Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024
weather-icon 21o
Η κυβέρνηση έχει χάσει τη μάχη με την ακρίβεια

Η κυβέρνηση έχει χάσει τη μάχη με την ακρίβεια

Ο αγώνας για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια δεν μπορεί να γίνεται με όρους εθελοντισμού και αλχημείες. Επί της ουσίας δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό σχέδιο εκ μέρους της κυβέρνησης.

Το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν τα πάει καθόλου καλά με την ακρίβεια είναι κάτι γνωστό στην κοινωνία. Τα όποια μέτρα έχουν εξαγγελθεί δεν φάνηκε να λύνουν το πρόβλημα. Ομοίως, δεν φαίνεται να βοήθησαν και οι όποιες «αυθόρμητες» και «αιφνιδιαστικές» εμφανίσεις του πρωθυπουργού ή υπουργών του στην αγορά. Το πρόβλημα παραμένει και είναι έντονο, εμφανίζεται σε κάθε δημοσκόπηση και αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους που η κυβέρνηση έχει πάρει την κατιούσα.

Στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αφιέρωσε αρκετή ώρα στο θέμα, ανακοινώνοντας μια νέα λίστα με 120 κωδικούς προϊόντων που θα έχουν μειωμένη τιμή, προσθέτοντας ότι σε αυτή τη νέα προσπάθεια «θα συμμετάσχουν σταδιακά περισσότεροι από 600 κωδικοί προϊόντων διαφόρων προμηθευτών».

Η μείωση για τα ανωτέρω προϊόντα θα είναι τάξης του 6 έως 15% και θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τα τέλη του μήνα. Αλλά ο κ. Μαρινάκης δεν έμεινε μόνο σε αυτά, υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση «συνεχίζει να ενισχύει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών τόσο άμεσα -έχοντας ήδη αυξήσει τον κατώτατο μισθό από τα 650 στα 830 ευρώ και τον μέσο μισθό, ο οποίος έχει αυξηθεί από τα 1.046 στα 1.300 με στόχο να φθάσουμε τα 950 και τα 1.500 αντίστοιχα έως το τέλος της τετραετίας-, όσο και έμμεσα με μειώσεις πάνω από 60 φορολογικών συντελεστών προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εισαγόμενη ακρίβεια με μόνιμα μέτρα».

«Αυτορρύθμιση» για την ακρίβεια

Η ειρωνεία είναι ότι εν προκειμένω η προσπάθεια μείωσης στους κωδικούς δεν αποτελεί κάποιο οργανωμένο σχέδιο της κυβέρνησης να τιθασεύσει την ακρίβεια, αλλά βασίζεται κατά κύριο λόγο στην καλή πίστη και θέληση των επιχειρήσεων του κλάδου.

Με απλά λόγια εδώ εφαρμόζεται το μέτρο της «αυτορρύθμισης» της αγοράς, όπου οι εταιρείες και τα σούπερ μάρκετ καλούνται να συναινέσουν σε μειώσεις, οι οποίες, την ίδια ώρα, είναι άγνωστο πόσο θα κρατήσουν. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της αγοράς, όποιος συμμετέχει στην προσπάθεια θα πρέπει να δεσμευτεί ότι θα παραμείνει στο, ας το πούμε πρόγραμμα, τουλάχιστον για ένα δίμηνο. Και κάπως έτσι, η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι θα «σκαπουλάρει» τη δύσκολη περίοδο των εορτών.

Αλλά ας πάμε στους αριθμούς που επικαλείται ο κ. Μαρινάκης. Αναφέρθηκε στην αύξηση του κατώτατου μισθού τον οποίο παρέλαβε στα 650 ευρώ το 2019 και τον έχει φτάσει στα 830 ευρώ το 2024. Αυτό, πάνω, κάτω σημαίνει μια αύξηση της τάξης του 25% περίπου μέσα στην πενταετία. Λιγότερη είναι η αύξηση στον μέσο μισθό -και πάλι μέσα στην πενταετία- ωστόσο, το ζήτημα είναι αλλού.

Στο γεγονός ότι οι αυξήσεις σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες είναι κατά πολύ μεγαλύτερες όλο αυτό το διάστημα. Ας πάρουμε για παράδειγμα το ελαιόλαδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Ελαιόλαδου (ΔΟΕ), η μέση τιμή του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου της Κρήτης τον Οκτώβριο του 2021 ήταν στα 3,15 ευρώ το κιλό.

Το 2022 η τιμή έφτασε τα 3,85 ευρώ το κιλό, ενώ πέρυσι, η αντίστοιχη τιμή για το ίδιο προϊόν ήταν στα 7,70 ευρώ το κιλό (αύξηση της τάξης του 123,2%!!!). Αναφερόμαστε πάντα στην τιμή του παραγωγού και όχι για την τιμή που το ελαιόλαδο πωλείται συσκευασμένο στα σούπερ μάρκετ.

Στενάζουν οι πολίτες

Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτή (ΙΝΚΑ) που δημοσιεύτηκε μόλις τον προηγούμενο μήνα και σε σύνολο 2.675 ερωτηθέντων, ποσοστό άνω του 93% δήλωνε «καθόλου ή μη ικανοποιημένο» από τα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια. Την ίδια ώρα ένα ποσοστό της τάξης του 1,6% δήλωνε ικανοποίηση.

Η απογοήτευση του κόσμου αποτυπωνόταν και στο ερώτημα για το πως θα εξελιχθεί η ακρίβεια στη χώρα το επόμενο 12μηνο, με το 85,4% να δηλώνει ότι τα πράγματα θα πάνε χειρότερα. Στο ερώτημα πόσο αρνητικά έχει επηρεάσει τη ζωή τους η ακρίβεια, το 92,7% απάντησε «πολύ αρνητικά-αρνητικά».

Αλλά ακόμα και στον τομέα του τουρισμού, ένα πεδίο που παραδοσιακά αφήνει χρήματα στη χώρα, τα στοιχεία έδειξαν ότι ναι μεν υπήρξε αυξημένη ροή επισκεπτών, ωστόσο τα χρήματα που άφησαν ήταν λιγότερα σε σχέση με πέρυσι. Σε ό,τι αφορά τον εσωτερικό τουρισμό τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα. Με τις αυξήσεις στα ακτοπολοϊκά εισιτήρια να φτάνουν φέτος κατά μέσο όρο το 20% και τις αντίστοιχες στα καταλύματα να ξεπερνούν το 10%, δεν ήταν λίγοι οι Έλληνες που είτε δεν πήγαν διακοπές σε κάποιο νησί είτε περιόρισαν σε μεγάλο βαθμό τις μέρες της άδειάς τους.

Κερασάκι στην τούρτα αποτελεί η άνοδος των ενοικίων, ειδικά στην Αττική, όπου η αύξηση φτάνει το 45%. Κανείς δεν μπορεί να πανηγυρίζει στην κυβέρνηση για την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί. Κατά συνέπεια, οι αναφορές του κυβερνητικού εκπροσώπου περί αυξήσεων στο βασικό και το μέσο μισθό, επί της ουσίας δεν έχουν ουσιαστικό αντίκρισμα.

Only in

Τι θα ήταν το ΠΑΣΟΚ χωρίς την Φώφη Γεννηματά;

Ο πρόωρος χαμός της Γεννηματά, από μια ασθένεια που πολεμούν κάθε μέρα όλο και περισσότερες γυναίκες, συγκινεί ακόμα και εκείνους που ποτέ θα άκουσαν όσα έλεγε.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024