Ρίκα Διαλυνά – Όταν είπε «δεν μπορώ» στον Μάρλον Μπράντο και «too late» στον Γουόρεν Μπίτι
Μικρή την έλεγαν «ασχημόπαπο» αλλά αυτή έγινε μία από τις πιο εντυπωσιακές Ελληνίδες ηθοποιούς, πέρα από τα όρια της Ελλάδας. Η Ρίκα Διαλυνά, ένα μήνα πριν, έγινε 90 ετών έχοντας ζήσει μια συγκλονιστική ζωή.
«Δεν έχω κουραστεί από τη ζωή, αλλά δεν νομίζω ότι έχω να πω και κάτι παραπάνω. Δεν μου αρέσει να νοσταλγώ», λέει η Ρίκα Διαλυνά αλλά μέσα απ’ τη κουβέντα ξετυλίγει σιγά σιγά το μύθο της σε μια εξομολογητική συνέντευξη στο «Gala», το 2021, όταν πήγε πίσω στον χρόνο και αφηγήθηκε τη μοναδική πορεία της– από τα Καλλιστεία, το αμερικάνικο όνειρο που έγινε πραγματικότητα και τον Φελίνι, μέχρι τις ζηλοτυπίες της Βουγιουκλάκη, το χαστούκι στον Γουόρεν Μπίτι και την χυλόπιτα στον Μπράντο.
«Έφυγα από την Κρήτη, όπου ζούσα σε μια οικογένεια με πολύ αυστηρές αρχές. Και κάποια στιγμή είπα στη μαμά μου “εσείς με φτιάξατε για έναν κόσμο υπέροχο που δεν τον βρήκα”. Δεν τον βρήκα στην Ελλάδα, τον βρήκα στην Αμερική αυτόν τον κόσμο, όπου πήγα 17 ετών ως Σταρ Ελλάς για να διαγωνιστώ στα Καλλιστεία.
»Η ομορφιά ποτέ δεν με απασχόλησε. Είχα μια αδελφή που ήταν καλλονή και όταν ήμουν μικρό παιδί εμένα με έλεγαν “ασχημόπαπο”.
Είχα πει τότε στη μητέρα μου “μη σας απασχολεί που είμαι άσχημη, εγώ θέλω να γίνω όμορφη μέσα μου. Στην ψυχή μου”. Κι έτσι μεγάλωσα, με το να θέλω να είμαι όμορφη στην ψυχή».
Στην Αμερική την εποχή του μακαρθισμού
«Στα Καλλιστεία πήγα κρυφά από τους γονείς μου. Δεν το ήθελαν. Σπούδαζα στη Σχολή Καλών Τεχνών, κάποιος έστειλε τη φωτογραφία μου και όλα έγιναν τυχαία. Είχα τη φήμη της αριστερής και ίσχυε τότε στην Αμερική ο νόμος Μακάρθι που δεν επέτρεπε αριστερούς, αλλά εμένα με δέχτηκαν. Έφτασε η υπόθεση στο Κογκρέσο, αλλά ο υπουργός Ντάλας επενέβη και πήγα. Και πήρα το βραβείο της 3ης πιο όμορφης γυναίκας στον κόσμο.
»Το όνομά μου ήταν Νίκη, αλλά επέμενα να με φωνάζουν “Αμέρικα” και η μαμά μου το έκοψε και το έκανε Ρίκα. Ονειρευόμουν την Αμερική. Είχα δει ένα όνειρο στο οποίο ήρθε κάποιος Αναστασιάδης, που δεν ήξερα καν αυτό το όνομα, και μου είπε: “Μη φοβάσαι”. Και ο άνθρωπος που υπέγραψε το διαβατήριό μου λεγόταν Αναστασιάδης. Περίεργο ακούγεται, αλλά συνέβη. Η ζωή μου ήταν μια τύχη».
«Το όνομά μου ήταν Νίκη, αλλά επέμενα να με φωνάζουν “Αμέρικα” και η μαμά μου το έκοψε και το έκανε Ρίκα»
Δίπλα σε τεράστιους δασκάλους
Η Ειρήνη «Ρίκα» Διαλυνά γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, στις 8 Αυγούστου του 1934. Τελειώνοντας το γυμνάσιο, ήρθε στην Αθήνα για να μπει στο Πολυτεχνείο και να δώσει εξετάσεις στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπου πέρασε με επιτυχία. Άρχισε μαθήματα ζωγραφικής με τον σπουδαίο Γιάννη Μόραλη και συγχρόνως γράφτηκε και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Δάσκαλοί της ήταν οι Δημήτρης Ροντήρης, Κατίνα Παξινού, Αλέξης Σολομός και Σπύρος Μελάς.
Το 1954 έλαβε μέρος στα καλλιστεία της εποχής και εκλέχθηκε Σταρ Ελλάς, ενώ στη συνέχεια πήγε στις ΗΠΑ για το διαγωνισμό της Μις Υφήλιος, όπου κέρδισε την πέμπτη θέση. Παρέμεινε αρκετά χρόνια στην Αμερική γιατί παντρεύτηκε και παράλληλα σπούδασε αγγλικά στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ενώ έκανε και ιδιωτικά μαθήματα υποκριτικής από την Judith Elliot.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Aris Loupasis (@arisloupasis)
Η ζωή στην Αμερική, ο γάμος και η κόρη
Η Ρίκα Διαλυνά παντρεύτηκε (ήταν ο πρώτος της γάμος) στον Καθεδρικό Ναό της Νέας Υόρκης το 1954 με τον Νίκο Παπαδάκο, ο οποίος υπήρξε από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματίες της ελληνικής ομογένειας στην Αμερική. Μετά το μυστήριο ακολούθησε λαμπερή δεξίωση στο Waldorf Astoria και το ζευγάρι στην συνέχεια διέμεινε σε πολυτελές ρετιρέ στο Μανχάταν. Ο σύζυγός της και ο αδερφός του Πέτρος, παιδιά Ελλήνων ομογενών από την Σπάρτη, δημιούργησαν την εταιρεία Gerodyne Helicopter όπου σε μια έκταση 28.000 στρεμμάτων κατασκεύασαν στο εργοστάσιο τους ένα νέο τύπο τηλεκατευθυνόμενων ελικοπτέρων που ανακάλυψε ο Πέτρος.
Ο γάμος του ζευγαριού διήρκησε συνολικά δέκα χρόνια, αποκτώντας μια κόρη ενώ ο σύζυγός της την στήριξε από τα πρώτα χρόνια ώστε να πραγματοποιήσει το όνειρό της, να ασχοληθεί με την υποκριτική. Η Ρίκα παρακολουθεί μαθήματα αγγλικών στο πανεπιστήμιο, μαθήματα υποκριτικής με συμμαθήτρια την Νταϊάνα Ρος, ανεβαίνει στην σκηνή του Μπρόντγουεϊ και συναναστρέφεται με μεγάλες μορφές του παγκόσμιου σινεμά όπως οι Όντρεϊ Χέπμπορν, Μάρλον Μπράντο, Γουόρεν Μπίτι και Κάρι Γκράντ.
Το 1963 με συστατική επιστολή του διάσημου Έλληνα σκηνοθέτη Ελία Καζάν ταξιδεύει στην Ιταλία όπου συναντιέται με τον σκηνοθέτη Φεντερίκο Φελίνι και συνεργάζεται στην Τσινετσιτά με μυθικά ονόματα της έβδομης τέχνης όπως Βιτόριο Γκάσμαν, Σοφία Λόρεν και Μαρτσέλο Μαστρογιάννι.
Το 1967 επιστρέφει στην Αμερική και την αναλαμβάνει ο ατζέντης της Λίζ Τέιλορ και της Όντρεϊ Χέπμπορν ενώ ο Κάρι Γκράντ της κάνει μαθήματα υποκριτικής. Τρία χρόνια αργότερα και μετά το διαζύγιό της, επιστρέφει στην Ελλάδα με την κόρη της για να φροντίσει την μητέρα της και παράλληλα συνεργάζεται με μεγάλα αστέρια στον ελληνικό κινηματογράφο λίγο πριν την δύση του.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Elena’s Diary Blog (@elenasdiary_blog)
«Μετά από χρόνια, συναντηθήκαμε στην Paramount και με θυμήθηκε. “Θέλω το τηλέφωνό σου”, μου είπε. “It’s too late”, του απάντησα»
Η «πόρτα» στον Γουόρεν Μπίτι
Η Ρίκα Διαλυνά είναι μία χαρισματική και πολυτάλαντη φυσιογνωμία με πολλές καλλιτεχνικές πτυχές όπως η ζωγραφική και το σχέδιο μόδας, που δεν έγιναν γνωστές στο ευρύ κοινό και μια πανέμορφη και φίνα παρουσία με κλασική και διαχρονική ομορφιά, η οποία έζησε μια ζωή βγαλμένη από ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα.
«Ο Φεντερίκο και η γυναίκα του, Τζουλιέτα Μασίνα, με θεωρούσαν παιδί τους. Έτρωγα σπίτι τους. Και όταν έφυγα πάλι για την Αμερική, μου είπε: “Γιατί, κορίτσι μου, έχω μια ταινία βασισμένη πάνω σου”, αλλά εγώ έφυγα. Ήθελα να επιστρέψω στην Αμερική. Το ήθελα πολύ. Και τα όνειρα που έκανα μου βγήκαν με μεγάλη ευκολία.
»Με τον Γουόρεν Μπίτι ήμασταν στο Φεστιβάλ της Βενετίας και πίναμε καφέ με την Κλαούντια Καρντινάλε. Δίπλα μας, δημοσιογράφοι, κάμερες, έπαιρναν συνέντευξη από τον Γουόρεν. Εκείνος, όταν με είδε, παρατάει ξαφνικά τη συνέντευξη με άρπαξε και με πήγε στο δωμάτιο του. Έγινε μεγάλη μάχη μέσα στο δωμάτιο με τον Γουόρεν Μπίτι. Θα ήταν βιασμός. Πιστεύω ο έρωτας πρέπει να δημιουργηθεί μέσα από τα μάτια, όχι να σε αρπάξουν. Εκείνη την στιγμή με τον Γουόρεν Μπίτι, ήταν ένας άντρας που ήθελε να με βάλει κάτω.
»Ένιωσα μια πίεση, σαν να ξεπερνούσε τα όρια. Με έπιασε το κρητικό μου και απάντησα ανάλογα. Με χαστούκι.
»Μετά από χρόνια, συναντηθήκαμε στην Paramount και με θυμήθηκε. “Θέλω το τηλέφωνό σου”, μου είπε. “It’s too late”, του απάντησα» συνεχίζει την αφηγήσή της η Ρίκα Διαλυνά στο «Gala» το 2021.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ρίκα Διαλυνά (@rikadialuna)
«Μου λέει: “Τι κάνεις το βράδυ;”. Τον ρωτάω γιατί. “Θέλω να βγούμε μαζί για φαγητό”. Του λέω: “Δεν μπορώ”»
Το «δεν μπορώ» στον Μάρλον Μπράντο
«Με τον Μπράντο γνωρίστηκα όταν πρωτοπήγα στην Αμερική για τα Καλλιστεία. Τότε να πω ότι το εισιτήριό μου το είχε πληρώσει ο πατέρας μου, που μου έλεγε πάντα: “Προχώρα σε ό,τι σου δίνει η μοίρα”. Λοιπόν, μας είχαν πάει να παρακολουθήσουμε ένα γύρισμα και σε εκείνη την ταινία πρωταγωνιστούσε ο Μάρλον. Όλα τα κορίτσια πήγαν να τον πλησιάσουν.
»Εγώ δεν πήγα και ξαφνικά τον βλέπω να έρχεται αυτός σε μένα. Μου λέει: “Τι κάνεις το βράδυ;”. Τον ρωτάω γιατί. “Θέλω να βγούμε μαζί για φαγητό”. Του λέω: “Δεν μπορώ”. “Μα θα είναι μαζί μας κι ένα άλλο ζευγάρι, ο Λόρενς Ολίβιε και η Βίβιαν Λι”. Το άκουσαν οι δημοσιογράφοι κι έγινε τεράστιο θέμα.
»Πώς ένα κοριτσόπουλο είπε όχι στον Μάρλον Μπράντο. Με τεράστια γράμματα. Αυτό έχει μείνει στην Ιστορία».
Δείτε το βίντεο
Ο καυγάς Βουγιουκλάκη-Παπαμιχαήλ στις Κάννες
Κάννες, 1966. Ο θρυλικός καβγάς με Αλίκη και Δημήτρη που βρίσκονταν εκεί για την προώθηση της ταινίας τους «Διπλοπενιές».
Η Ρίκα βρισκόταν εκεί επίσης. Ο καβγάς ξέσπασε μεταξύ του Παπαμιχαήλ και του Βίκτωρα Μιχαηλίδη, παραγωγού της ταινίας. Πιάστηκαν κυριολεκτικά στα χέρια γιατί ο Παπαμιχαήλ ισχυρίστηκε ότι ο Μιχαηλίδης αγνόησε την Αλίκη και ήθελε να προβάλει τη Ρίκα στους δημοσιογράφους.
«Τα άσχημα τα ξεχνάω. Και δεν θέλω να μιλήσω γι’ αυτή τη φάση. Εμένα στην Ιταλία με λάτρευαν οι παπαράτσι. Τότε οι παπαράτσι σε ανέβαζαν και σε κατέβαζαν. Όταν με είδαν, άρχισαν να με φωτογραφίζουν και η Αλίκη νόμιζε ότι ήταν φτιαχτό. Ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ το δημιούργησε όλο αυτό, όχι η Αλίκη.
»Την Αλίκη την αγαπούσα, δεν με έβλεπε ανταγωνιστικά. Και θυμάμαι ότι ένας δημοσιογράφος είχε γράψει την ιστορία υπέρ εμού. Δεν θέλω, όμως, να σκέφτομαι τα άσχημα. Και δεν έχω κακίες. Έζησα μια υπέροχη ζωή. Όταν έγραφα το βιβλίο μου, έλεγα πως ήταν όνειρο και όταν είδα τους ηθοποιούς που έχω συνεργαστεί στις φωτογραφίες, είπα ότι δεν ήταν όνειρο τελικά.
Γκρέγκορι Πεκ και Ρίκα Διαλυνά
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Ρίκα Διαλυνά (@rikadialuna)
«Στην Ελλάδα, όμως, με έβλεπαν πάντα ως την ωραία γυναίκα»
»Είχα μια καλή νεράιδα και ταυτόχρονα μια κακή νεράιδα. Όταν ήμουν στη Γερμανία για τα γυρίσματα μιας ταινίας, μου είπαν: “Πεθαίνει ο πατέρας σου”. Πήρα άδεια 24 ώρες. Μόλις γύρισα, είχα να κάνω μια σκηνή στην οποία κορόιδευα τους πεθαμένους. Όταν την τελείωσα, με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν: “Ο πατέρας σου έφυγε”. Εκείνη λοιπόν τη στιγμή η κακή νεράιδα είχε κάνει τη δουλειά της. Και δυστυχώς, δουλεύουν και οι δύο νεράιδες στη ζωή μου.
»Αν κυκλοφορούσα στην Ελλάδα με ένα ράσο, θα ήμουν ευτυχισμένη. Πήγα στην Αμερική και με είδαν ως ηθοποιό, στη Γαλλία το ίδιο, ο Φεντερίκο Φελίνι το ίδιο, που δεν θέλω να τα λέω.
»Στην Ελλάδα, όμως, με έβλεπαν πάντα ως την ωραία γυναίκα. Χρησιμοποιούσαν τα ρούχα μου, όχι εμένα. Αυτή είναι η διαφορά. Και γι’ αυτό πάντα ήθελα την Αμερική. Ποτέ δεν ένιωσα σταρ, όπως έγραφαν τα περιοδικά. Οι άλλοι το έφτιαξαν αυτό. Δεν θεωρώ ότι είμαι κάτι σπουδαίο. Με κολακεύει όταν με λένε “σύμβολο” αλλά ποτέ δεν το ένιωσα.
»Επίσης, ποτέ δεν τσακώθηκα με άνθρωπο. Αλλά ποτέ! Δεν το θεωρώ υγιές. Προτιμούσα να φύγω παρά να τσακωθώ με κάποιον. Και επειδή έχω κάνει μια πολύ ωραία πορεία στη ζωή, δεν θέλω να κοιτάω τα άσχημα. Είχα πάντα ένα άστρο. Και όταν μου συνέβαινε κάτι, κοίταζα ψηλά».
«Ο έρωτας δεν κρατάει, εσείς οι νέοι το νομίζετε αυτό. Κατά 99% θα τελειώσει με πολύ μεγάλη δυστυχία και πόνο ή θα καταλήξει σε μια συμβατική ζωή. Η αγάπη είναι άλλο πράγμα»
Ο δεύτερος γάμος με τον εφοπλιστή Νίκο Χρυσικόπουλο
«Είμαι υπεραισιόδοξη. Και όταν έχασα τον άνθρωπό μου, με τον οποίο ήμουν μαζί 37 χρόνια, πέρασα μια κατάθλιψη ενός χρόνου -με συντροφιά το γατί μου που με βοήθησε- και μετά μετακόμισα στην Κρήτη.
Δεν μπορούσα να ζήσω σε εκείνο το σπίτι. Τον έβλεπα παντού. Και θέλω να πουλήσω τα δύο σπίτια στην Αθήνα, αλλά κρατάω το σπίτι στο Πόρτο Ύδρα, εκεί όπου γνώρισα τον άνδρα μου» λέει η Ρίκα Διαλυνά για τον δεύτερο σύζυγό της, τον εφοπλιστή Νίκο Χρυσικόπουλο, με τον οποίο παντρεύτηκε το 1983.
