Μέτσολα: Οσμή σκανδάλου στο Ευρωκοινοβούλιο – Ο λομπίστας σύζυγος της προέδρου και ο νόμος για τη διαφάνεια
Με ένα εκτενές άρθρο το Politico φέρνει στην επιφάνεια τις σχέσεις του συζύγου της Ρομπέρτα Μέτσολα με τη μεγάλη και ρυπογόνα τουριστική βιομηχανία
- «Υπάρχει θέμα» με το «De Grece» – Πυρά κομμάτων με το επίθετο που διάλεξαν οι Γλύξμπουργκ
- Βίντεο ντοκουμέντο λίγο μετά τη δολοφονία της Ράνιας στην Κρήτη - «Σκότωσα τον πατέρα μου» έλεγε ο δράστης
- Οι «must» προορισμοί για τα Χριστούγεννα - Ποιες περιοχές μαγνητίζουν το ενδιαφέρον
- «Συνεργαζόταν με Τούρκους για να με σκοτώσουν» - 10 μέρες σχεδίαζε τη δολοφονία του 52χρονου ο δράστης
Το Qatargate έφερε στην επιφάνεια το κοινό μυστικό του Ευρωκοινοβουλίου. Ισχυρά λόμπι που εξυπηρετούν ακόμα πιο ισχυρά συμφέροντα δραστηριοποιούνται νομίμως στις Βρυξέλλες προκειμένου να επηρεάσουν βουλευτές για κρίσιμες ψηφοφορίες.
Η περίπτωση του Qatargate βέβαια έφερε στο φως και όλες τις συναλλαγές που γίνονται κάτω από το τραπέζι που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και βαλίτσες με μετρητά και την ενίοτε μη νόμιμη δραστηριότητα των λόμπι. Ωστόσο ο τρόπος λειτουργίας δεν έχει αλλάξει και οι λομπίστες είναι οργανικό μέρος των Βρυξελλών με κάθε επισημότητα.
Η Ρομπέρτα Μέτσολα, πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου, έχει εμφανιστεί στην καριέρα της ως υπέρμαχος της διαφάνειας. Φρόντισε μάλιστα να περάσει και έναν κώδικα δεοντολογίας που απαιτούσε -μεταξύ άλλων- από τα ανώτερα μέλη του Κοινοβουλίου να δηλώνουν συγκρούσεις συμφερόντων, συμπεριλαμβανομένων όσων «αφορούν την οικογένειά τους, τη συναισθηματική τους ζωή ή τα οικονομικά τους συμφέροντα».
Ωστόσο από αυτούς τους αξιωματούχους ένα πρόσωπο – κλειδί έμεινε εκτός. Η ίδια η πρόεδρος.
Ο λομπίστας της κρουαζίερας
Σε εκτενές του άρθρο το Politico αναφέρεται τόσο στον κανονισμό από τον οποίο η Μέτσολα εξαιρείται, αλλά και στη δουλειά του συζύγου της, Ούκο Μέτσολα. Ο κ. Μέτσολα είναι γνωστός ως ένας από τους πιο ισχυρούς λομπίστες των Βρυξελλών για τον όμιλο Royal Caribbean Group με έδρα το Μαϊάμι. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο και μεγάλο ρυπαντή.
Σε δήλωσή του, ο εκπρόσωπος της προέδρου Jüri Laas αρνήθηκε ότι ο ρόλος του Ούκο ήταν κάτι που η Ρομπέρτα θα έπρεπε να αποκαλύψει
Το γεγονός πέρασε σχεδόν απαρατήρητο ακόμα και όταν ο Μέτσολα εργαζόταν για να επηρεάσει την οικολογική νομοθεσία-ορόσημο, την οποία η σύζυγός του θα υπέγραφε τελικά ως νόμο.
«Δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο η πρόεδρος Μέτσολα – ή οποιοσδήποτε πρόεδρος – θα πρέπει να εξαιρείται από την υποβολή μιας τέτοιας δήλωσης (του νέου κώδικα δεοντολογίας)», δήλωσε ο Νίκολας Αϊόσα, διευθυντής της Διεθνούς Διαφάνειας της ΕΕ.
«Θα έλεγα ότι αν έχετε σύζυγο που συμμετέχει σε οποιαδήποτε δραστηριότητα, αμειβόμενη ή μη, που επιδιώκει να επηρεάσει τη χάραξη πολιτικής της ΕΕ, ο ευρωβουλευτής θα πρέπει να το δηλώσει», πρόσθεσε ο Αϊόσα.
Το άρθρο διευκρινίζει ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια υπόνοια συγκάλυψης εις βάρος της Μέτσολα ούτε κάτι μεμπτό στη δουλειά του συζύγου της ως λομπίστα. Οι επαφές του είναι κοινοποιημένες και επίσης ο ίδιος φρόντισε να παραιτηθεί λίγο πριν η σύζυγός του αναλάβει το αξίωμα της προέδρου.
Ελάχιστοι γνώριζαν
Εντούτοις αναφέρει το Politico «δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι η απουσία επίσημης αποκάλυψης προστάτευσε τη σχέση μεταξύ της προέδρου του Κοινοβουλίου ενός λομπίστα από τον δημόσιο έλεγχο, ακόμη και όταν ο Ούκο συνόδευσε τη σύζυγό του σε επίσημες επισκέψεις, συμπεριλαμβανομένης της στέψης του βασιλιά της Βρετανίας Καρόλου Γ’, και η Ρομπέρτα μίλησε σε τουλάχιστον δύο περιπτώσεις υπέρ μιας θέσης που συμμερίζονταν το Κοινοβούλιο και η ναυτιλιακή βιομηχανία».
Σε δήλωσή του, ο εκπρόσωπος της προέδρου Jüri Laas αρνήθηκε ότι ο ρόλος του Ούκο ήταν κάτι που η Ρομπέρτα θα έπρεπε να αποκαλύψει.
«Η προσπάθεια να χαρακτηριστεί η απασχόληση του κ. Μέτσολα ως κάτι που εγείρει οποιαδήποτε πιθανή σύγκρουση συμφερόντων – πραγματική ή θεωρητική- είναι λάθος», δήλωσε. «Το να είσαι παντρεμένος με κάποιον εργαζόμενο δεν συνιστά πιθανή σύγκρουση συμφερόντων σύμφωνα με τους κανόνες του Κοινοβουλίου», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η απάντηση της Μέτσολα
Αναφορικά δε για τον λόγο που η πρόεδρος εξαιρείται των κανόνων που η ίδια θέσπισε για άλλους, ο εκπρόσωπός της υποστήριξε ότι η προεδρική της θέση της σημαίνει ότι εκπροσωπεί συνολικά το Ευρωκοινοβούλιο ως θεσμό. Οι νέοι κανόνες στόχευαν σε θέσεις «που συνδέονται με συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο ή φάκελο» και, ως εκ τούτου, σε «αυξημένο κίνδυνο δυνητικής σύγκρουσης συμφερόντων», δήλωσε.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι από τους 14 ευρωβουλευτές, αξιωματούχους της ΕΕ και ακτιβιστές κατά της διαφθοράς με τους οποίους μίλησε το POLITICO – άτομα που αναμφισβήτητα θα έπρεπε να γνωρίζουν – μόνο δύο γνώριζαν ότι ο πρώτος κύριος του Κοινοβουλίου εργαζόταν για λογαριασμό της βιομηχανίας αναψυχής.
Κανείς από αυτούς δεν είχε παρατηρήσει την προεδρική εξαίρεση στον κώδικα δεοντολογίας που υπέγραψαν να ακολουθούν οι κοινοβουλευτικοί αξιωματούχοι.
Το «παραθυράκι» της εξαίρεσης
Η εξαίρεση ήταν «ένα παραθυράκι, το οποίο θα έπρεπε να κλείσουμε», δήλωσε ο Tiemo Wölken, ευρωβουλευτής της σοσιαλιστικής ομάδας που ανταγωνίζεται το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) της Ρομπέρτα, όταν του το επισήμαναν.
Παρά τον ισχυρισμό του εκπροσώπου της προέδρου ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα σύγκρουσης συμφερόντων, το θέμα φαίνεται πως είχε απασχολήσει το ζευγάρι.
Ο Ούκο Μέτσολα δήλωσε στο POLITICO ότι οι δυο τους έθεσαν ένα «Σινικό Τείχος» ανάμεσα στη δουλειά τους και την προσωπική τους ζωή. Από τότε που η Ρομπέρτα έγινε πρόεδρος, ο Ούκο σταμάτησε να ασκεί απευθείας πιέσεις στους ευρωβουλευτές «για να αποτρέψει ακόμη και την εντύπωση ακαταλληλότητας», είπε, προσθέτοντας ότι η Royal Caribbean έχει πλέον προσλάβει ένα επιπλέον άτομο για να ασχολείται με το Κοινοβούλιο.
«Θέλω να πιστεύω ότι το διαχειριστήκαμε εξαιρετικά καλά», δήλωσε ακόμα ο Ούκο.
Ένας ικανός λομπίστας
Ο Ούκο περιγράφεται ως ένας πολύ ικανός λομπίστας. Όταν το Ευρωκοκοινβούλιο ψήφισε το σχέδιο ώστε η ΕΕ να απαλλαγεί από τα ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2050, η Ρομπέρτα Μέτσολα πρωτοστάτησε σε αυτό.
Ο Ούκο εκ των υστέρων εξέφρασε την υποστήριξή του στην πράσινη μετάβαση, χαρακτηρίζοντάς την ως «ευκαιρία» για την Ευρώπη να μεταρρυθμίσει έναν ναυπηγικό τομέα που διατηρείται ζωντανός από τις παραγγελίες κρουαζιερόπλοιων. Ωστόσο, ζήτησε επίσης τη στήριξη της ΕΕ για τη μετάβαση.
Πίεσε να επιστραφούν τα έσοδα από τον φόρο άνθρακα στη βιομηχανία για να επενδύσει στην εξυγίανση των δραστηριοτήτων της. Πέρυσι, η Royal Caribbean ζήτησε χρηματοδότηση από την ΕΕ για έρευνα σε κυψέλες καυσίμου.
Τους τελευταίους μήνες η εταιρεία πίεσε επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να χαλαρώσει τους κανόνες του ταμείου της ΕΕ για νέες καθαρές τεχνολογίες, ώστε να φιλοξενήσει τα κρουαζιερόπλοια που εγκαταλείπουν τα ύδατα της ΕΕ.
«Εν ολίγοις, ένας από τους πρωταρχικούς στόχους του Ούκo ήταν να εξασφαλίσει τη χρηματοδοτούμενη από τους φορολογούμενους στήριξη της βιομηχανίας για την επίτευξη των πράσινων στόχων της ΕΕ», σχολιάζει το POLITICO.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις