Άδεια ταμεία και αντίο… «Ecce Homo»
Αποτυχία του ισπανικού κράτους να αποκτήσει τον πίνακα Ecce Homo του Caravaggio λόγω έλλειψης χρημάτων!
- Σε απόγνωση οι ένοικοι της πολυκατοικίας στους Αμπελόκηπους - Ακόμη περιμένουν ενημέρωση για την κρατική αρωγή
- Κόβουν από τρόφιμα, δίνουν για κινητά οι έλληνες καταναλωτές
- Η φωτογραφία - απάντηση του Ιράν στα σενάρια για την υγεία του Χαμενεΐ
- Πάνω από 100 νεκροί σε μία μέρα από ισραηλινούς βομβαρδισμούς σε Γάζα και Λίβανο
Είναι δυνατό να έχεις στα χέρια σου έναν μυθικό πίνακα του Καραβάτζιο και να μην τον κάνεις δικό σου; Κι όμως. Το ισπανικό κράτος απέτυχε να αγοράσει τον πίνακα «Ecce Homo» λόγω έλλειψης χρημάτων. Η τιμή του έργου ήταν 30,4 εκατομμύρια ευρώ, αλλά το Υπουργείο Πολιτισμού απέρριψε την αγορά, καθώς δεν υπήρχαν διαθέσιμα κονδύλια. Παρότι το έργο θεωρείται σημαντικό και προστατεύεται νομικά από εξαγωγή, το κράτος δεν άσκησε το δικαίωμα προτίμησης, αφήνοντας την ευκαιρία να χαθεί.
Το Υπουργείο Πολιτισμού θα μπορούσε να αγοράσει το Ecce Homo του Caravaggio χρησιμοποιώντας το άρθρο 21 του Κυβερνητικού Νόμου, το οποίο επιτρέπει την ανάληψη δράσης σε περιπτώσεις «δεόντως διαπιστευμένου επείγοντος ή για λόγους γενικού συμφέροντος». Τυπικά, αποφάσισε να μην ενεργήσει με βάση τον νόμο αυτό επειδή το έργο ήδη προστατεύεται νομικά ως «Αγαθό Πολιτιστικού Ενδιαφέροντος».
Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να εξαχθεί από την Ισπανία και υπόκειται σε περιορισμούς, όπως η υποχρέωση δημόσιας έκθεσης. Η πραγματικότητα ήταν όταν δεν υπήρχαν τα λεφτά.
Ο πίνακας του Καραβάτζιο θα παραμείνει στα χέρια του Βρετανού αγοραστή που πλήρωσε τα 30,4 εκατομμύρια ευρώ για να τον αποκτήσει από την οικογένεια Pérez de Castro Méndez. Με βάση τον κανονισμό θα συνεχίσει να βρίσκεται σε ισπανικό έδαφος.
Ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να συμμορφώνεται με τους όρους αυτούς, που περιλαμβάνουν τη διατήρηση του πίνακα στην Ισπανία και την υποχρέωση να επιτρέψει τη δημόσια έκθεσή του σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Ο πίνακας *Ecce Homo* του Caravaggio είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα του, χρονολογούμενο μεταξύ 1605 και 1609. Απεικονίζει τη σκηνή από την Καινή Διαθήκη κατά την οποία ο Ιησούς παρουσιάζεται στον λαό από τον Πόντιο Πιλάτο, μετά από το μαστίγωμα και τοποθέτηση του αγκάθινου στεφανιού στο κεφάλι του. Ο Πιλάτος λέει «Ιδού ο Άνθρωπος» (στα λατινικά *Ecce Homo*), υποδεικνύοντας τον Χριστό προς τους θεατές, όπως περιγράφεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη (19:5).
Χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο ακολουθεί το χαρακτηριστικό ύφος του Καραβάτζιο, το οποίο περιλαμβάνει έντονο chiaroscuro (αντίθεση φωτός και σκιάς) και ρεαλιστικές, σχεδόν δραματικές αναπαραστάσεις των μορφών. Ο Καραβάτζιο είναι γνωστός για την τάση του να αποδίδει την ανθρώπινη μορφή με ρεαλισμό, αποφεύγοντας την εξιδανίκευση και παρουσιάζοντας τη σωματική και συναισθηματική ένταση.
Στο κέντρο του πίνακα βρίσκεται ο Χριστός, με το αγκάθινο στεφάνι στο κεφάλι του και τα χέρια δεμένα, φορώντας έναν κόκκινο μανδύα που συμβολίζει την κοροϊδία που υπέστη ως «βασιλιάς των Ιουδαίων.» Ο Πιλάτος, που τον παρουσιάζει, εμφανίζεται στα αριστερά του, υποδεικνύοντας τον Ιησού.
Το πρόσωπο του Χριστού δείχνει υπομονή και πνευματική ένταση, ενώ η συνολική σκηνή αποδίδει τη βαριά ατμόσφαιρα και του επερχόμενου πάθους.
Ο πίνακας είναι μέρος της μικρής αλλά εξαιρετικά σημαντικής σειράς έργων του Καραβάτζιο, τα οποία συνδέονται με θρησκευτικά θέματα, και δείχνουν την έντονη πνευματικότητα αλλά και τη ρεαλιστική προσέγγιση που έφερε στην τέχνη του ο καλλιτέχνης.
Ο «Ecce Homo» ήταν για αρκετό καιρό μέρος της συλλογής του βασιλιά Φιλίππου Δ’ της Ισπανίας.
Το γεγονός ότι αποτελεί ένα από τα μόλις 60 γνωστά έργα του Caravaggio που έχουν διασωθεί, προσδίδει εξαιρετική ιστορική και καλλιτεχνική αξία στο συγκεκριμένο πίνακα.
Ο πίνακας του Καραβάτζιο αποδεικνύει για άλλη μια φορά την επιρροή του καλλιτέχνη στη θρησκευτική ζωγραφική της εποχής του, ενώ η εκφραστική του δύναμη συνεχίζει να προκαλεί δέος και θαυμασμό στους θεατές.
Το έργο προστατεύεται από τη νομοθεσία περί εθνικών πολιτιστικών θησαυρών, η οποία αποτρέπει την εξαγωγή του από τη χώρα χωρίς άδεια. Ωστόσο, το ισπανικό κράτος δεν άσκησε το δικαίωμα προτίμησης που θα του επέτρεπε να το αγοράσει κατά προτεραιότητα, αφήνοντας την ευκαιρία να χαθεί υπέρ ενός ιδιώτη συλλέκτη. Αυτό δημιούργησε έντονες αντιδράσεις και κριτική, καθώς ένα τέτοιο σημαντικό έργο θα μπορούσε να ενισχύσει τις δημόσιες συλλογές, και συγκεκριμένα τη συλλογή του Μουσείου του Πράδο.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις