σπάτα, ιδιοκτησίας πλέον της Lamda Development, σε συνεργασία με την Autogrill.
Γιατί το co-retailing θα συνεχίσει να αναπτύσσεται
Η συνύπαρξη διαφορετικών λιανικών concepts κάτω από την ίδια στέγη έχει αυξηθεί τα τελευταία πέντε χρόνια όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά πανευρωπαϊκά και σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές πρόκειται για μία τάση που θα συνεχίσει να αναπτύσσεται λόγω δύο παραγόντων:
Πρώτον, εξαιτίας της ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι έμποροι λιανικής δεν χρειάζονται τόσο χώρο όσο είχαν ιστορικά και έτσι τα μεγάλα καταστήματα θα χρειαστούν αρκετούς «συγκατοίκους» για να εξακολουθήσουν να είναι βιώσιμα.
Δεύτερον, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να καινοτομούν συνεχώς και να σκέφτονται έξω από το κουτί για να αυξήσουν τις πωλήσεις στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων. Οι συνεργασίες με βιωματικά brands ή διαδικτυακούς παίκτες δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία στο κατάστημα, και επομένως πιθανόν να δούμε περισσότερες συνεργασίες παραδοσιακών λιανέμπορων με νεοφυείς retailers.
Πηγή: ot.gr
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις