Zero Waste HoReCa: Συσπειρώνοντας περισσότερες από 2.000 επιχειρήσεις για ένα πιο βιώσιμο μέλλον
Ο κλάδος της καφεστίασης και της φιλοξενίας είναι ένας από τους πιο ζωτικούς για την ελληνική οικονομία. Με χιλιάδες καφετέριες, εστιατόρια, ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα να λειτουργούν σε όλη τη χώρα, καταλαβαίνουμε πως πρόκειται όντως για μία βαριά βιομηχανία η οποία αποτελεί «πηγή» απασχόλησης και συμβάλλει σημαντικά στο ΑΕΠ της Ελλάδας. Η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, η διαχρονική γαστρονομική παράδοση και η φημισμένη ελληνική φιλοξενία προσελκύουν εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο στη χώρα μας, καθιστώντας τον τουρισμό αλλά και τη φιλοξενία εν γένει ως ακρογωνιαίους λίθους της οικονομίας μας.
Ωστόσο, ενόσω η συνείδησή μας για την προστασία του περιβάλλοντος αυξάνεται, γίνεται ολοένα και πιο σαφές πως οι επιχειρήσεις στον κλάδο της καφεστίασης και της φιλοξενίας πρέπει να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες πρακτικές. Η προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις δεν είναι απλώς μία μόδα της εποχής, αλλά μία αναγκαία προϋπόθεση για την προστασία του πλανήτη μας. Ο περιορισμός του food waste, η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η αποφυγή πλαστικών μίας χρήσης και η εξοικονόμηση νερού είναι μερικές από τις πρωτοβουλίες που μπορούν να καταστήσουν τις επιχειρήσεις πιο ανταγωνιστικές, αποφέροντάς τους σημαντικά οικονομικά οφέλη.
Σε αυτή την «πράσινη» μετάβαση, λοιπόν, θέλει να βοηθήσει η κοινωνική πλατφόρμα Zero Waste HoReCa, η οποία στηρίζει τις επιχειρήσεις καφεστίασης και φιλοξενίας στο να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες πρακτικές, ενώ πραγματοποιείται από την Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης (ΟΕΑ), με την οικονομική υποστήριξη του Ιδρύματος της Coca-Cola (The Coca-Cola Foundation) και της Coca – Cola στην Ελλάδα, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η πλατφόρμα παρακινεί ιδιοκτήτες και επαγγελματίες να μειώσουν τα απορρίμματα, να εξοικονομήσουν ενέργεια και νερό, να επιλέγουν προμήθειες πιο φιλικές προς το περιβάλλον, να ελαχιστοποιήσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, «συμμαχώντας» έτσι για ένα πιο βιώσιμο αύριο, όχι μόνο για τον κλάδο HoReCa, αλλά για το μεγάλο σπίτι που μας φιλοξενεί όλους.
«Με μικρές αλλαγές δημιουργούνται μεγάλα οφέλη για τις επιχειρήσεις, τον πλανήτη και την κοινωνία»
Μία προσπάθεια που εστιάζει στη μείωση των απορριμμάτων, την εξοικονόμηση ενέργειας και νερού, τις βιώσιμες προμήθειες
Βασικός σκοπός της πλατφόρμας Zero Waste HoReCa είναι να αξιοποιήσει τις δυνατότητες των επιχειρήσεων καφεστίασης, να τις εξοπλίσει με βέλτιστες πρακτικές προς εφαρμογή, ώστε να συμβάλλουν στους εθνικούς στόχους βιωσιμότητας, να γίνουν ένα παράδειγμα για τις υπόλοιπες βιομηχανίες. Πιο αναλυτικά, το πρόγραμμα χωρίζεται σε τέσσερις τομείς, την πρόληψη και μείωση των απορριμμάτων, την εξοικονόμηση ενέργειας, την εξοικονόμηση νερού και τις βιώσιμες προμήθειες, ενώ μέχρι σήμερα έχει αναδιαμορφώσει περισσότερες από 2000 επιχειρήσεις. Πώς τα έχει καταφέρει;
Βοηθώντας τις επιχειρήσεις να μειώσουν τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, παρέχοντάς τους την απαραίτητη κατάρτιση σχετικά με την κυκλική οικονομία και εξοπλίζοντάς τες με τα κατάλληλα εργαλεία για να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες πρακτικές. Και ναι, παραότι χρειάζεται να γίνει αρκετή δουλειά ακόμη, ώστε να έχουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε, τα στοιχεία που βρίσκουμε δημοσιευμένα στην ιστοσελίδα zerowastefuture.gr, είναι ανέλπιστα καλά.
Ενδικτεικά, 3.197 τόνοι αποβλήτων έχουν αποφευχθεί ή συλλεχθεί, μία ποσότητα ισοδύναμη με το βάρος τριών αυτοκινήτων. Έχουν εξοικονομηθεί ή θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν 24 GWh, μία ποσότητα που αντιστοιχεί στην ενέργεια που απαιτείται για την τροφοδοσία μίας μικρής πόλης για δύο ημέρες. Οι τόνοι συνολικής μείωσης του CO2 ή της συνολικής μείωσης του δυνητικού CO2 είναι 4.800, ένας αριθμός αντίστοιχος με την απομάκρυνση εκατοντάδων αυτοκινήτων από τους δρόμους για ένα ολόκληρο έτος. Όσον αφορά στο νερό, 6.600 λίτρα εξοικονομήθηκαν, μία ποσότητα που θα γέμιζε περίπου 26 πισίνες.
Φυσικά, αν αποδεικνύεουν κάτι οι παραπάνω αριθμοί αυτό είναι πως oι επιχειρήσεις του κλάδου HoReCa μπορούν να όντως να κάνουν την αλλαγή. Για αυτό, άλλωστε, η πλατφόρμα Zero Waste HoReCa τις επιβραβεύει με Διακρίσεις «Zero Waste», χρυσή, αργυρή ή χάλκινη. Μάλιστα, ορισμένες επιχειρήσεις κερδίζουν και χρηματικό έπαθλο, ανάλογα με τα επιτεύγματά τους, στους τομείς της ελαχιστοποίησης των αποβλήτων που παράγουν, της εξοικονόμησης ενέργειας και νερού αλλά και των βιώσιμων προμηθειών.
Zero Waste HoReCa σημαίνει παρέμβαση, εκπαίδευση και αλλαγή συμπεριφοράς
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως η πλατφόρμα Zero Waste HοReCa εστιάζει σε τρεις βασικούς πυλώνες, την παρέμβαση, την εκπαίδευση και την αλλαγή συμπεριφοράς, μέσα από δράσεις και μία συγκεκριμένη μεθοδολογία. Οι επιχειρήσεις HoReCa της Ελλάδας μπορούν να γίνουν μέλος αυτού του μεγάλου δικτύου και να κάνουν τη διαφορά, προσπαθώντας για έναν κόσμο καλύτερο, με λιγότερα απορρίμματα. Το ερώτημα είναι, ωστόσο, τι καθιστά μία επιχείρηση ως Zero Waste HoReCa επιχείρηση;
Ξεκινώντας από τα βασικά, μία Zero Waste HoReCa επιχείρηση ξεκινάει πρώτα από τη μείωση της παραγωγής αποβλήτων, αποφεύγοντας τη χρήση περιττών υλικών και επενδύοντας στην επαναχρησιμοποίηση, όσο αυτό είναι δυνατό. Οι υποδομές και ο εξοπλισμός διαχωρισμού στην πηγή είναι επίσης καθοριστικής σημασίας, επιτρέποντας την αξιοποίηση όλων των υλικών. Δεύτερο σκέλος είναι η εξοικονόμηση ενέργειας και αυτή επιτυγχάνεται με κτηριακές παρεμβάσεις και προμήθεια του κατάλληλου εξοπλισμού, ώστε να επιτευχθεί η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μίας επιχείρησης.
Η εξοικονόμηση νερού είναι επίσης πολύ σημαντική για μία Zero Waste HoReCa επιχείρηση και μπορεί να επιτευχθεί με πιο υπεύθυνες συμπεριφορές, εξοπλισμό και υποδομές που αποσκοπούν στη μείωση της άσκοπης σπατάλης νερού. Τέλος, ένας σημαντικός παράγοντας που καθορίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μίας επιχείρησης είναι οι προμήθειες, διότι μία «πράσινη» επιχείρηση οφείλει να ενημερώνεται, να υιοθετεί και να στηρίζει πρωτοβουλίες βιώσιμων και πράσινων προμηθειών, οι οποίες ενισχύουν τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος.
Σε μία εποχή εξαιρετικά κρίσιμη για το μέλλον του πλανήτη, η υιοθέτηση πιο βιώσιμων πρακτικών από τον κλάδο της καφεστίασης και της φιλοξενίας δεν είναι απλώς μία σύγχρονη τάση ή ένα από τα δεκάδες travel trend, αλλά μία στρατηγική κίνηση για έναν κόσμο χωρίς απορρίμματα. Χάρη στη σπουδαία πρωτοβουλία Zero Waste HoReCa της Coca Cola στην Ελλάδα, η οποία συσπειρώνει πλέον περισσότερες από 1.750 επιχειρήσεις, ο κλάδος HoReCa στην χώρα μας πρωτοστατεί και μας εμπνέει να συμμετέχουμε έμπρακτα, με μικρές αλλαγές, να κάνουμε τη διαφορά για έναν καλύτερο, πιο βιώσιμο κόσμο.