Πώς οι πολυεθνικές καθορίζουν τις τιμές στην Ελλάδα – Το «κλειδωμένο» περιθώριο κέρδους
Οι περισσότεροι πολυεθνικοί όμιλοι έχουν εισαγωγικό χαρακτήρα στην ελληνική αγορά - Οι κρατικές παρεμβάσεις και οι απώλειες για το Δημόσιο
- Σύσταση καθηγητή του Χάρβαρντ σε Κίεβο: Σταματήστε τις δολοφονίες, δεν σας συμφέρουν
- Χριστουγεννιάτικες διακοπές στο Σαιν-Τροπέ: Γιατί παίρνουν τις παραλίες τέτοιες ημέρες ο Τζορτζ Κλούνεϊ και η Αμάλ;
- Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: Ανυπομονώ να ξεκινήσω την αποστολή μου ως πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα
- Ο γιος της Πάμελα Άντερσον θέλει να καταρρίψει την άποψη της «ξανθιάς βόμβας» για τη μαμά του
Μπορεί η επιστολή που απέστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, προ των τελευταίων ευρωεκλογών, στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον Ντερ Λάιεν, να μην έμεινε αναπάντητη.
Αλλά είναι βέβαιο – το προεξοφλούν στην αγορά – ουδέν πρόκειται να συμβεί επί του θέματος. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Μητσοτάκης στην επιστολή του τόνιζε πως οι πολυεθνικοί όμιλοι τιμολογούν διαφορετικά στην Ελλάδα απ΄ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Πηγές της αγοράς μιλώντας προς τον ΟΤ έλεγαν ότι δεν είναι καθόλου απίθανο οι ισολογισμοί που θα δημοσιευτούν τον 2025 και θα αφορούν την χρήση του 2024, στην «τελευταία γραμμή» να «δείξουν» περιορισμένα κέρδη ή και ακόμη χαμηλότερα!
Το «κλειδωμένο» περιθώριο κέρδους
Ο λόγος είναι προφανής. Οι εταιρείες – πολυεθνικοί όμιλοι, οι περισσότεροι εκ των οποίων που λειτουργούν στην ελληνική αγορά έχουν εισαγωγικό χαρακτήρα και οι αποκλειστικές ελληνικές εισαγωγικές εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων – έχοντας τον «κορσέ» του καθορισμένου περιθωρίου μικτού κέρδους στα όρια της 31 Δεκεμβρίου 2021, δουλεύουν ή μπορούν να δουλεύουν διαφορετικά!
Δηλαδή εξηγούσαν κάνουν ή μπορούν να κάνουν τις ανατιμήσεις οι μητρικοί όμιλοι στην εξαγωγή τους προ την Ελλάδα, κρατώντας το επιπλέον κέρδος που θα είχε η θυγατρική της στην Ελλάδα στο εξωτερικό.
Πλέον η τάση των τιμών βρίσκεται στην καθοδική της φάση
Κι εδώ τα προϊόντα έρχονται ανατιμημένα. Και οι θυγατρικές δουλεύουν με βάση τα προβλεπόμενα. Όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία. Βέβαια η μείωση της κερδοφορίας μόνο κατά ένα μέρος θα οφείλεται στην προαναφερθείσα πρακτική.
Οι κρατικές παρεμβάσεις
Το άλλο μέρος θα οφείλεται στην κυβερνητική πίεση μέσω των κυβερνητικών παρεμβάσεων στην αγορά, όπως επίσης και στον έντονο ανταγωνισμό, δεδομένου ότι πλέον η τάση των τιμών βρίσκεται στην καθοδική της φάση.
Αυτά βεβαίως για τους πολυεθνικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται εμπορικά στην ελληνική αγορά.
Όσον αφορά την περίπτωση των ελληνικών εισαγωγικών εταιρειών καταναλωτικών προϊόντων, οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι είναι δυνατόν ένα μέρος των κερδών τους –μέσα από μία ιδιωτική συμφωνία του Έλληνα εισαγωγέα και του ευρωπαίου εξαγωγέα– να μένει στο εξωτερικό. Και πάλι έρχεται με υπερβάλλουσα ανατίμηση το προϊόν στην ελληνική αγορά.
Οι απώλειες για το Ελληνικό Δημόσιο
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι σ΄ αυτή την περίπτωση εκτός από την επιβάρυνση του καταναλωτή, έχει απώλειες και το ελληνικό δημόσιο, διότι τα φορολογικά έσοδα από τα επιχειρηματικά κέρδη –στη συγκεκριμένη κατηγορία– θα είναι σαφώς μικρότερα.
Συμφωνίες για μείωση τιμών
Εν τω μεταξύ φαίνεται ότι τελικώς έχουν τελεσφορήσει οι συζητήσεις που διεξήγαγε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος με την βιομηχανία και το λιανεμπόριο σχετικά με την επιπλέον αποκλιμάκωση των τιμών.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΤ προβλέπεται –ήδη έχει αρχίσει σιγά– σιγά να εφαρμόζεται και στην διάρκεια των επόμενων ημερών πρόκειται να η τάση αυτή να ενισχυθεί – οι προμηθευτικές εταιρείες να κάνουν επιπλέον έκπτωση επί του τιμοκαταλόγου προς τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και από την πλευρά του το λιανεμπόριο να προσθέσει ένα επιπλέον ποσοστό. Έτσι στο ράφι ο καταναλωτής θα βρει μία ικανοποιητική μείωση της τιμή τους προϊόντος.
Η «δωρεάν διαφήμιση» από το Υπουργείο
Το αποτέλεσμα της συμφωνίας μεταξύ προμηθευτών και αλυσίδων σούπερ μάρκετ, θα το κοινοποιούν οι δεύτερες στην γενική γραμματεία Εμπορίου. Από την άλλη πλευρά το υπουργείο Ανάπτυξης ανέλαβε την υποχρέωση να δημοσιοποιεί τις εταιρείες που συμμετέχουν σ΄ αυτή την προσπάθεια και τα προϊόντα των οποίων η τιμή μειώνεται.
Κάνοντας τους έτσι μία έμμεση διαφήμιση και κυρίως για να αποκατασταθεί η φήμη της βιομηχανίας, που στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων έχει τρωθεί σημαντικά. Παράλληλα φαίνεται ότι θα υπάρξει έξαρση των προσφορών στα ράφια και στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ.
Η παράταση
Πηγές της αγοράς ελπίζουν ότι δεδομένου πως στις 31 Δεκεμβρίου λήγει η διάρκεια όλων των νομοθετικών παρεμβάσεων, πως τελικά το υπουργείο Ανάπτυξης σ΄ αυτή την περίπτωση δεν θα δώσει παράταση, όπως έχει πράξει στο παρελθόν.
Σ΄αυτή την… ελπίδα συνηγορεί και το γεγονός ότι με εξαίρεση ορισμένα προϊόντα – που η πρώτη τους ύλη είναι χρηματιστηριακά εμπορεύματα – οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων βρίσκονται σε διαδικασία αποκλιμάκωσης. Εκτιμούν ότι η τάση που έχει καταγραφεί στη διάρκεια των τελευταίων μηνών αναμένεται όχι μόνο να συνεχιστεί, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και να ενισχυθεί!
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις