Ο πατέρας μου, ο Στάνλει Κιούμπρικ: «Με άφηνε να πετάω αφρό στο πλατό του Dr. Strangelove»
Η Καταρίνα Κιούμπρικ ήταν δέκα ετών όταν ο πατέρας της γύρισε τη θεμελιώδη σάτιρα του πυρηνικού πολέμου Dr. Strangelove, γνωστή στην Ελλάδα ως S.O.S Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα.
- Στα χέρια της ΕΛ.ΑΣ 19χρονος που εμπλέκεται στη δολοφονία του 5χρονου στο Μαρκόπουλο
- Κατεπείγουσα εισαγγελική παρέμβαση από τον Άρειο Πάγο μετά την αποκάλυψη in – Για το χαμένο υλικό από τις κάμερες στα Τέμπη
- Έκλεβε τα παπούτσια των παιδιών στο νηπιαγωγείο και πιάστηκε στα πράσα (βίντεο)
- Έβαλαν κουτάβια σε τσουβάλια, τα έδεσαν και τα πέταξαν στον Αλφειό
Με αφορμή μια νέα θεατρική εκδοχή του Dr Strangelove στο Λονδίνο οι Times συνομιλούν με έναν από τους λίγους ανθρώπους που έχουν βρεθεί στην αρχική «αίθουσα πολέμου» της θρυλικής μαύρης κωμωδίας του 1964, την Καταρίνα Κιούμπρικ, θετή κόρη του σκηνοθέτη.
«Υπάρχει μια φωτογραφία με εμένα σε ηλικία δέκα ετών να κάθομαι στο τραπέζι της αίθουσας πολέμου με τη σχολική μου στολή μαζί με τη μητέρα μου», λέει η Καταρίνα, 70 ετών. Η μητέρα της είναι η Γερμανίδα ηθοποιός και καλλιτέχνιδα, Κριστιάν Χάρλαν, 92 ετών, η οποία απέκτησε την Καταρίνα με τον πρώτο της σύζυγο και έγινε η τρίτη και τελευταία σύζυγος του Στάνλεϊ Κιούμπρικ το 1958.
«Ο μπαμπάς φοβόταν τόσο πολύ για την πυρηνική εξαφάνιση που επρόκειτο να μετακομίσουμε στην Αυστραλία»
Οι ρουκέτες αφρού στο πλατό
Ο Κεν Άνταμ, ο διάσημος σκηνογράφος του Dr. Strangelove, «είχε πολύ αυστηρές οδηγίες στην αίθουσα πολέμου – είχε ένα πολύ γυαλιστερό μαύρο πάτωμα και όλοι έπρεπε να φορούν τσόχινα παπούτσια».
Αυτοί οι κανόνες χάλασαν στο τέλος των γυρισμάτων, όταν ο Στάνλεϊ σκηνοθέτησε έναν αγώνα με «ρουκέτες κρέμας» μεταξύ των ανώτατων στελεχών που θα αποτελούσε την κορύφωση της ταινίας. «Χρησιμοποίησαν θήκες από σφουγγάρι γεμάτες με κρέμα ξυρίσματος», λέει η Καταρίνα με μια τραγανή υπερατλαντική προφορά.
«Μου επέτρεψαν να ρίξω μια ρουκέτα και σκέφτηκα ότι αυτό ήταν απολύτως θαυμάσιο».
Καταρίνα Κιούμπρικ και Τίνα Μπρόκολι
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οποιοσδήποτε τρελός μπορεί να πατήσει ένα κουμπί
Η σκηνή αυτή τελικά κόπηκε, καθώς κρίθηκε, όπως λέει η Καταρίνα, «πολύ σλάπστικ» για μια ταινία της οποίας η σάτιρα είχε ένα απολύτως ευθύ πρόσωπο. Γιατί η Καταρίνα, η οποία διαχειρίζεται την περιουσία του Κιούμπρικ έδωσε την άδεια για τη νέα θεατρική παράσταση του Dr. Strangelove;
«Επειδή το θέμα είναι πιο σημαντικό από ποτέ. Οι άνθρωποι έχουν εφησυχάσει στο γεγονός ότι οποιοσδήποτε τρελός μπορεί να πατήσει ένα κουμπί και να δώσει τέλος σε όλα».
Φαίνεται ότι ο Στάνλεϊ κάθε άλλο παρά εφησυχασμένος ήταν εκείνη την εποχή. «Ο μπαμπάς φοβόταν τόσο πολύ για την πυρηνική εξαφάνιση που επρόκειτο να μετακομίσουμε στην Αυστραλία, προφανώς, κατά τη διάρκεια της κρίσης των πυραύλων της Κούβας».
Κατέληξαν να μείνουν στην Αγγλία, όπου είχαν μετακομίσει από την Αμερική το 1961, εν μέρει λόγω των ανησυχιών του Στάνλεϊ για την εγκληματικότητα στις ΗΠΑ. Το 1978 αγόρασε το Childwickbury Manor, το κτήμα στο Hertfordshire που έγινε το νευραλγικό κέντρο της κινηματογραφικής του παραγωγής και όπου ζει ακόμη η μητέρα της Καταρίνα.
«Ο μπαμπάς δεν πήγαινε σε πάρτι της σόουμπιζ γιατί αναπόφευκτα κάποια μαριονέτα θα τον έβαζε σε μια γωνία και θα του μιλούσε για το τελευταίο του σενάριο»
Ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και η μαμά της Καταρίνα, η Κριστιάν
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το διάσημο τραπέζι της Λάμψης
Στην κουζίνα τους υπάρχει το επόμενο πιο διάσημο τραπέζι του Στάνλεϊ: «Αυτό από τη Λάμψη στο οποίο ο Τζακ Νίκολσον πληκτρολογεί», λέει η Καταρίνα. «Και δεν μπορώ καν να σας περιγράψω τους ανθρώπους που κάθισαν σε αυτό το τραπέζι». Συνέχισε. «Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο Τομ Κρουζ, η Νικόλ Κίντμαν, ο Στιβ Μάρτιν».
Η εικόνα του Στάνλεϊ ως αντικοινωνικού ερημίτη είναι ανοησία, επιμένει η Καταρίνα. «Δεν μπορείς να κάνεις μια ταινία μόνος σου. Του άρεσε να δουλεύει στο σπίτι και ήθελε να κοιμάται στο δικό του κρεβάτι το βράδυ -δεν μπορείς να τον κατηγορήσεις γι’ αυτό.
»Ο μπαμπάς δεν πήγαινε σε πάρτι της σόουμπιζ γιατί αναπόφευκτα κάποια μαριονέτα θα τον έβαζε σε μια γωνία και θα του μιλούσε για το τελευταίο του σενάριο, αλλά κάναμε πάρτι στο σπίτι και είχε φίλους. Πάντα μιλούσε στο τηλέφωνο, πάντα αργούσε για το δείπνο γιατί ήταν στην “Τηλεφωνία”».
«Στους ανθρώπους δεν αρέσει όταν κρατάς έναν καθρέφτη στη συμπεριφορά τους»
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
«Είχε μια πολύ διεστραμμένη αίσθηση του χιούμορ»
«Σχετικά μιλώντας, για μια οικογένεια της σόουμπιζ, είχαμε μια φυσιολογική ανατροφή – είχαμε όλα τα σκυλιά, τις γάτες και τα γαϊδουράκια μας. Ταξιδεύαμε μαζί ως ομάδα, προφανώς χωρίς τα ζώα, και ο μπαμπάς ήταν απίστευτα υποστηρικτικός. Αν ήθελες να κάνεις κάτι, θα ήξερε κάποιον ή θα έκανε ένα τηλεφώνημα ή θα έβρισκε το βιβλίο που έψαχνες, τις ημέρες πριν από το Amazon.
»Είχε μια πολύ διεστραμμένη αίσθηση του χιούμορ, και αν του έλεγες ένα αστείο που τον έκανε να γελάσει, ήταν σαν να βρισκόταν σε έκσταση».
Η Καταρίνα ήταν κομπάρσος σε τρεις από τις ταινίες του Στάνλεϊ, εμφανιζόμενη σε μια σκηνή από ένα δισκάδικο στο Κουρδιστό Πορτοκάλι , σε μια σεκάνς από την τραπεζαρία στο Μπάρι Λίντον και ως ασθενής του γιατρού Τομ Κρουζ στο Μάτια Ερμητικά Κλειστά. Εργάστηκε επίσης ως ανιχνευτής τοποθεσιών και υπεύθυνη σκηνικών στην ταινία η Λάμψη και αργότερα ως καλλιτέχνιδα κοσμημάτων.
«Ο Πίτερ ερχόταν για δείπνο με την τότε σύζυγό του, Μπριτ Έκλαντ» λέει η Καταρίνα
Το τρέιλερ του Dr. Strangelove
Μεγαλώνοντας με τους μεγάλους σταρ της εποχής
Οικογενειακός φίλος των Κιούμπρικ και αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής του Dr Strangelove ήταν ο Πίτερ Σέλερς, ο οποίος στην ταινία υποδύθηκε τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Merkin Muffley, τον αξιωματικό της RAF, Lionel Mandrake, και τον ίδιο Strangelove, τον ναζί που χρησιμοποιούσε αναπηρικό καροτσάκι και έγινε ειδικός στα πυρηνικά.
«Ο Πίτερ ερχόταν για δείπνο με την τότε σύζυγό του, Μπριτ Έκλαντ» λέει η Καταρίνα. «Ο Στάνλεϊ ήταν ο μεγαλύτερος θαυμαστής του Πίτερ -είχε όσες περισσότερες κάμερες μπορούσε να γυρίσουν και άφηνε τον Σέλερς να ξεφύγει από το σενάριο».
«Όλες οι ταινίες του μπαμπά παρεξηγήθηκαν»
Η Καταρίνα, σήμερα, ελπίζει ότι οι κριτικές για τη νέα θεατρική παράσταση του Λονδίνου θα είναι πιο ευγενικές από τις «θεαματικά κακές» κριτικές που υποδέχτηκαν την ταινία το 1964. Υπήρξαν εξίσου βιτριολικές αντιδράσεις από το κοινό, με μια επιστολή προς τους New York Times να την αποκαλεί «ένα αντιαμερικανικό σύγγραμμα που δεν μπορεί να συγκριθεί σε βρισιές ούτε από τους δηλωμένους εχθρούς μας».
Ωστόσο, προσθέτει, «όλες οι ταινίες του μπαμπά παρεξηγήθηκαν στην αρχή και αργότερα έγιναν κατανοητές: Κουρδιστό Πορτοκάλι, Μπάρι Λίντον, 2001: Οδύσσεια του Διαστήματος. Παρατήρησε τις αδυναμίες των ανθρώπων με έναν πολύ ψυχρό αλλά και κατανοητό τρόπο».
Κάποιοι τον βλέπουν ως κυνικό. «Στους ανθρώπους δεν αρέσει όταν κρατάς έναν καθρέφτη στη συμπεριφορά τους».
Τι θα έλεγε ο Στάνλεϊ για τη θεατρική εκδοχή; «Αυτό που θα του άρεσε είναι ο μεγάλος ενθουσιασμός που υπάρχει για τις ταινίες του, ο έξυπνος τρόπος που έχουν ερμηνευτεί και το πώς τις ανακαλύπτουν οι νέοι» λέει η Καταρίνα.
*Το Dr Strangelove παίζεται στο Noel Coward Theatre του Λονδίνου έως τις 25 Ιανουαρίου.
*Με στοιχεία από thetimes.com
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις