Διπλή πύλη στην Ευρώπη επιδιώκει το Κουβέιτ
Ένταξη στον Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας, Μέσης Ανατολής, Ευρώπης και ενίσχυση διμερών επιχειρηματικών σχέσεων με την Αθήνα - Στο επίκεντρο οι κλάδοι ενέργειας, κατασκευών και φαρμάκων
Μετά το τέλος της κρίσης, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες για να ανοιχτεί σε νέες οικονομικές θάλασσες, αξιοποιώντας την περιβόητη στρατηγική γεωπολιτική της θέση. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχυμένης εξωστρέφειας, εντάσσεται η οικονομική συνεργασία με χώρες γειτονικών περιοχών, με τις οποίες οι σχέσεις ήταν μέχρι πρότινος περιορισμένες.
Προετοιμάζεται μεγάλη επιχειρηματική αποστολή της Ελλάδας στο Κουβέιτ, όμοια με την αντίστοιχη του Φεβρουαρίου στην Ινδία
Η Ελλάδα μπορεί να ανήκει στη Δύση, όμως κοιτάζει προς Ανατολάς για την εδραίωσή της οικονομικής της θέσης στον χάρτη. Το Κουβέιτ είναι ένα μικρό κράτος του Περσικού Κόλπου, που συνορεύει με Σαουδική Αραβία και Ιράκ. Η οικονομία του βασίζεται στα πλούσια κοιτάσματα πετρελαίου που κάνουν το τοπικό δηνάριο το ακριβότερο νόμισμα παγκοσμίως, όμως έχει σημαντικά ελλείμματα στις υποδομές του.
Γι’ αυτό και η κυβέρνηση της χώρας, υπό την οικογένεια αλ-Σαμπάχ, έχει βάλει μπρος το «Οραμα 2035», με το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη της οικονομίας με μια σειρά από μεγάλα έργα που ακουμπούν σε διαφορετικούς τομείς. Στο πλαίσιο του σχεδιασμού, το Κουβέιτ θέλει να προχωρήσει σε μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις για τη δημιουργία ισχυρού ιδιωτικού τομέα, να πραγματοποιήσει μεγάλα έργα κατασκευών, να προωθήσει νέες, πράσινες μορφές ενέργειας κ.ά. Σε αυτή τη διαδικασία μετεξέλιξης του Κουβέιτ σε ένα προηγμένο κράτος, η Ελλάδα, αλλά και άλλες χώρες, βλέπει μια σειρά από ευκαιρίες.
Τον Μάρτιο του 2019 πραγματοποιήθηκε η πρώτη Μεικτή Διυπουργική Επιτροπή Ελλάδας – Κουβέιτ στην Αθήνα, με στόχο τη συνεργασία, πρωτίστως οικονομική, μεταξύ των δύο κρατών. Από τα τέλη του 2022 είναι στα σκαριά και μια δεύτερη τέτοια επιτροπή στο Κουβέιτ, με τις συμφωνίες που συζητούνται σε αυτό το πλαίσιο να αφορούν τις θαλάσσιες μεταφορές, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τις μεγάλες επενδύσεις μέσω των κρατικών οργανισμών Enterprise Greece και Kuwait Investment Authority. Μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, γίνεται προετοιμασία για μια μεγάλη επιχειρηματική αποστολή της Ελλάδας στο Κουβέιτ, όμοια με την αντίστοιχη που είχε πραγματοποιηθεί τον Φεβρουάριο στην Ινδία.
Σήμερα, οι οικονομικές σχέσεις Ελλάδας και Κουβέιτ είναι περιορισμένες. Το διμερές εμπόριο το 2023 είχε συνολική αξία 88 εκατ. ευρώ, με τις εξαγωγές να ανέρχονται σε 36,3 εκατ. ευρώ και τις εισαγωγές από το Κουβέιτ να φτάνουν τα 51,7 εκατ. ευρώ. Το βασικό προϊόν που εξάγεται από την Ελλάδα στο Κουβέιτ είναι τα φαρμακευτικά προϊόντα (4,9 εκατ. ευρώ), ενώ τα πετρελαιοειδή αποτέλεσαν σχεδόν το σύνολο των εισαγωγών (49,5 εκατ. ευρώ). Ηταν το πρώτο έτος που η Ελλάδα εισήγαγε πετρέλαιο από το Κουβέιτ.
Ενέργεια και κατασκευές
Ωστόσο, και η Ελλάδα έχει παρουσία στον τομέα της ενέργειας στο Κουβέιτ. Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) έχει αναλάβει για τουλάχιστον 5 έτη την παροχή υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του νέου τερματικού σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου της κρατικής εταιρείας του Κουβέιτ, KIPIC, ο οποίος εγκαινιάστηκε το 2022.
Μάλιστα, ο ΔΕΣΦΑ ενδιαφέρεται και για νέες επενδύσεις για την ανάπτυξη υποδομών φυσικού αερίου στο Κουβέιτ, και ως εκ τούτου έχει εγγραφεί στο μητρώο της Κεντρικής Υπηρεσίας για τα Δημόσια Εργα του Κουβέιτ (CAPT). Στον τομέα του φυσικού αερίου δραστηριοποιείται επίσης η ελληνική ASPROFOS, ενώ η HELLENiQ ENERGY ενδιαφέρεται για προμήθεια αργού πετρελαίου από το Κουβέιτ και φέρεται να έχει εξασφαλίσει συμφέρουσα τιμολόγηση.
Επιπλέον, έντονο ενδιαφέρον υπάρχει στον τομέα τον κατασκευών, με την ΑΚΤΩΡ να δραστηριοποιείται ήδη στο Κουβέιτ. Στο πλαίσιο του «Οράματος 2035» το Κουβέιτ επιδιώκει την ανασυγκρότηση της νήσου Μπουμπιγιάν στο βόρειο τμήμα της χώρας, με το έργο να έχει προϋπολογισμό 10 δισ. ευρώ και να συμπεριλαμβάνει την κατασκευή 150.000 κατοικιών και του μεγάλου λιμανιού Μουμπάρακ αλ-Καμπίρ, που αποτελεί τμήμα του κινεζικού Belt and Road Initiative.
Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για να εμπλακούν σε αυτά τα φαραωνικά έργα. Δυνατότητες συνεργασίας παρουσιάζονται επίσης στην τουριστική ανάπτυξη (ειδικά του νησιού Φαϊλάκα, που συγκεντρώνει ενδιαφέρον από ελληνικές εταιρείες) και σε έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
Αλλωστε, αρκετές ελληνικές εταιρείες έχουν ήδη παρουσία στο Κουβέιτ, ειδικά στον τομέα των τροφίμων. Παράλληλα, έχει εκφραστεί από την κουβεϊτιανή πλευρά ενδιαφέρον για συνεργασία και σε άλλους τομείς, όπως η υγεία, η επισιτιστική ασφάλεια και η αγροτική ανάπτυξη. Επιπλέον, το Χρηματιστήριο Αθηνών (Ελληνικά Χρηματιστήρια ΑΕ) συμμετέχει ως πάροχος τεχνικών και επιχειρησιακών υπηρεσιών στη διεθνή κοινοπραξία που κατέχει το 44% του Χρηματιστηρίου του Κουβέιτ.
Τέλος, το Κουβέιτ, όπως και άλλες χώρες του Κόλπου, έχει ενεργό ενδιαφέρον για τον εμπορικό διάδρομο (με σιδηροδρομική και θαλάσσια σύνδεση) IMEC που θα συνδέσει την Ινδία και χώρες της Μέσης Ανατολής με την Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας. Αυτή τη στιγμή, τα βασικά μέλη του IMEC είναι η Ινδία, η Σαουδική Αραβία και η Ελλάδα, ενώ συμμετέχουν επίσης τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ιορδανία, το Ισραήλ, η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία, με την ΕΕ και τις ΗΠΑ να έχουν εποπτικό ρόλο. Λόγω των πολέμων στους οποίους εμπλέκεται το Ισραήλ τον τελευταίο χρόνο, το έργο αντιμετωπίζει δυσκολίες, όμως κομμάτια του προχωρούν ανεξαρτήτως.
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις