Έκαναν ταινία για τον Τραμπ και μετά κανείς δεν ήθελε να την κυκλοφορήσει
Όσο κι αν είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς, δεν υπάρχουν πολλοί ατζέντηδες του Χόλιγουντ που καλούνε τους σταρ, πελάτες τους να αναλάβουν τον ρόλο μιας από τις πιο πολωτικές, πολιτικές φιγούρες του 21ου αιώνα - πόσο μάλλον του Ντόναλντ Τραμπ.
Ο ηθοποιός Σεμπάστιαν Σταν, όμως, είχε δεσμευτεί για το «The Apprentice». Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, πίστευε στον σκηνοθέτη του, τον Ιρανοδανό, Αλί Αμπάσι. Και, παρόλο που τον έκανε νευρικό -ή ίσως επειδή ακριβώς τον έκανε νευρικό- ήθελε να το κάνει. Ήθελε να παίξει τον Ντόναλντ Τραμπ.
«Δεν υπήρχε μεγάλος ανταγωνισμός», λέει ο Σταν και γελάει.
«Ήταν ένα από αυτά τα πράγματα που σκέφτηκα. Αν αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, δεν πρόκειται να συμβεί εξαιτίας μου», λέει ο Σταν. «Δεν πρόκειται να μην συμβεί επειδή φοβάμαι».
Με διαφορά, το «The Apprentice» είναι η πιο αμφιλεγόμενη ταινία του φθινοπώρου
Πρωταγωνιστεί ο Σταν ως νεαρός Τραμπ έχοντας στο πλευρό του τον αδίστακτο δικηγόρου Ρόι Κον (Τζέρεμι Στρονγκ), ενώ προσπαθεί να γίνει γνωστός στη Νέα Υόρκη της δεκαετίας του 1980 στο χώρο των ακινήτων. Ήδη, το «The Apprentice» είχε μια από τις πιο βασανιστικές διαδρομές προς τις κινηματογραφικές αίθουσες από κάθε άλλη κυκλοφορία του 2024.
Μετά το ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ των Καννών, όλα τα μεγάλα στούντιο και οι κορυφαίες εταιρείες ειδικών ταινιών απέφυγαν να της κάνουν προσφορά. Ένα πιθανό πρόβλημα ήταν μια επιστολή παύσης και απαγόρευσης από τη νομική ομάδα του Τραμπ.
Ένα άλλο ήταν ότι ένας από τους επενδυτές της ταινίας – ο Νταν Σνάινερ, πρώην ιδιοκτήτης της ομάδας ποδοσφαίρου Washington Commanders και υποστηρικτής του Τραμπ – ήθελε να αποχωρήσει από την ταινία.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η Briarcliff Entertainment ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει το «The Apprentice» στις 11 Οκτωβρίου, λίγες εβδομάδες πριν από την ημέρα των εκλογών. Και εξακολουθεί να παλεύει για περισσότερες οθόνες.
«Ίσως να γίνει ακόμα πιο τρελό»
Την περασμένη Τρίτη, οι δημιουργοί της ταινίας έκαναν το ασυνήθιστο βήμα να ξεκινήσουν μια εκστρατεία crowdsourcing στο Kickstarter για να συγκεντρώσουν χρήματα για την κυκλοφορία της.
«Αυτό το έργο ήταν αρκετά τρελό, από την αρχή μέχρι το τέλος», λέει ο Αλί Αμπάσι. «Δεν είναι ακόμα τελείως έτοιμο. Ίσως να γίνει ακόμα πιο τρελό».
Η εκστρατεία επανεκλογής του Τραμπ έχει αντιταχθεί σθεναρά στην ταινία. Μετά το ντεμπούτο της στις Κάννες, ο εκπρόσωπος της εκστρατείας του Τραμπ, Στίβεν Τσανγκ, αποκάλεσε την ταινία «καθαρή μυθοπλασία».
Την Παρασκευή, αφού επιβεβαιώθηκε η ημερομηνία προβολής της, ο Τσανγκ δήλωσε ότι πρόκειται για «προεκλογική παρέμβαση των ελίτ του Χόλιγουντ».
Ο Αμπάσι, του οποίου η προηγούμενη ταινία «Holy Spider» (Ιερή Αράχνη) έθεσε υπό αμφισβήτηση την ιρανική κοινωνία μέσα από την ιστορία ενός κατά συρροή δολοφόνου που στοχεύει γυναίκες, λέει ότι δεν προσπαθεί να πει σε κανέναν πώς να ψηφίσει
Θα επηρεάσει τις εκλογές;
Ο ρόλος που ενδεχομένως μπορεί να παίξει (αν παίξει) η ταινία «The Apprentice» στην προετοιμασία της 5ης Νοεμβρίου θα είναι μία από τις πιο αξιοσημείωτες ιστορίες στον κινηματογράφο αυτό το φθινόπωρο.
Αν και πολλοί αστέρες του Χόλιγουντ είναι ένθερμοι υποστηρικτές της υποψήφιας των Δημοκρατικών ,Καμάλα Χάρις, δε συνηθίζεται οι καθαρά πολιτικές ταινίες να περνούν από τη σημερινή κινηματογραφική βιομηχανία που κυριαρχείται από τα σίκουελ και τους υπερήρωες.
Αυτό καθιστά μια μοναδική περίπτωση δοκιμασίας για το έτος των εκλογών: Θα θελήσουν οι φιλελεύθεροι να δουν μια ταινία για τον Τραμπ; Θα παρακολουθήσουν οι συντηρητικοί μια ταινία που αντιτίθεται στον Τραμπ;
Κινηματογράφος και πολιτική
Ο Αμπάσι, του οποίου η προηγούμενη ταινία «Holy Spider» (Ιερή Αράχνη) έθεσε υπό αμφισβήτηση την ιρανική κοινωνία μέσα από την ιστορία ενός κατά συρροή δολοφόνου που στοχεύει γυναίκες, λέει ότι δεν προσπαθεί να πει σε κανέναν πώς να ψηφίσει.
«Θέλω να σας δείξω κάποια πράγματα για τον χαρακτήρα, ίσως; Ναι, θα το ήθελα πάρα πολύ αυτό και νομίζω ότι έχουμε να δείξουμε κάποια σπουδαία πράγματα», λέει ο Αμπάσι. «Το τι θα κάνετε με αυτές τις γνώσεις εξαρτάται από εσάς. Αλλά αυτή η γνώση μπορεί να σας φανεί χρήσιμη αν θέλετε να πάτε να ψηφίσετε».
Για τον Αμπάσι, η ενασχόληση με τη σύγχρονη πολιτική αποτελεί ευθύνη του ως κινηματογραφιστή. Όσο πανταχού παρών κι αν είναι ο Τραμπ, ο Αμπάσι υποστηρίζει ότι έχουν γίνει έστω κάποιες ελάχιστες προσπάθειες μέσα από την ταινία του ώστε να κατανοηθεί πραγματικά ο πρώην πρόεδρος.
«Με τον Ντόναλντ και την Ιβάνα, είναι πολύ περίεργα τα πράγματα… ποτέ δεν αντιμετωπίστηκαν πραγματικά ως ανθρώπινα όντα», λέει ο Αμπάσι. «Τους αντιμετωπίζουν είτε άσχημα είτε εξαιρετικά θετικά – είναι σαν μυθολογικά πλάσματα. Ο μόνος τρόπος, αν θέλετε να σπάσετε αυτόν τον μύθο, είναι να τον αποδομήσετε. Νομίζω ότι μια ανθρωπιστική προσέγγιση είναι ο καλύτερος τρόπος για να διαλύσεις τον μύθο».
Δείτε το σχετικό βίντεο
Η αναφορά στον Στάνλεϊ Κιούμπρικ
«Για μένα, η καλύτερη σύνθεση γι’ αυτό το επιχείρημα είναι ο Μπάρι Λίντον», προσθέτει ο Αμπάσι, αναφερόμενος στην ομώνυμη ταινία του Στάνλει Κιούμπρικ. «Όταν σκέφτεσαι τον Μπάρι Λίντον, δεν σκέφτεσαι ότι αυτός ο τύπος είναι κακός ή καλός. Έχει αυτή την αμφιθυμία και αυτή την αλλόκοτη ικανότητα να πλοηγείται. Θέλει να είναι κάποιος. Δεν ξέρει πραγματικά τι ή γιατί. Απλά θέλει κατά κάποιο τρόπο να ανέβει».
Το «The Apprentice» βρήκε ανάμεικτη υποδοχή από τους κριτικούς στις Κάννες, αν και ο Σταν και ο Στρονγκ επαινέθηκαν ευρέως. Η ταινία περιλαμβάνει κυρίως μια σκηνή στην οποία ο Τραμπ, όπως τον υποδύεται ο Σταν, βιάζει την Ιβάνα (την υποδύεται η Μαρία Μπακάλοβα). Στην κατάθεση της Ιβάνα Τραμπ για το διαζύγιο το 1990, δήλωσε ότι ο Τραμπ τη βίασε. Ο Τραμπ αρνήθηκε τον ισχυρισμό και η Ιβάνα Τραμπ δήλωσε αργότερα ότι δεν το εννοούσε κυριολεκτικά, αλλά ότι αισθάνθηκε βιασμένη.
Όμως, υποστηρίζει ο Αμπάσι, το «The Apprentice» δεν είναι ένα χτύπημα εναντίον του Τραμπ. Επιμένει ότι η ταινία μπορεί να αρέσει και στον ίδιο τον Τραμπ. Ταυτόχρονα, ορισμένοι κριτικοί έχουν αμφισβητήσει αν το «The Apprentice» δείχνει υπερβολική εμπάθεια στον Τραμπ και τον Κον, ο οποίος ήταν ο επικεφαλής σύμβουλος του γερουσιαστή Τζόζεφ Μακάρθι κατά τη διάρκεια των ακροάσεων για τους κομμουνιστές, το 1954.
Θα θελήσουν οι φιλελεύθεροι να δουν μια ταινία για τον Τραμπ; Θα παρακολουθήσουν οι συντηρητικοί μια ταινία που αντιτίθεται στον Τραμπ;
在 Instagram 查看这篇帖子
Τραμπ – Το αντίθετο της ενσυναίσθησης
«Δεν νομίζω ότι κανείς μας είναι υπεράνω. Δεν νομίζω ότι κανένας από εμάς έχει γεννηθεί τέλειος άνθρωπος ή ότι δεν είναι ηθικά εκτεθειμένος», λέει ο Σταν. «Η ζωή είναι πραγματικά, πραγματικά πολύ πιο θολή και πιο δύσκολη από αυτό. Νομίζω ότι ο μόνος τρόπος που μπορούμε να μάθουμε είναι μέσω της ενσυναίσθησης. Νομίζω ότι πρέπει να προστατεύουμε την ενσυναίσθηση και να συνεχίσουμε να την τρέφουμε. Και νομίζω ότι ένας τρόπος για να θρέψουμε την ενσυναίσθηση είναι να δείξουμε ποιο μπορεί να είναι το ακριβές αντίθετό της».
Ο Σταν γοητεύτηκε από την ταινία εν μέρει επειδή ο Αμπάσι, με έδρα την Κοπεγχάγη, έφερε μια ευρωπαϊκή προοπτική. Είναι κάτι που ο Σταν, ο οποίος γεννήθηκε στη Ρουμανία και μετανάστευσε στην περιοχή της Νέας Υόρκης με τη μητέρα του σε ηλικία 12 ετών, συμμερίζεται. Θεωρεί την ταινία ως μια ιστορία καταγωγής μιας ιδεολογίας, μια «νίκη με κάθε κόστος».
Ο Στρονγκ φημίζεται πολύ περισσότερο για την παραμονή του στο χαρακτήρα του. (Ο Αμπάσι θυμάται ότι μερικές φορές μπερδεύτηκε από τη συμπεριφορά του Στρονγκ στα γυρίσματα πριν συνειδητοποιήσει ότι ήταν ακόμα ο Ρόι Κον). Αλλά και ο Σταν, άθελά του, ασχολήθηκε με μια τέτοια εμβάθυνση. Επισημαίνει τη διατροφή του, συμπεριλαμβανομένης μιας σκηνής στην οποία έτρωγε επανειλημμένα τυροκεφτέδες.
Η χώρα της ελευθερίας του λόγου
«Πρέπει να έφαγα 25 με 30 τυροκεφτέδες εκείνο το βράδυ», λέει ο Σταν. «Το επόμενο πρωί ξύπνησα και, λυπάμαι που το λέω, αλλά ήμουν στην τουαλέτα στις 6:30 το πρωί πριν με πάρουν. Και πονούσα τόσο πολύ. Δεν μπορούσα να φύγω από την τουαλέτα. Ήταν σαν… Ναι, υποθέτω ότι αυτό είναι μεθοδική υποκριτική».
Όταν η μοίρα του «The Apprentice» φαινόταν αβέβαιη, ο Αμπάσι δυσπιστούσε. Ένιωθε ότι είχε κάνει μια ακραία ταινία, αλλά διασκεδαστική.
«Πάντα σκεφτόμουν για τις Ηνωμένες Πολιτείες, ναι, δεν είναι ένα τέλειο μέρος. Αλλά ένα πράγμα μου επαναλαμβανόταν πάντα: Αυτή είναι η χώρα της ελευθερίας. Αυτή είναι η χώρα της ελευθερίας του λόγου. Εδώ μπορείς να λες ό,τι θέλεις», λέει ο Αμπάσι. «Δε συναντηθήκαμε τυχαία, συναντηθήκαμε μετά από καθαρούς επιχειρηματικούς υπολογισμούς».
Ο Στρονγκ συμμερίζεται αυτά τα συναισθήματα.
«Σχεδόν απαγορεύτηκε ουσιαστικά, και το βρίσκω αυτό, από μόνο του, πολύ τρομακτικό και προάγγελο σκοτεινών πραγμάτων», λέει ο Στρονγκ. «Αλλά πρώτα απ’ όλα είναι μια ταινία. Δεν είναι μια πολιτική πράξη ή ένα πολιτικό γεγονός. Είναι μια ταινία».
Και οι τρεις τους, τελικά, θέλουν απλώς ο κόσμος να δει το «The Apprentice» – αν είναι δυνατόν, με ανοιχτό μυαλό.
«Είμαστε σε μια πολύ μαύρη και άσπρη νοοτροπία αυτή τη στιγμή, και μπήκα σε αυτή την ταινία γνωρίζοντας αυτό», λέει ο Σταν. «Αλλά ας πάρουμε τον πιο σύντομο δρόμο, και ίσως το κάνουν και άλλοι άνθρωποι. Νομίζω ότι πρέπει να κοιτάξουμε τις δημόσιες προσωπικότητες που έχουν αντίκτυπο στην εποχή μας, στη ζωή μας, να τις σκεφτούμε και να τις αξιολογήσουμε».
*Με στοιχεία από apnews.com | Αρχική Φωτό: Pief Weyman/Briarcliff Entertainment via AP
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις