Γαλλία – Ιταλία: Στο κυνήγι των φορολογικών εσόδων Γαλλία, Ιταλία – Θα προλάβουν να σώσουν τα ελλείμματα;
Σε όλη την Ευρώπη, απαιτούνται επιπλέον χρήματα για να καλυφθεί η τρύπα που προκαλούν οι πολλαπλές κρίσεις
- Ο αντίπαλος της Starlink του Έλον Μάσκ έχει ευρωπαϊκή σφραγίδα
- Με τι δεν είναι ικανοποιημένοι οι εργαζόμενοι - Και δεν είναι ο μισθός η μεγαλύτερη ανησυχία τους
- Το ύστατο μήνυμα του Κώστα Χαρδαβέλλα στους θεατές του: Μέσα μας υπάρχει μία βόμβα χιλίων μεγατόνων, η ψυχή
- ΣΥΡΙΖΑ: Τα νέα μέλη του Εκτελεστικού Γραφείου και οι χρεώσεις στην Πολιτική Γραμματεία
Το σενάριο των περισσότερων φόρων, ειδικά στις εταιρείες, εξετάζουν οι κυβερνήσεις στη Γαλλία και την Ιταλία, προκειμένου να θέσουν υπό έλεγχο τα διογκωμένα δημοσιονομικά ελλείμματα και να διασφαλίσουν την αξιοπιστία τους στους επενδυτές ομολόγων.
Σύμφωνα με το Bloomberg, σε όλη την Ευρώπη, απαιτούνται επιπλέον χρήματα για να καλυφθεί η τρύπα που προκαλούν οι πολλαπλές κρίσεις – το κόστος στήριξης λόγω πανδημίας Covid, ενεργειακή κρίση, έκρηξη πληθωρισμού και χρηματοδότηση της Ουκρανίας.
Τα μέτρα που στοχεύουν τις πλούσιες σε μετρητά εταιρείες και τους πλούσιους βοηθούν τις κυβερνήσεις να αποφύγουν τη λιτότητα της κλίμακας που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους της ευρωζώνης. Επιτρέπουν επίσης στους πολιτικούς να πουν στους απογοητευμένους ψηφοφόρους ότι το βάρος της αποκατάστασης των κρατικών οικονομικών δεν πέφτει πάνω τους.
Αλλά οι ειδικές αυξήσεις φόρων μπορεί να αποδειχθούν βραχυπρόθεσμη λύση για μια περιοχή που χρειάζεται ριζική αναμόρφωση, αναφέρει το Bloomberg. Και θα υπάρχει αβεβαιότητα –ένα πρόβλημα για τις επιχειρήσεις– σχετικά με το πόσο καιρό θα παραμείνουν σε ισχύ τέτοιες πολιτικές και πόσο θα κοστίζουν κάθε χρόνο. Ορισμένες βιομηχανίες έχουν ήδη επικρίνει τέτοιες προτάσεις.
Η κατάσταση στη Γαλλία
Η δημοσιονομική κατάσταση της Γαλλίας είναι ιδιαίτερα στο επίκεντρο. Το ασφάλιστρο που πρέπει να πληρώσει για να δανειστεί σε σύγκριση με παρόμοιες κυβερνήσεις στην Ευρωζώνη έχει διευρυνθεί προς τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τελευταία κατά τη διάρκεια της κρίσης δημόσιου χρέους.
Καθώς παλεύει με τη δημοσιονομική της κατάσταση, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι χρειάζεται επιπλέον δύο χρόνια για να φτάσει το έλλειμμά της εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η γαλλική κυβέρνηση σχεδιάζει περίπου 60 δισ. ευρώ σε περικοπές δαπανών και αυξήσεις φόρων το επόμενο έτος για να φέρει το έλλειμμά της στο 5% του ΑΕΠ από περίπου 6,1% φέτος
Την Τετάρτη, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ενέκρινε έναν προσωρινό φόρο στις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας, μια κίνηση που σηματοδοτεί μια απόκλιση από τη μακροχρόνια υπέρ των επιχειρήσεων στάση του.
Αλλά μια μέρα αργότερα, και ο υπουργός Οικονομικών της Ιταλίας είπε ότι θα αυξήσει τους φόρους στις εταιρείες που επωφελήθηκαν περισσότερο από την οικονομική αναταραχή των τελευταίων ετών.
«Οι προσωρινές αυξήσεις φόρων προσφέρουν μια απτή άμεση ώθηση στα δημόσια οικονομικά, αλλά φυσικά αυτό δεν διαρκεί, επομένως αυτού του είδους τα μέτρα δεν βελτιώνουν τη δημοσιονομική βιωσιμότητα», δήλωσε ο Jamie Rush, επικεφαλής οικονομολόγος της Bloomberg Economics. «Στην πραγματικότητα, δημιουργώντας αβεβαιότητα σχετικά με τη σταθερότητα του φορολογικού συστήματος, μειώνονται τα κίνητρα για επενδύσεις και ως εκ τούτου έχει μακροπρόθεσμο οικονομικό και δημοσιονομικό κόστος».
Η γαλλική κυβέρνηση σχεδιάζει περίπου 60 δισ. ευρώ σε περικοπές δαπανών και αυξήσεις φόρων το επόμενο έτος για να φέρει το έλλειμμά της στο 5% του ΑΕΠ από περίπου 6,1% φέτος. Δεν θα φτάσει το όριο του 3% της ΕΕ μέχρι το 2029.
Κάτι λιγότερο από 20 δισ. ευρώ θα προκύψουν από προσωρινές αυξήσεις φόρων σε πλούσιους ιδιώτες και μεγάλες εταιρείες, καθώς και από αυξημένη «πράσινη φορολογία».
«Καταστροφικές πολιτικές»
Ένας συνδυασμός πρόσθετων εισφορών και δημοσιονομικής εξυγίανσης ενδέχεται να επηρεάσει τις δαπάνες και τη ζήτηση στην ευρωζώνη, σύμφωνα με το Bloomberg.
Αυτό είναι αρνητικό για την οικονομική ανάπτυξη, ενώ στην παρούσα θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο επικίνδυνο τώρα, δεδομένης της ζοφερής προοπτικής, ιδιαίτερα στη Γερμανία, η οποία έχει πληγεί από πολλαπλές προκλήσεις και προβλέπεται η οικονομία της να μείνει στάσιμη φέτος.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών χαρακτήρισε τα γαλλικά σχέδια «καταστροφικά». Ο Γενικός Διευθυντής Γουίλι Γουόλς είπε ότι η απάντηση δεν μπορεί να είναι η «φορολόγηση των παραγωγικών τμημάτων της οικονομίας».
Γι’ αυτό και οι αγορές είναι νευρικές με τη Γαλλία, εν μέρει επειδή η κυβέρνηση δεν διαθέτει πλειοψηφία στο κοινοβούλιο για να εγκρίνει τον προϋπολογισμό.
Ο πρωθυπουργός Μισέλ Μπαρνιέ πιθανότατα θα πρέπει να χρησιμοποιήσει συνταγματικά εργαλεία για να παρακάμψει την ψηφοφορία επί του νομοσχεδίου, μια κίνηση που αυξάνει τις πιθανότητες για προτάσεις μομφής.
«Αυτό το νέο «σχέδιο» μπορεί να είναι πιο ρεαλιστικό, αλλά θα μπορούσε επίσης να απογοητεύσει τους traders που πιστεύουν ότι θα έπρεπε να είχαν μια πιο σοβαρή προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου του 2027», δήλωσε ο Thierry Wizman, παγκόσμιος στρατηγικός FX και επιτόκια του Macquarie Group. “Όπως είδαμε στο Ηνωμένο Βασίλειο τον Σεπτέμβριο του 2022 κατά τη διάρκεια της σύντομης κυβέρνησης της Liz Truss, οι επενδυτές μπορεί να μην είναι τόσο υπομονετικοί”, υπενθύμισε.
Η προσοχή των επενδυτών θα στραφεί τώρα σε μια σειρά από κριτικές για τις αξιολογήσεις της Γαλλίας, με τον Fitch στο τέλος της επόμενης εβδομάδας, τον Moody’s στις 25 Οκτωβρίου και τον S&P Global στις 29 Νοεμβρίου.
Πηγή: ΟΤ
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις