Η ταινία «Εμμανουέλα» (1974) του Ζιστ Ζεκέν είναι μια από τις πιο διάσημες στην ιστορία του κινηματογράφου. Ξεκινώντας το 1974, η πλοκή περιστρέφονταν γύρω από τον ομώνυμο χαρακτήρα καθώς βίωνε διάφορες ερωτικές συναντήσεις. Και μετά από μια τριλογία, στούντιο από όλο τον κόσμο άρχισαν να φτιάχνουν τις δικές τους ταινίες εμπνευσμένες από το την «Εμμανουέλα», αλλάζοντας ελαφρώς τον τίτλο για να αποφύγουν ζητήματα πνευματικών δικαιωμάτων. (Ποιος θυμάται το «Emmanuelle in Space;») Αλλά, όπως είπαμε, δεν υπήρξε ποτέ μια ταινία «Εμμανουέλα» σαν αυτή που κυκλοφόρησε φέτος η Οντρέ Ντιβάν.

Η κριτική του Variety

«Στα χαρτιά, μια σύγχρονη φεμινιστική εκδοχή του «Εμμανουέλα» ακούγεται σαν μια πικάντικη ιδέα. Ένα φαινομενικό πορτρέτο της απελευθερωμένης γυναικείας σεξουαλικότητας που έχει παγιωθεί στην πατριαρχική πολιτική, η softcore επιτυχία του Ζιστ Ζεκέν το 1974 είναι το είδος του πολιτιστικού ορόσημου που είναι τόσο εμβληματικό για την εποχή του, ώστε η ίδια η πράξη του remake του μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα είδος συμβολικής δήλωσης».

»Στην πράξη, ωστόσο, το «Εμμανουέλα» είναι ένα κείμενο τόσο σαθρό(…) Δεν υπάρχει κανένας παλμός μιας ιδέας που να μπορεί να ενεργοποιηθεί, πολύ περισσότερο να ανατραπεί. Το να πεις κάτι καινούργιο και ουσιαστικό για τη γυναικεία επιθυμία, τιμώντας ταυτόχρονα το καθοριστικό πνεύμα της ταινίας, την αχνή, διάφανη καψούρα, είναι μια δύσκολη, δυνητικά ανεφάρμοστη αποστολή- η αδρανής, συχνά ψυχρή νέα ταινία της Οντρέ Ντιβάν επιλέγει να μην κάνει τίποτα από τα δύο», έγραψε ο κριτικός του Variety, Γκάι Λοτζ για το νέο remake της ταινίας «Εμμανουέλα».

Kαι συνέχισε, αναφέροντας: «Ανοίγοντας το φετινό φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν με μια χλιαρή νότα, το «Εμμανουέλα» μπορεί να θεωρηθεί μόνο ως μια απογοήτευση από την Ντιβάν, τη σεναριογράφο-σκηνοθέτιδα που απέσπασε Χρυσό Λέοντα στη Βενετία πριν από τρία χρόνια με το τρυφερό αλλά σκληρό δράμα για τα αναπαραγωγικά δικαιώματα «Happening». Αν αυτή η ταινία μοιάζει απίθανη συνέχεια ενός τέτοιου έργου, τουλάχιστον σε επίπεδο τόνου, μπορεί κανείς ωστόσο να εντοπίσει τον θεωρητικό ιστό που συνδέει δύο ταινίες για την εξουσία μιας γυναίκας πάνω στο σώμα της. Ωστόσο, το «Εμμανουέλα» έχει ελάχιστα αξιόλογα πράγματα να παρατηρήσει ή να πει για τη γυναίκα που βρίσκεται στο επίκεντρό του, πόσο μάλλον για τις ευρύτερες έννοιες του σεξ και της γυναικείας φύσης, ενώ ο ερωτισμός του είναι υπερβολικά ήμερος για να προσελκύσει το ενδιαφέρον των ηδονοβλεψιών του arthouse».

Η κριτική του Cineuropa

Ωστόσο, η Júlia Olmo από το Cineuropa, εξέφρασε μια διαφορετική άποψη, θεωρώντας ότι η νέα ταινία, έχει γυριστεί θέτοντας στο επίκεντρο την γυναίκα και όχι την ανδρική απόλαυση: «Η ταινία «Εμμανουέλα» της Οντρέ Ντιβάν δεν είναι πλέον μια ταινία για το κυνήγι της γυναικείας απόλαυσης που κινηματογραφείται με σκοπό την ανδρική απόλαυση, αλλά μια ταινία για τη δύναμη της επιθυμίας και την ικανότητα των γυναικών να εξερευνούν τον εαυτό τους και να αποφασίζουν σύμφωνα με την επιθυμία. Μια πραγματικά φεμινιστική ταινία, η οποία τοποθετεί τη γυναίκα στο προσκήνιο ως υποκείμενο που επιθυμεί, γεμάτη ομορφιά, κινηματογραφική δύναμη και αισθησιασμό. Μια εντυπωσιακή ταινία, με μια εκθαμβωτική Noémie Merlant σε μια από τις καλύτερες ίσως ερμηνείες της, οι εικόνες της οποίας θα μείνουν στη μνήμη ορισμένων θεατών», έγραψε μεταξύ άλλων στην κριτική της.

H νέα «Εμμανουέλα»

Όπως φαίνεται στο τρέιλερ, το «Εμμανουέλα» εξακολουθεί να βασίζεται στο διάσημο μυθιστόρημα της συγγραφέως Εμμανουέλ Αρσάν. Η ταινία αφηγείται την ιστορία της πρωταγωνίστριας που αναζητά τη σεξουαλική απόλαυση στο Χονγκ Κονγκ. Αυτό που διαχωρίζει αυτή την εκδοχή της ταινίας από τα πρωτότυπα είναι ότι η ταινία είναι πραγματικά γραμμένη και σκηνοθετημένη από γυναίκες.

Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι Noémie Merlant, Naomi Watts, Will Sharpe, Jamie Campbell Bower, Chacha Huang και Anthony Wong. Τη νέα «Εμμανουέλα» σκηνοθετεί η Οντρέ Ντίγουαν, η οποία συνυπογράφει και το σενάριο της ταινίας μαζί με τη Ρεμπέκα Ζλοτόφσκι.

Η σύνοψη

Η Εμμανουέλα  βρίσκεται σε αναζήτηση μιας χαμένης απόλαυσης. Πετάει μόνη της στο Χονγκ Κονγκ για ένα επαγγελματικό ταξίδι. Σε αυτή την αισθησιακή παγκόσμια πόλη, όπου ξεκινάει πολλές συναντήσεις, συναντά τον Kei, έναν άντρα που της φεύγει συνεχώς.

*Με πληροφορίες από: The Playlist | Variety | Cineuropa