Η περίπτωση της Tupperware αποτελεί την απόδειξη πώς μία και μόνο πατέντα μπορεί να δημιουργήσει μια ολόκληρη κατηγορία προϊόντων, να της «δανείσει» έστω και καταχρηστικά το όνομά της και να αγαπηθεί από καταναλωτές σε όλο τον κόσμο, που ορκίζονται στα θρυλικά της σκεύη.

Ήταν το 1946 όταν ο χημικός Earl Tupper παρουσίασε το θρυλικό πλέον αεροστεγές κάλυμμά του. Ήταν αυτό το στοιχείο που βοηθούσε το φαγητό να μην ξεραίνεται και να μην χάνει την γεύση και το άρωμα του μέσα στο ψυγείο. Και ήταν το ίδιο ακριβώς στοιχείο που δεν είχε ικανοποιητικές πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, καθώς απαιτούνταν η παρουσίασή του για να γίνει κατανοητή η χρήση του. Και έτσι ξεκίνησε μια επανάσταση που 78 χρόνια μετά, οδεύει προς το τέλος με την πτώχευση της εταιρείας.

Tupperware: Πώς δημιούργησε μια νέα στρατηγική πωλήσεων

Δύο χρόνια μετά το πρώτο της λανσάρισμα, η Tupperware παρουσίασε έναν εντελώς νέο τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή με κατ’ οίκον επιδείξεις, οι οποίες βόηθησαν θεαματικά την αύξηση των πωλήσεων.

Ήταν μάλιστα τόσο πετυχημένες που το 1951 αποφάσισε η εταιρεία να αποσύρει τα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ και να συνεχίσει να τα πουλάει μόνο με κατ’ οίκον επιδείξεις. Κυρίαρχο προϊόν, που υφίσταται μέχρι και σήμερα, αναδεικνύεται η εμβληματική σειρά Wonderlier Bowl, με τα τάπερ να μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο -από το μικρότερο στο μεγαλύτερο σε μέγεθος- και για εξοινόμηση χώρου.

Τον ρόλο των συνεργατών που πραγματοποιούσαν τις κατ’ οίκον επιδείξεις ανέλαβαν κυρίως γυναίκες που ο ρόλος τους στην κοινωνία περιοριζόταν στα στενά πλαίσια της οικίας και της οικογένειας τους.

Το 1958 πούλησε την εταιρεία στον Justin Dart της Rexall Drug Company για το μυθικό τότε ποσό των 16 εκατομμυρίων  δολαρίων. Πέθανε το 1983 στην Κόστα Ρίκα.

Η εμβληματική σειρά Wonderlier Bowl, σε επανέκδοση

Αποτύπωμα

Το μέγεθος της διείσδυσης της Tupperware σε 80 τουλάχιστον αγορές σε όλον τον κόσμο ακόμη και με τα προβλήματά της, ήταν ο μεγάλος αριθμός των ανεξάρτητων πωλητών της.

Από το 2020, σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, 3,2 εκατομμύρια άνθρωποι πωλούσαν τα προϊόντα της παγκοσμίως, με σχεδόν 600.000 από αυτούς να αναφέρονται ως «ενεργοί» πωλητές. Έκτοτε, η εταιρεία δεν έχει ενημερώσει τον συνολικό αριθμό, ενώ οι «ενεργές» συμπράξεις της έχουν συρρικνωθεί σε 284.000.

Ακόμη κι έτσι όμως, η μητρική της Tupperware Brands προσπαθεί να επιβιώσει εδώ και χρόνια. Αιτία η στροφή των καταναλωτούν καθώς συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του πλαστικού και τα γυάλινα δοχεία θεωρούνται ως μια πιο φιλική προς το περιβάλλον επιλογή.

Μέσα σε αυτή την εξέλιξη, η εταιρεία φαίνεται πως δεν μπόρεσε να προσαρμοστεί έγκαιρα στη στροφή από τις άμεσες πωλήσεις στις ηλεκτρονικές αγορές και στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Ενώ την ίδια στιγμή αναδύθηκαν νέες δυνάμεις στο χώρο, όπως οι Newell Brands, USANA Health Sciences και Lifetime Brands.

Ο χημικός Earl Tupper που δημιούρφγησε τη θρυλική Tupperware

Συνεχείς προσπάθειες

Η εταιρεία καθυστέρησε την υποβολή των εκθέσεων κερδών κατά το τελευταίο έτος. Η πιο πρόσφατη, που δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2024 για το τρίτο τρίμηνο του 2023, ανέφερε ότι οι καθαρές πωλήσεις μεταξύ 24 Σεπτεμβρίου 2022 και 30 Σεπτεμβρίου 2023 ήταν μειωμένες κατά 16% σε ετήσια βάση.

Πέρυσι, αντικατέστησε τον διευθύνοντα σύμβουλο Miguel Fernandez και πολλά μέλη του διοικητικού συμβουλίου στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να αλλάξει την πορεία της επιχείρησης, διορίζοντας τη Laurie Ann Goldman ως τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο.

Παρ’ όλα αυτά τον Ιούνιο έκανε σχέδια να κλείσει το μοναδικό της εργοστάσιο στις ΗΠΑ και να απολύσει σχεδόν 150 υπαλλήλους. Ειδικότερα σχεδίαζε η παραγωγή να μεταφερθεί από τη Νότια Καρολίνα στο Μεξικό, όπου η εταιρεία έχει ήδη παρουσία, ως ένα ακόμη μέτρο περικοπής κόστους.

Το μέγεθος της διείσδυσης της Tupperware σε 80 τουλάχιστον αγορές σε όλον τον κόσμο ακόμη και με τα προβλήματά της, ήταν ο μεγάλος αριθμός των ανεξάρτητων πωλητών της.

Τι συνέβη στην Ελλάδα

Τον Μάρτιο του 2023, και ύστερα από 56 χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας το εργοστάσιο της βιομηχανίας πλαστικών ειδών οικιακής χρήσεως Tupperware Hellas, θυγατρικής του αμερικανικού επιχειρηματικού ομίλου Tupperware Brands Corporation, ανακοίνωσε πως κλείνει.

Κάλεσε τους εργαζόμενους να υπογράψουν οικειοθελείς αποχωρήσεις, λαμβάνοντας λίγο περισσότερα χρήματα από τις νόμιμες αποζημιώσεις, ώστε να ολοκληρώσει το λουκέτο λίγο πριν το Πάσχα, χωρίς να προσκρούσει στο νόμο που προβλέπει συγκεκριμένο ποσοστό απολύσεων ανά μήνα. Από το λουκέτο στο εργοστάσιο της Tupperware, σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, έχασαν τη δουλειά τους 150 εργαζόμενοι.

Παρά το γεγονός πως το λουκέτο αυτό ήταν μέρος των κινήσεων εξορθολογισμού της εφοδιαστικής αλυσίδας σε παγκόσμιο επίπεδο, διατηρήθηκαν στην Ελλάδα οι εμπορικές δραστηριότητες και τα logistics, πουλώντας προϊόντα μέσω του δικτύου διανομέων και πωλητών, ενώ μπήκε και στο ράφι σούπερ μάρκετ μέσω προωθητικών ενεργειών.

Η πτώχευση

Όπως αναφέρει το Bloomberg η εταιρεία αναμένεται να κηρύξει πτώχευση το συντομότερο αυτή την εβδομάδα, μετά από μια μακροχρόνια προσπάθεια να αναζωογονήσει την επιχείρηση εν μέσω φθίνουσας ζήτησης.

Η εταιρεία σχεδιάζει να μπει σε δικαστική προστασία αφού παραβίασε τους όρους του χρέους της και ήδη έχει προσλάβει για τον σκοπό αυτό νομικούς και οικονομικούς συμβούλους.

Με την ανακοίνωση της είδησης οι μετοχές της εταιρείας βούτηξαν κατά περισσότερο από 50% στη Νέα Υόρκη.

Οι προετοιμασίες πτώχευσης ακολουθούν παρατεταμένες διαπραγματεύσεις μεταξύ της Tupperware και των δανειστών της σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης χρέους άνω των 700 εκατομμυρίων δολαρίων. Οι δανειστές συμφώνησαν φέτος να της δώσουν λίγη ανάσα με τους παραβιασμένους όρους του δανείου, αλλά η εικόνα της εταιρείας συνέχισε να επιδεινώνεται.

Πηγή: ΟΤ