Ποια είναι η πραγματική κατάσταση στα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία;
Άλλη εικόνα παρουσιάζουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ κι άλλα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος για τα κενά στις σχολικές αίθουσες, ενώ οι απόντες από τις τάξεις είναι πάνω από … 6.500!
- Η φωτογραφία - απάντηση του Ιράν στα σενάρια για την υγεία του Χαμενεΐ
- Το Μπαγκλαντές ζητά την έκδοση της Χασίνα - Κατηγορίες για σφαγές και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας
- Πάνω από 100 νεκροί σε μία μέρα από ισραηλινούς βομβαρδισμούς σε Γάζα και Λίβανο
- Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να αντικαταστήσει τον άνθρωπο στις μεταφράσεις;
Ένα από τα δύο, διαζευκτικά, συμβαίνει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα κατά την έναρξη του νέου σχολικού έτους 2024/25:
Ή, τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) δεν είναι αληθή (οπότε έχει δίκιο ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕΕ) Σπύρος Μαρίνης, ο οποίος σε σχετική συνέντευξη Τύπου ανέφερε ότι υπάρχουν κενά 10.000 διδασκόντων!
Ή, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όπως τα επεξεργάστηκαε στους τρεις παρατιθέμενους πίνακες, είναι αληθή (οπότε θα πρέπει ο κ. Μαρίνης να ενημερώσει τους Έλληνες γονείς και φορολογούμενους από πού τα βρήκε και τα ανακοίνωσε).
Επειδή, όμως, ΕΛΣΤΑΤ είναι ανεξάρτητη εθνική στατιστική αρχή, θεωρώ δεδομένο ότι τα επεξεργασμένα στοιχεία των τριών παρατιθέμενων πινάκων καταδεινύουν ότι οι εκτιμήσεις του κ. Μαρίνη πόρρω απέχουν από την πραγματικότητα, ακόμα και για τα παραδείγματα των τεσσάρων νομών της χώρας με συγκεκριμένα στοιχεία για τα κενά που έχουν. Ενδεικτικά, ανέφερε ότι στη Γ’ Αθήνας τα κενά είναι περίπου 700, στον νομό Αχαΐας 224, στον νόμο Κορινθίας 169 και στην Εύβοια 152.
Βελτίωση κι όχι …κενά!
Ας κάνουμε μιαν επίσκεψη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τη συνολική (πανελλαδική κατάσταση» στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Δημοτικά και Νηπιαγωγεία). Τα στοιχεία αυτά (πίνακας 1) αποκαλύπτουν ότι όχι μόνο δεν υπάρχουν κενά, αλλά βελτίωση μάλιστα στη σχέση μαθητών προς διδάσκοντες σε σχέση με το σχολικό έτος 2018/19. Συγκεκριμένα:
Πρώτον, στα Δημοτικά, η σχέση «διδάσκοντες: μαθητές) βελτιώθηκε ακόμα περισσότερο το σχολικό 2021/22 (για το οποίο υπάρχουν στοιχεία) και είναι στα επίπεδα που, σύμφωνα με την Eurostat, είναι ρεκόρ στην Ευρωπαϊκή Ένωση!
Δεύτερον, η σχέση αυτή βελτιώθηκε διότι το διδακτικό προσωπικό στα Δημοτικά αυξήθηκε κατά 46, τη στιγμή που μαθητικός πληθυσμός μειώθηκε κατά … 50.275, όπως και οι σχολικές μονάδες κατά 91!
Τρίτον, η ίδια εικόνα και στα νηπιαγωγεία, όπου η παραπάνω σχέση βελτιώθηκε δραστικά σε σχέση με το 2018/19 (10 μαθητές ανά δάσκαλο σε 9 περίπου μαθητές ανά δάσκαλο, μολονότι σημειώνεται παραδόξως αύξηση του αριθμού των εγγεγραμμένων νηπίων κατά 14.346.
Τέταρτον, η σημαντική αυτή αύξηση του μαθητικού πληθυσμού στα νηπιαγωγεία αντιμετωπίστηκε με εξίσου σημαντική αύξηση τω ν διδασκόντων από 13.754 σε … 17.488 ή κατά 3.734 άτομα!
Μείωση σχολικών μονάδων και μαθητών, αλλά και διδασκόντων
Ας κάνουμε τώρα μιαν άλλη επίσκεψη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ (πίνακες 2 και 3) και συγκεκριμένα σ΄εκείνα που αφορούν τα Δημοτικά Σχολεία των νομών Αθηνών, Ευβοίας, Αχαϊας και Κορίνθου, για τα οποία ο κ. Μαρίνης ανέφερε τα παραπάνω αντίστοιχα κενά.
Πράγματι, στα Δημοτικά Σχολεία της Νομαρχίας Αθηνών οι διδάσκοντες μειώθηκε σε σχέση με το 2018/19 κατά 750 άτομα, αλλά την ίδια περίοδο οι σχολικές μονάδες μειώθηκαν κατά … 65 και ο μαθητικός πληθυσμός κατά 7.429 άτομα. Αυτό είχε ως συνέπεια να βελτιωθεί οριακά και στα Δημοτικά Σχολεία της Νομαρχίας Αθηνών η σχέση διδάσκοντος προς μαθητές και, πάντως, δεν επιδεινώθηκε, όπως στα Δημοτικά Σχολεία των Νομών Ευβοίας, Αχαϊας και Κορίνθου.
Συγκεκριμένα, στην Εύβοια επιδεινώθηκε η σχέση με την προσθήκη ενός μαθητή, καθώς οι διδάσκοντες μειώθηκαν κατά 200 άτομα και ο μαθητικός πληθυσμός κατά 504 άτομα. Η ίδια, αλλά με οριακή επιδείνωση της σχέση, παρατηρείται και στον Νομό Αχαϊας όπου οι διδάσκοντες εμφανίζονται μειωμένοι κατά 218 άτομα και οι μαθητές 1.014 άτομα, και στον Νομό Κορίνθου, όπου οι διδάσκοντες μειώθηκαν κατά 98 άτομα, όπως και οι μαθητές κατά 5439 άτομα και οι σχολικές μονάδες κατά τέσσερις.
Υπενθυμίζω για μιαν ακόμα φορά ότι στο διδακτικό προσωπικό, όπως διευκρινίζει η ΕΛΣΤΑΤ, συμπεριλαμβάνονται και οι απόντες (αποσπασμένοι κλπ), οπότε οι παρουσιαζόμενες παραπάνω σχέσεις διδάσκοντος προς μαθητές να μην δείχνουν την πραγματικότητα, αφού δάσκαλοι που δεν βρίσκονταν στις σχολικές αίθουσες των Δημοτικών Σχολείων στη Νομαρχία Αθηνών το σχολικό 2021/22 ανέρχονταν σε 729 (όσο δηλαδή περίπου μειώθηκαν!), στην Εύβοια 130 (περίπου όσο μειώθηκαν!), στην Αχαϊα 124 (οι μισοί σχεδόν από αυτούς που μειώθηκαν!) και στην Κόρινθο 50 (πάλι μισοί από από αυτούς που μειώθηκαν!)
Πάνω από 6.500 οι απόντες από τις σχολικές αίθουσες
Γενικώς, το πρόβλημα των απόντων δασκάλων από τις σχολικές αίθουσες είναι μέγιστο, αλλά, δυστυχώς, δεν το κατήγγειλε ο κ. Μαρίνης, όπως δεν θυμάμαι να το έχει παρουσιάσει κάποιος επικεφαλής τη ΔΟΕ. Διότι, πανελλαδικά, το σχολικό έτος 2021/22 έλειπαν από τα Δημοτικά σχολεία 5.407 άτομα, ή 2,7%, και από τα Νηπιαγωγεία άλλα 1.130 άτομα, δηλαδή συνολικά 6.537 ή … 6,5% του συνόλου των διδασκόντων!
Ιδιαίτερα προβληματίζει το εύρημα της Έκθεσης επί του Απολογισμού και του Ισολογισμού (2022) του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι πάνω από το 50% των μισθοδοτούμενων εκπαιδευτικών και διοικητικών των ΔΠΕ/ΔΒΕ του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων οι οποίοι λαμβάνουν επίδομα θέσης ευθύνης, δεν εμφανίζονται να κατέχουν θέση ευθύνης στην «ΑΠΟΓΡΑΦΗ»!
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις