«Ουδέν πρόβλημα» λέει ούτε λίγο ούτε πολύ η κυβέρνηση διά του αρμόδιου υφυπουργού Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, για την παρ΄ολίγον τραγωδία μεταξύ των σταθμών της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων, όπου δύο αμαξοστοιχίες παραλίγο να συγκρουστούν μετωπικά.

Το σωματείο των μηχανοδηγών σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι στο συγκεκριμένο τμήμα της μονής γραμμής δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, το ETCS και τα φωτοσήματα, και ότι η τραγωδία αποφεύχθηκε χάρη στην εμπειρία του μηχανοδηγού που αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα δύο τρένα, κάτι που επιβεβαίωσε και με ανακοίνωσή του ο ΟΣΕ.

Ετοιμάζεται «Σιδηροδρομική Αστυνομία» ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΣΕ

Ο κ. Οικονόμου ωστόσο μιλώντας στο ΣΚΑΪ προσπάθησε να μας πείσει ότι «δεν υπήρξε κανένας κίνδυνος για κανέναν» και το περιστατικό είναι «σοβαρό μόνο στη θεωρία». «Υπήρχαν οι δικλείδες ασφαλείας» ανέφερε ο υπουργός, οι οποίες μάλιστα «λειτούργησαν» και για αυτό δεν έγινε το ατύχημα, κρίνοντας προφανώς εκ του αποτελέσματος.

Μάλιστα υποστήριξε ότι οι σταθμάρχες συνεννοήθηκαν μεταξύ τους με το παλιό σύστημα, καθώς η τηλεδιοίκηση δεν λειτουργούσε λόγω έργων στα Σεπόλια.

«Οι σατανικές συμπτώσεις είναι καλές για τα μυθιστορήματα», επέμεινε ο κ. Οικονόμου. «Εδώ μιλάμε για την ασφάλεια του κόσμου. Τα Τέμπη ήταν ένα τραγικό, πολύ κακό περιστατικό. Όμως, δεν έχουμε τέτοιες περιπτώσεις» ανέφερε.

Ο Γενικός Κανονισμός Ασφαλείας που δεν τηρήθηκε  – Έγγραφο ντοκουμέντο

«Υπάρχει δικλείδα ασφάλειας, έχουν πολλά επίπεδα συνεννόησης οι μηχανοδηγοί με τους σταθμάρχες, δεν είναι ότι κοιμήθηκα εγώ, δεν έκανα εγώ καλά τη δουλειά μου, τρακάρουν τα τρένα. Λειτούργησε ο μηχανισμός με ασφάλεια, δεν κάναμε βουντού».

Ωστόσο ο Γενικός Κανονισμός Ασφαλείας, δηλαδή η συνεννόηση μέσω τηλεγραφημάτων και όχι μέσω σύγχρονων συστημάτων ασφάλειας, δεν τηρήθηκε όπως υποστηρίζουν ο υφυπουργός αλλά και και η Hellenic Train σε ανακοίνωσή της, που προσπάθησε επίσης να υποβαθμίσει το γεγονός.

Το σωματείο των μηχανοδηγών δημοσίευσε μάλιστα και για του λόγου το αληθές την οδηγία που έλαβε γραπτά ο ένας οδηγός να εισέλθει στη γραμμή, που υποτίθεται θα ήταν ελεύθερη αλλά τελικά δεν ήταν.

Ο μόνος λόγος που αποφεύχθηκε το μοιραίο ήταν η εμπειρία και τα αντανακλαστικά των δύο μηχανοδηγών. Γιατί το «λάθος του σταθμάρχη» αποδεικνύεται ότι δεν ήταν ένα και μοναδικό στα χρονικά αλλά μπορεί να συμβεί και να ξανασυμβεί όσο τα συστήματα ασφαλείας είναι απαρχαιωμένα.

Ενάμιση χρόνο μετά τα Τέμπη η σιδηροδρομική γραμμή δεν έχει καλυφθεί στο σύνολό της με τηλεδιοίκηση, οι φωτεινοί σηματοδότες δεν υπάρχουν ή όταν υπάρχουν δεν είναι αξιόπιστοι, σύστημα ETCS επίσης δεν λειτουργεί παντού.

Ο υφυπουργός Μεταφορών μιλά για «πλαίσιο διαδικασιών που εξασφαλίζει την ασφάλεια του μέσου» αλλά τα γεγονότα τον διαψεύδουν. Η σύγκριση με όσα έλεγε ο Κώστας Καραμανλής για την ασφάλεια του δικτύου πριν τα Τέμπη γίνεται αναπόφευκτα.

«Ατελείωτα χιλιόμετρα» σιδηροδρομικού δικτύου

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι η πολιτική ηγεσία δεν έχει δεχτεί να συναντηθεί μαζί τους, ενώ κάνουν λόγο για διάλυση που συνεχίζεται.

Χαρακτηριστικό είναι ότι σήμερα, λίγες ώρες μετά το χθεσινό συμβάν, αμαξοστοιχία προσέκρουσε σε δέντρα που ήταν πεσμένα στη σιδηροδρομική γραμμή προς Χαλκίδα. Φωτογραφίες δείχνουν τα κλαδιά να έχουν σπάσει το τζάμι και να έχουν μπει στην καμπίνα του μηχανοδηγού.

Αλλά και σε αυτό το περιστατικό ο υφυπουργός δεν βρήκε κάτι λάθος. «Πρόκειται για καθημερινές δυσκολίες που οφείλονται στα ατελείωτα (!) χιλιόμετρα σιδηροδρομικού δικτύου». Αυτό είπε ο κ. Οικονόμου.

Την ίδια στιγμή προκαλεί εντύπωση η προαναγγελία του προέδρου του ΟΣΕ, Γ. Γραμματιάδη, για δημιουργία «Στρατιωτικής Αστυνομίας».

Η κυβέρνηση και κατ΄επέκταση οι κρατικοί οργανισμοί φαίνεται πως εκτός από το ότι δεν έχουν προχωρήσει στη λήψη μέτρων στους σιδηροδρόμους, αντιλαμβάνονται τα ζητήματα ασφάλειας… μονοδιάστατα.

Ο κ. Γραμματιάδης, μιλώντας στο ΑΠΕ, παρουσίασε ένα «φιλόδοξο» σχέδιο με αναθέσεις μία σειρά αρμοδιοτήτων για την ασφάλεια του δικτύου που θα ολοκληρωθεί κάποια στιγμή σε εργολαβίες κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην «Σιδηροδρομική Αστυνομία» που θα… συμβάλει στον εκσυγχρονισμό του δικτύου .

Ενώ την ίδια στιγμή δεν υπάρχουν καν επαρκή συνεργεία για να καθαρίζουν τα «ατελείωτα» χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου από τα πεσμένα δέντρα.