Αντισυνταγματικός ο μη συνυπολογισμός προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση για την πρόσληψη σε δημόσια σχολεία
Προβλέπεται σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας.
Μία σημαντική απόφαση που συνδέεται με τις προσλήψεις εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία εξέδωσε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε ότι είναι αντισυνταγματική η διάταξη νόμου, με την οποία δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση με το σκεπτικό ότι αυτή παραβιάζει τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.
Στο σκεπτικό της απόφασής τους οι ανώτατοι δικαστές επισημαίνουν επισημαίνεται, μεταξύ άλλων ότι «είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία».
ΣτΕ Ολομ. 1251-1254/2024: Αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας διάταξη νόμου με την οποία δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση κατά την διαδικασία μοριοδότησης για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία.
Με τις αποφάσεις 1251-1252/2024 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκαν τα ακόλουθα: Με τον ν. 4589/2019 προβλέπεται σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, το οποίο δηλώνει την εμπειρία του υποψήφιου.
Ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο, μεταξύ άλλων, για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική, και αυτό λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση.
Και είναι κατ’ αρχήν νόμιμο ο νομοθέτης να διαφοροποιεί την προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε σχέση με εκείνην που έχει παρασχεθεί στην ιδιωτική, όμως, εφ’ όσον η προϋπηρεσία αποτελεί κριτήριο επιλογής σύμφωνο με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας καθώς και τον σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων και έμπειρων.
Τέλος, είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία.
Με τις σκέψεις αυτές ακυρώθηκαν οι δύο προσβληθείσες προκηρύξεις κατά το μέρος που αφορούσε την μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας.
Με τις αποφάσεις Σ.τ.Ε. 1253-1254/2024 Ολομ. καταργήθηκαν οι αντίστοιχες δίκες λόγω προσβολής των ίδιων όρων των αυτών προκηρύξεων.
- Γαλλία: Θα φιλοξενήσει διεθνή διάσκεψη τον Ιανουάριο για την πολιτική «μετάβαση» στη Συρία
- ΗΠΑ: «Παράθυρο ευκαιρίας» για τον Τραμπ να διαπραγματευθεί με το Ιράν, βλέπει ο Μπλίνκεν
- Ισραήλ: «Κόκκινος συναγερμός» για επίθεση με βαλλιστικό πύραυλο στο Τελ Αβίβ
- ΗΠΑ: Ο Τραμπ εναντιώνεται στη συμφωνία για τα δημοσιονομικά και ο κίνδυνος shutdown βρίσκεται προ των πυλών
- Ρωσία: «Η δοκιμαστική εκτόξευση του Ορέσνικ ανάγκασε το Λονδίνο να κάνει πίσω»
- Κίεβο: O Ζελένσκι συζήτησε με Μακρόν, Σολτς και ΝΑΤΟ για την ενίσχυση της Ουκρανίας