Σχολεία: «Δεν είναι ορθολογισμός, είναι παραλογισμός – Η κυβέρνηση φέρνει τον Προκρούστη στην εκπαίδευση»
Σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα αντιδρά στις συγχωνεύσεις τμημάτων και στην υποβάθμιση της δημόσιας παιδείας
Σχολεία που λειτουργούν στη λογική του κόστους – οφέλους προωθεί η κυβέρνηση, όπως καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές που συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους ενάντια στις συγχωνεύσεις τμημάτων και την υποβάθμιση της παιδείας.
Οι αγιασμοί χθες σημαδεύτηκαν από μπλόκα, καταλήψεις και διαμαρτυρίες, ενώ και σήμερα υπάρχουν συγκεντρώσεις γονέων σε πολλά σημεία πανελλαδικά με τις κατά τόπους ΕΛΜΕ να προχωρούν σε στάσεις εργασίας.
Η κυβέρνηση επιμένει μονότονα ότι έχει κάνει την καλύτερη προετοιμασία για να υποδεχτεί τη νέα σχολική χρονιά. Οι συγχωνεύσεις τμημάτων και η επακόλουθη κατάργηση ειδικεύσεων σε μία σειρά από ΕΠΑΛ και όχι μόνο, εξυπηρετεί τον «εξορθολογισμό» σύμφωνα με την κυβερνητικό αφήγημα.
Και αν η φιλολογία περί «εξορθολογισμού» δεν πείθει, τα υπόλοιπα επιχειρήματα που επικαλούνται παράγοντες του υπουργείου Παιδείας σε συνεντεύξεις στα ΜΜΕ είναι εξοργιστικά
Πρόκειται περί παραλογισμού αντιτείνουν οι γονείς που βλέπουν τάξεις που από 17 άτομα πέρσι, φέτος έχουν 25 ενώ τα σχολεία παραμένουν χωρίς εκπαιδευτικούς.
Ο Γιώργος Στεφανάκης, μέλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων 5ου δημοτικού σχολείου Αιγάλεω, που χθες με πολλούς ακόμα γονείς προχώρησαν σε κατάληψη της διεύθυνσης πρωτοβάθμιας Δυτικής Αττικής μίλησε στο MEGA.
Στον αέρα η ολοήμερη λειτουργία των σχολείων
«Σε αυτό το σχολείο πέρσι, και η δευτέρα και η τρίτη και η τετάρτη και η πέμπτη και η έκτη ήταν 3 τμήματα μέχρι 17 παιδιά, και φέτος 270 παιδιά στο σύνολο είναι μείον 6 δάσκαλοι. Η παράλληλη στήριξη δεν επαρκεί για τα παιδιά που έχουν ανάγκη.
Ένας δάσκαλος δεν μπορεί να είναι σε ένα 25αρι τμήμα με 2-3 παιδιά που είναι με διάγνωση. Είμαστε σε ολοήμερο σχολείο που έχει μόνο 2 δασκάλους. Ο κ. Κάππος, διευθυντής της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μας είπε ότι είναι «εξορθολογισμός». Αυτό είναι παραλογισμός. Εδώ δεν έχει έρθει κανένας δάσκαλος και δεν υπάρχει καμία δέσμευση καμία ανακοίνωση ότι θα καλυφθούν τα κενά».
Για τις συγχωνεύσεις τόνισε: «Εμάς συγχωνεύθηκαν η δευτέρα, η τετάρτη, η πέμπτη και έκτη. Ήταν 3 τμήματα πέρσι και είναι 2 τμήματα φέτος με 25 και 26 παιδιά αντίστοιχα. Κάνουν προσπάθειες να διώξουν παιδιά για μεταγραφή για να πιάσουν τον στόχο των 25 παιδιών. Χθες είδαμε ένα έγγραφο από το υπουργείο που ζητά από τους διευθυντές να καταγράψουν τα αποτελέσματα.
Παιδάκι που έρχεται από τη Ρόδο από γονείς μετανάστες, και κάνει σοβαρή προσπάθεια να μάθει γράμματα, δεν του επιτρέπουν να έρθει στο σχολείο μας για «δεν χωράει» και ψάχνει σχολείο. Εμείς οι γονείς δεν θα το αφήσουμε έτσι αυτό, και χθες κάναμε διαμαρτυρία».
Όσον αφορά τα ζητήματα χρηματοδότησης ο κ. Στεφανάκης δεν είναι αισιόδοξος: «Με βάση την χρηματοδότηση που έχει το σχολείο θα υπάρχουν και άλλα μεγάλα προβλήματα που αφορούν και στα βασικά υλικά για να μπορεί να λειτουργήσει, ακόμα και στα καθαριστικά. Παρακαλάμε κάθε φορά να δούμε αν επαρκούν τα χρήματα που δίνει ο δήμος για να αγοράσουμε χαρτί, καθαριστικά ή για επισκευές. Απαράδεκτα πράγματα».
Ο καθένας βέβαια μπορεί να καταλάβει ότι από τη στιγμή που τα δημοτικά ξεκινάνε με χιλιάδες κενά επηρεάζεται όχι μόνο η εκπαιδευτική διαδικασία για τους μαθητές αλλά και συνολικά ο οικογενειακός προγραμματισμός καθώς είναι αδύνατο υπό αυτές τις συνθήκες τα σχολεία να λειτουργήσουν με το ολοήμερο πρόγραμμα.
Λογική κόστους – οφέλους
Αν και η κυβέρνηση προσπαθεί να υποβαθμίσει το θέμα, η πραγματικότητα ξεπερνά τους επικοινωνιακούς χειρισμούς. Μπορεί ο Παύλος Μαρινάκης να δήλωνε χθες ότι στην Ελλάδα η αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό είναι μικρότερη από αυτή της Ευρώπης, αλλά η εμπειρία χιλιάδων οικογενειών είναι διαφορετική.
Και όλα αυτά μάλιστα τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες αναπληρωτές που περιμένουν να πιάσουν δουλειά κάποια στιγμή μέσα στο έτος και σε κάποιο μέρος της Ελλάδας, αντί να γίνουν μόνιμοι διορισμοί που ζητούν τα σωματεία των εκπαιδευτικών εδώ και χρόνια.
Ο «εξορθολογισμός» των συγχωνεύσεων όμως έχει και εκπαιδευτικές επιπτώσεις.
«Η λογική κόστους-οφέλους που διέπει εδώ και χρόνια το Υπουργείο Παιδείας, στέλνει πάλι στον Προκρούστη τμήματα Προσανατολισμού των ΓΕΛ και τμήματα/ειδικότητες των ΕΠΑΛ που αυθαίρετα χαρακτηρίζονται ως «ολιγομελή».
Εξαφανίζονται ολόκληροι τομείς από την Τεχνική Εκπαίδευση, ενώ πολλά από τα σχολεία στα οποία δεν εγκρίθηκαν τα ολιγομελή οδηγούνται τεχνητά στο κλείσιμο», αναφέρει η Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή της παραθέτοντας ένα μακρύ κατάλογο τομέων – επομένως και μαθητών – που πετάγονται έξω από τα σχολεία.
Καταργούνται ειδικότητες σε σχολεία
Ολόκληρες κατευθύνσεις που διδάσκονταν για χρόνια στα σχολεία ακυρώνονται και οι μαθητές «τιμωρούνται» επειδή δεν συμπληρώνουν τον απαραίτητο αριθμό για να αποκτήσουν την εκπαίδευση που επιθυμούν. Έτσι θα πρέπει να βρουν άλλο σχολείο που θα τους δεχτεί, όπως οι 8 μαθητές του 2ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης που έμαθαν μία ημέρα πριν ανοίξουν τα σχολεία ότι καταργείται το τμήμα θεωρητικής κατεύθυνσης της Γ Λυκείου, και πρέπει να βρουν άλλο σχολείο να τους δεχτεί.
«Οι μαθητές μας δεν είναι αριθμοί. Είναι παιδιά σκληρά εργαζόμενα για να ανταπεξέλθουν στους κόφτες που επέβαλε το Υπουργείο (Τράπεζα θεμάτων, ΕΒΕ) και όταν καταφέρουν να τους ξεπεράσουν βρίσκονται σήμερα μπροστά στο δίλημμα ή να αλλάξουν σχολείο ή να αλλάξουν Προσανατολισμό Σπουδών», αναφέρει ακόμα η ανακοίνωση της Α ΕΛΜΕ.
Εξοργιστικά επιχειρήματα
Ο «εξορθολογισμός» που επικαλείται η κυβέρνηση οδηγεί σε τάξεις με περισσότερα παιδιά, σε ειδικότητες που καταργούνται, σε μαθητές που αναγκάζονται να αλλάξουν σχολείο. Την ίδια ώρα χιλιάδες εκπαιδευτικοί παραμένουν άνεργοι.
Και αν η φιλολογία περί «εξορθολογισμού» δεν πείθει, τα υπόλοιπα επιχειρήματα που επικαλούνται παράγοντες του υπουργείου Παιδείας σε συνεντεύξεις στα ΜΜΕ είναι εξοργιστικά.
Ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής Υπουργείου Παιδείας Ιωάννης Κατσαρός, μίλησε στην ΕΡΤ, και δήλωσε ότι οι συγχωνεύσεις γίνονται γιατί αυτό εξυπηρετεί την κοινωνική δυναμική (!).
Αλλά το προχώρησε και παραπέρα με ένα επιχείρημα που μας θύμισε το αλησμόνητο «δεν υπάρχουν έρευνες που να αποδεικνύουν ότι οι διασωληνωμένοι ασθενείς πεθαίνουν σε μεγαλύτερα ποσοστά εκτός ΜΕΘ».
Συνεχίζοντας το παράδειγμα του πρωθυπουργού στην περίοδο της πανδημίας, ο κ. Κατσαρός είπε ότι έρευνες δεν επιβεβαιώνουν ότι όσο μικρότερος είναι ο αριθμός μαθητών στην τάξη τόσο πιο… αποδοτικό είναι το μάθημα.
- Τουρκία: Οι ΗΠΑ την προειδοποιούν ότι καμία χώρα δεν πρέπει να δεχτεί τη Χαμάς
- Ουκρανία: Οι ΗΠΑ κατηγορούν τη Ρωσία για κλιμάκωση της σύγκρουσης λόγω των «βορειοκορεατών στρατιωτών»
- Οι οκτώ ομάδες που προκρίθηκαν στα προημιτελικά του Nations League
- Καιρός: Πρόσκαιρες καταιγίδες στη δυτική Ελλάδα – Η πρόγνωση των επόμενων ημερών
- Στα «ΝΕΑ» της Τρίτης: Νέος υπολογισμός φορολογητέας αξίας
- Αυτοί είναι οι υποψήφιοι αντίπαλοι της εθνικής στα playoffs ανόδου του Nations League