Νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ στοχεύει στην ανάσχεση παραιτήσεων στις υπηρεσίες Υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων
Το νομοσχέδιο με τίτλο «Ρύθμιση Υγειονομικών Θεμάτων Ενόπλων Δυνάμεων και άλλες Διατάξεις» παρουσιάστηκε την Πέμπτη στο Υπουργικό Συμβούλιο
- Νέα σελίδα στις σχέσεις Τραμπ και Πούτιν – Θέλουν να χωρίσουν τον κόσμο σε σφαίρες επιρροής;
- Είχε μεταφερθεί στην Ψυχιατρική του ΠΑΓΝΗ ο δολοφόνος της 36χρονης στο Ηράκλειο αλλά δεν τον κράτησαν
- Συνεχίζει τις συναντήσεις ο αλ Τζουλάνι - Ραντεβού με αντιπροσωπεία των Δρούζων του Λιβάνου
- Νέα επιδείνωση του καιρού με καταιγίδες, θυελλώδεις ανέμους και χιόνια
Το Σχέδιο Νόμου για τη «Ρύθμιση Υγειονομικών Θεμάτων Ενόπλων Δυνάμεων και άλλες Διατάξεις» παρουσίασαν την Πέμπτη στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας και Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Το νομοσχέδιο έχει στόχο να δώσει κίνητρα στους στρατιωτικούς γιατρούς να παραμείνουν στην υπηρεσία, ενώ σύμφωνα με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας φιλοδοξεί να αναβαθμίσει και να αναδιοργανώσει τις Υγειονομικές Υπηρεσίες.
Όπως αναφέρεται επιδιώκει την αντιμετώπιση των παθογενειών της λειτουργίας των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, στον εκσυγχρονισμό του πλαισίου της ιεραρχικής εξέλιξης του στρατιωτικού υγειονομικού προσωπικού και στην παροχή ολοκληρωμένης υγειονομικής περίθαλψης στα στελέχη και τα μέλη της οικογένειας των Ενόπλων Δυνάμεων.
Με τον Δένδια να μιλά για την ανάγκη να αποκτήσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις τις «καλύτερες υπηρεσίες υγείας». Ενώ ο Κεφαλογιάννης σημείωσε ότι η μεταρρύθμιση «αφουγκράζεται τις ανησυχίες και τις ανάγκες των στελεχών».
Το Σχέδιο Νόμου εισάγει αλλαγές στον τομέα των Υγειονομικών Υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως την Ίδρυση Κέντρου Εκπαίδευσης και Μονάδας Αντιμετώπισης Πολεμικού Τραύματος, τη μείωση του χρόνου αναμονής για την έναρξη ιατρικής ειδικότητας, την αποζημίωση εφημεριών και νυχτερινής απασχόλησης, τη δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου νοσηλευτών την ελεύθερη επιλογή ιδιώτη ιατρού κ.ά.
Σύμφωνα με το Υπουργείο αυτή τη στιγμή καταγράφεται απουσία οικονομικής αυτοτέλειας στα στρατιωτικά νοσοκομεία, καθώς υπάρχει έλλεηψη αυτονομίας στη διαχείριση των οικονομικών πόρων για τη λειτουργία και την ανάπτυξη τους. Επίσης σημειώνεται «οικειοποίηση» μέρους ιδίων πόρων των Στατιωτικών Νοσοκομείων από τα Γενικά Επιτελεία για την κάλυψη αναγκών των ασφαλιστικών ταμείων.
Ακόμα σημειώνεται η έλλειψη διαφάνειας, καθώς δεν υπάρχει υποχρέωση υποβολής οικονομικών καταστάσεων (προϋπολογισμός/απολογισμός) και η απουσία κοστολόγησης ιατρικών πράξεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.
Καταγράφεται ελλειμματική οικονομική διαχείριση, με υποχρηματοδότηση από τα Γενικά Επιτελεία, συσσώρευση οφειλών ΕΟΠΥΥ προς τα στρατιωτικά νοσοκομεία και συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών των Στρατιωτικών Νοσοκομείων προς τρίτους.
Λόγω της υποστελέχωσης δεν υπάρχει διακλαδικότητα στη στελέχωση των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, γίνεται ανορθολογική διαχείριση του υγειονομικού προσωπικού, υπάρχει αναχρονιστική καθηκοντολόγιο και αναχρονιστική ιεραρχική εξέλιξη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας τα ελλείμματα των στρατιωτικών νοσοκομείων είναι 6,22 εκατομμύρια ευρώ για το 251 ΓΝΑ, 7,66 εκ. ευρώ γι ατο 401 ΓΣΝΑ, και 1,25 για το ΝΝΑ. Τα έτη 2012-2022 καταγράφηκαν 106,85 εκατομμύρια ευρώ οφειλές του ΕΟΠΥΥ προς στρατιωτικά νοσοκομεία και 93,62 εκ. ευρώ οφειλές στρατιωτικών νοσοκομείων προς τρίτους, την περίοδο 2021-2024.
Οι ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου
Πιο συγκεκριμένα στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι εξής ρυθμίσεις για την αναβάθμιση των Υγειονομικών Υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων και την επίλυση παθογενειών:
1. Οικονομική αυτοτέλεια στρατιωτικών νοσοκομείων, ορθή κοστολόγηση ιατρικών υπηρεσιών προς τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, δυνατότητα προσέλκυσης ιδίων πόρων.
2. Δυνατότητα διακλαδικής στελέχωσης των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, νέο σύστημα μετατάξεων.
3. Καθιέρωση ειδικότητας ΕΠΟΠ Διασώστη για την παροχή προνοσοκομειακής φροντίδας.
4. Διακλαδικές προμήθειες, διακλαδική χρήση υγειονομικών υπηρεσιών.
5. Μείωση του χρόνου διοίκησης στρατιωτικών ιατρών σε μονάδες εκστρατείας.
6. Μείωση του χρόνου αναμονής για την έναρξη ιατρικής ειδικότητας σε 2,5 έτη, μηδενική αναμονή σε «άγονες» ειδικότητες.
7. Ανάθεση καθηκόντων διοίκησης σε αξιωματικούς όλων των ειδικοτήτων του ΥΓ.
8. Αποζημίωση εφημεριών στρατιωτικών ιατρών, αποζημίωση νυχτερινής απασχόλησης νοσηλευτών, δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού έργου νοσηλευτών.
9. Επιτάχυνση της πληρωμής των υγειονομικών δαπανών και αποζημίωση νέων Υπηρεσιών Υγείας (π.χ. ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή).
10. Διακλαδική χρήση υγειονομικών υπηρεσιών, ελεύθερη επιλογή ιδιώτη ιατρού από τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, δικαίωμα συνταγογράφησης ιδιωτών ιατρών σε στρατιωτικούς.
11. Διανυκτέρευση στρατιωτικών φαρμακείων, διανομή κατ’ οίκον φαρμάκων σε άτομα με αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης.
Δημιουργία νέων υπηρεσιών
Επιπλέον, προβλέπεται η δημιουργία νέων Υπηρεσιών Υγείας:
• Ίδρυση Κέντρου Εκπαίδευσης και Μονάδας Αντιμετώπισης Πολεμικού Τραύματος.
• Ίδρυση Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων.
• Οδοντιατρείο ΑμεΑ.
• Αναβάθμιση Κέντρου Ειδικής Φροντίδας Παίδων.
• Δημιουργία Στέγης Υποστηριζόμενης Διαβίωσης ΑμεΑ.
Επιχειρησιακό όφελος του σχεδίου νόμου
Το Διακλαδικό Κέντρο Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος έχει σκοπό την παροχή βασικών γνώσεων και σωστικών δεξιοτήτων μάχης (stop the bleed) σε όλο το στρατιωτικό προσωπικό (All Service Members – ASM) καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων για το μη υγειονομικό προσωπικό, τους διασώστες μάχης (Combat Life Savers – CLS) και το υγειονομικό προσωπικό (Medical Personnel – MP), σύμφωνα με το πλαίσιο εκπαίδευσης του ΝΑΤΟ, λαμβάνοντας υπόψη τα διδάγματα του πολέμου στην Ουκρανία.
Παράλληλα καθιερώνεται η ειδικότητα του ΕΠΟΠ Διασώστη για τη διαχείριση επειγόντων περιστατικών και την προνοσοκομειακή φροντίδα των απωλειών για λόγους υγείας των μονάδων και υπομονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Τα προβλήματα που φιλοδοξεί να επιλύσει το σχέδιο νόμου
Στα προβλήματα που θέλει να επιλύσει το Σχέδιο Νόμου όπως σημειώνεται σχετίζονται με τις ανάγκες διαχείρισης του υγειονομικού προσωπικού, ώστε τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία να λειτουργούν με την καλύτερη δυνατή στελέχωση και επάρκεια.
Στοχεύει στην αύξηση των εσόδων των Στρατιωτικών Νοσοκομείων προς όφελος των εξυπηρετούμενων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και των λοιπών δικαιούχων περίθαλψης.
Γίνεται προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της μεγάλης αναμονής των στρατιωτικών ιατρών για τη λήψη ιατρικής ειδικότητας, προκειμένου να καθίσταται περισσότερο ελκυστικό το λειτούργημα του στρατιωτικού ιατρού, τόσο για τους νέους που επιθυμούν να ενταχθούν στις Ένοπλες Δυνάμεις, όσο και για τους ήδη υπηρετούντες σε αυτές.
Ενώ όπως επισημαίνεται οι σταδιοδρομικές παρεμβάσεις φιλοδοξούν να ανακόψουν τις παραιτήσεις του υγειονομικού προσωπικού, δεδομένου ότι παρέχεται το δικαίωμα άσκησης επιστημονικού εξωυπηρεσιακού έργου στο σύνολο των υγειονομικών στελεχών, γεγονός που αποτελεί πάγιο αίτημά τους.
Στους στόχους που επιδιώκει το Σχέδιο Νόμου σημειώνεται η βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών προς το σύνολο των δικαιούχων, από τους στρατευσίμους και τα εν ενεργεία στελέχη μέχρι τους αποστράτους και όσους επιμελούνται άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), εκσυγχρονίζοντας και προσαρμόζοντας τη λειτουργία των Στρατιωτικών Νοσοκομείων στις τρέχουσες και στις μελλοντικές τους ανάγκες.
Καθώς και η βελτίωση της διοικητικής αποτελεσματικότητας των υγειονομικών μονάδων, δίνοντας τη δυνατότητα στους αξιωματικούς να αποκτήσουν εμπειρία στη διοίκηση και οργανώνοντας αποδοτικότερα τις μονάδες και τις υπηρεσίες.
Σημαντικός στόχος είναι, επίσης, σύμφωνα με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, η επίτευξη οικονομιών κλίμακας στα στρατιωτικά νοσοκομεία, ώστε να διασφαλιστούν οι πόροι τους και η ποιότητα των υπηρεσιών τους, ενώ περιλαμβάνονται και διατάξεις για την ενίσχυση της διαφάνειας της τιμολόγησης των υπηρεσιών, τα επαγγελματικά δικαιώματα του συνόλου των στελεχών του υγειονομικού σώματος με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους και για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών.
Τα κέρδη για τα στελέχη του Υγειονομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων
Όσον αφορά τα κέρδη που επιδιώκεται να έχουν τα στελέχη του Υγειονομικού Σώματος αυτά είναι τα εξής:
– Μειώνεται ο χρόνος διοίκησης των στρατιωτικών ιατρών.
– Μειώνεται ο χρόνος αναμονής για τη λήψη ειδικότητας των στρατιωτικών ιατρών.
– 5ετής προγραμματισμός και βελτίωση της διαδικασίας απονομής ιατρικών ειδικοτή-των.
– Παροχή κινήτρων για τη λήψη άγονων ιατρικών ειδικοτήτων.
– Οι στρατιωτικοί φαρμακοποιοί, κτηνίατροι, ψυχολόγοι και νοσηλευτές αποκτούν το δικαίωμα άσκησης επιστημονικού εξωυπηρεσιακού έργου.
– Η διαδικασία μεταθέσεων γίνεται πιο διαφανής και αντικειμενική, με στόχο αφενός την αξιοποίηση των γνώσεων και δυνατοτήτων των στελεχών και αφετέρου την κά-λυψη των κενών των στρατιωτικών νοσοκομείων.
– Παροχή δυνατότητας άσκησης διοίκησης και απόκτησης αντίστοιχης εμπειρίας σε στρατιωτικούς νοσηλευτές, φαρμακοποιούς, κτηνιάτρους κλπ, ενώ σήμερα την ά-σκηση διοίκησης είχαν μόνο οι ιατροί
– Θεσπίζεται η αποζημίωση των εφημεριών των στρατιωτικών ιατρών. όπως στο ΕΣΥ.
– Θεσπίζεται η αποζημίωση της νυχτερινής απασχόλησης των νοσηλευτών, όπως στο ΕΣΥ.
Τι αλλάζει για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων
Στο τι αλλάζει για τους άνδρες και τις γυναίκες των Ενόπλων Δυνάμεων με το νομοσχέδιο το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας απαντά:
– Ουσιαστική αύξηση της στελέχωσης των στρατιωτικών νοσοκομείων με ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, το οποίο μέχρι πρότινος ήταν απορροφημένο στη διοικητική απασχόληση, σε εργασίες άσχετες με τη θεραπεία ασθενών. Αυτό συνεπάγεται ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των ασθενών και των τραυματιών.
– Υγειονομική κάλυψη Μονάδων, που σήμερα δεν διαθέτουν στρατιωτικό ιατρό, με εξειδικευμένους ΕΠΟΠ Διασώστες.
– Δυνατότητα εξ αποστάσεως αξιολόγησης από τις στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές, χωρίς την υποχρεωτική αυτοπρόσωπη παρουσία, για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των ληπτών υγείας.
– Εξορθολογισμός στελέχωσης Βρεφονηπιακών Σταθμών από αξιωματικούς που κατά προτεραιότητα είναι κάτοχοι πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο γνωστικό αντικείμενο επιστημών αγωγής στην προσχολική ή πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
– Δυνατότητα νοσηλείας σε στρατιωτικό νοσοκομείο άλλου Κλάδου από αυτόν στον οποίο ανήκουν, εφόσον κριθεί απαραίτητο για την αποκατάσταση της υγείας τους.
– Κάλυψη οδοιπορικών εξόδων στελεχών, που έχουν προγραμματιστεί να υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις σε στρατιωτικό νοσοκομείο άλλης φρουράς από αυτή στην οποία υπηρετούν.
– Απλούστευση διαδικασίας ελέγχου και έγκρισης υγειονομικών δαπανών των στελεχών και των μελών των οικογενειών τους, με αποτέλεσμα την άμεση αποζημίωσή τους.
– Κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους σε στελέχη με αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης
– Δυνατότητα συνταγογράφησης από όλους τους ιατρούς για τα στελέχη, ενώ σήμερα μπορούν να τους συνταγογραφούν μόνο οι στρατιωτικοί ιατροί
– Μέριμνα για ειδικές περιπτώσεις περίθαλψης μελών των οικογενειών των στρατιωτικών, που πάσχουν από πλήρη κώφωση χωρίς ανάπτυξη ομιλίας, νοητική υστέρηση, βαριά σωματική ή ψυχική αναπηρία ή διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή.
– Λειτουργία οδοντιατρείου ΑμεΑ με την παρουσία αναισθησιολόγου
– Οργάνωση Κέντρου Ειδικής Φροντίδας παιδιών και Στέγης Υποστηριζόμενης Διαβίωσης.
– Σύσταση Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων για τους βετεράνους
– Παροχή δυνατότητας διενέργειας παρακλινικών εξετάσεων σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα, καταβάλλοντας τη συμμετοχή του ΕΟΠΥΥ.
– Παροχή δυνατότητας επιλογής ιδιώτη ιατρού από τα στελέχη των ΕΔ.
– Καθιέρωση απογευματινής λειτουργίας των στρατιωτικών νοσοκομείων, στο πρότυπο του ΕΣΥ.
Οι αλλαγές στην υπηρεσία
Την ίδια στιγμή το εν λόγω σχέδιο νόμου θέλει να φέρει αλλαγές και στην Υπηρεσία. Πιο συγκεκριμένα όπως αναφέρεται οι αλλαγές φέρνουν:
– Εξορθολογισμό κοστολόγησης υγειονομικών υπηρεσιών των στρατιωτικών νοσοκομείων, στο πρότυπο του ΕΣΥ, με στόχο την αύξηση των εσόδων τους και την αποδοτικότερη λειτουργία τους.
– Εξασφάλιση οικονομικής αυτοτέλειας στρατιωτικών νοσοκομείων με απόδοση ΑΦΜ και υποχρέωση τήρησης διπλογραφικού συστήματος και έκδοσης ετήσιων χρηματο-οικονομικών καταστάσεων.
– Καθιέρωση διακλαδικών προμηθειών υγειονομικού υλικού, για την εξοικονόμηση πόρων και τη μείωση της γραφειοκρατίας
– Σύσταση ειδικού λογαριασμού έργων υγειονομικής υποδομής, με σκοπό την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας
– Καθιέρωση δεικτών ποιότητας των στρατιωτικών νοσοκομείων σε συνεργασία με τον Οργανισμό Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία Α.Ε. (Ο.ΔΙ.Π.Υ.Α.Ε.), με βάση τα διεθνή επιστημονικά πρότυπα
– Δυνατότητα εξ αποστάσεως λειτουργίας υγειονομικών επιτροπών Ενόπλων Δυνάμεων
– Διακλαδική χρήση υγειονομικών υποδομών, με αξιοποίηση ακριβών ιατρικών εργαλείων από όλο το προσωπικό ανεξαρτήτως Κλάδου προέλευσης
– Δυνατότητα διακλαδικής στελέχωσης των μεγάλων στρατιωτικών νοσοκομείων για την κάλυψη των κενών μέσα από την υπερκάλυψη θέσεων μιας ειδικότητας σε άλλο στρατιωτικό νοσοκομείο.
– Αύξηση ποσοστού επάνδρωσης στρατιωτικών νοσοκομείων
– Θωράκιση προνοσοκομειακής φροντίδας των Μονάδων με την ειδικότητα του ΕΠΟΠ Διασώστη
– Αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ενίσχυσης των οικονομικών πόρων του Πολεμικού Μουσείου, με την πρόβλεψη δημιουργίας και διαχείρισης πωλητηρίου σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους καθώς και με τη δυνατότητα έκδοσης, παραγωγής και πώλησης συμβατικών και ψηφιακών εκδόσεων και εκπαιδευτικού υλικού, όπως ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα μουσεία της χώρας, αλλά και του εξωτερικού.
– Τέλος, επιτυγχάνεται η αξιοποίηση των ακαδημαϊκών και πρακτικών γνώσεων των Αξιωματικών μέσω της καθιέρωσης του θεσμού των μελών Στρατιωτικού Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΣΔΕΠ) για τα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στο πρότυπο του «Professor of Practice», που εφαρμόζεται στο Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας των ΗΠΑ (National Defense University), γεγονός που βρίσκει σύμφωνη τη στρατιωτική ακαδημαϊκή κοινότητα.
Αλλαγές στη στρατολογική παρακολούθηση των ΑμεΑ
Αλλαγές προβλέπονται και στη στρατολογική παρακολούθηση των ΑμεΑ. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας:
– Διευκολύνεται η χορήγηση των στρατολογικών ευεργετημάτων, δηλαδή της απαλλαγής και της μειωμένης θητείας, σε ΑμεΑ καθώς και στους συγγενείς τους.
– Αντικαθίσταται ο αναχρονιστικός θεσμός «της αδυναμίας για κάθε εργασία» ως προϋπόθεση χορήγησης των στρατολογικών ευεργετημάτων με την αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%, όπως πιστοποιείται από τα ΚΕΠΑ.
– Γίνονται πλέον αποδεκτές οι γνωματεύσεις των ΚΕΠΑ και δεν παραπέμπονται εκ νέου τα ΑμεΑ σε στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές.
– Έτσι, τα ΑμεΑ δεν ταλαιπωρούνται και οι συγγενείς τους απαλλάσσονται από το πρόσθετο βάρος μεταφοράς τους στις στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές
– Με αυτόν τρόπο, επιπλέον, μειώνεται η ύλη και ο φόρτος εργασίας των στρατιωτικών επιτροπών.
Τι δεν κάνει το σχέδιο νόμου
Την ίδια στιγμή το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας σπεύδει να σημειώσει και τι δεν προβλέπεται στο εν λόγω σχέδιο νόμου:
– Σύσταση Κοινού Υγειονομικού Σώματος
– Κατάργηση / ενοποίηση Στρατιωτικών Νοσοκομείων
– Μεταφορά των Στρατιωτικών Νοσοκομείων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας
– Συγχώνευση / ενοποίηση υγειονομικών δομών / υπηρεσιών
– Στελέχωση Εξειδικευμένων Κλαδικών Μονάδων από διαφορετικούς Κλάδους (π.χ. στελέχωση φρεγάτας με υγειονομικό προσωπικό του Στρατού Ξηράς
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις