Άνω Πόλη Μονεμβασιάς: Εγκατάσταση εναέριου αναβατόριου και διαμόρφωση διαδρομών περιήγησης
Ένας ανοικτός αρχαιολογικός χώρος, στην οποία εντάσσονται οικοδομικά κατάλοιπα κατοικιών, δημοσίων κτηρίων, ναών, λουτρών, μονοπατιών, τα περισσότερα από τα οποία βρίσκονται σε ερειπιώδη κατάσταση.
Στο πλαίσιο των έργων που υλοποιεί το Υπουργείο Πολιτισμού για την καθολική, κατά το δυνατόν, προσβασιμότητα των πολιτιστικών υποδομών, εξελίσσεται το αντίστοιχο έργο στη Μονεμβασία με την διαμόρφωση δικτύου διαδρομών περιήγησης στην Άνω Πόλη σε συνδυασμό, με την εγκατάσταση αναβατορίου, στο Κάστρο, για εμποδιζόμενα άτομα και ΑμεΑ.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 6.800.360 ευρώχρηματοδοτείται από το Υπουργείο Πολιτισμού, με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Περιλαμβάνει τη δημιουργία δικτύου διαδρομών περιήγησης, τη σύνδεση του δικτύου με τον χώρο τερματισμού του αναβατορίου και με επισκέψιμα μνημεία της Άνω Πόλης.
Η έρευνα και αποτύπωση, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της μελέτης, επιβεβαίωσε την ύπαρξη τριών βασικών διαδρομών στην περιοχή επέμβασης που βαίνουν παράλληλα προς τις υψομετρικές καμπύλες του εδάφους, διασταυρώνονται και συνδέονται με δευτερεύουσες διαδρομές με στόχο την επίσκεψη των μνημείων της Άνω Πόλης.
Πώς θα γίνει η διαμόρφωση των διαδρομών
Η Διαδρομή Α΄ είναι η ανατολικότερη εκ των τριών και υψομετρικά βρίσκεται στη χαμηλότερη θέση.
Ξεκινάει από την «Τάπια Κρητικού» και το «Σπίτι του Κρητικού», διέρχεται από το δυτικό άκρο της Κεντρικής Πλατείας της Άνω Πόλης και καταλήγει στο Ναό της Αγίας Σοφίας.
Η διαδρομή σε μεγάλο μήκος της συμπίπτει με τον περίδρομο του ανατολικού τείχους της Άνω Πόλης και αποτελεί τον σημαντικότερο άξονα κυκλοφορίας. Ενισχύεται από τη σύνδεση της Κάτω Πόλης με την Άνω Πόλη μέσω του αναβατορίου, που έχει ήδη εγκριθεί.
Η συγκεκριμένη διαδρομή συνδέει την Κεντρική Πλατεία (σημερινή είσοδος της Άνω Πόλης) με τον Ναό της Αγίας Σοφίας. Η Διαδρομή Β΄ βρίσκεται δυτικότερα της διαδρομής Α’, ξεκινά και καταλήγει στα ίδια σημεία.
Στη διαδρομή αυτή παρατηρούνται συνεχόμενες υψηλές κλίσεις.
Η Διαδρομή Γ΄ είναι η διαδρομή με το μεγαλύτερο υψόμετρο. Συναντά το συγκρότημα του οθωμανικού λουτρού και καταλήγει και αυτή στον Ναό της Αγίας Σοφίας. Στη διαδρομή αυτή παρατηρούνται απότομες και συνεχόμενες κλίσεις, καθώς και δύσβατα τμήματα λόγω του έντονα βραχώδους χαρακτήρα της.
Προτεραιότητα των εργασιών αποτελούν η ασφάλεια των επισκεπτών και η συντήρηση και ανάδειξη των κτηριακών καταλοίπων, καθώς και των αρχικών χαράξεων κίνησης της Άνω Πόλης.
Στις εργασίες περιλαμβάνονται η εξομάλυνση σημείων με έντονη κλίση, η συμπλήρωση και η κατασκευή στηθαίων και κιγκλιδωμάτων, η δαπεδόστρωση στις διαδρομές, καθαρισμοί, η δημιουργία σημείων στάσης, ώστε να εξυπηρετείται η κίνηση των επισκεπτών, η τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων σε κατάλληλα διαμορφωμένα σημεία.
Στην «Τάπια Κρητικού» δημιουργείται πλάτωμα υποδοχής, στάσης και ενημέρωσης των επισκεπτών
Παράλληλα, αναδεικνύονται τα μνημεία της περιοχής, όπως του προμαχώνα, της επονομαζόμενης “οικίας Κρητικού” και της οθωμανικής κρήνης. Παράλληλα, το πλάτωμα αποτελεί την αφετηρία της διαδρομής ΑμεΑ έως την Κεντρική Πλατεία.
Στην περιοχή δυτικά του Ναού της Αγίας Σοφίας, η οποία ταυτίζεται με την κατάληξη της διαδρομής Γ΄, το απότομο βραχώδες ανάγλυφο λειτουργεί ως άτυπη «κλίμακα» ανόδου-καθόδου από και προς τον Ναό της Αγίας Σοφίας.
Το σημείο ενισχύεται ως «κλίμακα ανάβασης και κατάβασης», αλλά με έναν δομημένο και λειτουργικό τρόπο, που αποκαθιστά την ομαλή κυκλοφορία των επισκεπτών.
Στη δυτική κατάληξη της βραχώδους ανάβασης βρίσκεται το συγκρότημα του οθωμανικού λουτρού, ενώ στο μέσο και στο τέλος της ανάβασης χωροθετούνται καθιστικά για την ανάπαυλα των επισκεπτών και τη θέαση της Κάτω Πόλης και της ευρύτερης περιοχής.
Ο σχεδιασμός των όποιων εγκαταστάσεων εξασφαλίζει στην ήπια ένταξή τους στον χώρο.
Το κτήριο που θα φιλοξενήσει τον χώρο υποδοχής, αλλά και τον σταθμό αφετηρίας του αναβατορίου παραμένει σε εγγύτητα με την πύλη της Κάτω Πόλης, απ’ όπου ξεκινά κανείς την περιήγησή του στη Μονεμβασιά.
Η θέση του σταθμού τερματισμού τοποθετείται στην άκρη του τείχους της Άνω Πόλης.
Για τη λειτουργία του αναβατορίου απαιτείται ένας χειριστής, σε καθέναν από τους δύο σταθμούς. Κάθε καμπίνα έχει χωρητικότητα 15 ατόμων ή δύο αμαξιδίων ΑμεΑ ή ενός φορείου ασθενοφόρου με δύο τραυματιοφορείς.
Η πλατφόρμα του σταθμού τερματισμού εξυπηρετεί την αποβίβαση και επιβίβαση από και προς τις καμπίνες. Συγχρόνως, λειτουργεί ως μπαλκόνι προσφέροντας μοναδική εμπειρία πανοραμικής θέας στους επισκέπτες.
Η επιλογή της θέσης των εγκαταστάσεων εκκίνησης και άφιξης προέκυψαν από την ανάλυση του εδάφους, αποτέλεσμα ειδικής γεωτεχνικής – βραχομηχανικής μελέτης.
- Καραμέρος: Κάποιοι βιάστηκαν να ξεγράψουν τον ΣΥΡΙΖΑ ως αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά το δίπολο δεν τσουλάει
- Οι φωτογραφίες που καθόρισαν το έτος 2024 μέσα από τα μάτια των NYT
- Μπαρτζώκας: «Πρέπει να επιβάλουμε το παιχνίδι μας, παίζουμε πιο σκληρά από την Άλμπα»
- Ανδρουλάκης: Καλούμε την κυβέρνηση να κάνει αποδεκτή την τροπολογία ΠΑΣΟΚ για τους εποχικούς πυροσβέστες
- Τοποθέτηση ΚΕΔΕ για τροπολογία σχεδίου νόμου που αφορά μεταβατικές διατάξεις για το Νέο Οικοδομικό Κανονισμό
- Εκτροπή Βελόπουλου στη Βουλή: «Θα έπαιρνα τον νόμο στα χέρια μου»