Τα πάνω κάτω στη διακίνηση containers στα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης έφερε η μεγάλη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις και για τον Πειραιά, ο οποίος όπως εκτιμούν αναλυτές θα βρεθεί το 2024 στην έβδομη θέση από την τέταρτη που ήταν το 2023.

Οι απειλές και οι επιθέσεις των Χούθι, που υπολογίζονται σε πάνω από 100 από τον περασμένο Νοέμβριο σε πλοία, υποχρέωσαν όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αλλάξουν ρότα στα πλοία τους αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.

Χούθι: Μπαράζ επιθέσεων

Η εξέλιξη αυτή οδήγησε τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου από την πρώτη θέση μετά το Σουέζ, στην τελευταία όσον αφορά στη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα Ασίας – Ευρώπης.

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και οι τροποποιήσεις των δικτύων έγιναν αντιληπτές στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου και των ακτών του Ατλαντικού σχολιάζει το PortEconomics, ένας οργανισμός ειδικών που παρακολουθεί στενά τη λειτουργία των λιμανιών.

Οι απειλές και οι επιθέσεις των Χούθι, που υπολογίζονται σε πάνω από 100 από τον περασμένο Νοέμβριο σε πλοία, υποχρέωσαν όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αλλάξουν ρότα στα πλοία τους αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.

Η μελέτη

Το μέλος του PortEconomics, Theo Notteboom, συνέταξε έναν πίνακα που δείχνει την ετήσια αύξηση σε teu στα κορυφαία λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων της ΕΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 και όπως σημειώνει ενώ το 2023 χαρακτηρίστηκε από έντονη έως μέτρια μείωση της κίνησης στα περισσότερα λιμάνια, το πρώτο εξάμηνο του 2024 έφερε διψήφια αύξηση σε επτά από τα 15 κορυφαία λιμάνια.

Τα λιμάνια της Σινές, της Βαρκελώνης και του Πειραιά

Το λιμάνι της Σινές στη Πορτογαλία, η Βαρκελώνη και η Βαλένθια στην Ισπανία καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινο διάστημα (25%, 23,6% και 14,2% αντίστοιχα).

Αντιθέτως το ισπανικό λιμάνι της Αλγκεθίρας, δεν επωφελήθηκε πλήρως από τις ευνοϊκές συνθήκες της αγοράς καθώς κατέγραψε άνοδο μόλις 2,7% στη διακίνηση containers, ενώ το λιμάνι του Πειραιά υπέστη βαριές απώλειες στη κίνηση καθώς όπως σχολιάζει ο αναλυτής η Ανατολική Μεσόγειος έγινε ένας ναυτιλιακός δρόμος χωρίς έξοδο λόγω της δραματικής μείωσης των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ. Με την Cosco να στηρίζει τον Πειραιά, καθώς εξακολουθεί να φέρνει μεγάλα πλοία στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας, το πρόβλημα είναι αντικειμενικό καθώς οι Χούθι κατέστησαν το πλεονέκτημα της θέσης του Πειραιά, να είναι δηλαδή το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι για κάθε πλοίο που «βγαίνει» από το Σουέζ, σε μειονέκτημα.

Αλλαγές

Εάν οι τρέχουσες τάσεις στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων συνεχιστούν κατά το υπόλοιπο του 2024, η σχετική κατάταξη των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμανιών θα υποστεί αλλαγές σε σύγκριση με το 2023, τονίζει το Porteconomics. Η Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024, με το Αμβούργο να παραμένει στην τρίτη θέση. Το λιμάνι της Αλγκεθίρας και το Μπρέμενχαβεν ενδέχεται να ξεπεράσουν τον Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στην 7η θέση, ακολουθούμενο στενά από τη Βαρκελώνη.

Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