Τι κι αν η τραγωδία στα Τέμπη κόστισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας, τι κι αν ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων έχει προειδοποιήσει εδώ και μήνες για τα μέτρα ασφάλειας στα τρένα στην Ελλάδα, τι κι αν οι μηχανοδηγοί τονίζουν σε απανωτές ανακοινώσεις τους ότι δεν λειτουργούν τηλεδιοίκηση, ETCS και φωτοσήματα;

Η Ελλάδα δεν αναγράφεται καν στον πίνακα ευρωπαϊκής έκθεσης για τη χρήση των σωτήριων συστημάτων TPS

Η κυβέρνηση με τοποθετήσεις στελεχών της τα βλέπει όλα ρόδινα, ενώ το κάδρο του εφησυχασμού έρχονται να συμπληρώσουν οι ηγεσίες του ΟΣΕ και της Hellenic Train που υποβαθμίζουν τα πρόσφατα σοβαρά συμβάντα με τρένα.

Στις 13 Σεπτεμβρίου η μετωπική σύγκρουση δύο συρμών αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή λίγο έξω από την Αθήνα, στους Αγίους Αναργύρους, μόνο χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών, όπως σημείωσε σε ανακοίνωση και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ).

Το συγκεκριμένο περιστατικό προκάλεσε εισαγγελική παρέμβαση.

Στο πλαίσιο της έρευνας θα ζητηθούν πορίσματα του ΟΣΕ, θα ληφθούν όλες οι αναγκαίες καταθέσεις και επίσης θα ζητηθούν τα ηχητικά ντοκουμέντα για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης.

Η διενέργεια της προκαταρκτικής θα γίνει από τη ΓΑΔΑ υπό την εποπτεία της Εισαγγελέως πρωτοδικών Αγγελικής Τριανταφύλλου.

Την ίδια ημέρα (13/9), ακινητοποιήθηκε η αμαξοστοιχία 1337 η οποία πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Καλάβρυτα – Διακοπτό, μεταξύ των σταθμών Νιάματα και Διακοπτό, λόγω πτώσης δέντρου εντός της γραμμής του τρένου.

Την επόμενη ημέρα (14/9), η αμαξοστοιχία 1531 προσέκρουσε σε πεσμένους κορμούς δέντρων ανάμεσα στους  σταθμούς Σφενδάλης και Αφιδνών, ευτυχώς χωρίς να υπάρξει κάποιος τραυματισμός, αν και τμήμα κορμού έσπασε το τζάμι και καρφώθηκε στον θάλαμο οδήγησης.

Πηγή φωτογραφίας: Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ)

Οι προειδοποιήσεις από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων που έχουν αγνοηθεί

Από τον Μάιο του 2024 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων έχει προειδοποιήσει για την κατάσταση σχετικά με την ασφάλεια των τρένων στην Ελλάδα σε σχετική έκθεση για τον σιδηρόδρομο στις χώρες της ΕΕ.

Στην έκθεση, που ολόκληρη μπορείτε να τη διαβάσετε εδώ, τονίζεται ότι στην Ελλάδα υπάρχει «λανθασμένη εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τη σιδηροδρομική ασφάλεια». 

Στην ίδια έκθεση εντοπίζεται η ανυπαρξία φορέα που να έχει τη συνολική ευθύνη για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου έτσι ώστε «να οδηγεί το ελληνικό σιδηροδρομικό σύστημα και τα επίπεδα ασφαλείας σε μια συνεχή βελτίωση, σύμφωνα με τα απαιτούμενα για ευρωπαϊκό κράτος – μέλος».

Υπογραμμίζεται ακόμη πώς υπάρχει έλλειψη συνεργασίας και έλλειψη συστηματικής προσέγγισης σε θέματα για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου, η οποία επιδεινώνεται από την περίπλοκη νομική και διοικητική αρχιτεκτονική και την ασάφεια των ρόλων στους βασικούς χειριστές.

Στην έκθεση αναφέρεται ακόμη ότι σε «σποραδικές» περιπτώσεις κάποιοι εμπλεκόμενοι παράγοντες επιχειρούν «διαχείριση ρίσκου», κάτι που γίνεται χωρίς να υπάρχει συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι η Ελλάδα δεν αναγράφεται καν στον πίνακα για τη χρήση συστημάτων TPS.

Δηλαδή των αυτοματοποιημένων συστημάτων που τοποθετούνται στις σιδηροδρομικές γραμμές και θεωρούνται από τα πλέον αποτελεσματικά μέσα ασφαλείας σε ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο, αφού προειδοποιούν ή ακόμα και σταματούν αυτόματα μία αμαξοστοιχία, προλαμβάνοντας μια πιθανή σύγκρουση. Όπως των Τεμπών…

Με EL η Ελλάδα στον πίνακα για τη χρήση συστημάτων TPS.

Χάρης Μαμουλάκης στο in: «Μέχρι πότε οι εργαζόμενοι με τον επαγγελματισμό τους θα διασώζουν την επικίνδυνη κυβέρνηση Μητσοτάκη;»

Στη συγκεκριμένη έκθεση είχε αναφερθεί πρόσφατα και ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης.

Μετά τα πρόσφατα συμβάντα, ο κ. Μαμουλάκης δήλωσε στο in:

«Ευτυχώς και αυτή τη φορά – όπως έχει συμβεί και στο παρελθόν – ο επαγγελματισμός των μηχανοδηγών διέσωσε τις ανθρώπινες ζωές αλλά και εξέθεσε για μια ακόμη φορά την επικίνδυνη ανικανότητα της κυβέρνησης. Οι δυο συρμοί βρέθηκαν στην ίδια γραμμή από ένα ανθρώπινο λάθος που διορθώθηκε την τελευταία στιγμή γιατί ακόμη και σήμερα, έχοντας θρηνήσει δεκάδες ζωές στους ελληνικους σιδηροδρόμους, εξακολουθεί να υπάρχει δίκτυο χωρίς τηλεδιοίκηση, ΕΤCS και φωτοσήματα».

Ο ίδιος αναρωτήθηκε: «Μέχρι πότε οι εργαζόμενοι με τον επαγγελματισμό τους θα διασώζουν την επικίνδυνη κυβέρνηση Μητσοτάκη; Μέχρι ποτέ θα κυβερνούν με το ‘πάμε και όπου βγει’, αδιαφορώντας για την ασφάλεια των πολιτών;».

Αγωνιώδης έκκληση των μηχανοδηγών για μέτρα – Νέες κινητοποιήσεις

Οι μηχανοδηγοί συνεχίζουν τις εκκλήσεις για αποτελεσματικά μέτρα ασφάλειας και όχι ανακοινώσεις για ίδρυση… «Σιδηροδρομικής Αστυνομίας», ενώ δεν μένουν με σταυρωμένα τα χέρια, αλλά προχωρούν σε κινητοποιήσεις.

Το Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) κατά τη συνεδρίαση που πραγματοποίησε το Σάββατο (14/9) αποφάσισε το πρόγραμμα των κινητοποιήσεων, το οποίο έχει ως εξής:

  • 24 Σεπτεμβρίου 2024: Στάση εργασίας από τις 18:00 το απόγευμα έως τη λήξη της βάρδιας
  • 10 Οκτωβρίου 2024: 24ωρη απεργία
  • Επίσης αναμένεται νέα 24ωρη απεργία σε ημερομηνία που η ΠΕΠΕ θα προτείνει να αποφασίσουν από κοινού τα Σωματεία Εργαζομένων στην Hellenic Train.