Μέχρι λίγα χρόνια πριν το να τρώει κανείς μόνος του σε ένα εστιατόριο έφερε ένα είδος… στίγματος. Αν μη τι άλλο, θα τραβούσε τα βλέμματα των άλλων πελατών επάνω του. Πλέον, αυτό έχει αλλάξει, πράγμα το οποίο συνδέεται μεταξύ άλλων και με το γεγονός ότι περισσότεροι άνθρωποι από ποτέ ζουν μόνοι στις μέρες μας. Σήμερα, περισσότεροι άνθρωποι κάνουν κράτηση για έναν.

Στις ΗΠΑ, στην πλατφόρμα κρατήσεων εστιατορίων OpenTable, οι διαδικτυακές κρατήσεις για έναν σε εστιατόρια αυξήθηκαν κατά 8% το διάστημα από τον Ιούνιο του 2023 μέχρι τον Μάιο του 2024, σε σύγκριση με την αντίστοιχη προηγούμενη περίοδο. Μια διαδικτυακή έρευνα σε 2.000 καταναλωτές τον Ιούνιο κατέδειξε ότι το 60% των ερωτηθέντων είχε δειπνήσει μόνο τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένου του 68% των ερωτηθέντων από τις ηλικιακές ομάδες των Gen Z και Millennial.

Ερευνες αποτυπώνουν τις αλλαγές στη στάση των καταναλωτών απέναντι στον τρόπο που τρώνε. Και αντικατοπτρίζουν αλλαγές που συμβαίνουν ευρύτερα στην κοινωνία

Πώς εξηγείται

Μερικοί άνθρωποι προτιμούν να δειπνούν μόνοι τους επειδή είναι βολικό, χωρίς μαγείρεμα ή καθάρισμα στο σπίτι. Άλλοι το βλέπουν ως τρόπο να δοκιμάσουν νέα εστιατόρια. Σύμφωνα με έρευνες, ιδιοκτήτες εστιατορίων και παρατηρητές του κλάδου, οι Millennials και οι Gen Z έχουν είναι πρωτοπόροι σε αυτή την τάση, αναφέρει το CNN. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν διευκολύνει όσους ενδιαφέρονται να βρίσκουν εστιατόρια κατάλληλα για γεύμα για έναν και οι δημογραφικές τάσεις το ενισχύουν.

Οι τάσεις στο φαγητό αντικατοπτρίζουν μεγαλύτερες αλλαγές σε αυτό που συμβαίνει γύρω μας, σύμφωνα με τον Stephen Zagor, σύμβουλο εστιατορίου που διδάσκει στο Columbia Business School. «Εδώ, το “σόλο” δείπνο είναι ο καθρέφτης μεγαλύτερων κοινωνικών συμπεριφορών».

Ένα ποσοστό ρεκόρ 30% των Αμερικανών ζει μόνο και οι άνθρωποι παντρεύονται αργότερα από ποτέ και λιγότερο συχνά από ποτέ. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο το 37% των Αμερικανών ηλικίας 25-49 είναι παντρεμένοι με παιδιά, από 67% το 1970.

Έρευνες δείχνουν ότι η στάση των καταναλωτών απέναντι στο φαγητό έχει επίσης αλλάξει. Σε μια έρευνα του 2022 σε 1.200 καταναλωτές, η εταιρεία ερευνών αγοράς Mintel διαπίστωσε ότι το 60% των ερωτηθέντων ένιωθε άνετα να τρώει μόνο.

Ορισμένοι, πάλι, βλέπουν στο να πηγαίνουν μόνοι στους στο εστιατόριο, ως έναν τρόπο να «αποσυνδεθούν» και να κάνουν κάτι ευχάριστο μόνο για τον εαυτό τους, δήλωσε ο Robin Chiang, επικεφαλής ανάπτυξης του OpenTable.

Η έρευνα του OpenTable έδειξε επίσης ότι ο χρόνος να μείνει κανείς με τον εαυτό του είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι γευμάτιζαν μόνοι τους. Ο «πολύ απαραίτητος χρόνος [να μείνει κανείς] μόνος» ήταν επίσης ο κύριος λόγος που αναφέρθηκε για να δειπνήσετε μόνοι σας στην έρευνα του 2023 που ανατέθηκε από την εφαρμογή κρατήσεων εστιατορίων Resy.

Ευκαιρία για τα εστιατόρια

Τα εστιατόρια παρατηρούν επίσης την τάση του «σόλο» φαγητού και προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, όπως η διάταξη των τραπεζιών και των καθισμάτων στον πάγκο.

«Από την πλευρά του εστιατορίου είναι μια ευκαιρία να γεμίσει θέσεις. Τα εστιατόρια πωλούν θέσεις και όχι τραπέζια», σχολίασε ο Zagor.

Μάλιστα, ορισμένοι ιδιοκτήτες εστιατορίων παρατηρούν ότι άνθρωποι που παλαιότερα θα προτιμούσαν να καθίσουν στον πάγκο για να φάνε μόνοι, πλέον κλείνουν τραπέζι. Εξ ου και πολλά καινούργια εστιατόρια σχεδιάζουν τον χώρο τους με μικρότερους χώρους δύο ατόμων.

Πηγή: OT