Συνεχίζονται οι αντιδράσεις στα σχολεία ενάντια στις «αντιπαιδαγωγικές» συγχωνεύσεις, που καταργούν χιλιάδες τμήματα, κλείνουν σχολεία και δείχνουν την έξοδο σε παιδιά, όπως η μικρή μαθήτρια στη Χαλκιδική που εκδιώχθηκε από το σχολείο με αστυνομική συνοδεία επειδή… περίσσευε στην τάξη της.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΔΟΕ, περισσότερα από 1.000 τμήματα να έχουν κλείσει, κάτι που «σε αρκετές περιπτώσεις συνεπάγεται και αλλαγή σχολείου». Κι αυτό την ώρα που τα κενά εκπαιδευτικών υπολογίζονται σε περίπου 18.000, με τα 10.000 περίπου εξ’ αυτών να είναι στην Πρωτοβάθμια Εκπαιδευση, δηλαδή σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία.

Συγχωνεύσεις

Γονείς και εκπαιδευτικοί, σημειώνουν ότι εκτός από το «λουκέτο» σε πάνω από 1.000 τμήματα, υπάρχουν επιπτώσεις στους μαθητές που αναγκάζονται να μετακινούνται ακόμα και σε άλλη σχολική μονάδα, να στοιβάζονται σε ακατάλληλες αίθουσες, ακόμη και σε κοντέινερ, όπου σίγουρα δεν πληρούνται ούτε τα ελάχιστα τετραγωνικά μέτρα που ορίζει ο νόμος για κάθε παιδί.

Μαθητές  αναγκάζονται να μετακινούνται ακόμα και σε άλλη σχολική μονάδα, να στοιβάζονται σε ακατάλληλες αίθουσες και σε κοντέινερ

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας ( ΑΣΓΜΕ) Παναγιώτη Κατηφέ (Real FM), με τις συγχωνεύσεις  πολλά παιδιά αναγκάζονται να φεύγουν από το σχολείο τους ή ακόμη και από τα χωριά τους, λόγω της κατάργησης των ολιγομελών τμημάτων, ενώ την ίδια ώρα φτιάχνονται τμήματα με 25-27 μαθητές όπου μέσα υπάρχουν πέντε και έξι διαγνώσεις για παράλληλη στήριξη μαθητών.

Πρόσθεσε δε ότι κοινός παρανομαστής όλων των κυβερνητικών μέτρων είναι η μείωση του κόστους, για αυτό το λόγο και η κυβέρνηση δεν προχωρά σε προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών.

Πιερρακάκης: Η Ελλάδα έχει 8 παιδιά ανά εκπαιδευτικό – Μόνο ένας εκπαιδευτικός παράλληλης σε κάθε αίθουσα

«Τα τμήματα που συγχωνεύονται είναι κάτω  από 1.000», υποστήριξε ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στο MEGA, συμπληρώνοντας ότι το υπουργείο Παιδείας έχει εκδώσει εγκύκλιο για την τοποθέτηση μόνο ενός  εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης σε κάθε αίθουσα, ανεξάρτητα από τον αριθμό των μαθητών που τη χρειάζονται.

«Πανευρωπαϊκή κατεύθυνση λέει πως πρέπει να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός που βοηθάει παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Η εγκύκλιος είναι να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός παράλληλης σε κάθε αίθουσα. Αν δείτε το μέσο όρο, η Ελλάδα έχει 8 παιδιά ανά εκπαιδευτικό. Στην Ολλανδία έχουμε 16 παιδιά και στη Φιλανδία 14 παιδιά. Το πρόβλημα είναι πως έχεις ανθρώπινο δυναμικό για να στηρίξεις το σύστημα και ταυτόχρονα έχεις κενά. Φέτος  είμαστε καλύτερα από πέρσι. Κενά το σύστημα θα έχει πάντα διότι μπορεί να προκύψει μία εγκυμοσύνη ή μία αρρώστια. Υπάρχουν κάποια κενά που θα καλυφθούν πολύ γρήγορα».

Το πρόγραμμα για τις κτιριακές υποδομές

Σε σχέση με τους αναπληρωτές, ο υπουργός είπε πως σε λίγες μέρες έρχεται η β’ φάση προσλήψεων, ενώ για το ζήτημα της ανισότητας μονίμων και αναπληρωτών στις άδειες, είπε ότι υπάρχει πρόβλεψη να πάρουν επίδομα μητρότητας και οι αναπληρώτριες.

Παράλληλα σε ό,τι αφορά τις κτιριακές υποδομές παρέπεμψε στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»,  «που ξεκινάει με 250 εκατομμύρια. Από φέτος θα ξεκινήσουν να λύνονται τα προβλήματα με τις κτιριακές υποδομές. Ταυτόχρονα, το ΤΕΕ θα αξιολογήσει όλες τις σχολικές υποδομές της χώρας. Αν ένα σχολείο δεν μπορεί να λειτουργήσει, δεν θα λειτουργήσει και θα βρούμε εναλλακτικές σε συνεννόηση με τους δήμους», είπε.

Κάνουν μάθημα σε κοντέινερ από το 2009

Η πραγματικότητα ωστόσο είναι αμείλικτη. Ενδεικτικό της δραματικής κατάστασης που επικρατεί στα σχολεία, είναι αυτό που συμβαίνει στο 4ο δημοτικό σχολείο στο Μαρκόπουλο, όπου παιδάκια κάνουν μάθημα υπό αντίξοες και επικίνδυνες συνθήκες,  σε… κοντέινερ, για 15η χρονιά.

Αν και αρχικά, το 2009 το κοντέινερ προοριζόταν ως μία προσωρινή λύση, το 2024 κατάντησε μόνιμη, με τις συγχωνεύσεις των τμημάτων να αποτελειώνουν την κατάσταση.

«Έχουμε ένα σχολείο εξολοκλήρου κοντέινερ, οι αίθουσες είναι 36 τμ.», είπε στο MEGA ο Νίκος Ζαρμπής, πρόεδρος συλλόγου γονέων και κηδεμόνων 4ου δημοτικού σχολείου Μαρκοπούλου.

Στοιβαγμένοι

Σύμφωνα με την επιστολή των γονέων, στην Β’ τάξη του δημοτικού μέσα σε αυτές τις μικρές αίθουσες θα πρέπει να κάνουν μάθημα 23 παιδιά, 4 εκ των οποίων έχουν γνωμάτευση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών από δημόσιο φορέα. Επομένως, οι ενήλικες μέσα στην αίθουσα φτάνουν τους 5, δηλαδή η δασκάλα, 2 εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης και 2 ειδικού βοηθητικού προσωπικού, τα συνολικά άτομα ανέρχονται σε 28.

Στην Δ’ δημοτικού, η κατάσταση έγινε ακόμα χειρότερη. Υπήρχαν 28 παιδιά, δύο εκ των οποίων με γνωμάτευση ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών με παράλληλη στήριξη και ειδικό βοηθητικό προσωπικό, οπότε προσμετρώντας και την δασκάλα τους, έκαναν μάθημα 31 άτομα συνολικά.

«Σε αυτές τις άθλιες συνθήκες ήρθε να προστεθεί και η προσπάθεια των εκατοντάδων συγχωνεύσεων μόνο στην Αττική»

«Βάσει της νομοθεσίας το ανώτερο ατόμων που έπρεπε να είναι μέσα στην τάξη είναι 18 παιδιά. Είναι ένα τμήμα με 23 παιδιά, τρία παράλληλης στήριξης και η δασκάλα, 27 σύνολο σε μια αίθουσα όπου οι δασκάλες από την παράλληλη κάθονται στους διαδρόμους».

«Τα παιδιά παραπονιούνται, οι δάσκαλοι είναι μαζί μας, λένε ότι κάτι πρέπει να γίνει», λέει ο ίδιος.

Από την πλευρά του ο Κώστας Τουλγαρίδης, γραμματέας συλλόγου εκπαιδευτικών Μαρκοπούλου, σημειώνει:

«Μαζί με τους γονείς δίνουμε αυτήν τη μάχη γιατί σε αυτές τις άθλιες συνθήκες ήρθε να προστεθεί και η προσπάθεια των εκατοντάδων συγχωνεύσεων μόνο στην Αττική. Ενώ μέχρι πέρυσι αυτό το τμήμα λειτουργούσε διχοτομημένο όπως όφειλε, φέτος ενοποίησαν τα τμήματα».