Η αλήθεια, όμως, είναι ότι, για να μπορέσουμε να εκπαιδεύσουμε τον σκύλο μας, χρειάζονται γνώσεις και σωστή μέθοδος. Να γνωρίζουμε τη φύση, τη «γλώσσα του σώματος» και την ψυχολογία του.

Και η εκπαίδευση του σκύλου δεν σταματάει ποτέ.

«Η εκπαίδευση του σκύλου αρχίζει από την πρώτη ημέρα που έρχεται το κουτάβι μας στο σπίτι μας.

Η εκμάθηση της τουαλέτας, οι ζημιές, τα ενοχλητικά παιχνιδιάρικα δαγκώματα του, είναι μερικά από τα προβλήματα των πρώτων ημερών.

Αργότερα, η κοινωνικοποίηση, η εκμάθηση εντολών, όπως και να περπατά ήρεμα στη βόλτα, είναι πιο σημαντικά, όσον αφορά την εκπαίδευσή του», διευκρινίζει ο εκπαιδευτής σκύλων, Μιχάλης Διαμαντάρας.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει, οι λάθος χειρισμοί κατά την εκπαίδευση μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα, που θα τον ακολουθούν στην υπόλοιπή ζωή του.

Το Διαδίκτυο μπορεί να αντικαταστήσει έναν εκπαιδευτή σκύλων;

Είναι γεγονός ότι πολλοί νέοι κηδεμόνες συμβουλεύονται το Διαδίκτυο για να εκπαιδεύσουν το νέο μέλος της οικογένειας τους.

«Το Διαδίκτυο αποτελεί ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών, ακόμη για την εκπαίδευση του σκύλου. Είναι πολλοί οι νέοι κηδεμόνες σκύλων, οι οποίοι ακολουθούν τις οδηγίες του Internet για να εκπαιδεύσουν τον μικρό τους φίλο.

Άλλες φορές τα αποτελέσματα είναι θετικά, ενώ κάποιες άλλες έχουν αρνητικές επιπτώσεις στον χαρακτήρα του σκύλου», επισημαίνει ο κ. Διαμαντάρας.

Ο εκπαιδευτής με μεθοδευμένο τρόπο θα εκπαιδεύσει, παράλληλα, όλη την οικογένεια και τον σκύλο

Οι βασικότερες αιτίες της αποτυχίας μιας εκπαίδευσης είναι η έλλειψη ρουτίνας και συνέπειας

Εξηγεί ότι η πληθώρα πληροφοριών, οι διαφορετικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης, δημιουργούν, τις περισσότερες φορές, σύγχυση. Πρώτα στην οικογένεια και μετά στον ίδιο τον σκύλο.

Είναι αλήθεια ότι, σε πολλές περιπτώσεις, θα ήταν καλύτερα ο σκύλος να μην γνώριζε καμία εντολή, όπως λέει ο κ. Διαμαντάρας, καθώς η μόρφωσή του είναι ελλιπής.

Και αυτό οφείλεται «σε «καμένες» εντολές, στις λιχουδιές που δεν τού προσφέρονται στη σωστή στιγμή, αλλά και στις επιβραβεύσεις που πάνε στο βρόντο. Όπως και στις διορθώσεις που γίνονται με θυμό.

Πράξεις, που δεν έχουν κανένα θετικό αποτέλεσμα», αναφέρει ο εκπαιδευτής.

Εξηγεί ότι ένας εκπαιδευμένος σκύλος είναι εκείνος που θα τού ζητήσουμε, για παράδειγμα, να «κάτσει», και θα το κάνει με το που θα ακούσει τη λέξη. Όταν φτάσουμε σε αυτό το σημείο, προχωράμε την εκπαίδευσή του.

Πολλοί κηδεμόνες σκύλων θεωρούν ότι έχουν εκπαιδεύσει τον αγαπημένο τους φίλο, παρόλο που εκείνος κάθεται με τη συνεχή επανάληψη της λέξης.

Είναι οι περιπτώσεις κηδεμόνων σκύλων που το βλέπουν ως επιτυχία και προχωρούν την εκπαίδευσή του, ζητώντας του πράγματα στα οποία δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί.

Ο ρόλος του εκπαιδευτή σκύλων

«Ο δάσκαλος, γνωρίζοντας την οικογένεια, τον ελεύθερο χρόνο της, αλλά και τον χώρο που μένει το νέο μέλος, θα δημιουργήσει μια σχέση υπακοής, σεβασμού και αγάπης.

Ο εκπαιδευτής με μεθοδευμένο τρόπο θα εκπαιδεύσει, παράλληλα, όλη την οικογένεια και τον σκύλο. Θα βάλει στην άκρη τη βιασύνη του κηδεμόνα, θα χειριστεί τον θυμό του, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στην εκπαίδευση με συνέπεια.

Η καθιέρωση της ρουτίνας -που εμείς οι άνθρωποι την αποφεύγουμε- είναι, τις περισσότερες φορές, αναγκαία στην καθημερινότητα του σκύλου μας», αναφέρει ο κ. Διαμαντάρας.

Η επιτυχημένη εκπαίδευση του σκύλου βασίζεται στη ρουτίνα και στη συνέπεια

Οι βασικότερες αιτίες της αποτυχίας μιας εκπαίδευσης, σύμφωνα με τον κ. Διαμαντάρα, είναι η έλλειψη ρουτίνας και συνέπειας.

Η συνέπεια είναι βασική καθόλη τη διάρκεια της εκπαίδευσης.

«Στην επιβράβευση, στη διόρθωση, στον τρόπο που λέμε τις εντολές, όπως και στο σημείο που θα κάνει την ανάγκη του το κουτάβι.

Το create, ο οδηγός/λουρί, το παρκάκι, οι πάνες, είναι μερικά από τα αξεσουάρ που θα μας βοηθήσουν να αποκτήσουμε συνέπεια», διευκρινίζει ο κ. Διαμαντάρας.

Είναι παράλογο, όπως λέει ο εκπαιδευτής, να απαιτούμε από τον σκύλο μας να είναι πειθαρχημένος στις εντολές, όταν δεν είμαστε εμείς.

Δεν γίνεται, ο σκύλος μας να έρχεται αμέσως κάθε φορά που τον καλούμε, όταν αλλάζουμε συνέχεια τη λέξη.

Δεν μπορούμε να περιμένουμε από το κουτάβι μας να κάνει την ανάγκη του στην πάνα, όταν η θέση της αλλάζει συνεχώς.

Δεν είναι δυνατόν, ο σκύλος να μάθει το «Μείνε», όταν χτυπάει το κινητό μας και εμείς μιλάμε, αδιαφορώντας ότι ο σκύλος μας δεν παραμένει στη θέση του.

Σωστή εκπαίδευση = Αρμονική σχέση κηδεμόνα και σκύλου

Το βασικό μέλημα ενός εκπαιδευτή, όπως υποστηρίζει ο κ. Διαμαντάρας, είναι να κατανοήσουν οι κηδεμόνες σκύλων τη σπουδαιότητα της ρουτίνας και της συνέπειας στην εκπαίδευση του σκύλου.

«Είναι αλήθεια, ότι οι συνθήκες τις καθημερινότητας του σύγχρονου ανθρώπου δεν του αφήνουν τα περιθώρια, ώστε να είναι τόσο συνεπής και πειθαρχημένος με τον σκύλο του.

Μία σωστή εκπαίδευση έχει σαν αποτέλεσμα την αρμονική σχέση κηδεμόνα και σκύλου.

Ένας καλά εκπαιδευμένος ιδιοκτήτης είναι ικανός να συνεχίσει την εκπαίδευση του σκύλου του, ακόμη και όταν ο δάσκαλος αποχωρίσει.

Άλλωστε, η εκπαίδευση του σκύλου δεν τελειώνει ποτέ», καταλήγει ο κ. Διαμαντάρας.

Ο εκπαιδευτής σκύλων, Μιχάλης Διαμαντάρας

*Ο κύριος Μιχάλης Διαμαντάρας ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως συνοδός στρατιωτικών σκύλων στην Πολεμική Αεροπορία το 1990, όπου και υπηρέτησε επί 10 χρόνια.

Από το 2000 ασκεί το επάγγελμα του εκπαιδευτή σκύλων.

Και όπως λέει: «έχω εκπαιδεύσει σκύλους, σχεδόν όλων των φυλών, λαμβάνοντας πάντα υπ΄όψιν τόσο τον χαρακτήρα και τις ιδιαιτερότητες του σκύλου όσο και τις ανάγκες του κηδεμόνα του.

Στόχος μου είναι με την προεκπαίδευση, την κοινωνικοποίηση, τη βασική υπακοή, αλλά και τη επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων, να διαμορφωθεί η συμπεριφορά του σκύλου. Έτσι ώστε να τον βοηθήσουμε να κατανοήσει τη θέση του μέσα στην οικογένεια.

Έτσι, με ήρεμο και κυρίως με μεθοδευμένο τρόπο, θα δημιουργηθεί μια σχέση υπακοής, σεβασμού και αγάπης».

Είναι μέλος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Σκύλων.