Το διπλωματικό παρασκήνιο για τη ρυμούλκηση του Sounion και τη συμφωνία με τους Χούθι
Η παρέμβαση της Αθήνας στη Σαουδική Αραβία για τη ρυμούλκηση του Sounion
Να δοθεί ένα τέλος στο θρίλερ που βρίσκεται σε εξέλιξη με το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο Sounion, το οποίο μετά την επίθεση που δέχθηκε από δυνάμεις των ανταρτών Χούθι βρίσκεται ακινητοποιημένο και φλέγεται στην Ερυθρά Θάλασσα, όντας μία απειλή για τεράστια περιβαλλοντική καταστροφή.
Το βράδυ της Τετάρτης οι Χούθι συμφώνησαν να επιτρέψουν τη ρυμούλκηση του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου Sounion, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπός τους Μοχάμεντ Αμπντουλσαλάμ στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters. Η συμφωνία για ρυμούλκηση όπως διευκρινίστηκε δεν είναι και συμφωνία για προσωρινή ανακωχή.
Στις συνομιλίες προκειμένου να υπάρξει συμφωνία με τους Χούθι για την ρυμούλκηση του πλοίου, με στόχο να αποφευχθεί ο κίνδυνος για μία τεράστια οικολογική καταστροφή ενεπλάκη και η ελληνική διπλωματία, με την Αθήνα να δείχνει ενδιαφέρον για το ζήτημα.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι ο διοικητής της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ» είναι ο έλληνας υποναύαρχος, Βασίλης Γρυπάρης.
Μέσω Σαουδικής Αραβίας
Στην Αθήνα θεωρήθηκε ότι ο καλύτερος τρόπος για να βρεθεί λύση στο θέμα του δεξαμενόπλοιου Sounion, ήταν να υπάρξει διαμεσολάβηση της Σαουδικής Αραβίας, η οποία, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, διατηρεί υπόγειους διαύλους με τους Χούθι.
Σύμφωνα με πληροφορίες του in ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης είχε τηλεφωνική επικοινωνία σχετικά με την ανάγκη εξεύρεσης λύσης στο θέμα του δεξαμενόπλοιου Sounion με τον ομόλογου του της Σαουδικής Αραβίας Faisal bin Farhan Al Saud, από τον οποίο και έλαβε σχετικές διαβεβαιώσεις ότι θα υπάρξει παρέμβαση του Ριάντ για εξελίξεις.
Παράλληλα υπήρξε επικοινωνία και του Κυριάκου Μητσοτάκη με την πλευρά του πρίγκηπα διαδόχου της Σαουδικής Αραβίας, Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν.
Ο ρόλος του Σαρλ Μισέλ
Κατόπιν επικοινωνίας του έλληνα πρωθυπουργού, το θέμα έθεσε στο Ριάντ και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, στις 28 Αυγούστου κατά την επίσκεψη του στη Σαουδική Αραβία και τη συνάντηση του με τον πρίγκηπα διάδοχο, υπογραμμίζοντας τις ανησυχίες της ΕΕ σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση και τον πιθανό κίνδυνο πετρελαιοκηλίδας, η οποία θα αποτελούσε περιβαλλοντική καταστροφή που θα επηρέαζε σε μεγάλο βαθμό την περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.
Ο Σαρλ Μισέλ αναφέρθηκε στις συνεχιζόμενες επαφές της ΕΕ σχετικά με μία πιθανή επιχείρηση διάσωσης τονίζοντας την ετοιμότητα των Βρυξελλών για συνεργασία.
Ο Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν από την πλευρά του αντέδρασε θετικά και σημείωσε ότι ο υπήρξε σχετική προσέγγιση του και από τον Μητσοτάκη, ενώ συμφώνησε όσον αφορά τους κινδύνους και την ανάγκη ανάληψης δράσης, με δεδομένο μάλιστα ότι η Σαουδική Αραβία είναι αυτή από απειλείται άμεσα από μία πιθανή περιβαλλοντική καταστροφή.
Σημείωσε ότι το Ριάντ είχε έλαβε διαβεβαιώσεις από τους Χούθι ότι δεν θα πραγματοποιούσαν κανένα χτύπημα κατά τη διάρκεια της ρυμούλκησης του πλοίου, η Σαουδική Αραβία θα οργανώσει την άντληση του πετρελαίου από το Sounion σε άλλο πλοίο και στη συνέχεια το Sounion θα μεταφερθεί στο Τζιμπουτί.
Η επιστολή Γρυπάρη
Υπενθυμίζεται ότι ο διοικητής «EU NAVAL FORCES Aspides», υποναύαρχος Γρυπάρης σε επιστολή του με ημερομηνία 28 Αυγούστου προς όλα τα Κέντρα Συντονισμού Θαλάσσιας Διάσωσης και τους περιφερειακούς φορείς, απηύθυνε έκκληση για συντονισμό υπογραμμίζοντας ότι η κατάσταση παραμένει κρίσιμη.
Να σημειωθεί ότι τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Ύπατο Εκπρόσωπο της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, Ζοζέπ Μπορέλ είχε και ο Νίκος Δένδιας, με αντικείμενο τη συνδρομή της «Επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ» στην ασφαλή ρυμούλκηση του δεξαμενόπλοιου Sounion και την αποτροπή περιβαλλοντικής καταστροφής.
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Ύπατο Εκπρόσωπο της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας, @JosepBorrellF συζητήσαμε για τη συνδρομή της Επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ στην ασφαλή ρυμούλκηση του δεξαμενόπλοιου MV Sounion και… pic.twitter.com/ijcMlM2xhw
— Nikos Dendias (@NikosDendias) August 28, 2024
«Δεν υπάρχει πετρελαιοκηλίδα»
Ενώ όπως σημείωνε ενημέρωση από το στρατηγείο της «EUNAFOR ASPIDES» επίσης στις 28 Αυγούστου, στο πλοίο είχαν «εντοπιστεί πυρκαγιές σε διάφορα σημεία του κύριου καταστρώματος», ωστόσο όπως υπογράμμιζαν «δεν υπάρχει πετρελαιοκηλίδα και το πλοίο εξακολουθεί να είναι αγκυροβολημένο και να μην παρασύρεται». Παρά τις αναφορές περί διαρροής από το αμερικανικό Πεντάγωνο.
Σχετική αναφορά στο Sounion και την ύπαρξη «σοβαρής περιβαλλοντικής απειλής», έχει γίνει την Τετάρτη και από τον εκπρόσωπο Τύπου του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες, ο οποίος επεσήμανε τον κίνδυνο περιβαλλοντικής καταστροφής στην Ερυθρά Θάλασσα, εξαιτίας επιθέσεων την περασμένη εβδομάδα των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον του εν λόγω δεξαμενόπλοιου υπό ελληνική σημαία, που μετέφερε 150.000 τόνους αργού πετρελαίου κι είναι πλέον ακινητοποιημένο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις