Τρίτη 03 Σεπτεμβρίου 2024
weather-icon 21o
Ακρίβεια: Φθινόπωρο ανατιμήσεων με τσουχτερές τιμές σε αγροτικά προϊόντα και «πικρό» καφέ

Ακρίβεια: Φθινόπωρο ανατιμήσεων με τσουχτερές τιμές σε αγροτικά προϊόντα και «πικρό» καφέ

Το καλοκαίρι φεύγει η ακρίβεια μένει και τα νοικοκυριά θα κληθούν να βάλουν και πάλι βαθιά το χέρι στην τσέπη πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για τη νέα σχολική χρονιά.

Ο Αύγουστος μας αποχαιρέτησε με τον πληθωρισμό στην Ευρωζώνη να πέφτει (2,2%) και στην Ελλάδα να ανεβαίνει (3,1%), προμηνύοντας ένα δύσκολο φθινόπωρο αν λάβουμε υπόψη μας τις γεωπολιτικές εξελίξεις και την κλιματική κρίση. Την ίδια ώρα η κυβέρνηση παίζει το κρυφτούλι με την ακρίβεια και παραπέμπει στις έρευνες των σουπερμάρκετ για να δείξει ότι υπάρχει… μείωση τιμών ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει να την διαψεύδει.

Δυστυχώς, δεν είναι μόνο οι στατιστικές της Εurostat, είναι η καθημερινότητα των πολιτών, που ματώνουν καθημερινά για να τα φέρουν βόλτα και γνωρίζουν καλά πως έχουν μπροστά του ένα γολγοθά.

Ακρίβεια και στους πάγκους της λαϊκής

Το ρεπορτάζ του Μega στις λαϊκές αγορές της Αττικής είναι χαρακτηριστικό της μοιρολατρικής σχεδόν στάσης που έχουν υιοθετήσει οι πολίτες απέναντι στο φαινόμενο της ακρίβειας.

«Εντάξει έχουν λίγο ακριβύνει, αλλά όπως ήτανε, έτσι είναι», είναι η κουρασμένη αντίδραση ενός συνταξιούχου, που φαίνεται ότι έχει βαρεθεί πια να μετράει τις ανατιμήσεις από χρονιά σε χρονιά.

Στο καταφύγιο των λαϊκών στρωμάτων, τη λαϊκή αγορά, οι ανατιμήσεις το φθινόπωρο θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες

«Εντάξει, φρέσκα είναι, αλλά είναι ακριβά… Με τον μισθό που παίρνει ο κόσμος…», λέει χωρίς να αποτελειώνει τη φράση της μια γυναίκα, συνοψίζοντας σε λίγες λέξεις αυτό που επαναλαμβάνουν οι στατιστικές: Ότι η αγοραστική δύναμη του ελληνικού νοικοκυριού έχει πιάσει πάτο.

Θεωρητικά η λαϊκή αγορά, είναι όπως το λέει και το όνομά της, το καταφύγιο των λαϊκών στρωμάτων, αφού προσφέρει τιμές φθηνότερες από τα τοπικά οπωροπωλεία και ευθέως ανταγωνιστικές στα σουπερμάρκετ.

Ακόμα κι έτσι όμως, για έναν χαμηλόμισθο ή χαμηλοσυνταξιούχο οι τιμές σε φρούτα και οπωροκηπευτικά είναι τσουχτερές, και για κάποια είδη σχεδόν απλησίαστες.

Τα δύσκολα είναι μπροστά…

Οι παραγωγοί μας προετοιμάζουν για μεγάλες ανατιμήσεις μέσα στον Σεπτέμβριο, που, όπως μας λένε, θα αποτελέσει το προμήνυμα ενός πολύ δύσκολου χειμώνα.

«Θα υπάρχουν προβλήματα γιατί δεν θα υπάρχουν προϊόντα, με αυτές τις καιρικές συνθήκες που υπάρχουν.  Τελειώνουμε. Ξεραινόμαστε τελείως. Ποτίζουμε μόνο για να σώσουμε τα δέντρα μας», λέει απελπισμένος ένας πωλητής – παραγωγός.

Τα πράγματα γίνονται όλο και πιο δύσκολα και οι καταναλωτές δεν παίρνουν ανάσα, καθώς η ακρίβεια στα τρόφιμα επιμένει με πείσμα, ενώ και οι δείκτες του πληθωρισμού δείχνουν ότι έχει ξεκινήσει μια νέα ανοδική πορεία.

Ο καφές δεν θα είναι της… παρηγορίας

Ανάμεσα στις πολλές ανατιμήσεις τιμών στην αγορά έρχεται και αυτή στον καφέ με τους ειδικούς να σημειώνουν πως η νέα αύξηση θα αγγίξει ακόμα και το 20%.

Ο Τάσος Γιατράς, μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστίασης ανέφερε (MEGA): «Από 1η Σεπτέμβρη θα δούμε αύξηση στην πρώτη ύλη του καφέ. Ράφι, take away και σερβιριζόμενο. Όλο αυτό κάνουν ένα μίγμα εκρηκτικών αυξήσεων στην τελική τιμή του καφέ».

Από 1η Σεπτέμβρη θα δούμε αύξηση στην πρώτη ύλη του καφέ

Την 1η Ιουλίου, με την επαναφορά του ΦΠΑ στο 24% για τον σερβιριζόμενο καφέ, οι τιμές αυξήθηκαν. Τώρα θα συμβεί το ίδιο ακόμη και στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς ήδη παρατηρείται άνοδος έως και 65% στις τιμές της χονδρικής.

Στην επιλογή του καφέ στο χέρι ή αλλιώς take away η μέση τιμή είναι από 2 έως 3€, ενώ μετά την ανατίμηση θα αυξηθεί κατά περίπου 10 με 30 λεπτά. Στον σερβιριζόμενο καφέ η μέση τιμή είναι από 3 έως 5,5€, ενώ με τη νέα αύξηση ενδεχομένως να ξεπεράσει και τα 6€.

Αλλά και στα ράφια των σούπερ μάρκετ θα υπάρξουν αυξήσεις, με τους ανθρώπους της αγοράς να εκτιμούν ότι οι κάψουλες εσπρέσο θα εκτοξευθούν στα 6 ευρώ, ο αλεσμένος εσπρέσο στα 7,2 ευρώ και ο ελληνικός καφές στα 4,7 ευρώ.

Ο ρόλος του EUDR

Την ίδια στιγμή η εγχώρια βιομηχανία ανησυχεί για το ακαθόριστο τοπίο που διαμορφώνεται και ενόψει του περίφημου EUDR.

«Δεν γνωρίζουμε τι πρόκειται να συμβεί σε περίπτωση που συνεχιστούν οι αυξημένες τιμές αγοράς και εισαγωγής», εξηγεί στον ΟΤ ο Τάσος Γιάγκογλου, προέδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ (ΕΕΚ). «Το θετικό είναι πως μέχρι στιγμής η αγορά του καφέ στο οργανωμένο λιανεμπόριο λόγω του έντονου ανταγωνισμού δεν έχει προβεί σε ανατιμήσεις στο ράφι. Ο καφές διατίθεται στα σούπερ μάρκετ με ΦΠΑ 13%», προσθέτει.

«Καμπανάκι» ωστόσο αποτελεί η εξέλιξη με την επιβολή κανονισμού της δέουσας επιμέλειας από ΕΕ.

Πρόκειται για τον νέο κανονισμό της ΕΕ για την αποψίλωση των δασών, που απαιτεί από τις εταιρείες που εμπορεύονται βοοειδή, κακάο, καφέ, φοινικέλαιο, καουτσούκ, σόγια και ξύλο, καθώς και παράγωγα τους, να ελέγχουν εκτενώς την αλυσίδα αξίας για να διασφαλίσουν ότι τα αγαθά δεν προέρχονται από πρόσφατη (μετά τις 31 Δεκεμβρίου 2020) αποδάσωση, υποβάθμιση των δασών ή παραβιάσεις των τοπικών περιβαλλοντικών και κοινωνικών νόμων.

Ο κανονισμός γνωστός με την ακροστιχίδα EUDR θα τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο, και οι εισαγωγείς καφέ αύξησαν τον ρυθμό των αποστολών πρόσφατα, επιδιώκοντας να αποφύγουν προβλήματα αργότερα, δήλωσε ο Διεθνής Οργανισμός Καφέ (ICO).

Τα έξοδα για την επιστροφή στα σχολεία

Όλα αυτά λίγο πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι για την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Οι τιμές των σχολικών καλπάζουν και οι γονείς προσπαθούν να κάνουν ότι καλύτερο γίνεται για να καταφέρουν να καλύψουν τις ανάγκες των παιδιών τους, πράγμα όχι πάντα εύκολο.


Οι τιμές που βλέπουν οι γονείς είναι αδιανόητα ακριβότερες σε σχέση με μόλις ένα χρόνο πριν με το MEGA να κάνει τον λογαριασμό.

Μολύβι με γόμα
2023: 0.45€
2024: 0.60€

Μαρκαδόροι ζωγραφικής
2023: 4.90€
2024: 5.30€

Οι τιμές που βλέπουν οι γονείς είναι αδιανόητα ακριβότερες

Και κάπως έτσι οι γονείς τελικά ούτε γράφουν ούτε σβήνουν. αφού με τις τιμές ακόμα και στα μολύβια και τις γόμες δεν είναι καιροί για περιττά έξοδα.

Only in

Από τον Μασκ μέχρι τους Σόρος, γνωρίστε τους χρηματοδότες των αμερικανικών εκλογών

Από τον Έλον Μασκ μέχρι τους Σόρος, τραπεζίτες, επενδυτές και επιχειρηματίες της υψηλής τεχνολογίας, τα χρήματα για διαφήμιση προς τους υποψηφίους δημιουργούν δεσμεύσεις. Ποιοι είναι;

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 03 Σεπτεμβρίου 2024