Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν τον Αύγουστο βουτιά άνω του 18% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι, ενώ ειδικά οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) υποχώρησαν κατά σχεδόν 44%.

Πρόκειται για τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών ετών, προβληματίζοντας πλέον σημαντικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ζητούν άμεση παρέμβαση από την ΕΕ όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα, τις υποδομές φόρτισης, την προσιτή πράσινη ενέργεια, τη φορολογία και τους κανονισμούς για τις εκπομπές ρύπων.

Ουσιαστικά οι κατασκευαστές επικαλούνται την ανάγκη υιοθέτησης άμεσων αλλαγών για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας όπως αυτές περιγράφονται και στην πρόσφατη Έκθεση Ντράγκι.

Τα νέα στοιχεία από την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνουν ότι το μεγάλο φρένο στις πωλήσεις οχημάτων στην ΕΕ συνεχίζεται, εντείνοντας τις προκλήσεις για μεγάλες εταιρείες της ηπείρου και όχι μόνο οι οποίες έχουν αρχίσει να εξετάζουν το κλείσιμο εργοστασίων εν μέσω μεγάλου ανταγωνισμού και από την Κίνα. Ανάμεσα σε αυτές είναι και η Volkswagen η οποία έχει προκαλέσει αίσθηση με τα σχέδια αναδιάρθρωσης της παραγωγής που εξετάζει.

Είναι ενδεικτικό ότι οι συνολικές πωλήσεις οχημάτων στη Γερμανία υποχώρησαν τον Αύγουστο κατά 27,8% σε σύγκριση με πέρσι, ενώ ειδικά αυτές των ηλεκτρικών βούλιαξαν κατά 68,8% όπως δείχνουν τα στοιχεία της ACEA. Μπορεί ο Αύγουστος να είναι μήνα διακοπών με πολλούς καταναλωτές να προβαίνουν σε άλλου είδους δαπάνες και όχι σε οχήματα σε όλη την Ευρώπη, αλλά τα στοιχεία που αφορούν σύγκριση με τον Αύγουστο του 2023 είναι αποκαλυπτικά.

Άμεση παρέμβαση από ΕΕ ζητούν οι κατασκευαστές

Η συνεχής τάση συρρίκνωσης του μεριδίου αγοράς για ηλεκτρικά αυτοκίνητα «στέλνει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό μήνυμα στον κλάδο και στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής», αναφέρουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Παίζουμε το ρόλο μας σε αυτή τη μετάβαση, αλλά δυστυχώς, τα άλλα απαραίτητα στοιχεία για αυτήν τη συστημική αλλαγή δεν υπάρχουν. Επιβαρυντικός παράγοντας είναι η ταχεία διάβρωση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ, όπως επιβεβαιώνεται στην έκθεση Ντράγκι» για την ανταγωνιστικότητα, είναι το καμπανάκι που χτυπούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Τα τελευταία στοιχεία ταξινόμησης αυτοκινήτων στην ΕΕ που δημοσίευσε σήμερα η ACEA επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται πλέον σε μια συνεχή καθοδική τροχιά, σημειώνεται, με το διοικητικό συμβούλιο της ACEA να προειδοποιεί:

«Μας λείπουν κρίσιμες προϋποθέσεις για να επιτύχουμε την απαραίτητη ώθηση στην παραγωγή και την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών: υποδομές φόρτισης και αναπλήρωσης υδρογόνου, καθώς και ανταγωνιστικό περιβάλλον παραγωγής, προσιτή πράσινη ενέργεια, κίνητρα αγοράς και φορολογίας και ασφαλής προμήθεια πρώτων υλών , υδρογόνο και μπαταρίες. Η οικονομική ανάπτυξη, η αποδοχή των καταναλωτών και η εμπιστοσύνη στις υποδομές δεν έχουν επίσης αναπτυχθεί επαρκώς».

Ως αποτέλεσμα, η μετάβαση σε οχήματα με καθαρές μηδενικές εκπομπές χαρακτηρίζεται ως μεγάλη πρόκληση. Αναφορά γίνεται στις προβλέψεις της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά για το 2025. «Οι ισχύοντες κανόνες δεν λαμβάνουν υπόψη τη βαθιά αλλαγή στο γεωπολιτικό και οικονομικό κλίμα τα τελευταία χρόνια και η εγγενής αδυναμία του νόμου να προσαρμοστεί στις πραγματικές εξελίξεις διαβρώνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα του κλάδου», προειδοποιούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Χάνουν μεγάλο μερίδιο στην αγορά τα ηλεκτρικά

Τον Αύγουστο του 2024 οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ σημείωσαν απότομη μείωση (-18,3%) με τη μεγαλύτερη βουτιά να καταγράφεται στις τέσσερις μεγάλες αγορές της ηπείρου: διψήφιες απώλειες σημειώθηκαν εκτός από τη Γερμανία και στη Γαλλία (-24,3%) και στην Ιταλία (-13,4%). Η αγορά της Ισπανίας κατέγραψε επίσης σημαντική μείωση (-6,5%). Η αγορά της Ελλάδος είχε μείωση 21,4% σύμφωνα με την ACEA.

Για όλο το οκτάμηνο του 2024 οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 1,4%, φτάνοντας σχεδόν τα 7,2 εκατομμύρια μονάδες. Η Ισπανία (+4,5%) και η Ιταλία (+3,8%) παρουσίασαν θετικές επιδόσεις οι οποίες όμως χαρακτηρίζονται ως μέτριες από τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Η γαλλική και η γερμανική αγορά είδαν τα αποτελέσματά τους να παραμένουν στάσιμα (-0,5% και -0,3% αντίστοιχα).

Πέφτουν τα μερίδια

Τα στοιχεία της ACEA δείχνουν επίσης τα εξής: Τον Αύγουστο του 2024 οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) μειώθηκαν κατά 43,9% στις 92.627 μονάδες (έναντι 165.204 την ίδια περίοδο πέρυσι), με το συνολικό τους μερίδιο αγοράς να υποχωρεί στο 14,4% από 21% ένα χρόνο πριν. Αυτό οφείλεται στη θεαματική πτώση στις δύο μεγαλύτερες αγορές για αυτοκίνητα BEV: τη Γερμανία (-68,8%) και τη Γαλλία (-33,1%). Από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο, ταξινομήθηκαν 902.011 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, που αντιπροσωπεύουν το 12,6% της αγοράς.

Οι ταξινομήσεις Plug-in υβριδικών αυτοκινήτων παρουσίασαν μείωση (-22,3%) τον περασμένο μήνα, με πτώση να καταγράφεται σε όλες τις μεγάλες αγορές τους. Τον Αύγουστο, τα υβριδικά plug-in (PHEV) αντιπροσώπευαν το 7,1% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων, από 7,4% πέρυσι, με 45.590 πωλήσεις.

Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) είναι ο μόνος τύπος οχημάτων που σημείωσε ανάπτυξη τον Αύγουστο, με τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων να αυξάνονται κατά 6,6% στις 201.552 μονάδες. Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές για αυτό το τμήμα κατέγραψαν κέρδη: η Ισπανία (+12,6%), η Γαλλία (+12,5%) και η Ιταλία (+2,5%), ενώ η Γερμανία (-0,1%) παρέμεινε σταθερή. Το μερίδιο αγοράς υβριδικού-ηλεκτρικού ηλεκτρικού ρεύματος έφτασε το 31,3%, από 24% τον Αύγουστο του 2023.

Mειώνονται βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα

Τον Αύγουστο του 2024, οι πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 17,1%, και οι τέσσερις βασικές αγορές καταγράφουν σημαντική πτώση: Γαλλία (-36,6%), Ιταλία (-18,8%), Ισπανία (-17,4%) και Γερμανία (-7,4%). Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πλέον το 33,1% της αγοράς, από 32,6% τον Αύγουστο πέρυσι.

Η αγορά αυτοκινήτων ντίζελ σημείωσε πτώση 26,4%, με αποτέλεσμα τον περασμένο Αύγουστο να κατέχει μερίδιο 11,2%. Διψήφιες μειώσεις παρατηρήθηκαν σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές αγορές, αναφέρει η ACEA.

Μέλη της ACEA είναι οι εταιρείες BMW Group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars, and Volvo Group.

πηγή: ot.gr