Social media: Μπορεί το scrolling να «γιατρέψει» τη βαρεμάρα;
Αν σκρολάρεις στα social media επειδή βαριέσαι, στο τέλος μπορεί να βαρεθείς περισσότερο, προειδοποιούν επιστήμονες στον Καναδά.
- Γιατί η Βραζιλία έχει μεγάλη οικονομία αλλά απαίσιες αγορές
- «Είναι άρρωστος και διεστραμμένος, όσα μου έκανε δεν τα είχα διανοηθεί» - Σοκάρει η 35χρονη για τον αστυνομικό
- «Πιο κοντά από ποτέ» βρίσκεται μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, σύμφωνα με την Χαμάς
- Διαρρήκτες «άδειαζαν» το εργαστήριο του γλύπτη Γεώργιου Λάππα στη Νέα Ιωνία
Βαριέσαι και δεν ξέρεις τι να κάνεις; Η πρώτη σου σκέψη είναι να χαζέψεις στα social media για να περάσει η ώρα. Ωστόσο, αυτή η τακτική μπορεί να μην είναι και τόσο αποτελεσματική όσο νομίζεις…
Παρόλο που στη σημερινή ψηφιακή εποχή, η πρόσβαση στην ψυχαγωγία έχει γίνει απίστευτα εύκολη – καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν με μία απλή κίνηση να παρακολουθήσουν ατελείωτα βίντεο σε πλατφόρμες όπως το TikTok και το Youtube – ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο στο Σκάρμπορο λένε ότι, στην πραγματικότητα, το scrolling αυξάνει την πλήξη.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο Journal of Experimental Psychology: General, η γρήγορη εναλλαγή του περιεχομένου κάνει τη εμπειρία προβολής λιγότερο ικανοποιητική, ελκυστική και ουσιαστική για τους χρήστες.
«Νιώθουμε ότι βαριόμαστε όταν υπάρχει ένα χάσμα μεταξύ του πόσο αφοσιωμένοι είμαστε και του πόσο αφοσιωμένοι θέλουμε να είμαστε», υποστηρίζουν οι συγγραφείς της μελέτης. «Όταν οι άνθρωποι συνεχίζουν να αλλάζουν το ένα βίντεο μετά το άλλο, αφοσιώνονται λιγότερο σε αυτό και αναζητούν κάτι πιο ενδιαφέρον. Αυτό όμως μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα συναισθήματα πλήξης», προσθέτουν.
«Αυτό είναι ανησυχητικό επειδή η πλήξη συνδέεται με αρνητικά αποτελέσματα στην ψυχική υγεία, τη μάθηση και τη συμπεριφορά, όπως καταθλιπτικά συμπτώματα, μειωμένη ακαδημαϊκή επίδοση, ακόμη και επιθετική συμπεριφορά», σχολιάζουν οι ειδικοί.
Όπως σημειώνει η ερευνητική ομάδα προηγούμενες έρευνες ανέφεραν ότι ενώ η χρήση των social media και των smartphones έχει να κάνει με την απόπειρα να απαλλαγεί ο χρήστης από την πλήξη, η χρήση τέτοιας τεχνολογίας φαίνεται να κάνει το συναίσθημα της ανίας χειρότερο.
Μήπως έχετε «popcorn brain»;
Αισθάνεστε καταβεβλημένοι από τον ασταμάτητο ρυθμό των social media και δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε σε μια μόνο εργασία ή σκέψη;
Το φαινόμενο «popcorn brain» αναφέρεται στην τάση της προσοχής και της συγκέντρωσής μας να μετατοπίζετε γρήγορα από το ένα πράγμα στο άλλο, όπως σκάει το καλαμπόκι όταν γίνεται ποπ κορν.
Το πρόβλημα είναι ότι αυτή η συνήθεια κάνει τον εγκέφαλο να εθίζεται στο να περιμένει συχνούς περισπασμούς και άμεση ικανοποίηση.
Η ψηφιακή μας ζωή μπορεί να μας κάνει πιο αφηρημένους, απόμακρους και εξαντλημένους, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το «popcorn brain» μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, την υπομονή, τη συναισθηματική ευημερία και την παραγωγικότητά μας, ενώ αυξάνει το άγχος και τις πιθανότητες να πάθουμε burnout.
Κλείνουμε τα social media αλλά παραμένουμε «συνδεδεμένοι»
– Aπενεργοποιούμε τις ειδοποιήσεις που δεν μας είναι απαραίτητες και μας προκαλούν ενόχληση ή ακόμη και άγχος.
– Οργανώνουμε του «digital- free» χρόνο μας και βρισκόμαστε με φίλους.
– Καθορίζουμε και τηρούμε έναν χρονικό περιορισμό όσον αφορά τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
– Χρησιμοποιούμε εφαρμογές για να παρακολουθούμε πόσο ακριβώς χρόνο περνάμε και σε ποιες εφαρμογές στις συσκευές μας.
– Θέτουμε εφικτούς ρεαλιστικούς στόχους κάνοντας σταδιακά και υλοποιήσιμα βήματα.
* Πηγή: Vita
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις