Η πρόσφατη καταγγελία της μητέρας της Μυρτούς έφερε ξανά στην επιφάνεια το τεράστιο έλλειμμα που υπάρχει στη χώρα μας σε σχέση με την προσβασιμότητα των ΑμεΑ. Ένα ανάλογο περιστατικό ήρθε στο φως της δημοσιότητας τον Ιούλιο, όπου παιδί ΑμεΑ αναγκάστηκε να παραμείνει για ώρα στο γκαράζ ενός πλοίου σε συνθήκες καύσωνα καθώς δεν υπήρχαν οι κατάλληλες προδιαγραφές.

Οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν τότε και έφτασαν και στη Βουλή με ερώτηση 22 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την προσβασιμότητα στα πλοία οδήγησαν την κυβέρνηση να δηλώσει ότι θα προχωρήσει σε Προεδρικό Διάταγμα με το οποίο θα τεθούν συγκεκριμένες προδιαγραφές για την πρόσβαση των ΑμεΑ, των εγκύων και των ηλικιωμένων.

Τώρα μετά και τον σάλο που προκλήθηκε από παρόμοιες εικόνες με τη Μυρτώ να βρίσκεται στριμωγμένη στο γκαράζ ενός πλοίου, η κυβέρνηση δηλώνει ότι θα υπογραφεί σχετικό διάταγμα για τα πλοία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν έχουν συγκεκριμένο ορίζοντα υλοποίησης τα τρία χρόνια

Αν και υπάρχει προεδρικό διάταγμα του 2011 που περιγράφει τις προδιαγραφές που θα πρέπει να ακολουθούν τα πλοία για την πρόσβαση των ΑμεΑ, από αυτό αφήνονταν έξω τα πλοία που έκαναν δρομολόγια κάτω των 30 ναυτικών μιλίων. Ωστόσο τα πλοία αυτά εξυπηρετούν επίσης χιλιάδες κόσμου ενώ το καλοκαίρι έχουν ιδιαίτερα αυξημένη κίνηση, με αποτέλεσμα η πρόσβαση να είναι απαγορευτική ή επικίνδυνη για την υγεία τους όπως αποδείχτηκε ξανά με τις περιπτώσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας.

Το Προεδρικό Διάταγμα που ετοιμάζει η κυβέρνηση

Σύμφωνα με το ΑΠΕ τώρα «το υπουργείο Ναυτιλίας ολοκλήρωσε τη σύνταξη Προεδρικού Διατάγματος, μετά από διαβούλευση, με το οποίο θα υποχρεώνονται όλες ανεξαρτήτως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να δημιουργήσουν στα πλοία τους κατάλληλους μηχανισμούς για τη εύκολη πρόσβαση των ατόμων αυτών.

Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, αφού υπογραφεί από το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος και τον υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη αναμένεται να πάρει το «δρόμο» για έγκριση και από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Συγκεκριμένα, θα πρέπει να δημιουργηθούν ειδικοί χώροι υγιεινής, ασανσέρ πρόσβασης στα καταστρώματα και ειδικές ράμπες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν έχουν συγκεκριμένο ορίζοντα υλοποίησης τα τρία χρόνια και θα αφορούν τα πλοία που είναι σε πλήρη δρομολογιακή λειτουργία, ενώ όποιο καινούργιο πλοίο εισέλθει στην ακτοπλοϊκή αγορά θα πρέπει να προσαρμοστεί άμεσα στα νέα δεδομένα.

Το ίδιο θα ισχύει και για τα νέα, υπό ναυπήγηση, «πράσινα» πλοία που θα κατασκευαστούν στη χώρα μας».

Τρέχοντας πίσω από τις εξελίξεις

Η πολιτεία τρέχει για ακόμα μία φορά πίσω από τις εξελίξεις – ή τη δημοσιότητα – για ένα θέμα στο οποίο χρόνια τώρα το αναπηρικό κίνημα επισημαίνει και διεκδικεί το αυτονόητο. Πόσο μάλλον όταν η έλλειψη προσβασιμότητας χαρακτηρίζει έναν από τους πιο κερδοφόρους κλάδους των μεταφορών όπως η ακτοπλοΐα με την οποία μετακινούνται εκατομμύρια άνθρωποι.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) η επιβατική κίνηση στην ακτοπλοΐα το πρώτο πεντάμηνο του 2024 παρουσίασε αύξηση κατά 8,1% έναντι το ιδίου διαστήματος του 2023. Παρόμοια αναμένεται να είναι και τα στοιχεία της καλοκαιρινής κίνησης.

Ζήτημα όμως τίθεται και για το κατά πόσο γίνονται έλεγχοι στα πλοία που διαθέτουν τις προδιαγραφές ιδίως όταν η κίνηση είναι αυξημένη ώστε να διασφαλίζεται ότι τα ΑμεΑ και οι οικογένειές τους θα μπορούν να ταξιδεύουν όπως όλοι οι υπόλοιποι.