Τα σχολεία έχουν μπει για τα καλά στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού. Αυτή την αίσθηση αποκομίζει κανείς από τις σημερινές εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερακκάκη για τις 11 αλλαγές στην εκπαίδευση – εκ των οποίων οι περίπου οι μισές είναι ψηφιακές:  ψηφιακό φροντιστήριό, ψηφιακοί διαδραστικοί πίνακες, ψηφιακές τάξεις τηλεκπαίδευσης που θα αντικαθιστούν τη φυσική παρουσία των εκπαιδευτικών (ξεκινώντας πιλοτικά από τη Γαύδο), ψηφιακή πλατφόρμα e-parents, ψηφιακή πλατφόρμα stop-bullying κ.λπ.  Αναβαμισμένα είναι και τα πειθαρχικού τύπου μέτρα, όπως η αυστηροποίηση στην καταμέτρηση των απουσιών και το «ποινολόγιο» για παραπτώματα όπως η χρήση κινητού.

Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση καλωσορίζει τα σχολεία της ψηφιακής εποχής, εκατοντάδες σχολεία στην περιφέρεια – κυρίως νηπιαγωγεία και δημοτικά – βάζουν λουκέτο. «Το  δημογραφικό κλείνει σχολεία», υποστηρίζει το ρεπορτάζ που μεταδόθηκε από τη δημόσια τηλεόραση, και αναπαράχθηκε στα ψηφιακά μέσα. Η είδηση αφορά την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου δεν θα λειτουργήσουν φέτος 36 δημοτικά και 82 νηπιαγωγεία.

Αυτή είναι όμως η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι ότι τα περισσότερα από αυτά είναι σχολεία – φαντάσματα, που δεν λειτουργούσαν ούτε τα προηγούμενα χρόνια.

Σχολεία μόνο στα χαρτιά

Όπως εξήγησε ο  περιφερειακός διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κεντρικής Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης, τα σχολεία που αναστέλλουν φέτος τη λειτουργία τους, ενώ μέχρι και πέρυσι δέχονταν μαθητές,  είναι δύο δημοτικά  – σε Πέλλα και Κιλκίς και 18  νηπιαγωγεία.

Τα υπόλοιπα, όπως είπε ήταν σχολεία που ιδρύθηκαν πριν 10-15 χρόνια αλλά έμειναν μόνο στα χαρτιά. «Δεν υπήρξε ποτέ κτίριο, γιατί δεν υπήρχε ανάγκη να δημιουργηθεί.  Αν βρεθεί χώρος και βρεθούν και μαθητές, αυτά τα σχολεία θα λειτουργήσουν», υπογράμμισε. Eντύπωση προκαλεί, το ότι πρώτα «ιδρύεται» σχολείο, και μετά ή ποτέ δεν βρίσκεται χώρος.

Θέλουν να μειώσουν τους εκπαιδευτικούς

Από την πλευρά του  ο Νίκος Αβραμίδης, μέλος της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας, είπε ότι πράγματι σε κάποια σχολεία δεν υπάρχουν παιδιά και άλλα δεν λειτούργησαν ποτέ. Επέμεινε ωστόσο ότι «το μεγάλο όμως πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αίθουσες, και θέλουν να μειώσουν και τους εκπαιδευτικούς. Έτσι δημιουργούν σχολεία σε ευρύτερες περιοχές, δημιουργώντας ένα νέο πρόβλημα: Αυτό της μεταφοράς, που δεν κοστίζει λιγότερο από έναν εκπαιδευτικό».

235 σχολεία δεν θα ανοίξουν

Πανελλαδικά τα σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που δεν θα λειτουργήσουν φέτος – κάποια ούτε και φέτος –  ανέρχονται σε 235, όπως προκύπτει από τις κυβερνητικές αποφάσεις που δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ.

Εκτός από τα 118 σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας, δεν θα λειτουργήσουν επίσης:

  • 26 στην Ανατολική Μακεδονία Θράκη (14 νηπιαγωγεία και 12 δημοτικά, εκ των οποίων τα δύο είναι ειδικά δημοτικά και 4 μειονοτικά)
  • 33 στην Ήπειρο (20 νηπιαγωγεία, 13 δημοτικά)
  • 34 στην Πελοπόννησο (21 νηπιαγωγεία, εκ των οποίων το ένα ειδικό, και 13 δημοτικά, εκ των οποίων δύο ειδικά)
  • 7  στα Ιόνια νησιά (3 νηπιαγωγεία,  4 δημοτικά σχολεία, ένα εκ των οποίων είναι το σχολείο κωφών και βαρήκοων Κέρκυρας).
  • 4 νηπιαγωγεία στο Βόρειο Αιγαίο (Λέσβο και Χίο)
  • 3 σχολεία στις Κυκλάδες (1 δημοτικό και 2 νηπιαγωγεία σε Νάξο και Τζια).
  • 9 σχολεία στα Δωδεκάνησα (5 νηπιαγωγεία, 4 δημοτικά –ένα εκ των οποίων είναι το σχολείο κωφών και βαρήκοων Ρόδου.
  • Στην Αττική αναστέλλεται η λειτουργία του 18ου δημοτικού σχολείου Κορυδαλλού.

Πάντως στις σχετικές αποφάσεις για αναστολή λειτουργίας, εκτός από τον μικρό αριθμό μαθητών ή ακόμα και τις μηδενικές εγγραφές, ως αιτιολόγηση αναφέρονται και τα εξής: «Σε αναστολή από την ίδρυσή του, λόγω έλλειψης διδακτηρίου» (τα περίφημα σχολεία – φαντάσματα), και «σε αναστολή λόγω ακατάλληλης υποδομής».

Εκτός από τα λουκέτα, έρχονται συγχωνεύσεις

Και αν για κάποια από τα λουκέτα ή τα  εκατοντάδες «σχολεία φαντάσματα»  μπορεί να έχει μερίδιο ευθύνης το δημογραφικό, η δικαιολογία αυτή δεν ευσταθεί όταν πρόκειται για συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων.

Η ΟΛΜΕ κάνει λόγο για εκατοντάδες συγχωνεύσεις πανελλαδικά, οι οποίες μεθοδεύονται εν μέσω των θερινών διακοπών, με εγκυκλίους στους διευθυντές των σχολικών μονάδων.  Όπως σημειώνεται,  οι διευθυντές καλούνται να δημιουργήσουν τα τμήματα με βάση τα τρέχοντα αριθμητικά δεδομένα, χωρίς να λάβουν υπ’όψιν «ούτε την πρόβλεψη που κατετέθη στην πλατφόρμα e-eggrafes για τις αναμενόμενες εγγραφές του Σεπτεμβρίου, ούτε θέματα συνδεόμενα με μαθησιακές δυσκολίες».

Σύλλογοι γονέων και εκπαιδευτικοί σε πολλές περιοχές της Ελλάδας καλούν σε κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας ενάντια στις συγχωνεύσεις,  υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για αποφάσεις που γυρίζουν την παιδεία πολλά χρόνια πίσω. Η κυβέρνηση βασιζόμενη στο νόμο που επιτρέπει δημιουργία τμημάτων ως και 28 μαθητών, μειώνει τους εκπαιδευτικούς, «στριμώχνει» τους μαθητές σε πολυμελείς τάξεις και αίθουσες-κλουβιά, ή / και τους αναγκάζει να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, καταργώντας την έννοια του «σχολείου της γειτονιάς».

«Η κυβέρνηση θεωρεί τα παιδιά μας κόστος»

«Ένας είναι ο  παρονομαστής στις καταργήσεις τμημάτων και τις συγχωνεύσεις: Η υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης», δηλώνει στο in η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων Αττικής Στέλλα Βαλαβάνη «Η κυβέρνηση συγχωνεύει τμήματα για να περικόψει τον αριθμό των εκπαιδευτικών. Θεωρεί τα παιδιά μας κόστος».

Η ίδια λέει ότι με τις συγχωνεύσεις  τα πρώτα που πλήττονται είναι τα τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης, τα οποία καταργούνται.

Κι ενώ υπάρχει νόμος που προβλέπει κατάτμηση τμημάτων σε τάξεις που υπάρχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, στην πράξη δεν εφαρμόζεται.

Καταργήσεις τμημάτων σε όλη την Αττική

Ενδεικτικά, η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων  καταγγέλλει ότι σε σχολεία του Πειραιά ανακαλούνται όλες οι μέχρι πρότινος εγκεκριμένες αποφάσεις κατάτμησης είτε αφορούν τμήματα Α’ τάξης ακόμα και με 29 μαθητές είτε άλλων τάξεων με 25 μαθητές. Συνολικά η νέα απόφαση αφορά την αναστολή 29 τμημάτων σε 25 Δημοτικά και 2 Νηπιαγωγεία. Τα περισσότερα από αυτά τα σχολεία βρίσκονται σε λαϊκές συνοικίες στο Πέραμα και στο Κερατσίνι.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα δημοτικού σχολείου στην Καισαριανή, με σύμπτυξη τμήματος, στο οποίο υπάρχουν 9 παιδιά με διαγνώσεις (ότι χρειάζονται παράλληλη στήριξη ή τάξεις ένταξης κλπ), και άλλα δύο περιμένουν διάγνωση. Αντίστοιχες καταγγελίες αφορούν δημοτικά σχολεία στου Ζωγράφου, τον Βύρωνα, σε τουλάχιστον 6 σχολεία του Δήμου Αθηναίων, στο  Χαϊδάρι, το Ίλιον, το Περιστέρι, την Πετρούπολη, την Ανατολική Αττική (27 τμήματα), την Ελευσίαν και τη Μγούλα (τουλάχιστον σε 4 σχολεία).

Κι αν στο  δημοτικό οι συμπτύξεις τμημάτων σε 29άρια, ακόμα και για τα πρωτάκια, μπορεί να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη σχολική εξέλιξη των μαθητών – ιδίως όσων αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες – στις μεγαλύτερες τάξεις απλώς υπονομεύεται και άλλο η εκπαιδευτική διαδικασία.

«Καταργούνται τα ολιγομελή τμήματα κατεύθυνσης στο Λύκειο, έχουμε τάξεις με 28 παιδιά. Επί της ουσίας η πολιτική αυτή  οδηγεί τους μαθητές άλλη μια φορά  – όπως και όλα τα προηγούμενα χρόνια – στην ιδιωτική εκπαίδευση. Είναι άνοιγμα του δρόμου και για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ψηφίστηκαν φέτος», καταλήγει η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων.

Οι σύλλογοι γονέων της Αττικής ετοιμάζουν κεντρική κινητοποίηση στο υπουργείο Παιδείας, πριν το άνοιγμα των σχολείων.