Το 2017, ο Νίκος Χρυσικόπουλος πέθανε σε ηλικία 100 χρονών. Η ηθοποιός παραχώρησε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο περιοδικό Down Town και μίλησε γι’αυτή την μεγάλη απώλεια.
«Έφυγε το πρωί της Δευτέρας στα 100 του χρόνια. Μπήκα μέσα στο δωμάτιο, το χέρι του είχε πέσει πάνω στο μαξιλάρι. Άρχισα να ουρλιάζω, ο Νίκος μου ήταν νεκρός. Σήμερα τον είδα στον ύπνο μου. Έδειχνε τόσο ζωντανός. “Νίκο μου, γιατί γύρισες;” τον ρώτησα και μου απάντησε “θέλω να έρθω σε σένα, Ρίκα”. Εκείνη την ώρα ξύπνησα. Είχε διάφορα προβλήματα υγείας άλλα όχι άνοια, όπως γράφτηκε. Οι γιατροί μας έλεγαν τον περασμένο Δεκέμβριο ότι ήταν θέμα ημερών να φύγει. Έζησε περισσότερο. Παρά την επιβαρυμένη υγεία του, δεν έφυγα στιγμή από το κρεβάτι μας. Ήμουν κάθε βράδυ δίπλα του, τον χάιδευα και κοιμόμασταν με τα χέρια ενωμένα. “Πόσο όμορφη είσαι, Ρίκα” μου έλεγε όλη την ώρα. “Μα Νικολή μου, δεν είμαι όμορφη πια το ξέρεις” απαντούσα και τότε τον άκουγα να επαναλαμβάνει “Στα δικά μου μάτια θα’ σαι πάντα όμορφη”. Κάθε φορά αυτή η φράση».
Δεν ερωτεύτηκε ποτέ κανέναν
«Με ρωτούν αν φοράω μαύρα επειδή έτσι πρέπει. Τίποτα δεν πρέπει. Φοράω μαύρα γιατί μου είναι αδύνατον να δω οποιοδήποτε άλλο χρώμα πάνω μου. Με ρωτάς και εσύ τώρα με τι λόγια τον αποχαιρέτησα. Με τα λόγια της καρδιάς. Νιώθω ευλογημένη που έζησα 36 χρόνια στο πλευρό του Νίκου, μόνο χαρές έχω να θυμάμαι. Πάντα έλεγα ότι προτιμώ να ακολουθώ τους δυνατούς, να μην είμαι εγώ η δυνατή. Ήθελα να είμαι ένα βήμα πιο πίσω από εκείνον, αλλά μου έπιανε το χέρι και με έφερνε μπροστά του. Μου λείπει και αυτή είναι η τελευταία συνέντευξη της ζωής μου. Δεν θέλω να δίνω πια συνεντεύξεις. Το πένθος μου είναι βαρύ και δεν μου επιτρέπεται να βγαίνω στα κανάλια».
Κλείνοντας έκανε μια αποκάλυψη που προκάλεσε αίσθηση λέγοντας χαρακτηριστικά ότι δεν ερωτεύτηκε ποτέ τον Νίκο Χρυσικόπουλο, αλλά ούτε και κανέναν άλλο άνδρα.
«Τον εκτίμησα, τον θαύμασα, τον αγάπησα. Ξέρεις, η αγάπη δεν χάνεται ο έρωτας ναι, αρχίζει από ψηλά και πέφτει χαμηλά. Ο έρωτας δεν κρατάει, εσείς οι νέοι το νομίζετε αυτό. Κατά 99% θα τελειώσει με πολύ μεγάλη δυστυχία και πόνο ή θα καταλήξει σε μια συμβατική ζωή. Η αγάπη είναι άλλο πράγμα».
- ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση συνεχίζει να πορεύεται με αλήθειες για τους λίγους και με ψέματα για τους πολλούς
- Σαμιαμίδια που έζησαν 37 χρόνια σε γυάλα ήταν τελικά νέο είδος
- Τσουκαλάς: Σκοπός του ΠΑΣΟΚ η νίκη στις επόμενες εκλογές
- Ο Λιονέλ Μέσι επιστρέφει στη Βαρκελώνη για πρώτη φορά μετά το 2021
- Ισραήλ: «Ντροπιαστική» και «αντισημιτική» η απόφαση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου – Η ανακοίνωση Χέρτζογκ
- ΕΛΓΑ: Αύριο οι πληρωμές των ενστάσεων ύψους 2,62 εκατ. ευρώ