Γιάννης Έξαρχος: Η Τεχνητή Νοημοσύνη και η ψηφιακή τεχνολογία στην κάλυψη των Ολυμπιακών Αγώνων (pics)
O Γιάννης Εξαρχος είναι επικεφαλής του τηλεοπτικού φορέα που μεταδίδει τους Ολυμπιακούς Αγώνες και μίλησε στο In.gr για το Παρίσι, τη διοργάνωση της Αθήνας το 2004 αλλά και τη χρήση της τεχνολογίας.
Ο Γιάννης Εξαρχος διαπρέπει στο εξωτερικό και από το 2012 είναι ο επικεφαλής των Olympic Broadacasting Services που έχουν αναλάβει την πλήρη ραδιοτηλεοπτική κάλυψη των Ολυμπιακών Αγώνων και δίνουν την εικόνα του κορυφαίου αθλητικού γεγονότος στα τηλεοπτικά δίκτυα του πλανήτη. Επίσης από το 2015 είναι Εκτελεστικός Διευθυντής του Olympic Channel.
O Γιάννης Εξαρχος που ήταν Εντεταλμένος Σύμβουλος στην ΕΡΤ , ήρθε στην Ελλάδα από τη Μαδρίτη όπου είναι η βάση του για να μιλήσει στην Ημερίδα της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Με την ευκαιρία αυτή, έδωσε συνέντευξη στο In.gr μιλώντας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες από τηλεοπτικής πλευράς, λέγοντας άκρως ενδιαφέροντα πράγματα.
Ποια ήταν η καινοτομία που προσθέσατε στην κάλυψη των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού;
«Είχαμε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουμε συστήματα για την τηλεοπτική κάλυψη που δεν προέρχονται από την ραδιοτηλεοπτική τεχνολογία, γιατί η ραδιοτηλεοπτική τεχνολογία έχει γίνει πια ένα πολύ μικρό κομμάτι μίας πολύ μεγαλύτερης ενότητας που είναι η ψηφιακή τεχνολογία γενικά. Εκεί η πρόοδος είναι πολύ μεγαλύτερη από την ραδιοτηλεοπτική τεχνολογία. Κάναμε κάλυψη σε 4Κ και σε υψηλής ευκρίνειας που είναι ότι καλύτερο μπορεί να προσφέρει η ραδιοτηλεοπτική τεχνολογία, αλλά η κάλυψη έγινε με νέες μεθόδους που πιστεύω ότι θα εφαρμοστούν και στους επόμενους Ολυμπιακούς. Χρησιμοποιήσαμε πολλά στοιχεία από την Τεχνητή Νοημοσύνη, δουλεύοντας σε αυτό τον τομέα για 7 και 8 χρόνια. Αντιμετωπίσαμε πολλά θέματα, νομικά, ηθικά και άλλα, όμως, αλλά είδαμε και πολλές δυνατότητες. Για παράδειγμα βλέπουμε έναν αθλητή στην οθόνη και μετά σταματάμε την εικόνα και τον βλέπουμε από όλες τις πλευρές για να καταλάβουμε το άθλημα καλύτερα. Η βλέπουμε πολύ γρήγορα όλες τις πληροφορίες που μπορούμε να πάρουμε για το άθλημα. Αυτό δεν το κάνουμε για να επιδείξουμε την τεχνολογία, το κάνουμε για να δείξουμε την ιστορία του αθλήματος και των αθλητών.»
Η τεχνολογία ως εργαλείο για την ανάδειξη του αθλητή
Η τεχνολογία δηλαδή μπαίνει στην υπηρεσία της ανάδειξης των αθλητών;
«Αν κάνεις μία κάλυψη και το μόνο σου μέλημα είναι να επιδείξεις την τεχνολογία, αυτό πάνω από τέσσερα λεπτά γίνεται βαρετό, πόσω μάλλον μετά από 17 ημέρες. Η τεχνολογία πρέπει να χρησιμοποιείται για να πει την ιστορία των αθλητών, αυτή είναι η βάση του πράγματος. Η τεχνολογία μας δίνει σιγά – σιγά τη δυνατότητα να δούμε τι πραγματικά κάνουν αυτοί οι απίστευτοι άνθρωποι που καμιά φορά δεν το συνειδητοποιούμε, είτε επειδή τα πράγματα συμβαίνουν πάρα πολύ γρήγορα, είτε επειδή δεν μπορούμε να καταλάβουμε ακριβώς τη στάση του σώματος, είτε για να καταλάβουμε τι χρειάζεται για να φτάσει κανείς σε τέτοιες επιδόσεις.»
Δηλαδή πάντα σε ότι κάνετε, είναι στο επίκεντρο ο αθλητής;
«Ναι, με την τεχνολογία προσπαθούμε να δώσουμε μεγαλύτερη προσβασιμότητα του κόσμου στους αθλητές. Δηλαδή να εξηγήσεις τι κάνουν οι αθλητές πριν μπουν στον αγωνιστικό χώρο, πως προετοιμάζονται δηλαδή, να είναι πολύ κοντά τους προβάλλοντας τις στιγμές που συγκεντρώνονται. Επίσης πως είναι οι αθλητές μετά την προσπάθεια τους, γιατί πραγματικά για μένα αυτό είναι το πιο σημαντικό πράγμα των Αγώνων. Επειδή είναι πάρα πολύ δύσκολο να παρακολουθήσω τους Αγώνες, το μόνο πράγμα που κάνω πάντα, είναι μία – δύο ημέρες πριν να κάνω μία βόλτα στο Ολυμπιακό Χωριό.
Η τρομακτική αίσθηση συναισθήματος και ενέργειας που παίρνεις, βαδίζοντας ανάμεσα στα κτίρια με τις ομάδες και τους νέους αυτούς ανθρώπους, πραγματικά είναι συγκλονιστική. Αυτά τα παιδιά είναι πολύ ιδιαίτεροι άνθρωποι όντας σε αυτή την ηλικία, γιατί κολυμπούν 12 ώρες την ημέρα, κάνουν προπόνηση στις 5 το πρωί και το παράδειγμα τους είναι μοναδικό. Η τεχνολογία λοιπόν είναι το εργαλείο για να πεις αυτή την ιστορία και αυτό είναι που κάνει τον κόσμο, είτε είναι φίλαθλος, είτε όχι να παρακολουθεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας και το ρεκόρ
Τι σου έχει μείνει χαραγμένο στη μνήμη από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας;
«Θυμάμαι έντονα την Τελετή Εναρξης των Αγώνων γιατί πιστεύω ότι ήταν κάτι το μοναδικό και από άποψη δημιουργική γιατί αυτό που έκανε ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ήταν ένα ορόσημο στην ελληνική δημιουργικότητα τουλάχιστον για αυτό τον αιώνα. Εξέφρασε με εκπληκτικό τρόπο αυτό που όλοι αισθανόμαστε, αυτό που αγαπάμε, αυτό που ελπίζουμε για τον τόπο μας και την κληρονομιά που έχουμε. Το γεγονός ότι με τον Δημήτρη ήμασταν συμμαθητές είχε για μένα διπλή συναισθηματική βαρύτητα για μένα.»
Εχεις αναφερθεί πολλές φορές και στην ενότητα των Ελλήνων που είχε ως αποτέλεσμα να φτάσουμε στην επιτυχημένη διοργάνωση των Αγώνων του 2004.
«Υπήρχε η μοναδική αίσθηση μίας χώρας ενωμένης. Δεν χρειάζεται να εξηγήσω την τάση που έχουμε να χωριζόμαστε, να υπάρχει διχόνοια, να μην είμαστε μονιασμένοι, αλλά νομίζω ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας έγιναν επειδή ήμασταν ενωμένοι, μόνο έτσι θα μπορούσαν να γίνουν. Και η αίσθηση μίας Ελλάδας ενωμένης, είναι μία αίσθηση αξέχαστη που θα με συνοδεύει για όλη μου τη ζωή και είναι το καλύτερο πράγμα που κρατάω από την Ελλάδα. Αυτή η ενότητα όλων των ανθρώπων, όλων των παραγόντων, όλων των κομμάτων γύρω από μία ιδέα να δείξουμε στον κόσμο αυτό που πραγματικά είμαστε και αυτό που μπορούμε να κάνουμε.»
Ποιες καινοτομίες εφαρμόστηκαν τηλεοπτικά στην διοργάνωση του 2004;
«Οι Ολυμπιακοί της Αθήνας το 2004 ήταν στην αιχμή της τεχνολογίας για την εποχή εκείνη. Για μας η τεχνολογία είναι σημαντική, αλλά είναι σημαντική ως εργαλείο για να λέμε τις ιστορίες των αθλητών και των πόλεων με τον καλύτερο τρόπο, δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Αλλά στην Αθήνα ήταν οι πρώτοι Αγώνες από άποψη τηλεοπτική, που καλύφθηκαν εξ ολοκλήρου ψηφιακά. Μέχρι και το Σίδνεϊ η κάλυψη ήταν αναλογική, γι΄αυτό και οι εικόνες από τους Ολυμπιακούς της Αθήνας παραμένουν τόσο φρέσκιες. Επίσης το 2004 κάναμε για πρώτη φορά παράλληλη κάλυψη σε τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας, όχι βέβαια σε όλα τα σπορ, ως δοκιμή για τους Αγώνες του Πεκίνου το 2008 που όλη η κάλυψη έγινε σε τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας. Νομίζω ότι το πιο σπουδαίο ήταν πως καταφέραμε να αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για να δείξουμε μία Αθήνα και μία Ελλάδα που θα έμενε αξέχαστη στον κόσμο.»
Ποιο είναι το ρεκόρ που έχει πετύχει η Αθήνα και κρατάει μέχρι σήμερα;
«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας παραμένουν ως η διοργάνωση με τους περισσότερους τηλεθεατές. Πάνω από 4 δισεκατομμύρια θεατές, περισσότεροι από το μισό του πληθυσμού της γης, τους παρακολούθησαν. Από τότε ο τρόπος που τα Media λειτουργούν έχει αλλάξει, αλλά το γεγονός παραμένει ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας είναι επιτυχημένοι και από αυτή την άποψη. Όταν συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία του Παρισιού θα δούμε εάν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024 μας ξεπέρασαν, αλλά καλό είναι 20 χρόνια μετά να βλέπουμε τι πέτυχε η Ελλάδα, ενωμένη σε αυτούς τους καταπληκτικούς Αγώνες.»
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα, αρχικώς δέχθηκαν πολλές κίτρινες κάρτες προειδοποίησης για τις καθυστερήσεις στα έργα. Εγινε το ίδιο και με την τηλεόραση;
«Η τηλεοπτική κάλυψη έχει μεγάλη σημασία για τους Ολυμπιακούς Αγώνες και στην Αθήνα, το πρόβλημα εκτός από τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων ήταν η διαμόρφωση ενός φορέα που θα είχε την ευθύνη της τηλεοπτικής κάλυψης των Αγώνων. Μέχρι τότε την ευθύνη την είχε η Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών, που εκτός από την διοργάνωση των Αγώνων, είχε την ευθύνη να οργανώσει και τη ραδιοτηλεοπτική κάλυψη.
Ηταν μεγάλη και βαριά ευθύνη για μία χώρα που δεν είχε τόσο ευρεία ραδιοτηλεοπτική υποδομή. Ακόμα και μεγαλύτερες χώρες πριν από την Ελλάδα, έπρεπε να χρησιμοποιήσουν ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό από άλλες χώρες για να τα καταφέρουν. Στην Ατλάντα το 1996 όταν ζητήθηκε από το ΝΒC να κάνει την κάλυψη των Αγώνων, ο Πρόεδρος του μεγαλύτερου δικτύου στον κόσμο είπε, ότι μπορούμε να κάνουμε μία καλή κάλυψη για την Αμερική, μία μέτρια για τον κόσμο, αλλά αποκλείεται να κάνουμε το ίδιο.
Τότε στη ΔΟΕ άρχισαν να αντιλαμβάνονται πόσο μεγάλο είναι αυτό το εγχείρημα και γι΄αυτό τότε υπήρχε μεγάλη ανησυχία, γιατί αυτός ο φορέας δεν είχε διαμορφωθεί, και δεν ξέραμε πως θα μπορούσαμε να πείσουμε πως η ποιότητα της κάλυψης θα είναι τέτοια που τα κανάλια περίμεναν. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι τα κανάλια είναι η βασική πηγή χρηματοδότησης του Ολυμπιακού κινήματος, καθώς η ΔΟΕ κρατάει μόνο το 10%, τα υπόλοιπα πάνε στη διοργάνωση, στην ανάπτυξη του αθλητισμού κλπ.
Η αρχή ενός μεγάλου ταξιδιού
Πως ξεκίνησε η ενασχόληση σου με τους Ολυμπιακούς Αγώνες από ραδιοτηλεοπτική πλευρά; Ηταν με αφορμή των Ολυμπιακών της Αθήνας;
«Εγώ τότε ήμουν εντεταλμένος σύμβουλος στην ΕΡΤ και ήξερα από μέσα τι σημαίνει το εγχείρημα αυτό. Στο Σίδνεϊ το πρόβλημα αυτό ξεπεράστηκε όταν η Οργανωτική Επιτροπή έκανε ένα διεθνή διαγωνισμό που τον κέρδισε η εταιρεία του Μανόλο Ρομέρο, για να μανατζάρει αυτή όλη την επιχείρηση. Ο Μανόλο ήταν θρύλος του ραδιοτηλεοπτικού κόσμου, είχε ξεκινήσει να δουλεύει από το 1968 στο Μεξικό και σε όλες τις Ολυμπιάδες που ακολούθησαν και η ΔΟΕ βρήκε σε αυτόν την εμπειρία που ήθελε.
Ο Ρομέρο έστησε και για την Αθήνα την εταιρεία που χρειαζόταν, την Athens Olympic Broadacasting και επειδή είχαμε μία σχέση από πριν καθώς τον γνώριζα από το διοικητικό συμβούλιο της EBU, δημιουργήθηκε μία παράξενη φιλία. Ηταν ένας άνθρωπος δύσκολος, φοβερά απαιτητικός αλλά είχαμε καλή συνεργασία και στήσαμε γρήγορα αυτόν τον φορέα, ο οποίος με τους ανθρώπους που προσλάβαμε και με τα σχέδια που κάναμε, πείσαμε τα κανάλια ότι ήταν σε καλά χέρια η κάλυψη.»
Φοβήθηκες κάποια στιγμή ότι δεν θα τα καταφέρετε να μοιράσετε την εικόνα των Ολυμπιακών της Αθήνας σε όλο τον κόσμο;
«Ναι συνέβη και αυτό και θυμάμαι ένα περιστατικό. Ένα βράδυ στις 12 παρά τέταρτο με πήρε τηλέφωνο ο Μανόλο Ρομέρο στο γραφείο και με ρώτησε τι κάνω εκεί τέτοια ώρα. Του λέω ότι ανησυχώ, δεν ξέρω τι θα γίνει, καθυστερούν κάποιες υποδομές και μου απαντά είσαι τρελός, οι Έλληνες θα κάνουν συγκλονιστικούς αγώνες. Ποτέ δεν έχω δει μία χώρα να ενώνεται με αυτό τον τρόπο για να πετύχει αυτό το αποτέλεσμα. Αυτή η χώρα δεν μπορεί να χάσει. Ηταν μία μεγάλη ένεση ηθικού εκείνη τη στιγμή, ήταν οι πρώτοι αγώνες μου με τόσο μεγάλη ευθύνη και με βοήθησε πάρα πολύ.»
Η αίσθηση των ιδεών και των συναισθημάτων που εκπέμπουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες
Εχεις εργαστεί στην τηλεοπτική παραγωγή 14 εκδόσεων των Ολυμπιακών Αγώνων. Για σένα έχουν ακόμα την ίδια σημασία, όπως την πρώτη φορά;
«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν είναι απλώς το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός. Αν ήταν μόνο αυτό, θα είχαν μικρότερη σημασία. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι ένα από τα σπάνια γεγονότα στον κόσμο, που μαζεύει και ενώνει θεατές και ανθρώπους από διαφορετικές χώρες και με διαφορετική δημογραφική προέλευση. Αυτό ειδικά σήμερα, σε έναν κόσμο που είναι όλο και περισσότερο κατακερματισμένος, έχει μία αξία μοναδική. Αυτό δείχνει την δύναμη τους, γιατί οι Ολυμπιακοί Αγώνες παρακολουθούνται και καταναλώνονται από πολύ περισσότερους ανθρώπους από όσους παρακολουθούν τον αθλητισμό.
Αυτό είναι πολύ σημαντικό να το καταλάβουμε. Οι άνθρωποι που παρακολουθούν τους αγώνες, δεν παρακολουθούν τους αγώνες με τον ίδιο τρόπο που παρακολουθούν άλλα αθλητικά γεγονότα. Ούτε η κάλυψη που κάνουμε εμείς γίνεται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Η κάλυψη που κάνουμε έχει πολύ μεγαλύτερη σχέση με την ανάδειξη των αρχών, με την ανάδειξη των σχέσεων των αθλητών, είναι μία αφήγηση που φτάνει στο υψηλότερο επίπεδο μίας κάλυψης, αλλά νομίζω ότι το στοιχείο που ελκύει τους θεατές, είναι η αίσθηση των ιδεών και των συναισθημάτων που εκπέμπουν οι Αγώνες και το ζήσαμε πολύ έντονα στο Παρίσι.
Μέσα σε ένα κόσμο, τόσο πολύ διχασμένο, με τόσα πολλά προβλήματα, για 17 ημέρες ήταν σα να μην υπήρχε τίποτα άλλο. Αν δει κανείς σήμερα, την κίνηση σε ψηφιακό επίπεδο, θα καταλάβει τι ένταση επικοινωνίας δημιούργησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες σε παγκόσμιο επίπεδο και θα συνειδητοποιήσει ότι είναι μία από τις λίγες ιδέες στον κόσμο που μπορούν να αποβάλλουν την τοξικότητα. Εστω και για ένα περιορισμένο διάστημα, γιατί δεν μπορούν να λύσουν τα προβλήματα όλου του κόσμου, μία θεραπεία που όλοι έχουμε ανάγκη. Απλώς το θέμα μετά είναι τι θα κρατήσουν οι άνθρωποι από όλο αυτό…»
- Συνελήφθη 49χρονος για τη γιάφκα στο Παγκράτι
- Ολυμπιακός: Επιπλέον εισιτήρια για το ντέρμπι με την ΑΕΚ – Ολοταχώς για sold out
- Χαρίτσης: Το Ισραήλ δρα ως διεθνής παραβάτης διαπράττοντας γενοκτονία σε βάρος των Παλαιστινίων
- Θα φάει το έργο τέχνης που αγόρασε 6,2 εκατ. ευρώ – Η μπανάνα και το άδοξο τέλος
- Πρώτο, ιστορικό πορτρέτο άστρου σε άλλο γαλαξία
- Η κληρονομιά του πατέρα της ήταν 10.000 δίσκοι – Τους ανεβάζει στο διαδίκτυο, τον θρηνεί και τον γνωρίζει